Tetszett a cikk?

Kocsis Zoltán ismét megjavította a magasugrás világcsúcsát. Kodály népdalfeldolgozásaiból zenetörténeti jelentőségű, autonóm dalciklust teremtett. A Kállai kettős és a Budavári Te Deum ehhez képest már csak könnyű levezetésnek bizonyult. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a tavaszi fesztivál nyitókoncertjén járt.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar Kodály-estje
március 16., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kocsis vezényel
Drámai ívek
© Gramofon
Kocsis Zoltán az elmúlt években – a bartóki életmű bizonyos darabjaiból, illetve francia impresszionisták alkotásaiból készített átirataival – sokszorosan bizonyította, hogy nemcsak korszakos jelentőségű zongoraművész és karizmatikus zenekarvezető, hanem érzékeny és tehetséges hangszerelő is. Most, a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenyén, Kodály Zoltán Húsz magyar népdalának hangszerelésével új minőséget teremtett: túlzás nélkül állíthatjuk, hogy Kodály egyenrangú alkotótársává lépett elő.

Már a kiinduló helyzet is teljesen más volt, mint a korábbi Debussy- és Bartók hangszereléseknél. Húsz magyar népdal című Kodály-kompozíció ugyanis nem létezik; a sorozat ebben a formában Kocsis Zoltán leleménye. Kodály tizenegy füzetben adta közre összesen hatvankét zongorakíséretes népdal- és balladafeldolgozását, amelyeknek egy részét később színpadi műveibe (Háry János, Czinka Panna, Székely fonó) is beépítette. Kocsis egyrészt kizárólag azokból a népdalfeldolgozásokból válogatott, amelyekből Kodály nem készített zenekari verziót, másrészt a dalok sorrendjét úgy alakította, hogy ezáltal a kodályi eredeti csoportosítástól eltérő, kisebb belső ciklusokat hozott létre. Az eredmény: megrázó erejű, töretlen dramaturgiai ívű széria, amely csak az európai dalirodalom legnagyobbjaihoz mérhető. Mindehhez olyan hangszerelés társul, amely egyszerre jeleníti meg a múltat és a jövőt: a nagy létszámú, már-már monumentális zenekar Kodály ifjúságát, a századforduló és a századelő mahleri-straussi világát idézi, az ütőhangszerek szuverén kezelésében viszont benne van mindaz, amit Kocsis az 1945 utáni európai zenéből megtanult, és saját alkotó-, illetve előadóművészi stílusának, nyelvezetének részévé tett. Maga az interpretáció, úgy érzem, pontosan megfelelt a három „szerző” – vagyis Kodály, Kocsis és a magyar népdalok egykori falusi adatközlő énekesei – szándékának, lelkiállapotának, mondanivalójának. Az énekes szólisták (Sümegi Eszter, Wiedemann Bernadett, Brickner Szabolcs és Asztalos Bence) pontosan értették és érezték a dalok dramaturgiáját: mertek szenvedélyesek és erőteljesek lenni, de szerencsére kerülték a túlzó hangeffektusokat, gesztusokat, mozdulatokat. A Húsz magyar népdal mostantól önálló életet élő, autonóm kompozíció, amelynek nemcsak a Kodály-évforduló alkalmából, hanem a jövőben is helye van a koncerttermekben.

Kocsis az első félidőben világcsúcsot ért el magasugrásban, s ezzel önmagát hozta rettenetesen nehéz helyzetbe. A Kállai kettőssel és a Budavári Te Deummal nem is tudta megjavítani vagy beállítani a rekordot, legfeljebb – minden igyekezetével, muzikalitásával, kisugárzásával – néhány centiméterre megközelíteni. Szokásához híven szélvészgyors tempókat vett: mire a félidei büfézésből és fecsegésből visszatért publikum akklimatizálódott, a kuruckori táncdallamot idéző Kállai kettős már be is fejeződött. A Budavári Te Deum is sebesen indult, de aztán szépen, fokozatosan megnyugodott, ünnepélyessé és méltóságteljessé vált. Kocsis zenekara és az Antal Mátyás által vezetett kórus kifogástalan együttműködése mértéktartó, stílusos, a kodályi örökséghez minden szempontból méltó előadást eredményezett.

Retkes Attila
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Nem hamburger: komolyzene

A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.

Gramofon

Banánhéj-flamenco

Maria Serrano – ahogy méltatni szolták: a flamenco voodoo-királynője – személyében végre egy olyan művésznőt köszönthettünk Budapesten, aki igazán rászolgál a kulturális nagykövet címre. Arra a titulusra, amit – legyünk őszinték – olykor elhamarkodottan biggyesztünk rá egy-egy előadóművészre. Ám minden színpad rejteget banánhéjakat – ezt bizonyította a Millenárison rendezett koncert.

Gramofon

Szomorú vasárnap, boldog péntek

Megnyitotta kapuit a 2007-es Budapesti Tavaszi Fesztivál, és a kapuban ott várt minket Branford Marsalis kvartettje. Soha rosszabb antrét! Koncertjén egy figyelmes ajándékra is futotta a magyar közönség számára: a Szomorú vasárnap mélyen átélt, megindító előadására.

Gramofon

Strauss-panoráma, avagy koncert csukott szemmel

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss hatalmas életművéből adott nagyszabású keresztmetszet-hangversenyt. A kivitelezés gondossága magasrendű zenei élményt adott, a kiválasztott darabok megközelítése, értelmezése azonban zárójeles megjegyzésekre bíztatta a kritikust.

Gramofon

Dallamok erőből

Courtney Pine belép egy harmincemeletes ház liftjébe, megnyomja a 33-as gombot, majd kiszáll a harmincnyolcadikon. Valahogy így igyekszik kitágítani azokat a határokat, amelyeket az általa megszólaltatott stílusok, a társak és saját maga pillanatnyi képességei vagy a befogadó közeg jelenthetnek számára. Kevés kell hozzá, hogy mágusnak gondoljuk őt.

Meghalt a 95 éves dédnagymama, akit egy rendőr sokkolóval ártalmatlanított, most bűnösnek találták az egyenruhást

Meghalt a 95 éves dédnagymama, akit egy rendőr sokkolóval ártalmatlanított, most bűnösnek találták az egyenruhást

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

„Adminisztrációs hiba”: elveszett 3 hónapnyi felvétel Boldog István lehallgatásáról

„Adminisztrációs hiba”: elveszett 3 hónapnyi felvétel Boldog István lehallgatásáról

Újabb bank jelentette be, hogy az ügyfelekre hárítja a tranzakciós illeték emelését

Újabb bank jelentette be, hogy az ügyfelekre hárítja a tranzakciós illeték emelését