Tetszett a cikk?

Húsz spanyol város versengett a hét végén, hol tudnak több fiatalt az utcára csábítani egy éjszakai ivászatra. A rendezvények sikerének titka, hogy a kispénzű ifjaknak nincs hol összejönniük esténként.

"Asevillaiak bekerültek a tévébe, mi sem maradhatunk szégyenben! Gyertek, és hozzatok minél több piát!" - ilyen és ehhez hasonló e-mailekkel, sms-ekkel toborozták társaikat egy hatalmas éjszakai ivászatra a granadai fiatalok, hogy visszavágjanak a szomszédvár Sevillának. Az andalúziai városban ugyanis egy februári péntek éjjel 5 ezren gyűltek össze a szabadban, hogy megünnepeljék az egyetemi vizsgaidőszak végét. Bőven volt mindenkinél alkohol is, és az egyetem melletti parkban hajnalig tartott az ivászat. Másnapra több tonna szemét maradt a helyszínen, a környékbeliek pedig egész éjjel nem tudtak aludni a zajtól.

Ezt akarták túlszárnyalni a granadaiak, és amint híre ment a "visszavágónak", a többi spanyol nagyváros is beszállt a vetélkedésbe. Meghirdették a macrobotellónnak, azaz hatalmas üvegnek nevezett akciót, hogy kiderüljön, melyik városban gyűlik össze a legtöbb fiatal egy óriási köztéri ivászatra. Múlt péntek éjjel végül a kihívó Granada győzedelmeskedett, mintegy 25-30 ezer résztvevővel. Országszerte pedig összesen legalább 150-180 ezren mentek el az éjjeli ivászatokra.

Spanyolország híres éjszakai életéről, az általános, de visszafogott, igényes "mediterrán" italozásról. A pénzesebb ifjak rendre megtöltik a bároknak nevezett kávézókat, zenés szórakozóhelyeket, diszkókat, ám a vékonyabb pénztárcájú középiskolások, egyetemisták, no meg az egyre nagyobb számú munkanélküliek nem engedhetik meg maguknak a drága vendéglátóhelyeket. A bárokban 5-6 eurót is elkérnek egy pohár italért, ennyiért a diszkontokban akár egy üveggel is vehetnek. Ráadásul egy idő után ki is nézik őket a szórakozóhelyekről, ha üres asztal mellett ülnek. Így aztán inkább jól bevásárolnak az olcsó szupermarketekben, és a városi parkokban, tereken gyűlnek össze, ahol nejlonzacskókból elővarázsolt alkoholt és üdítőt isznak, chipset és pattogatott kukoricát ropogtatnak.

Az ilyen szabadtéri hétvégi drinking party, a botellón sajátos spanyol jelenség, de nem egészen új. Az 1980-as években kezdődött Madridban, és csak az utóbbi években terjedt el országszerte. Olyannyira, hogy a legtöbb városban már rendszeressé vált, és egyre nagyobb tömegeket mozgatott meg. A fiatalok közt mind több volt a 18 éven aluli, ma már nem ritka, hogy 13-14 éves kölykök is hajnalig ott isznak. Általában valamilyen olcsó, nagy kiszerelésű italt vesznek, amit aztán kólával vagy más üdítővel hígítanak (a legnépszerűbb a vörösboros kóla). A cél ugyanis, hogy minél kevesebb pénzből minél több ital legyen; a jó hangulat fontosabb, mint a lerészegedés.

A népszerűvé vált botellónnak is nagy szerepe van abban, hogy az utóbbi években tömegessé vált az alkoholfogyasztás a spanyol tinédzserek körében. Egy friss felmérés szerint a 14-18 évesek 38 százaléka iszik rendszeresen, 46 százalékuk legalább egyszer volt már részeg, közel harmaduk pedig havonta kerül ilyen állapotba. Ráadásul a botellón után mindig rengeteg szemét marad hátra, a környékbeli házak kapualjait rendre levizelik, az autórádiókból szóló zene és a fiatalok zajongása pedig a lakók álmát zavarja. A hatóságok ezért az utóbbi időben egyre több városban tiltották be az utcai alkoholfogyasztást és kifejezetten a botellónt, valamint az alkoholárusítást a 18 év alattiak számára.

A tiltás azonban csak tovább növelte a fiatalok kedvét. A botellón társadalmi jelenséggé vált, olyannyira, hogy Lorenzo Navarrete madridi szociológus tollából nemrég könyv is született róla. Újabban a politikusok is kezdenek ráébredni, hogy a tilalom helyett inkább lehetőséget kellene teremteni a fiataloknak másfajta szórakozásra, kulturált időtöltésre. A botellónban a megkérdezettek 54 százaléka szerint nem az ivászat a legfontosabb, hanem az, hogy együtt legyenek a barátokkal, beszélgessenek, köteletlen körülmények között ismerkedhessenek. Csak 18 százalékuk tartotta a legfontosabbnak, hogy nyugodtan fogyaszthasson olcsón alkoholt, és mindössze 5 százalékuk, hogy holtrészegre igya magát.

A mostanihoz fogható macrobotellónra, azaz több városban egyszerre - interneten, sms-en keresztül - szervezett akcióra azonban eddig nem volt példa. A helyi botellónok általában rendbontás nélkül zajlottak le, még Granadában is, ahol a legtöbben gyűltek össze. A város vezetése - amely egyébként sem tiltja az utcai alkoholfogyasztást - kijelölt egy helyet a fiataloknak, amelyet egyként biztosítottak a rendőrök, tűzoltók és a mentők. Nem volt ilyen felhőtlen a rendezvény Barcelonában - itt tilos az utcán inni, és akár 300 eurós büntetés is kiszabható -, ahol néhány száz fiatal olyannyira feldühödött, amikor a rendőrök elkobozták tőlük az alkoholos italokat, hogy üveg- és kőzáport zúdítottak az egyenruhásokra, akik gumilövedékekkel védekeztek. Az összecsapásokban kéttucatnyian megsérültek és félszáz rendbontót előállítottak. Más városokban csak kisebb incidensek voltak.

VASS PÉTER

„A tévé nem arról fog szólni, ami megy rajta, hanem arról, aki nézi”

„A tévé nem arról fog szólni, ami megy rajta, hanem arról, aki nézi”

Átalakult Bödőcs Tibor nemzettudata

Átalakult Bödőcs Tibor nemzettudata

Bepánikolt elefánt ölt meg egy spanyol turistát Thaiföldön

Bepánikolt elefánt ölt meg egy spanyol turistát Thaiföldön

Megint emelkednek az üzemanyagárak

Megint emelkednek az üzemanyagárak