Tetszett a cikk?

A Bartók+szlávok Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon napjaink egyik legjelentősebb rendezője, Peter Konwitschny – Élő vagy halott színház címmel – filmrészletekkel illusztrált, remek előadást tartott. Az eseményt a szakma teljes közönyével tüntette ki – Ugocsa non coronat! Nem koronáz és nem tanul, ám ugyanolyan gőgös, mint a Bourbonok.

Jevgenyij Nyesztyerenko dalestje, Peter Konwitschny előadása,
Csajkovszkij: Anyegin – a Szlovák Nemzeti Színház produkciója
A Bartók+szlávok Miskolci Nemzetközi Operafesztivál keretében
június 15., Miskolc

Peter Konwitschny pompásan építette föl téziseinek rendszerét, s egyáltalán nem mutatkozott akadémikusnak. Kiosztottak egy alapszöveget, amelynek gondolatait élőben kommentálta, Mesterházi Máté figyelmes segítségével. Olyan logikusan kapcsolódott az egyik részlet a másikhoz, hogy nehéz bármit is kiemelni, hiszen épp azt állítja: „Egyetlen résztémát sem lehet a teljesség összefüggése nélkül megragadni, ebből ad jó leckét az opera.” Vagy az operett, amit Konwitschny nagyra becsül, s azt állítja, hogy A mosoly országában Lisa és Szucsong szerelme épp oly erős, mint Trisztáné és Izoldáé. Megjegyzi, hogy Schönberg azért haragudott Lehárra, mert képtelen volt olyan varázslatos dallamot alkotni, mint a Vágyom egy nő után… Szerinte az 1920-as évek megértéséhez mindkettőjük alapos ismerete szükséges. A Titus kegyelmét unalmas operának mondják sokan, de Konwitschny úgy véli: csak a rendezések unalmasak. Ebből a szomorú operából egy japán színház számára készült rendezés részletét mutatja. Szentségtörő és lefegyverzően mulatságos. Azután – hiszen ez Bartók-fesztivál – saját Kékszakállú-interpretációjából kínál egy részletet. Az ötödik kép, a herceg „messzenéző, szép könyöklője” egy hulladékmező. Kifejti: a nyugati patriarchális társadalom mentalitását akarta megmutatni. A férfiak vezérelte társadalom lakhatatlanná tette a világot, elhasználta az anyaföldet, és ugyanez a viszonya a nőhöz is – ezt akarta tudtunkra adni. Végül – mint valami szelíd kiadású Savonarola – Konwitschny arra kér minket, hogy velük, színházcsinálókkal együtt változtassuk meg a világot. Engem meggyőzött, rám számíthat.

Az ország egyik legszebb zsinagógája a miskolci – sajnos nem használják, a fesztivál szervezői takaríttatják ki nyaranta. Itt adta dalműsorát Jevgenyij Nyesztyerenko, zsúfolt ház előtt. Orvos ismerősöm azzal kábított, hogy híre van egy horvátországi asszonynak, aki csodás fiatalító kúrákon adja vissza a gyermekáldás lehetőségét nagymamáknak. Marhaság, persze. De eszembe jut, amint az orosz basszista hangja betölti a zsinagóga terét és megrezegteti az ablakokat. Az ízületek kopottak, mert egy-egy szám között leül, de az orgánum és a kedély megifjodott. Glinka, Rahmanyinov, Dargomizsszkij csipkefinomságú líráját tolmácsolja, közbeszúrja Varlam bordalát, és az ária nyomán egy egész jelenet elevenedik meg. Tomboló siker, és a mester megtáltosodik, egymás után adja a ráadásokat, köztük a Bolhadalt és istenhozzádként az Elindultam szép hazámbult – magyarul. A tudás és az áldott tehetség vegyületének titkát nem fejtettük meg, de közelebb kerültünk hozzá.

Nyitott színpad várta a publikumot a Miskolci Nemzeti Színházban. Söpörnek, jönnek-mennek a színen, egy kétségbeesett üvöltés ad jelt a karmesternek (Pavol Selecký), hogy kezdődhet az Anyegin. Sallangtalan, gondosan fölépített előadás, amely valóban az emberi viszonyokról szól; két egyenrangú hőssel, Tatjánával és Anyeginnel. Ez a darab ledobja magáról a túlforszírozott modernizálást, valójában kamaramű, néhány énekkari betéttel. A pozsonyi kórus jó; tudják, miért vannak színpadon. Velük kapcsolatos Konwitschny szerintem legizgalmasabb leleménye: Anyegin hajnali mulatozásából, rosszlányok társaságában érkezik Tatjánához. A bódult csajok körében oktatja ki a lányt, aki így duplán megalázottá válik, hiszen féltett titka nyilvánossá vált.

Adriana Kohutkova (Tatjana) néhány éve, Budapesten Káel Csaba Szöktetésében mutatkozott be. A koloratúrból sikerrel igazolt a sima lírai szopránfachba. Olgának Terézia Kružliaková adott erős karaktert. Lilia Larinová (nomen est omen) Larinája, Jitka Sapara-Fischerová Filipjevnája, Ludovít Ludha Lenszkije mind egy-egy remeklés. Az Anyegint megszemélyesítő Pavol Remenár a világ bármelyik nagy operaházában helytállna. A szlovák együttes őszinte sikert aratott, Konwitschny látható boldogságára. Hiszen vele tartanak a világmegváltásban. Ők nincsenek késésben.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult

Arab lantszerenád magyar szinkronnal

Omar Bashir érdekes jelensége a magyarországi zenei életnek. A félig magyar, félig arab származású művész egész zenei személyiségét megosztja az európai és a közel-keleti mediterráneum között. Vonzódásainak izgalmas lenyomata volt legutóbbi koncertje. Ám sajnos a művészi-szakmai kompromisszumokat sem nélkülözte.

Gramofon

Biztos pont a koncertdzsungelben

A hagyományteremtés szándékával indította útjára az UMZE (Új Magyar Zene Egyesülete) Ligeti György műveinek szentelt koncertsorozatát. A szerző születésnapjára időzített hangversenyeket ma már várják a budapestiek – úgy tűnik, tényleg hagyomány született.

Gramofon

Öregurasan, a Monarchiát idézve

Itt jártak a Bécsi Filharmonikusok. Kivételes alkalom, kivételes hangzás, kivételes karmester: Lorin Maazel. Mindehhez azonban nem túl invenciózus műsor. De nem mindegy, mit hallgat az ember a világ egyik legjobb zenekarával?

Gramofon

Ni csak, kik énekelnek itt?

Harmadszor hívott sztárvendégeket a Művészetek Palotájába Miklósa Erika: idén Ruggero Raimondit és Fabio Sartorit. Az ária-esten a három hangfaj, a szoprán, a tenor és a basszbariton sajátos értékeit mutatták föl. A programot a jó formába lendült MÁV Szimfonikus Zenekar kísérte, Medveczky Ádám rutinos irányításával.

Gramofon

Új Anyegin az Operában: hős kerestetik

Az opera a lehetetlenségek műfaja. A primadonna hintán röppenhet a zenekari árok fölé, a haldokló perceit monumentális óra számlálhatja, a reneszánsz királynő öltözhet Margaret Thatchernek. Megeshet bármi, csak hihessük el a hősök belső igazságát, csak érezhessük át fájdalmukat vagy örömüket. A Magyar Állami Operaház Anyegin-premierjén kevesebb együttérzés adatott, mint reméltük.

Megszületett Rogán Antal negyedik gyermeke

Megszületett Rogán Antal negyedik gyermeke

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

„Itt van összes rendőr, aki Magyarországon szolgál” – tényleg nagyon védték a náci felvonulást az antifáktól

„Itt van összes rendőr, aki Magyarországon szolgál” – tényleg nagyon védték a náci felvonulást az antifáktól

Nem kell sajnálni a dubaji befektetőket, most a grúz kormánnyal kötöttek gigaüzletet

Nem kell sajnálni a dubaji befektetőket, most a grúz kormánnyal kötöttek gigaüzletet