Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szolnoki üzemét a közelmúltban bővítő svájci cég a GYSEV-vel már meg is egyezett, de ambíciói Délkelet-Ázsiáig érnek.
95 egyszintes szerelvényről folytat piaci konzultációt a MÁV a Stadlerrel – erről a svájci cég igazgatótanácsának elnöke, Peter Spuhler nyilatkozott a VG-nek. A Stadler a HÉV-vel is konzultál, méghozzá 42 szerelvény beszerzéséről, ebből 12 opcióval, a GYSEV tenderét pedig már meg is nyerte a vonatgyártó, a megrendelés kilenc szerelvényre és további két opciós járműre vonatkozik, ezek az évtized végéig állhatnak sínre.
Tervben volt a hidrogénvontatású vonatok megjelenése a Balaton-felvidéken, a nem villamosított szakaszokon, ezt azonban már az előkészületi szakaszban leállították – árulta el Spuhler, aki arról is beszélt, hogy a cég szolnoki gyárának nemrég átadott, 45 millió eurós (mintegy 18 milliárd forint) fejlesztésére elsősorban a nemzetközi piac kiszolgálása miatt volt szükség, az új beruházásnak hála már az emeletes vonatok kocsiszekrényét is elő tudják állítani Szolnokon.
A cégvezető szerint azóta, hogy 2019-ben tőzsdére léptek, folyamatosan válságüzemmódban működnek, de a kínai gyártók szerinte egyelőre nem jelentenek kihívást, mint mondja, még nem is vesztettek tendert a távol-keleti riválisokkal szemben. A kínai vonatok műszaki színvonala jó Spuhler szerint, de a heterogén európai piac távol áll az ő működési modelljüktől. A versenytársak közül inkább a francia Alstomot, a spanyol CAF-ot és a cseh Skodát figyeli a Stadler.
A magyar részről meghiúsult Talgo-felvásárlás kapcsán elmondta, hogy őket is megkeresték a spanyolok, de a Stadler nem kívánt élni a lehetőséggel. A cégvezető szerint a Skoda vagy a lengyel PESA lehet a befutó. Mivel az egész iparágban már csak nagyjából 15 gyártó működik, Spuhler szerint nem valószínű, hogy felvásárolnának komplett vonatgyártókat a jövőben.
A vállalat jövőjével kapcsolatban arról beszélt, hogy szeretnének Délkelet-Ázsiában terjeszkedni, elsősorban India és Indonézia jöhet szóba. Európában Spuhler szerint a hidrogénmeghajtású vonatnak nincs jövője, az akkumulátorosnak viszont annál inkább.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után a Stadler jelezte, hogy a MÁV nemcsak velük folytat előzetes piaci konzultációt, hanem minden érdeklődő járműgyártó részt vehet rajta, ezek közül az egyik résztvevő a cég.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Megvan a fővárosi költségvetés az év végéig, a kormány pedig kedvezményes lakáshitelt és az állami cégeknél folytatódó spórolást jelentett be. Eközben a nemzetközi színtéren arra készülnek, mi lesz, amikor hamarosan lejár a vámháború három hónapos tűzszünete.
Az Amerika Párt megalapítását az elnöktől elhidegült topmilliárdos az X-en szavaztatta meg a követőivel.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.