Tetszett a cikk?

A meteorológiai szakemberek pontatlan jósnak bizonyultak, amikor azt ajánlották a Zempléni Fesztivál szervezőinek, hogy ne a hagyományos helyen, a festői sárospataki várudvaron, hanem a Művelődés Házában legyen a nyitókoncert. A gyors helyváltoztatás azonban nem ártott a nyitóprodukciónak: Kodály Székely fonója hangos sikert aratott.

 Kodály Zoltán: Székely fonó
Karmester: Hollerung Gábor
A Zempléni Fesztivál nyitóhangversenye
augusztus 10., Sárospatak, a Művelődés Háza

Hollerung Gábor
Puritán előadás volt
© Gramofon
Az egyik vezető hegyaljai pincészet válogatott borai, és az (úgy látszik, elengedhetetlen) nyitóbeszédek „befűtöttek” egy kicsit a közönségnek, amely lépcsőkön és pótszékeken szorongva várta a daljátékot. Hamarosan fölcsendültek az első, súlyos motívumok; a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar erőteljes, ünnepélyes hangzással adta meg a produkció alaphangját. Három évfordulóra is emlékeztetett a nyitóprogram: a dupla Kodály-jubileumra, illetve arra, hogy a Székely fonót hetvenöt éve mutatta be a Magyar Állami Operaház.

A „magyar életkép Erdélyből” alcímű alkotásról az ősbemutató után azt írta egyik méltatója: „… Kodály elvitte az operaszínpadon megszólaló zenét legprimérebb hatáslehetőségeihez, amikor maga a zene adja az akciót, a mesét…” Fontos és a lényeget érintő megállapítás. A Székely fonó zempléni verziója is puritán előadás. Létrehozói megtisztították a darabot minden, az interpretáció története során a műre rakódott hamis sallangtól. Nincs zászlólengetés, édeskedő pipiskedés. A Honvéd Táncszínház fölkészült művészei autentikus táncokkal mozdították előre a cselekményt (Novák Ferenc koreográfiája). Mindig a kellő pillanatban és kellő számban jelentek meg a színen, a zenei akciókat sosem zavarták, a szituációkat megerősítették. Teljesítette feladatát a Honvéd Férfikar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság is, bár a próbák alatt nyilván a szabadtéri hangzásra készültek föl, így a zárt teremben olykor nehéz helyzetbe hozták a szólistákat, mert nem volt könnyű a két kart áténekelni.

A háziasszony szólamát Kovács Annamária énekelte, nem először. Kovács olyan énekes színész, aki minden előadáson hozzátesz valamit az általa birtokolt figurához – most dinamizmusa dominált. A mű zenedramaturgiai csúcspontjaként tartjuk számon a Görög Ilona balladát, amelyben a négyes – Cecilia Lloyd, Kovács Annamária, Megyesi Schwartz Lúcia és Cselóczki Tamás – kitűnően dolgozott együtt. Hollerung Gábor szívesen kísérletezik zenés színházi produkciókkal; szokatlan helyszíneken, meglepő eszközökkel „tálal” műveket. Vállalja a keresés kockázatát, néha téved, de most a Székely fonóval telibe talált. Kodály dalait a közönség – legalábbis a recenzens nemzedéke – zenei anyanyelveként beszéli – a kulturális azonosság, a ráismerés öröme mellett Hollerung feszes és lendületes előadása a változatosság gyönyörűségével örvendeztetett meg.

A Székely fonó repertoáron tartásának alapproblémája az egyfelvonásos művek generális kérdése: mivel lehetne párosítani? Nos, az idei Zempléni Fesztivál alighanem erre a kérdésre is használható válasszal szolgál. Ha Zsuráfszky Zoltán új Kodály-koreográfiája, a Felszállott a páva – variációk magyar népdalra című kompozícióból alkotott Metamorfózisok legalább olyan eredeti és hatásos lesz, mint tavalyi, Bartók-zenére készített tánckölteménye, akkor a Székely fonó alkalmas társra találhat.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Nem Cuki, kissé sótlan

Candy Dulfer és barátai nyári turnéjukon Magyarországot is útba ejtették, a Petőfi Csarnok közönségének egy részét pedig ámulatba. Jó hangulatú parti kerekedett, de hogy ez minek volt köszönhető? A hangosításnak és magának Candynek biztosan nem.

Kult

Az élet egy körfűrész

Az élet egy hatalmas körfűrész, amely időnként belevág az ember lelkébe. Ezt az ötletet kínálja egyebek között a nagyérdeműnek Vidnyánszky Attila rendező rémségei nem is kicsiny boltjában. Innen-onnan összeszedett gegekkel zsúfolta teli Verdi A végzet hatalma című operájának új verzióját. A debreceni előadást a BudaFest nyári zenei fesztiválon is bemutatták.

Gramofon

Szereti ön Händelt?

A kérdésre a hazai közönség csak bizonytalanul válaszolhat; évek óta „elvonásban” van része. Miközben Európában a zeneszerző operáinak reneszánsza folyamatos, itthon még a tervezett bemutatók is elmaradtak. A Budafest egy érdekes kísérlet erejéig megkezdte a törlesztést: a Rinaldo című művet mutatták be a Hilton Dominikánus udvarában.

Gramofon

Lezser muzsika tíz fokban

Különleges hangulata lehet egy olyan szabadtéri koncertnek, amelyen „komoly” szimfonikus zenekar lép fel szórakoztató igényű műsorral. Persze arra nincs garancia, hogy a hallgatót az örömzene varázsa az első pillanattól hatalmába keríti. A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenyén is csak az utolsó percekben oldódott a hangulat.

Gramofon

Libabőr Lübeckben

Ha eddig nem hallottunk volna a Schleswig-Holstein Zenei Fesztiválról, idén bizonyára megjegyezzük a nevét: a világsztárokat felvonultató, csaknem kéthónapos rendezvény vendége ugyanis idén Magyarország. A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a nyitókoncertet hallgatta meg Lübeckben.

10-15 év múlva lehet a Rákosrendezőn építkezés, de gazdaggettót nem szeretnénk – főépítész a Fülkében

10-15 év múlva lehet a Rákosrendezőn építkezés, de gazdaggettót nem szeretnénk – főépítész a Fülkében

Új magánszínház nyílik Budapesten

Új magánszínház nyílik Budapesten

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

Trump szankcionálta a Nemzetközi Büntetőbíróságot

Trump szankcionálta a Nemzetközi Büntetőbíróságot