szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar nők mintegy 70 százaléka szerint a családról és a háztartásról való gondoskodás továbbra is az ő feladatuk – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet kutatásaiból. A többség szerint ez áldozatokkal is jár. A magyar nők jellemzően kevéssé mozdulnak ki a négy fal közül szabadidejükben is, táplálkozásukban tudatosak, a vásárlás pedig örömet szerez nekik.

Magyarországon ma tízből hét nő gondolja azt, hogy elsősorban a nők feladata a család és a háztartás dolgairól gondoskodni. Ennél is többen, 77 százaléknyian osztják azt a véleményt, hogy egy férfinak mindenkor gondoskodnia kell családja anyagi biztonságáról. A magyar nők elvárásai ezen a téren – legalább elviekben – teljesülnek, hiszen a férfiak 83 százaléka egyet ért azzal, hogy a család anyagi biztonságáról neki minden körülmények között neki kell gondoskodnia.

A családról gondoskodni olykor áldozatokkal is jár: a magyar nők 64 százaléka véli úgy, hogy sok mindenről le kell mondania annak, akinek családja van. A férfiak körében némiképp alacsonyabb, 59 százalékos ez az arány. A hölgyek 47 százalékára jellemző, hogy úgy érzi, fárasztja a mindennapi rutin, míg tíz férfiból négyre igaz ez az állítás.

Különbségek mutatkoznak a két nem stressztűrő képességében is: a nőknek 56, a férfiaknak pedig 45 százaléka számolt be arról, hogy nehezen viseli a stresszt. Szintén a nők körében képviselnek némiképp nagyobb arányt azok, akik arról számoltak be, sosincs elég idejük, illetve gyakran kell kompromisszumot kötniük.

A GfK Hungária korábbi kutatásai feltárták, hogy a magyarok szívesen töltik szabadidejüket otthonukban. Különösen igaz ez a gyengébbik nemre, akiknek 68 százaléka ért egyet azzal, hogy jobb otthon eltölteni egy-egy csendes estét, mint elmenni valahová. A férfiak valamivel szívesebben mozdulnak ki, körükben a 60 százalékot sem éri el azoknak az aránya, akik egy csendes otthoni estét többre tartanának egy házon kívüli programnál.

Magyarországon a bevásárlást továbbra is jellemzően a nők intézik: a napi fogyasztási cikkek értékben mért forgalmának mintegy felét azok a vásárlások teszik ki, amelyeket a háziasszony egyedül bonyolított. A nők számára a vásárlás többet jelent, mint a szükséges termékek beszerzését. Csupán 16 százalékukra igaz, hogy „csak leemel valamit a polcról, és már megy is”, 35 százalékuk szívesen tölti idejét vásárlással és kirakatok nézegetésével.

A GfK Hungária felmérései szerint a nőkre, közülük is főként a 40-49 éves korosztályba tartozókra jellemzőbb, hogy átnézik a kereskedelmi láncok akciós szórólapjait. A hölgyek ráadásul hajlamosabbak olyan terméket is megvásárolni, melyet nem terveztek előre – igaz, az életkor növekedésével ez az arány csökken. Szintén a nők azok, akik hajlandók többet utazni azért, hogy az elvárásaiknak minél inkább megfelelő üzletekben vásároljanak. A hölgyek 70 százaléka állítja, hogy mindig megnézi, mit hol érdemes beszerezni, míg az urak körében csak 57 százalék ez az arány. A nők körében a férfiaktól valamivel nagyobb arányban vannak jelen azok, akik ha lehetőségük van rá, magyar terméket vásárolnak, illetve egészséges terméket vásárolnak.

A nők jobban odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, mint a férfiak: azok körében, akik állításuk szerint gondosan megválasztják ételeiket, 70 százalékos arányt képviselnek a hölgyek. A legalább heti rendszerességgel bioélelmiszert vásárlók csoportjának 65 százaléka szintén a nők köréből kerül ki.

A nők jobban kedvelik az egészséges táplálkozáshoz kapcsolható élelmiszereket: 66 százalékuk fogyaszt szívesen ízesített, vagy gyümölcsjoghurtot (férfiak: 43 százalék), 64 százalékuk barna kenyeret (férfiak: 51 százalék), és 38 százalékuk müzlit, gabonapelyhet (férfiak: 21 százalék). Emellett a szárnyas húsok, a tej, a natúr joghurt, a zöldségek, gyümölcsök és saláták is kedveltebbek valamivel a hölgyek körében, mint az uraknál. Teázni is a gyengébb nem szeret jobban: a nők 85 százaléka fogyaszt szívesen teát, amíg a férfiak körében csak 75 százalék ez az arány. A sütemények, csokoládé, fagylalt és jégkrém kedveltsége esetében viszont alig fedezhető fel különbség a nemek között.

A legkedveltebb televíziós műfajok tekintetében jelentős különbségek mutatkoznak a nemek között. Van néhány műfaj, amelyek kedveltsége jellemzően a nők körében magasabb: a sztárok és híres emberek életét bemutató műsorokat tíz hölgyből négy szívesen nézi, amíg az uraknál csak 26 százalék ez az arány. A kulturális műsorokat a nők 43 százaléka, a férfiak 22 százaléka nézi szívesen. A divatról szóló műsorok, a sorozatok és a sláger- és nótaműsorok is jóval kedveltebbek a nők körében.

Mérsékeltebb különbség mutatkozik a nemek között, de több nézőt még így is a nők köréből szegeznek a képernyő elé az úti beszámolók, riportok, a szórakoztató show-műsorok valamint a nyereményjátékok, kvízműsorok. A hírek, az időjárás-jelentés, és a kabarék kedveltségében ellenben alig van különbség a nemek között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Shake

Az amerikai nők több mint fele szingli

Először haladja meg a férjezetlen amerikai nők száma a férjezettekét; szociológusok több tényezőt is felsorolnak a jelenség magyarázatára - írta kedden a The New York Times. Szakértők szerint a trend a szociális és munkahelyi politika átalakulását vonja maga után.

hvg.hu Plázs

Miért a nők szenvednek az álmatlanságtól?

Nők milliói szenvednek álmatlanságtól és a rossz alvástól. Az ideiglenes alvászavarok kezelésére az altatótabletták vagy a koffeinfogyasztás visszafogása is megoldást jelenthet, de mit tegyünk, ha ennél súlyosabb a helyzet?

MTI Plázs

Az olasz nők igénylik a legtöbb szexet

Az olasz nők a leghevesebbek valamennyi európai nő közül: 59 százalékuk hetente egynél többször szeretkezik - derült ki a fogamzásgátlással foglalkozó európai társaság felméréséből.

hvg.hu Plázs

A művelt nők tivornyázással töltötték ifjúságukat

Egy tanulmány szerint a tanult nők 20-as éveiket nagyobb valószínűséggel töltötték tivornyázással, mint az alacsonyabb képzettségű társaik – írja a BBC. Az angol Gyermekegészségügyi Intézet több ezer, 1958-ban született brit nő italozási szokásait vizsgálta. Mindezt a munkahelyeken tapasztal szociális nyomással magyarázzák, valamint a magas iskolai végzettségből adódó nagyobb fizetésből is telt az italfogyasztásra.

MTI Tech

A nők háromszor annyit beszélnek, mint a férfiak

A nők csaknem háromszor annyit beszélnek, mint a férfiak - egyebek közt ez áll Louann Brizendine, a San Franciscó-i egyetem neuro-pszichiáterének A női agy (The Female Brain) című könyvében, amely a két nem agyi különbözőségéről szól.

Shake

Toplista: a leggazdagabb nők a szórakoztatóiparban - galériával

A Forbes évről-évre összeállítja a legek listáját többféle témában is. Nemrégiben a showbizniszben tevékenykedő hölgyek vagyonosodását vizsgálta, megbecsülve fizetésüket, a lemezeladásokat, koncert turnék bevételeit és kereskedelmi szerződéseket. Madonna ezúttal csak a negyedik helyig jutott, de így is legalább 45 millió dollárt ér.

hvg.hu Itthon

Cigányok, szőke nők és a média – hogyan maradjunk józanok?

A budapesti székhelyű Európai Roma Jogi Központ (ERRC) aggodalmát fejezte ki az olaszliszkai tragédia médiavisszhangja miatt. A hvg.hu által megkérdezett szakértő szerint az újságíróknak, politikusoknak, közéleti szereplőknek kiemelten szükségük lenne előítélet-kezelő tréningre, hiszen felelősségük a „civilekénél” jóval nagyobb. Előítéletei mindenkinek lehetnek, cikkünkben rávilágítunk, miként kezelhetők ezek.

MTI Plázs

Miért öregszik gyorsabban a nők bőre?

A bőrön keletkező elváltozásokat tanulmányozó tudósok arra a felismerésre jutottak, hogy a bőr elöregedési folyamatának sebességében a nők messze megelőzik a férfiakat - írta egy német kutatóközpont eredményeit idézve a The New York Times.