Túlpörgő asszociációk: Fidelio az Operaházban
Meg kell változtatnunk a magyar gondolkodást az operajátszásról! Nem mai, inkább tegnapelőtti gondolat ez Kovalik Balázstól. És nem csak tőle. Sokan gondolják úgy: rossz, hogy a műfaj gyakorlatilag egyközpontú, mert üzemszerű operajátszás csupán az Andrássy úton folyik.
Beethoven: Fidelio
Karmester: Fischer Ádám, rendező: Kovalik Balázs
Bemutatók: október 5., október 11., Magyar Állami Operaház
© Gramofon |
Fischer Ádám azért ragaszkodott Beethoven Fideliójához, hogy mélyebben megismerje a zenekart és az énekkart.
Ezt az okot csupán azért érdemes hangsúlyozni, mert az operajátszás új európai tendenciáit bemutató, csak részben szcenírozott Müpa-beli Parsifal-előadás idején (2006) már két éves kapcsolat fűzte a karmestert a Magyar Rádió zenei együtteseihez, elsőrendűen a szimfonikus zenekarhoz. Ott szakmai szempontok alapján, akkurátusan készítette elő a produkciókat Kovács László; ez is segítette Fischer dolgát.
Az Ybl-palotában két, az utóbbi években hullámzó teljesítményt mutató együttest kapott kézbe a főzeneigazgató. Bár a Fidelio második részének első és második képe között előadott III. Leonóra-nyitány mindkét szereposztás bemutatóján hatalmas ünneplésben részesült, a tapsnak volt némi flottatüntetés jellege. A publikum így fejezte ki: elégedett azzal, amit hall, csak a látvány elfogadhatatlan számára. Pedig szeplők pöttyözték a produkciót – ezek írhatók arra a számlára is, hogy a Beethoven-mű nehézségéhez képest rövid volt a felkészülési idő, a nyári és szezon eleji külső vállalások után a zenekar nem került elég jó kondícióba. A vonóskar sokat csiszolódott, de a fúvósok hangja nem hallatszott makulátlannak. Talán a Nemzeti Hangversenyterem akusztikája által elkényeztetett fülünk most érzékelte, hogy a legutóbbi felújítás tényleg rontott az operai hangzásviszonyokon. Az instrumentumok kopottsága is okozhatta a helyenként fátyolos tónust. Fischer Ádám korábban kijelentette: új hangszereket kíván vásároltatni. Megerősíthetjük: itt az idő.
Az ünneplésből jutott az énekeseknek is. Az egyik szereposztásban Szabóki Tündének, aki itthon Leonora szerepével debütált operaszínpadon, és Evelin Herlitzius helyett szinte beugrásszerűen vállalta a feladatot. Thomas Moser csalódást okozott, kedvetlen és öreg hangú Florestant hozott; Friedmann Kunder Roccója korrekt volt. Telitalálat Váradi Zita Marzellinéje. A másik szereposztás azzal az élménnyel szolgált, hogy ismét ráébredhettünk, Berczelly István (Pizarro) milyen jelentős egyéniség: szolgálja a rendezést, de művészi szuverenitása mindig túlmutat az adott szituáción. A másik Leonóra, Rálik Szilvia becsülettel letudta a kottát, de az a belső tűz, bensőséges nőiség hiányzott belőle, ami Szabóki Tünde alakítását megemelte. Florestanként Mathias Schulz is bemutatkozott, meglehetősen középszerűen.
Kanyarodjunk vissza a mai operajátszás kérdéséhez. Kovalik Balázs, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára Szegeden és a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon, a Hajógyári szigeten és a Millenáris Teátrumban, a szentendrei Művészet Malomban és a budapesti Művészetek Palotájában friss és emészthető gondolatokkal adott muníciót a néző számára, hogy vele tartson új gondolatok felfedezésében. Kovalik Balázs, a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója ezúttal mintha froclizni akarná a közönséget. Ez a publikum – sajnos tény – sokkal kevésbé nyitott, mint a Haydn-Mozart-Beethoven szentháromságban szocializálódott bécsi közönség. Ám az osztrák fővárosban – és ebben megint egy követ fújhatunk Kovalikkal – nem egyetlen helyen folyik operajátszás. Ahány hely, annyi kor és stílus.
Kovalik provokál. Nem hiszem, hogy a „vallásgyalázó” pecsétet kell a művészeti igazgatóra ütni, amiért a passió-párhuzamot hozta a Fidelióba. Hogy ehhez a pekingi Gyöngy-piac krajcáros tucatáruit használja (lásd a Krisztus-figura biciklilámpaként villódzó szívét, a szentek fényfüzéreit, a Star Wars lézerkardját stb.), csak arra vall, hogy Kovalik néha – mostanában gyakrabban – hajlamos a túlzásokra.
Az alapötlet kitűnő: Leonóra a rivaldaszinttől nem mozdul el. Fiúalakja, Fidelio (Horváth Virgil) játszik helyette a felső három emeleten. Ő kelt vonzalmat Marzellinében, ő kíséri Roccót sírt ásni a mélybe. Csakhogy ő a passió-párhuzam hőse is; szenvedéstörténete egyszer Leonóráé, máskor Florestané. Magyarázhatjuk: ők ketten egy lélek, de a fináléban, a világító liliomokat hordozó angyalok körében, Szűz Mária köntösében is ugyanez az alak tűnik föl. Nem számoltam, vajon a passiójárás mind a tizennégy stációja megjelenik-e a színen, de észrevettem, hogy az első képben aláhanyatló alak homlokát Marzelline megtörli a kendőjével, mint egykor Veronika Jézust. Felfogtam a többi utalást is: Rocco Pilátusként mossa kezeit egy római katona által odanyújtott mosdótálban (nem ő készül megölni Florestant, hanem Pizarro). Észleltem a foglyokat és börtönőröket egyaránt érintő kiszolgáltatottságot, hiszen olvastam Illyés Gyula versét a zsarnokságról.
A tagadhatatlanul impozáns látvány és a túlpörgő asszociációk miatt a nézőknek alaposan meg kell küzdeniük azért, hogy Beethoven Fideliójával kerülhessenek kapcsolatba. Talán ezért is tapsolták meg oly tüntetően a leeresztett függönnyel megszólaló III. Leonóra-nyitányt.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely