Tetszett a cikk?

Elképesztő zenei távolságokat hidaltak át az 5. MOL Budapest Jazzfesztivál szervezői, amikor egy német énekes szólóját, egy magyar cimbalmos kvintettjének bemutatkozását és a francia harmonikakirály kvartettjét tették a Nemzeti Hangversenyteremben tartott nyitónap programjába.

MOL Budapest Jazzfesztivál, nyitókoncert

Michael Schiefel, Lukács Miklós Quintet, Richard Galliano Quartet

szeptember 12., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Michael Schiefel
Kettős irónia és bravúrszám
© Gramofon
Erős, de nem teljes telt ház fogadta Michael Schiefelt, az énekes fenomént, aki évek óta a weimari zeneakadémián tanít, ahol nem olyan rég még őt tanították. Bobby McFerrin nyomán indult el, ez vitathatatlan, de távolról sem epigon. A színpadon egy olyan loop-berendezést használ, amellyel több szólamban, szinkronban tudja reprodukálni a hangját: amit a mikrofonba énekel, többszólamú kórusként szólal meg a hangszóróban. Természetesen egy ilyen előadás összhangzattani lehetőségei behatároltak, de ez nem volt zavaró, mert Schiefel jó zenész, szellemes dalokat komponál, jók a szövegei is (kár, hogy most nem énekelt németül). Lemezeit ismerve viszont a koncert egy kicsit vontatottnak hatott, mert Schiefel a samplernek először ott helyben „megtanítja” a kíséretet, és csak akkor kezd bele a melódiába. Bármennyire is érdekes folyamat ez, mégis lassan adja meg a dalok utazósebességét. Schiefel színpadi személyisége nagyon összetett: önirónia és szerénység az alap, de vannak nárcisztikus vonásai is. Kettős iróniával élt: éreztette, hogy tisztában van az énekes hangszerutánzás furcsaságával, és azt sem rejtette véka alá, hogy szerinte is elég faramuci dolog egy virtuális együttes (saját dúdolása) kíséretére szólózni. Így azután csak jelzés-szerű maradt néhány zenei megoldás, amelyet szívesen meghallgattam volna alaposan kidolgozva is.  

Lukács Miklós
Pazar, poliritmikus performance
© Gramofon
Klasszikus diplomával a zsebében Lukács Miklós cimbalomművész a magyar etnojazz zenekarok, és főleg énekesnők nagy kedvence lett: kísérte Miczura Mónikát, Palya Beát és másokat. Fergeteges duót vett fel Szakcsi Lakatos Bélával, Ezt kapd ki, Igor! címmel, Sztravinszkijnak ajánlva. Közben fél Európát bejárta a Dresch Quartet erős oszlopaként. Most megalakította saját kvintettjét, mellyel hangszerének adottságait tovább tágítja. Kiugróan tehetséges társakat kért fel, de abban már nem vagyok egészen biztos, hogy ez a hangszer-összeállítás – cimbalom, szaxofon, nagybőgő, ütőhangszerek, tabla – minden gondolatának a legszerencsésebb kifejezési formát képes megadni. A szaxofon kivételével ugyanis a cimbalomhoz hasonlítanak mind, húros vagy ütős jellegükkel. Pazar, poliritmikus tűzijáték, ütős párbaj, nagyívű, pompás szerkezetű kompozíciók során parádés szólók váltották egymást, a „world music” igazi értelmet kapott általuk. Mégsem tudták befűteni a nagy koncerttermet, csipkés maradt a hangzás, bármilyen gyönyörű témák is csendültek-bondultak fel, kőkeményen bepróbált, mégis szenvedélyes előadásmódban. Nem tudok szabadulni a gyanútól, hogy egy akkordhangszer, legalább néhány szám erejéig, többet hozna ki a legszebben improvizáló magyar cimbalmos témáiból.


Richard Galliano
Piazzola szellemi örököse
© Gramofon
Richard Galliano, a dél-amerikai muzsikusokkal érkező olasz származású francia harmonikás zárta az első napot. Ő számomra a tőről metszett világzenész, Piazzolla mostanság talán legérdekesebb szellemi örököse – anélkül, hogy franciás stílusát feladná vagy letérne a jazz-improvizáció ösvényéről. Ez volt a legvonzóbb zenei vonatkozása koncertjének. Olyan svádája van, hogy már-már mindegy, mit játszik, muszáj odafigyelni rá. Hatalmas sztár: szerte a világon évente 200 koncertet ad. Lehengerlően kezeli ezt a daloló, beszélő, ringató furcsa hangszeröszvért, a tangóharmonikát, melyből a lélek minden romantikus rezdülése kihallik. Igencsak cirkalmas zene a New Musette, amelyik a párizsi sanzonnak, a jazznek, a tangónak, de még Bachnak is sokat köszönhet. Halk sóhaj, sok levegő a fújtatóból a billentyűk résre nyitásával. Galliano ezzel az eszközzel is élt néhányszor, de a Grappellit idéző könnyedség, nagy tempók és báj, meg a lefegyverző elegancia a nagy pillanatokban – nos, ezek jöttek be a ráadást is kikövetelő közönségnek. A Tangaria Quartet másik három tagja is kitett magáért; a francia vonós hagyomány újabb elegáns mesterét Sébastien Surel hegedűs személyében ismerhettük meg.

Zipernovszky Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

 

Kult

Instant fogyasztható jazztörténet

A veszprémi konferanszié azzal büszkélkedett, hogy Wayne Shorter és az előző este hőse, a nagybeteg Joe Zawinul 22 év után újra együtt játszottak. Ez persze nem teljesen igaz, a Weather Report nyolcvanas évek végi feloszlása óta a színpadon is találkoztak már, s a világsajtót is bejárta a tervezett reunion világturné híre. Ezek után arra voltam kíváncsi, jól döntöttem-e, hogy szabad estémet nem Zawinulék szindikátusára, és nem is a másnapi, ugyancsak világszám New York Voicesra szántam.

Gramofon

Székely phono, avagy vastaps Zemplénben

A meteorológiai szakemberek pontatlan jósnak bizonyultak, amikor azt ajánlották a Zempléni Fesztivál szervezőinek, hogy ne a hagyományos helyen, a festői sárospataki várudvaron, hanem a Művelődés Házában legyen a nyitókoncert. A gyors helyváltoztatás azonban nem ártott a nyitóprodukciónak: Kodály Székely fonója hangos sikert aratott.

Gramofon

Hogy csinálják a fesztivált a svédek?

A recept egyszerű: végy egy régi ipari területet, alakíts ki ott kulturális intézményeket. Hirdess meg például egy kortárs zenei fesztivált, és városod máris bekerült a nemzetközi vérkeringésbe. Ilyesfélével próbálkoznak Graztól Pécsig sok városban. Mégsem megy simán. Kell némi innováció. No meg ízlés. Zenekritikusunk számol be svédországi tapasztalatairól.

Gramofon

Haydn-évforduló: egyeztessük óráinkat!

Kérem a nyájas olvasót, tekintsen a naptárra. Ugye 2007. szeptemberét írjuk? Négy meg tizenkettő meg öt – a végeredmény még a zenekritikus számára is huszonegy. Ennyi hónap van hátra Joseph Haydn halálának bicentenáriumáig. Sok vagy kevés? Ha a Magyar Haydn Társaság fertődi fesztiváljának színvonalát nézem: elegendő. Ha a talpam alatt csikorgó murva jut eszembe, szomorúság tölt el: elszalasztunk egy lehetőséget.

Gramofon

Kortárszenei csúcs Pannonhalmán

A napfényben fürdő pannon táj a legkérgesebb lelket is megejti. Akár a sík, akár a lankás rész felől közelít az utazó, a Szent Márton hegyén álló monostor a történelem és a hit méltóságát sugározza. Ez a hit nem feltétlenül vallási természetű: hihet az ember a humánumban, a művészet, a zene erejében –Pannonhalma elfogadja. És befogadja az Arcus temporum, az Időívek művészeti fesztivál szép napjait is – most már négy éve.

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

Egy Bubi-bringával tekert fel a Kékestetőre egy 21 éves egyetemista – videó

Egy Bubi-bringával tekert fel a Kékestetőre egy 21 éves egyetemista – videó

Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója

Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója

A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta

A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta