Sorra nyílnak a plázák Európában

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Idén az új bevásárlóközpont-fejlesztések várhatóan 25 százalékkal haladják meg a tavalyi szintet, hogy a kiskereskedelem modern, első osztályú üzlethelyiségek iránti igényét kielégítsék. – derül ki a CBRE globális ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatási eredményeiből.

Európában 2012 első felében összesen 1,5 millió négyzetméteren 51 bevásárlóközpontot nyitottak meg, míg az év második felében közel 3 millió négyzetméter átadása várható. Az elkészült épületek így összesen több mint 4,4 millió négyzetmétert foglalnak el, ami 25 százalékkal haladja meg a 2011-es szintet.

A legtöbb (400 ezer négyzetméter) terület Törökországban épül 2012 során, ami az első féléves építési teljesítmény közel harmadát jelenti. Törökország után Németország (165 ezer négyzetméter), illetve holtversenyben Olaszország és Lengyelország (140 ezer négyzetméter) következik.

Itthon nincs fejlesztés

“Magyarországon 2012 első felében csak Siófokon adtak át új bevásárlóközpontot. A tervbe vett fejlesztések szintje is alacsony, az ECE által fejlesztett Árkád bővítéséig nem is várunk jelentős aktivitást a magyar piacon.” – tette hozzá Borbély Gábor, a CBRE kutatásért és tanácsadásért felelős budapesti vezetője.

„Az aktív bevásárlóközpont-fejlesztések Törökországban, Lengyelországban és Oroszországban lehetővé teszik a kereskedőknek, hogy terjeszkedjenek, míg Európa többi részén az építkezések alacsony szintje miatt ez nem lehetséges. Európa nagyvárosainak központjában – amelyek a legfontosabb lokációk a kereskedők számára – így hiány van új területekből, ami megnehezíti a cégek hálózatbővítési terveit.” – nyilatkozta Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásért felelős vezetője.

Mintegy 3,6 millió négyzetméter bevásárlóközpont nyílt meg Európában 2011-ben, ami 4,6 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Mindazonáltal még ez is jelentős mértékű fejlesztéseket takar, és csak a 2005-2009-es évek boomja haladta meg ezt a szintet.

A felzárkózó piacok jellemzik az új fejlesztéseket az utóbbi években, ám az építkezések Európa érettebb piacain is folytatódnak, hogy kielégítsék a kiskereskedők keresletét. 2011-ben az öt nagy nyugat-európai piacon (Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban) folyt a fejlesztések egyharmada.

Törökországban tavaly épült viszont az új központok 20 százaléka, köztük a 160 ezer négyzetméteres Marmara Forum Isztambulban, ami Törökország legnagyobb kiskereskedelmi létesítménye. A második helyezett Európában Lengyelország, ahol 16 központot adtak át 2011-ben, összesen 428 ezer négyzetméternyi területen. Oroszországban pedig Moszkvában és Szentpéterváron kilenc új központ épült.