szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

A Műértő 2011-ben közölte első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et. Kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview tavaly novemberben 19. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük. A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal.

Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.

A járvány okozta kényszerű körülmények, a színtér megszokottól eltérő, erősen korlátozott működése okán ebben az évben a listát 25 szereplőre csökkentettük, és ezúttal nemcsak személyekre, hanem intézményekre is lehetett javaslatot tenni – különös tekintettel a vírushelyzettel számot vető, arra reagáló szakmai teljesítményekre.

Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Magyar Power nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2020-as év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét értékeli.

A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tettünk kísérletet öt év elteltével a Műértő 2016 márciusi számában, tízéves elemzésünket pedig a 2021. február-márciusi számunk 7. oldalán olvashatják.

Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – egy személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. Ezúttal is rövid indoklást kértünk tőlük saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben 187 személyre érkezett szavazat – hatvannal kevesebbre, mint tavaly.

 

Az elte évek
eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül
a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni
rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak.
Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista a mai magyar
képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett sem lehet objektív;
egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.
A járvány okozta kényszerű körülmények, a színtér
megszokottól eltérő, erősen korlátozott működése okán
ebben az évben a listát 25 szereplőre csökkentettük, és
ezúttal nemcsak személyekre, hanem intézményekre is
lehetett javaslatot tenni – különös tekintettel a vírushelyzettel számot vető, arra reagáló szakmai teljesítményekre.
Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Magyar Power nem
életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen
esetben a 2020-as év – szakmai teljesítményeit veszi
figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem
pedig annak irányát, milyenségét értékeli.
A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások,
hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tettünk kísérletet öt
év elteltével a Műértő 2016. márciusi számában, tízéves
elemzésünket pedig e számunk 7. oldalán olvashatják.
Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú
zsűri összetételében csak elkerülhetetlen változások
legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól
átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – egy személycserétől eltekintve – idén is
igent mondtak felkérésünkre. Ezúttal is rövid indoklást
kértünk tőlük saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben
az évben 187 személyre érkezett szavazat – hatvannal
kevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes
zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.
Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója –
többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen
stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk,
hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta új szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlAz eltelt évekeredményeképpen mind többen értik, hogyan készüla Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelnirá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak.Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista a mai magyarképzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett sem lehet objektív;egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.A járvány okozta kényszerű körülmények, a színtérmegszokottól eltérő, erősen korlátozott működése okánebben az évben a listát 25 szereplőre csökkentettük, ésezúttal nemcsak személyekre, hanem intézményekre islehetett javaslatot tenni – különös tekintettel a vírushelyzettel számot vető, arra reagáló szakmai teljesítményekre.Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Magyar Power neméletműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelenesetben a 2020-as év – szakmai teljesítményeit veszifigyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nempedig annak irányát, milyenségét értékeli.A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások,hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tettünk kísérletet ötév elteltével a Műértő 2016. márciusi számában, tízéveselemzésünket pedig e számunk 7. oldalán olvashatják.Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagúzsűri összetételében csak elkerülhetetlen változásoklegyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tólátvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – egy személycserétől eltekintve – idén isigent mondtak felkérésünkre. Ezúttal is rövid indoklástkértünk tőlük saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebbenaz évben 187 személyre érkezett szavazat – hatvannalkevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyeszsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.Az eltelt évekeredményeképpen mind többen értik, hogyan készüla Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelnirá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak.Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista a mai magyarképzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett sem lehet objektív;egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.A járvány okozta kényszerű körülmények, a színtérmegszokottól eltérő, erősen korlátozott működése okánebben az évben a listát 25 szereplőre csökkentettük, ésezúttal nemcsak személyekre, hanem intézményekre islehetett javaslatot tenni – különös tekintettel a vírushelyzettel számot vető, arra reagáló szakmai teljesítményekre.Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Magyar Power neméletműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelenesetben a 2020-as év – szakmai teljesítményeit veszifigyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nempedig annak irányát, milyenségét értékeli.A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások,hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tettünk kísérletet ötév elteltével a Műértő 2016. márciusi számában, tízéveselemzésünket pedig e számunk 7. oldalán olvashatják.Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagúzsűri összetételében csak elkerülhetetlen változásoklegyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tólátvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – egy személycserétől eltekintve – idén isigent mondtak felkérésünkre. Ezúttal is rövid indoklástkértünk tőlük saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebbenaz évben 187 személyre érkezett szavazat – hatvannalkevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyeszsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.

1

Somogyi Hajnalka kurátor és az OFF-Biennále Budapest csapata (18)

1586

2

Baán László (2) főigazgató, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest

1276

3

Spengler Katalin és Somlói Zsolt (4) műgyűjtők

1257

4

Maurer Dóra (1) képzőművész

1245

5

Fabényi Julia (3) főigazgató, Ludwig Múzeum, kollégiumi tag, NKA

1111

6

Fehér Dávid (11) kritikus, művészettörténész, Szépművészeti Múzeum

1039

7

Valkó Margit (13) galériatulajdonos

846

8

Pados Gábor (5) galériatulajdonos, műgyűjtő

826

9

Zsikla Mónika és Keresztes Zsófia, a 2022-es Velencei Biennálé magyar pavilon pályázat nyertesei

780

10

Mélyi József (7) kurátor, kritikus, egyetemi oktató, MKE

748

11

Matolcsy György és az MNB-Ingatlan Kft.

743

12

Bak Imre (9) festőművész

736

13

Nagy Gergely (12) főszerkesztő, Artportal

730

14

Pőcze Attila (6) galériatulajdonos

716

15

Petrányi Zsolt (14) művészettörténész, MNG Jelenkori Osztály

537

16

Keserü Ilona (25) képzőművész

439

17

Százados László (17) művészettörténész, MNG, szerkesztő, Balkon

404

18

Küllői Péter (10) bankár, elnök, Bátor Tábor Alapítvány

381

19

Bencsik Barnabás (15) kurátor, Glassyard Gallery

376

20

Topor Tünde (23) főszerkesztő, Artmagazin

374

21

Ledényi Attila (20) kommunikációs szakember, igazgató, Art Market Budapest

363

22

Szegedy-Maszák Zsuzsanna (16) művészettörténész, Budapest Galéria, szerkesztő, Balkon

338

23

Virág Judit (35) műkereskedő

336

24

Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület programjai

332

25

Sasvári Edit (8) művészettörténész

324

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Feloszlatta a törvényhozást a német államfő

Feloszlatta a törvényhozást a német államfő

Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója

Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója

Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük

Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük

Nemzetközi lapszemle: 2025 karácsonyára már vége lehet a harcoknak Ukrajnában

Nemzetközi lapszemle: 2025 karácsonyára már vége lehet a harcoknak Ukrajnában