szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Prága szívében, közel ahhoz a templomhoz, amelyben Husz János több mint 600 éve elkezdte terjeszteni tanait, ahol a Betlehem utca az azonos nevű térbe torkollik, ott nyitott antikváriumot és a szomszédos ház szuterénjében galériát 25 évvel ezelőtt Jan Placák.

A belvárosban járva újra és újra megtapasztalhatjuk az állandó változást. Régi jó helyek szűnnek meg, újak születnek, majd azok is eltűnnek, és megint mások nyílnak – ritka az olyan, amely megmaradt annak, ami volt. A Ztichlá klika ilyen. Klasszikus antikvárium és galéria egyben: rend a rendetlenségben, a bőség zavara, a keresés izgalma. A polcok között és fölött a falakon képek keretben, főként grafikák, remek, zömmel cseh modern anyag, szinte mindenkitől, aki ebben a műfajban számít, sok ritkaság.

Michel Fingesten: Pszichoanalitikai jegyzet, 1915

A Ztichlá klika művészek és műkedvelők, illetve a művészettel hivatásszerűen foglalkozók közismert találkozóhelye is. Sokan járnak ide, írók, költők és irodalmárok, festők és művészettörténészek. Ahogy a tulajdonos mosolyogva megjegyezte: többen, mint vásárlók. Több mint húsz éve nekem is ide volt megbeszélt találkozóm Vladislav Merhauttal, aki a XX. század egyik legjelentősebb cseh avantgárd képzőművészének, Vladimír Boudníknak nemcsak a barátja volt, hanem életművének avatott ismerője és feltérképezője is. Ő segített abban, hogy a népszerű Hrabal-mű, a Gyöngéd barbárok mitikus hősei – Vladimír és Egon Bondy – az 1950–1960-as évek prágai undergroundját bemutató kultúrtörténeti tanulmány sűrűn lábjegyzetelt adataivá válhassanak. Azért ebben a galériában találkoztunk, mert meg akart mutatni néhány eredeti Boudník-művet, és azt csak itt lehetett.

Megszokhattuk már, hogy az üzletek fura, játékos, nehezen értelmezhető nevükkel akarják magukra felhívni a vásárlók figyelmét. Tudnánk követendő és elrettentő példákat sorolni napestig. Más országokban is hasonló a helyzet. Én is így voltam a Ztichlá klika nevével. A szavakat külön-külön érteni véltem, de hogy együtt mit jelentenek, csak halványan sejtettem. Placák így magyarázta el a név eredetét és jelentését: „A nevet együtt gondoltuk ki egy azóta elhunyt barátommal, Andrej Stankovic költővel a kassai Hét apostol kocsmában még a kommunizmus idején, az 1980-as évek végén. Egy közös kassai–prágai underground folyóiratot alapítottunk, és nevet kerestünk neki. Néhány napon át vedeltünk, és ez jött ki belőle. Több dolgot is jelenthet: a klika lehet hatalomra törő katonai junta, de használják arra is, ha valakinek szerencséje van, és lehet egyszerűen ajtókilincs is. A ztichlá is kétféleképpen érthető: valami csak egy időre vagy örökre elhallgatott, elcsendesült. Ezek többjelentésű szavak, és a jelentések bárhogy kombinálhatók. A folyóirat egyébként megjelent, szünetekkel ugyan, de mind a mai napig kiadom – inkább amolyan tanulmánykötet, amelynek 45 példányát írógéppel írom és kollázsokkal illusztrálom. Ezt a nevet használom a vállalkozásomra is.” Nekem a Boudník halála miatt már nem használt grafikai prés hajtókarját jelenti: „elnyugodott hajtókar”. Hát persze, hogy az is!

A megélhetést biztosító kereskedelem mellett Jan Placák fontosnak tartja, hogy időről időre megmutassa másoknak is az őt érdeklő alkotók munkáit vagy legújabb szerzeményeit, ezért a bolt melletti alagsori helyiségben kiállításokat rendez. Placáknak van a legnagyobb, folyamatosan bővülő Boudník-gyűjteménye, így érthető, hogy a Ztichlá klika már több tárlaton mutatta be a világhírű alkotó munkáit. A legteljesebb anyagot 2009-ben nyolc kiállításon láthatták az érdeklődők: grafikákat, kiáltványokat, képeslapokat, az utcai akciókat dokumentáló fényképeket, a barátoknak és kritikusoknak írt leveleket. És nemcsak Boudník, hanem az iskolatársai, a barátai és a tanítványai munkáit is.

Placák a küldetésének tartja, hogy felkutassa és a nyilvánosságnak megmutassa a holokauszt áldozatául esett művészek életművét is. A galériában látható volt a prágai akadémián tanult és a Vencel tér egyik ikonikus épületének, a Korona palotának az első emeletén aukciós galériát üzemeltető, majd a német megszállás alatt deportált és Auschwitzban meggyilkolt Moritz Müllernek a terezíni gettóban készült grafikai portrésorozata.

Az utóbbi években több alkalommal is kiállította Michel Fingesten képeit. És nemcsak Prágában, hanem tavaly a madridi szefárd múzeumban is, ahol négy hónap alatt több ezer látogató tekintette meg az „ismeretlen művész” festményeit, grafikai sorozatait és ex libriseit. Ebből a gazdag anyagból érkezik egy válogatás október elején Budapestre.

Michel Fingesten: Ex Libris Botta, 1920-as évek

És hogy még teljesebb legyen a kép: a Ztichlá klika könyvkiadó is. A boltban kaphatók a kiállításokhoz készült kis katalógusok és albumok, valamint filozófiai és történelmi tanulmányok és verseskötetek; a legfrissebb egy válogatás az antikváriumban dolgozott neves költő, Ivan Wernisch költeményeiből. De Placák adja ki az 1950–1960-as évek undergroundjának megismerését segítő, hiánypótló dokumentumköteteket is: Boudník és barátai levelezését és emlékiratait. Különleges szelete ez a csehországi könyvpiacnak. Aki Prágában jár tehát, érdemes benéznie a keddtől péntekig 13 és 19 óra között nyitva tartó galériába.

De kicsoda is Jan Placák? Egy riportban így válaszolt erre a kérdésre: „Nem szeretek magamról beszélni. Antikvárius vagyok, és természetesen a munkám része a képzőművészet is, így aztán kiállításokat rendezek a galériában.” Nemsokára 60 éves lesz. Testvérével, az író Petr Placákkal együtt az 1980-as évek prágai undergroundjának meghatározó figurája volt. Hrabalt olvasva talált rá Boudníkra, akinek lenyűgöző személyisége azóta is hatással van rá. Az első Boudník-grafikáját kölcsönből vette, ahogy mondja, másfél hónapig kellett nélkülöznie miatta. Az életmű közel kétharmadát sikerült eddig összegyűjtenie. Galériájában több kiállítást rendezett ebből az anyagból. 2000-ben Budapestre is elhozott egy válogatást, és az ennek alkalmából rendezett beszélgetésre elkísérte a Gyöngéd barbárok másik főhősét, Egon Bondyt, aki előadásával és személyiségével lenyűgözte az Óbudai Társaskör közönségét. Hrabal születésének 100. évfordulójára az író nagyságához méltó anyagot szedett össze egy újabb óbudai bemutatóra.

A 2004-ben rendezett eddigi legteljesebb, rekord látogatottságú Boudník-tárlat legtöbb képe is a Ztichlá klika gyűjteményéből került a Prágai Várba, a Császári Lovardába. Placák álma egy múzeum, az 1950–1960-as évek prágai underground művészetét bemutató állandó kiállítás, ahol Boudník művei mellett látható lesz majd barátai – Hanes Reegen, Jaroslav Rotbauer, Zdenek Bouse, Jaroslav Docekal, Ladislav Michálek – számos munkája is. Szép terv, kár, hogy a papíralapú művek kiállítására vonatkozó szabályok ellene dolgoznak. A nézők azért örülnének egy ilyen múzeumnak.

Az elmondottak ellenére Placák nem tartja magát a szó hétköznapi és szakmai értelmében gyűjtőnek, nem a szenvedély vagy az üzleti haszon érdekli. Csak Boudník és társai, meg újabban Michel Fingesten, akinek most az Óbudai Társaskör Galéria kiállítására kölcsönözte a képeit. (Háborús és pszichoanalitikai széljegyzetek, megtekinthető október 9-től november 11-ig.)

Lakos Attila

(Megjelent a Műértő 2018 októberi lapszámában)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

„Az én értékrendemmel ez már nem fér össze” – lemondott bírói tisztségéről a Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának tanácselnöke

„Az én értékrendemmel ez már nem fér össze” – lemondott bírói tisztségéről a Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának tanácselnöke

Parászka Boróka: Megelőlegezett gyászjelentés

Parászka Boróka: Megelőlegezett gyászjelentés

Nyolc páciensével végezhetett egy orvos Németországban

Nyolc páciensével végezhetett egy orvos Németországban

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta