Tetszett a cikk?

Különleges hangulata lehet egy olyan szabadtéri koncertnek, amelyen „komoly” szimfonikus zenekar lép fel szórakoztató igényű műsorral. Persze arra nincs garancia, hogy a hallgatót az örömzene varázsa az első pillanattól hatalmába keríti. A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenyén is csak az utolsó percekben oldódott a hangulat.

Miskolci Szimfonikus Zenekar
Karmester: Kovács László
Kodály, Stolz, Kálmán Imre és Gershwin művei
július 5., Szent István tér
(A Budafest Nyári Zenei Fesztivál keretében)

Robert Stolz
Filmzene-egyvelege is megszólalt
© Gramofon
A nyár derekán, a sok kánikulai nap közepette sikerült kifognunk egy hideg estét: a Szent István Bazilika kivilágított, impozáns épülete előtt 10 fok körüli hőmérséklet köszöntött rá a pulóverrel, kiskabáttal mit sem gondoló, műanyag székét elfoglaló, naiv zenebarátra. Kodály Galántai táncai, Robert Stolz filmzene-egyvelege és Kálmán Imre elfeledett, Ördöglovas című operettjének Palotása sem tudott felmelegíteni. Az pedig kifejezetten bosszússá tett, hogy a fent említett művek után fölösleges, indokolatlan szünet következett.

Kifinomultabb ízlésű zenehallgatók egyébként sem szokták szeretni a szabadtéri hangversenyeket, mert a hangosítás művivé teszi az akusztikus hangszerek hangját, torzítja az arányokat hangerőben és hangszínben egyaránt, röviden: nem lehet pontosan megítélni, hogyan játszott a zenekar. Vagy mégis? Ez a görbe tükör ugyanis nem minden tényezőjét hamisítja meg az interpretációnak, sőt annak olyan elemeire vetít fényt, amelyek „rendes” körülmények között (például hangversenyteremben) esetleg elkerülnék a hallgató figyelmét. Például a formálásra, ami egy olyan, több szakaszból álló zenemű esetében, mint a Galántai táncok vagy a szünet után hallott Gershwin-darab, az Egy amerikai Párizsban, komoly feladatot jelent a karmesternek. Különösen a lassú formarészek csábítják az előadót arra, hogy „leragadjon” azoknál. Így a koncert alatt több, kisebb léptékeiben gondosan kidolgozott részt hallhattunk, amelyekben azonban nem volt benne az egész; s így a teljes zenemű – mint autonóm kompozíció – nem „állt össze”, csupán különálló részek egymásutánja maradt. Ha nem érzi a hallgató, hogy egy-egy szakasz csak közbülső állomása a zenei folyamatnak, könnyen unatkozáson kaphatja magát – pedig a pergő részeket virtuózan és lelkesen adták elő a miskolciak. Néha ugyan zavart egy-egy szólam hamis hangzása – ily módon többször hívta fel magára a figyelmet a cselló-szekció –, vagy az, amikor a hegedűk és a magas fafúvók (klarinét, oboa, fuvola) azonos dallamot játszottak, ritmikailag viszont ziláltnak tűntek. A nagyszerűen előadott, vérpezsdítő Kálmán-operettrészlet azonban kitűnő választás volt erre az alkalomra, főleg a Galántai táncok után, hiszen előre nem sejtett hasonlóságok mutatkoztak meg a két mű közös cigányzenei gyökereinek köszönhetően. A különböző dinamikai árnyalatok viszont nem érvényesülhettek kellőképpen az este kilenc órakor is igen intenzív nagyvárosi alapzajban.

Szerencsére vannak olyan zenék is, amelyekben tökéletesen otthon érzi magát a zenekar. Ezeket a muzsikákat a koncert utolsó perceiben, illetve a hivatalos műsor után, ráadásként szólaltatta meg a zenekar és fehér zakót öltött karnagya, Kovács László. Bizony, jól áll nekik ez a lezser komolyzene, a szimfonikus jazz! A ragtime-oknál éreztem, hogy nemcsak a zenekar, hanem a közönség is kezd oldódni, s hogy a zene végül győzedelmeskedett az időjárással szemben.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Mesteri sétálgatás és fütyörészés

Modern, artisztikusan rendkívül igényes és nagyot szól a Modern Art Orchestra. Így volt ez június 27-én, a Columbus hajón is, amikor ifjú szaxofonosuk, Mester Dániel szerzeményei alkották a műsor nagyobbik felét. Ő pedig kitett magáért.

Gramofon

Búcsúzni, nagyon szépen

A régi sláger így int: Búcsúzni csak nagyon szépen szabad… Nos, ennek tanulságát a Budapesti Fesztiválzenekar és a Művészetek Palotája egyaránt megfogadta. Az együttes három azonos műsorú, emlékezetesen szép koncerttel fejezte be az évadot Budapesten.

Gramofon

Áldott, szép hisztériák Miskolcon

A művészet fenséges magaslatából sem lehet nem észrevenni, hogy egy feldúlt lelkiállapotú országban élünk, ahol elképesztő dolgok történhetnek meg velünk. Debussy Pelléas és Mélisande-ja, Poulenc Emberi hangja, Bartók Kékszakállúja a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon – talán szándékkal, de akaratlanul is – erre az összefüggésre hívta föl a figyelmet.

Gramofon

Egy búvár az orgonamuzsika tengeréből

Amióta megépült a Művészetek Palotájának orgonája, Budapesten reneszánszát éli az orgonakoncert műfaja. A fellépő művészek búvárként hozzák fel a kincseket az orgonamuzsika feneketlen tengeréből, s igyekeznek minél színesebben összeállítani a repertoárt. Ezt tette a mindössze huszonnyolc éves Karosi Bálint is, a "Regisztrálj" című sorozat idei utolsó koncertjén.

Gramofon

Hol a Walhalla mostanában?

Föladta a leckét Fischer Ádám; közönségnek, recenzensnek, zenekarnak, énekeseknek egyaránt. Igaz, magát sem kímélte a Budapesti Wagner-napok négy estéjén. Az energiabefektetés fantasztikus eredményt hozott: A Rajna kincse és A walkür óráira a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem az istenek otthonává magasztosult. Lépjünk be a csarnokba!

A Trump-kormányzat nem képes mindenkit egyszerre lerohanni, látszanak az ébredés jelei

A Trump-kormányzat nem képes mindenkit egyszerre lerohanni, látszanak az ébredés jelei

Ön megmondja ránézésre, hogy milyen erős egy csomó? Szinte biztos, hogy téved

Ön megmondja ránézésre, hogy milyen erős egy csomó? Szinte biztos, hogy téved

George Simion köszöni Orbán üzenetét és azt mondja, közös harc áll előttük

George Simion köszöni Orbán üzenetét és azt mondja, közös harc áll előttük

Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget

Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget