Tetszett a cikk?

A tavalyi amerikai elnökválasztási kampány ideje alatt is előfordult, hogy bloggerek megkérdőjelezték a hagyományos média információit, majd visszakozásra kényszerítették a téves adatok közlőit. A blogok megváltoztathatják tájékozódási szokásainkat és a hagyományos média működését - írja Wild Judit Médiamixben megjelent cikkében, amelynek rövidített változatát közöljük.

"A bloggerek ellenőrzik a hagyományos média tényeit; némelyik blogger ugyan előítéletes, de egy előítéletes forrás nem feltétlenül téves forrás" - sűrítette egy mondatba a politikai, mostanában az amerikai elnökválasztással sokat foglalkozó blogok íróival kapcsolatos pro és kontra érveket Matthew Felling, a washingtoni Center for Media and Public Affairs kutatóintézet médiaigazgatója. A politikai blogok még a műfajon belül is a legősibbek közé tartoznak.

Ha valamilyen alkalmazás népszerűvé válik, akkor elkerülhetetlen, hogy a marketing és a píár fel ne karolja. Ez történt a blogokkal is: Howard Dean, Vermont állam volt kormányzója volt 2003 márciusában az első, aki a demokrata elnökjelöltségért folytatott kampánya részeként blogot hozott létre; majd a Blog for America elnevezésű weboldal segítségével több millió dollárt kalapozott össze kampányához. Az amerikai elnökválasztási kampány interneten zajló részének pedig elengedhetetlen része lett a blog: mind John Kerry, mind George W. Bush kampánystábja odafigyelt arra, hogy akár naponta többször is frissítsék a jelöltek személyesnek szánt webhelyeit. Kerry, és az immár újra az elnöki székbe ülő Bush blogjai egyaránt részben hírközlésre szolgáltak, hol és mikor milyen esemény lesz, részben pedig aktivistáik post-oltak (azaz publikáltak) egy-egy kampányeseményről fényképes beszámolókat.

A kampányt intenzíven figyelemmel kísérő népszerű bloggerek szintén felfedezték a kiadványaiban rejlő pénzgyűjtő erőt: a TalkingPointsMemo.com blogot üzemeltető Joshua Micah Marshall olvasói négyezer dollárt dobtak össze azért, hogy a blogger elutazhasson New Hampshire-be, a republikánus elnökjelölő gyűlésről tudósítani. A (politikai) blogok erőssége és újdonsága mégsem csak a pénzgyűjtésben rejlik, hanem a hagyományos média híreinek ellenőrzésében, az onnan kimaradt hírek széleskörű megtárgyalásában. Ennek első, és nagy visszhangot kapott példája a Matt Drudge blogger által vezetett Drudge Report blog, mely elsőként foglalkozott 1998-ban a Clinton elnök és Monica Lewinsky közt szövődő románccal.

Az elnökválasztási kampány legnagyobb hatású ilyen eseménye a CBS amerikai televíziós csatorna szeptember 8-ai "60 minutes" címet viselő hírműsorához kötődik, melyben a műsorvezető, Dan Rather, különböző, a hetvenes évekből származó dokumentumok alapján azt állította, hogy az újraválasztásért küzdő elnök a Texas Air National Guard kötelékében töltött ideje alatt parancsokat tagadott meg, feletteseit pedig az elnöknek a katonaságban nyújtott teljesítményének "becsomagolására" kényszerítették. Nem sokkal a műsor után a www.freerepublic.com blog egy bizonyos "Buckhead"-re hivatkozva megkérdőjelezte a dokumentumok valódiságát mondván, hogy akkoriban nem volt olyan írógép, amivel azokat a dokumentumokat olyan módon gépelhették volna. A kétkedés gyorsan terjedt: pár nappal később például létrejött a www.rathergate.com szájt, melynek tulajdonosa a bloggerek nevében követelte a CBS vezetőinek lemondását. A CBS szeptember 20-án elismerte, hogy hamis dokumentumok alapján állítottak valótlan dolgokat Bush-ról.

Korábban a bloggerek kitartó noszogatásának köszönhetően mondott le egy republikánus szenátor. Amikor az éppen nyugdíjba vonuló Strom Thurmond dél-karolinai republikánus szenátor számára rendezett összejövetelen a mississippi republikánus szenátor, Trent Lott megjegyezte, hogy Amerikának mennyivel jobb lenne, ha Thurmond 1948-ban megnyerte volna a faji megkülönböztetésre épülő elnökválasztási kampányát, a hagyományos média nem reagált a kijelentésre. Ám a bloggoló amerikaiak nem hagyták annyiban a dolgot, míg végül az ügy napilapok címlapjain landolt, Lott pedig lemondott szenátusbeli posztjáról.

"Azt gondolom, hogy nekünk, bloggereknek, hatásunk van a médiára annyiban, hogy újságírók, szerkesztők olvassák blogjainkat, valamint mi, vagy olvasóink írunk az illetékeseknek, ha valamilyen problémát észlelünk a cikkekben, műsorokban" - fejtegette a média és a befogadók megváltozott kapcsolatát Dean Esmay, a www.deanesmay.com blog tulajdonosa. A jelenséget "grassroot", azaz alulról szerveződő újságírásnak nevezik, melynek tömeges megjelenését Dan Gillmore technológiai újságíró a 2001. szeptember 11-ei terrortámadástól eredezteti. "Ez a könyv arról szól, hogy a huszadik századi tömegmédia hogyan változott át valamilyen demokratikusabb, alulról szerveződő struktúrává" - írja Gillmore a bloggereknek az újságírásban betöltött szerepét vizsgáló, We, the media című könyvének bevezetőjében. A változást persze nem mindenki értékeli pozitívan. "Információs anarchia alakulhat ki. Meg kell vizsgálni azt, hogy kik ezek az emberek" - adott a bloggerek újságírói szerepével kapcsolatosan kételyének hangot James O'Shea, a Chicago Tribune szerkesztője az Editors & Publishers magazinnak nyilatkozva.

Magyarországon körülbelül két éve jelentek meg az első blogok, ám itthon inkább a személyes jellegű blogok hódítottak teret, a politikai élettel foglalkozó magán-blogok viszonylag ritkák. "Nincs rá igény" - indokolta a tényt nemes egyszerűséggel Kiskó Attila, a hazai legnépszerűbb blogtárhely, a freeblog tulajdonosa. Ugyan az európai parlamenti választások ideje alatt Demszky Gábor főpolgármester is üzemeltetett egy blogot, és Eörsi Mátyás SZDSZ-es képviselő saját szájtján már négy éve írja le több-kevesebb rendszerességgel véleményét különböző politikai kérdésekről, kezdeményezésük nagyjából egyedi maradt.

Wild Judit
Médiamix

Infinit Golden Blog

A vállalatok tudatosan használják fel a blogok üzleti lehetőségeit

Egyre több vásárló használja fel a céges blogokat információforrásként a vásárlás megalapozására. A Hostway felmérése szerint a látogatók 94 százalékának a céges honlapon lévő blog segített vásárlási döntésében, s mintegy 25 százalék pedig teljesen a blogon nyert információkra alapozta döntését.

hvg.hu Gazdaság

Kell-e hirdetés a bloggereknek?

Nemcsak az Egyesült Államokban, hanem itthon is egyre több hirdető vet szemet a blogokra, azaz webnaplókra, amelyek személyes stílusukkal és szubjektív hangvételükkel hamarosan az internetes hirdetési piac kedvenceivé válhatnak. Feltéve, ha a bloggerek engedik.

Golden Blog

Bloggerek Irakból

Majdnem minden Irakról szóló információ vagy hír a politikusok és a média szűrőjén keresztül jut el a nagyvilágba - állítják azok az iraki bloggerek, akik küldetésüknek tekintik, hogy naplóikban hitelesen „tudósítsanak” országukról.

hvg.hu Média

Melyik a legjobb magyar blog?

A hvg.hu keresi a legjobb magyar nyelvű webnaplót. Nevezd be te is kedvenc (vagy saját) blogodat, hogy megtudd, mit gondolnak róla mások! A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt bloggerek komoly díjakra számíthatnak. Ne késlekedj a nevezéssel, hiszen blogodat akár egyetlen kattintással a legjobbak közé juttathatod. Az igazi verseny pedig csak ezután kezdődik.

Infinit Golden Blog

Bloggerek olvassák a blogokat

A blogok, íróik és olvasóik is egyre meghatározóbb szeletét jelentik az internetezők társadalmának, ennek megfelelően a szokásaikat kutató felmérések száma is egyre nő. Az ilyen témájú kutatások legfrissebb darabja (2005. februári és márciusi adatokkal) a CNN, az USA Today és a Gallup közös munkája, amely néhány meglepő adatot is közöl.

Kiricsi Gábor (hvg.hu) Gazdaság

Könyvsiker lesz-e a lebuktatott londoni „prostituált” blogja?

A londoni örömlány blogja kultikus olvasmánnyá vált a weben; klienseivel töltött estéit ezrek követik, s nemrég egy könyvkiadó is szerződési ajánlattal kereste meg. Egy anonim szövegek szerzőit kutató irodalom professzor azonban állítja: a webnaplót valójában egy San Franciscó-i újságírónő jegyzi.

Golden Blog

A blogok és a társadalmi nyilvánosság

A blog szó 2004-ben az év szava lett. Ez nagyjából jelzi a vélemények, élmények viszonylag új kifejezési módjának a terjedési sebességét, valamint a blogok hatásával kapcsolatos felfokozottnak mondható várakozásokat, amit csak lassan hűt le a hidegzuhany. Wild Juditnak a témát taglaló, alább olvasható cikke a Médiamixben jelent meg.

Golden Blog

Blogtípusok

Az internetes naplók számtalan kategóriába sorolhatóak, formátumuktól, tartalmuktól és látogatóiktól függően. A skatulyázás nehéz, és mint minden ilyen próbálkozás, késhegyig menő vitákat válthat ki. Mi ezért most nem is próbálkozunk ezzel, csupán közreadunk egy szerintük elfogadható osztályozást, a Wikipedia szerzői közössége által kidolgozott blogskála rövidített változatát.

hvg.hu Golden Blog

Mi is az a blog?

Az internet elterjedésével megjelent műfaj mára online jelenséggé nőtte ki magát, s meghatározó a világháló történetében. Mit is takar azonban a rövid szócska, amely világszerte közösséggé kovácsolta a online naplóírókat? Mikor jelent meg az első blog, s megközelítőleg hányan hódolnak ennek a szenvedélynek?

hvg.hu Golden Blog

Blogzsargon

Könnyebben eligazodhat a blogszférában, aki tisztában van a bloggerek által használt fogalmakkal és zsargonnal. Az alábbiakban azokat az első látásra idegennek ható terminusokat, technológiák és szolgáltatások elnevezéseit soroljuk fel, amelyek online napló olvasásakor, vagy készítésekor leggyakrabban felbukkannak.

Megkapta a Honda, amit akart: távozik a Nissan vezérigazgatója

Megkapta a Honda, amit akart: távozik a Nissan vezérigazgatója

Drága és silány élelmiszereket hoz Magyarországra Trump vámháborúja

Drága és silány élelmiszereket hoz Magyarországra Trump vámháborúja

Egy 4 éves gyerek kihívta a rendőröket az anyjára, mert az elvette a fagyiját

Egy 4 éves gyerek kihívta a rendőröket az anyjára, mert az elvette a fagyiját

Rendkívüli tájékoztatót tartott a nagykőrösi polgármester, miután több mint 600-an betegedtek meg a városban

Rendkívüli tájékoztatót tartott a nagykőrösi polgármester, miután több mint 600-an betegedtek meg a városban