Tetszett a cikk?

Furcsa dolog a hagyomány. Sokféleképpen lehet ápolni. A Szekérnyom Fesztivál első koncertje – apró gyarlóságai mellett – azért sikerült különlegesre, mert egy estén ugyanannak a hagyománynak, a cigány folklórnak két ellenpontját mutatta be – a régit, távolit és a mait, itthonit.

Romano Drom, Musafir
Szekérnyom Fesztivál
szeptember 13., Fesztivál Színház

Musafir
A legjobb értelemben szórakoztató
© Gramofon
A Romano Drom vezetője, Kovács Antal az Ando Dromból vált ki még a kilencvenes évek végén. Azóta együttese négylemezes, Európa-szerte keresett formációvá fejlődött. A jelenlegi felállás különlegessége, hogy a vállalt hagyományőrzést igen rugalmasan kezelik: érzik, hogy a roma folk műfaji sajátosságai mára nemhogy szilárdan kialakultak, de a megkeményedés határára kerültek. Ha ma a közönség beül egy autentikus cigánykoncertre, nagyjából tudja, mire számíthat, és ez bizony nem kedvez a katarzis kialakulásának. De a Romano Drom 21. századi zenekar, amely a hagyomány őrzését széles keretek között értelmezi. Így aztán a zenekar igencsak széles repertoárral rendelkezik, amely a magyar collár hagyomány mellett magában foglalja a balkáni vagy az ibériai dialektusok elemeit is.

A MüPa koncertjének nagy pillanatai közé tartoztak azok a darabok, amikor hagyományos kárpát-medencei dallamokat sevillanas-stílusú gitározással kísért Kovács Antal és Balogh József. Lebilincselő volt Farkas Róbert hegedűszólója, amely egyetlen számban, de magas művészi hőfokon foglalta össze szinte a teljes közép-európai régió cigányzenéjét (nem mellesleg Farkas Róbert harmonikával kísérte végig a koncert szinte egészét). Az ütőhangszeres Kovács Antal Máté játékában olykor az autodidakta „perkás” kissé gyámoltalan kísérletezései voltak érezhetőek. Mindazonáltal fontos tény, hogy a kannán és a kanálon túl új ritmushangszerek is megjelentek a roma folkban. Ráadásul az arab derbukán és a spanyol kajunon már most is figyelemre méltó a fiatal előadó teljesítménye.

Az este második felében aztán jött a nagy visszalépés a forrásokhoz, amikor áhítatos gesztusokkal a színpadra lépett a radzsasztáni Musafir együttes. A Hameed Khan vezette indiai népzenei formáció a kilencvenes évek közepe óta már többször járt Magyarországon. Programja mit sem változott azóta, de mégis annyira jó, üdítő élmény újra látni produkciójukat. A zenekar a legjobb értelemben szórakoztató és művészi egyszerre, a titok pedig alighanem a stílus egyszerű, de az emberi emlékezeten túlmutató ősiségében rejlik. A Musafir muzsikája az észak-indiai cigányság népzenéje, amely alkalmazza a helyi népi és klasszikus hangszerek széles tárát, de játékstílusában nem követ klasszikus mesterhagyományt, hanem a népzenék gyalulatlan, rusztikus jegyeit idézi. Az ütőhangszerek ritmikája egyszerűbb, mint a nagy tablavirtuózok összetett színpadi kompozíciói, és bár a művészeti vezető olykor igyekezett néhány gyors pörgetést bemutatni tabláján, ezeket a rajongók méltatták, a szakértők mosolyogták. Osztatlan elismerés illeti viszont az énekesek, (köztük elsősorban Sadar Khan) teljesítményét – hangterjedelmük, kapacitásuk, átéltségük bámulatra méltó.

A műsor szerves részét képezik a zenekar mutatványosainak produkciói: a Rekha művésznévre hallgató táncosnő, illetve az egyszerűen Govindaként bemutatott fakír cirkuszi mutatványai a Musafir szériatartozékai, ám kissé mintha megosztották volna a Fesztivál Színház közönségét. Egyesek viszolyogva figyelték a szemhéjjal felemelt ötkilós súlyt, másoknak felhőtlen szórakozást okozott valamennyi látványosság. A művészeti vezető, Hameed Khan konferálásában az indiai angol nyelvhasználat minden mókás vonása megtalálható – hosszú szónoklatokat hallhattunk a sokszínűségről, a szeretetről, a békéről, de ennek mélységeit alighanem csak kevesen tudták abszolválni, mivel a beszédek néha követhetetlen fordulatokat vettek, máskor pedig hirtelen félbeszakadtak…

Az előadás összetett élményének legalsó szintjein, az igazi, mélyről jövő élmények birodalmában megérezhettük annak a világnak a hangulatát, amely Európában három-négy évszázaddal ezelőtt végleg eltűnt. A templomtéri bazárok, a vándorszínházak, a csepűrágó mímusok világát, amely kicsit olcsó, kicsit egyszerű, de mégis megejtően emberi és szeretni való, és bizony olykor hiányzik is nagyon, békés vasárnapjainkból.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Hogy csinálják a fesztivált a svédek?

A recept egyszerű: végy egy régi ipari területet, alakíts ki ott kulturális intézményeket. Hirdess meg például egy kortárs zenei fesztivált, és városod máris bekerült a nemzetközi vérkeringésbe. Ilyesfélével próbálkoznak Graztól Pécsig sok városban. Mégsem megy simán. Kell némi innováció. No meg ízlés. Zenekritikusunk számol be svédországi tapasztalatairól.

Gramofon

Perahia Budapesten: tökéletes töredékek

Murray Perahia a koncertzongorázás legrégebbi – minimum Liszt Ferencig visszavezethető – hagyományára hivatkozva állította össze budapesti fellépésének programját. Barokk muzsikával indított, majd Beethoven következett. Végül a második részben a súlyos mondanivalót hordozó Brahms-darabokat Chopinnel oldotta fel.

Gramofon

A világválogatott átlagosan muzsikált Pesten

Solti György halálának 10. évfordulója adta az apropót, hogy a magyar dirigens által alapított, élvonalbeli együttesekből verbuvált Világzenekar a Békéért Budapestre látogasson. Műsor- és „sztárproblémákkal” egyaránt szembesülhettünk az olykor érdekes, olykor hosszúnak tűnő koncerten.

Gramofon

Haydn-évforduló: egyeztessük óráinkat!

Kérem a nyájas olvasót, tekintsen a naptárra. Ugye 2007. szeptemberét írjuk? Négy meg tizenkettő meg öt – a végeredmény még a zenekritikus számára is huszonegy. Ennyi hónap van hátra Joseph Haydn halálának bicentenáriumáig. Sok vagy kevés? Ha a Magyar Haydn Társaság fertődi fesztiváljának színvonalát nézem: elegendő. Ha a talpam alatt csikorgó murva jut eszembe, szomorúság tölt el: elszalasztunk egy lehetőséget.

Gramofon

Ászok ütöttek a Soroksári úton

Elképesztő zenei távolságokat hidaltak át az 5. MOL Budapest Jazzfesztivál szervezői, amikor egy német énekes szólóját, egy magyar cimbalmos kvintettjének bemutatkozását és a francia harmonikakirály kvartettjét tették a Nemzeti Hangversenyteremben tartott nyitónap programjába.

Jön a Spotify újdonsága, amivel 90 napot is visszarepülhet az időben

Jön a Spotify újdonsága, amivel 90 napot is visszarepülhet az időben

És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?

És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?

A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta

A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta

Érdemes próbálkozni: az ingatlanvételek 82 százaléka a hirdetési ár alatt zárult

Érdemes próbálkozni: az ingatlanvételek 82 százaléka a hirdetési ár alatt zárult