Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","shortLead":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","id":"20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246.jpg","index":0,"item":"ccfb52ab-288c-430c-8478-88929e127b8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","timestamp":"2025. május. 12. 07:48","title":"Szalagkorlátnak csapódott és meghalt egy motoros a 21-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","id":"20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f.jpg","index":0,"item":"966c5b92-ef9d-4c81-bbe0-bb7702390d72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","timestamp":"2025. május. 14. 07:21","title":"A legdrágább, több milliárd forintos tétel ez a 77 éves apró Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"203b519f-f94c-4663-800b-a41c81a15422","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az eleve engedély nélkül felállított és sok vitát kiváltó szobornak, miután a kutyapárti új kerületvezetés kilátásba helyezte az elbontását, korábban már ideiglenes védelmet adott az építési miniszter. Most műemlékké is nyilvánítaná.","shortLead":"Az eleve engedély nélkül felállított és sok vitát kiváltó szobornak, miután a kutyapárti új kerületvezetés kilátásba...","id":"20250513_Lazar-Janos-nemzeti-emlekkent-muemleki-vedelmet-ad-a-hegyvideki-Turul-szobornak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/203b519f-f94c-4663-800b-a41c81a15422.jpg","index":0,"item":"3f38ffb4-db79-4951-8ccb-b7072a574b42","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Lazar-Janos-nemzeti-emlekkent-muemleki-vedelmet-ad-a-hegyvideki-Turul-szobornak","timestamp":"2025. május. 13. 10:08","title":"Lázár János „nemzeti emlékként” műemléki védelmet ad a hegyvidéki turulszobornak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A forgalmazó jelentette a hatóságnak, hogy problémás a termék.","shortLead":"A forgalmazó jelentette a hatóságnak, hogy problémás a termék.","id":"20250513_Kivonta-a-forgalombol-a-Magne-B6-egyik-tetelet-az-NNGYK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"c00a153c-0d7b-43d0-a555-f80b815089fa","keywords":null,"link":"/kkv/20250513_Kivonta-a-forgalombol-a-Magne-B6-egyik-tetelet-az-NNGYK","timestamp":"2025. május. 13. 14:56","title":"Visszahívják a Magne B6 egyik hibás tételét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6586bd72-24a2-4fc5-82e8-0f395d5a1ede","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Van olyan kérdés, amelyben a nyugdíjasok komoly többsége sorakozott fel egy tiszás javaslat mögött – igaz, anélkül, hogy tudták volna, melyik párttól származik az adott ötlet.","shortLead":"Van olyan kérdés, amelyben a nyugdíjasok komoly többsége sorakozott fel egy tiszás javaslat mögött – igaz, anélkül...","id":"20250512_median-tisza-fidesz-nyugdijasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6586bd72-24a2-4fc5-82e8-0f395d5a1ede.jpg","index":0,"item":"d87a0845-6da1-4f8a-8244-8fcd6d70a78c","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_median-tisza-fidesz-nyugdijasok","timestamp":"2025. május. 12. 12:17","title":"Medián: A Tisza eléri a nyugdíjasokat is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","shortLead":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","id":"20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"ed6081a4-6ba1-4228-beb0-8b5872f01538","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 12. 11:18","title":"Dél-afrikai fehéreknek ad menedékjogot Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit a Stratolaunch fejleszt.","shortLead":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit...","id":"20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51.jpg","index":0,"item":"a49c6997-5926-4a6f-8ad5-befa4b5d9695","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","timestamp":"2025. május. 12. 18:03","title":"6200 km/h-val száguldott a Pentagon hiperszonikus drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","shortLead":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","id":"20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8.jpg","index":0,"item":"7bdb25ae-08c4-4d87-9913-e8c426fd4422","keywords":null,"link":"/sport/20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","timestamp":"2025. május. 12. 16:54","title":"Kovács István vezeti a BL-döntőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A százéves mérnök szerint lesz nagymarosi duzzasztó
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A bős-nagymarosi vízlépcső egyik tervezője szerint a magyarok egyszer úgyis felépítik a nagymarosi duzzasztógátat.
Peter Danisovic, a vízlépcső egyik szlovák tervezője a pozsonyi Pravda pénteki számában megjelent nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a magyarok előbb vagy utóbb, holmi bírósági ítéletek kényszere nélkül, a nyugati országok kényszerítésére egyszer úgyis felépítik a nagymarosi duzzasztógátat. A baloldali napilap a századik születésnapján kérdezte meg az általa a „bősi erőmű atyjának” nevezett Danisovicot.
Danisovic szerint a tekintélyesebb szakemberek eleve tudják, hogy a nemzetközi paramétereknek megfelelő hajózási feltételek a Duna érintett szakaszán csakis a bős-nagymarosi vízlépcső eredeti terve nyomán, az alsó duzzasztógát megépítésével teremthetők meg. A vízlépcső terveinek kidolgozásában is részt vevő szlovák vízügyi szakember szerint Budapest térségében a közelmúltban 20 millió köbméter kavics kibányászásával próbáltak kedvezőbb hajózási feltételeket teremteni, de inkább csak rontották a helyzetet. „Nagymaros alatt csökkent a Duna vízszintje, nőtt az áramlás sebessége, a folyó sekélyebb lett, új gázlók alakultak ki. Pontosan a fordítottját tették annak, amit tenni kell” – mondta a mérnök.
A vízlépcső őstörténetéről szólva Danisovic elmondta, hogy két prágai szakember már 1950-ben felkereste, és arra kérte, adjon határozott választ arra a kérdésre, lehet-e duzzasztóművet építeni a Duna kérdéses, gázlókkal, zátonyokkal teli szakaszán. Ő határozott igennel válaszolt, noha ezt minden idősebb kollégája illúziónak minősítette, arra hivatkozva, hogy a Pozsony alatti szakaszon holtágak kusza szövevénye, hordalékkupacok sokasága jellemezte a folyót. A Duna azon a szakaszon a szabályozási erőfeszítések ellenére is szeszélyes és öntörvényű volt, hatalmas mennyiségű kavicstömegeket mozgatott meg, váltogatta a medrét. Danisovic a megoldás több változatát dolgozta ki a munkatársaival együtt, mindegyik valamilyen formában a vízlépcső sajátos tulajdonságait jelenítette meg, így aztán magától értetődő volt, hogy áramot is termeljen. Később a csehszlovák kormánytól megbízást kapott, hogy kezdjen tárgyalni a magyar féllel.
Danisovic szerint a magyar fél nem elsődlegesen szakmai, hanem politikai okokból állt el a vízlépcsőről aláírt 1977-es szerződéstől. Noha a dokumentumot kormányfői szinten, a két ország parlamentjének jóváhagyásával írták alá, és az ENSZ is bejegyezte, "ennek ellenére ma valaki meg meri kérdőjelezni és megváltoztatni merészeli" – veti szemére a magyar félnek, hivatalos intézményeknek, vízügyi szakembereknek, környezetvédőknek, mert úgy ítéli meg, hogy Budapestnek "nem az energia, a terület volt a fontos". Danisovic – aki mint mondta, "Bőst a szlovákoknak építettem" – Prágát sem kíméli, mondván, a csehek is gáncsoskodtak, mert "nem tudták megemészteni, hogy szlovák területen ilyen nagyszabású létesítmény épüljön. Ez a meztelen igazság" – mondta a százéves szlovák szakember, aki közönséges badarságnak nevezte a bősi erőmű ellen felhozott elméletet, miszerint emiatt az ár egyszer elsodorhatja Budapestet.
Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) szigetközi munkacsoportja által a héten rendezett kétoldalú konferencián úgy vélekedett, hogy Bős–Nagymaros kérdése egyik fél részéről sem tekinthető lezártnak.
Mádl Ferenc köztársasági elnök kedden hivatalában fogadta Eduard Kukan szlovák külügyminisztert, akivel egyetértett abban, hogy változatlanul vitás kérdés a bős-nagymarosi vízierőmű rendezetlen helyzete.