Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"936b8c09-7879-4e76-9d0f-dc3292d59a92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az időskorral járó betegségek kockázatát is növelheti az, ha valaki melegebb régióban él – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Az időskorral járó betegségek kockázatát is növelheti az, ha valaki melegebb régióban él – mutat rá egy friss kutatás.","id":"20250303_extrem-hohullamok-biologiai-oregedes-betegsegek-kockazata-idosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/936b8c09-7879-4e76-9d0f-dc3292d59a92.jpg","index":0,"item":"869a2c44-376b-4267-96bf-3ffa5142102b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_extrem-hohullamok-biologiai-oregedes-betegsegek-kockazata-idosek","timestamp":"2025. március. 03. 20:03","title":"Felgyorsíthatja a biológiai öregedést az extrém hőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","shortLead":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","id":"20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642.jpg","index":0,"item":"576f1434-c643-4af5-a127-5c360b359126","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","timestamp":"2025. március. 02. 14:56","title":"Rácz András 12 pontban foglalta össze, mi jöhet a világban a botrányos Trump-Zelenszkij találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője beszélt a készülő „brutális” törvényekről, Magyar Péterről pedig azt mondta, hogy az egyik legirritálóbb fideszesből a legszerethetőbb baloldali lett.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője beszélt a készülő „brutális” törvényekről, Magyar Péterről pedig azt mondta, hogy az egyik...","id":"20250303_Kocsis-Mate-Mi-kepezhetunk-hidat-az-Egyesult-Allamok-es-az-Europai-Unio-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"e6068b8d-71da-4dd0-b6b2-4d356e483a00","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Kocsis-Mate-Mi-kepezhetunk-hidat-az-Egyesult-Allamok-es-az-Europai-Unio-kozott","timestamp":"2025. március. 03. 08:37","title":"Kocsis Máté elmondta, mit terveznek a szerintük Soros-bérenc sajtó ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják megakadályozni a lángok terjedését.","shortLead":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják...","id":"20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd.jpg","index":0,"item":"f74cf3ce-1da5-4834-befe-a4519dc8ac41","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","timestamp":"2025. március. 02. 22:04","title":"Erdőtüzek tombolnak az Egyesült Államokban, több államban is kitelepítéseket rendeltek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","shortLead":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","id":"20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641.jpg","index":0,"item":"2e508986-ed6d-4be4-a0fb-00cda33bcf89","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","timestamp":"2025. március. 04. 07:21","title":"Íme Európa első 200 kilométeres hatótávú plugin hibridje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hétvége után ismét lejjebb mennek az árak.","shortLead":"A hétvége után ismét lejjebb mennek az árak.","id":"20250303_benzin-gazolaj-arcsokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7.jpg","index":0,"item":"b73aa306-43c7-4223-86ac-757939d6e97e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_benzin-gazolaj-arcsokkenes","timestamp":"2025. március. 03. 13:03","title":"Nincs vége az árcsökkenésnek a benzinkutakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43316244-cf95-4fb2-8ecd-75fb0f004f74","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Évek óta tevékenykedtek. ","shortLead":"Évek óta tevékenykedtek. ","id":"20250304_Autofosztogato-bandat-kaptak-el-Gyorben-17-es-18-eves-is-van-koztuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43316244-cf95-4fb2-8ecd-75fb0f004f74.jpg","index":0,"item":"c5e70882-a573-4f5a-9cd7-7716bfe38f6c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_Autofosztogato-bandat-kaptak-el-Gyorben-17-es-18-eves-is-van-koztuk","timestamp":"2025. március. 04. 08:32","title":"Autófosztogató bandát kaptak el Győrben, 17 és 18 éves is van köztük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d30071c-9efd-49e8-8048-5a23ec8b1f2a","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Vannak, akik vitatják a különleges teljesítményt.","shortLead":"Vannak, akik vitatják a különleges teljesítményt.","id":"20250303_Vilagrekorder-harcsat-foghatott-a-Dunabol-egy-roman-horgasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d30071c-9efd-49e8-8048-5a23ec8b1f2a.jpg","index":0,"item":"c58c448d-ed56-4532-9663-80a197f12e17","keywords":null,"link":"/sport/20250303_Vilagrekorder-harcsat-foghatott-a-Dunabol-egy-roman-horgasz","timestamp":"2025. március. 03. 19:49","title":"Világrekorder harcsát fogott a Dunából egy román horgász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden este láncot alkotva tüntetnek a budapesti Margit híd déli járdáján a kerékpárosok, miután a korábbi tervekkel ellentétes jelenlegi koncepció szerint a felújított hídnak csak az északi oldalán épül kerékpárút. Érti-e a főváros vezetése, hogy mi a főváros és a fővárosiak érdeke?
A Margit hídon jelenleg semmilyen kerékpárút nem vezet keresztül, a bicikliseket a rakparton vezető utak egyenesen a híd déli járdájára vezetik föl. Bár járdán kerékpározni tilos, tulajdonképpen mindenki ezt teszi. Kerékpárút híján kézenfekvőbb volna persze az úttesten közlekedni, de a sávok szűkek, a kerékpárosokat a zsúfoltság miatt sávváltás nélkül kikerülő gépkocsik gyakran nem tartják be a kellő oldaltávolságot, ez pedig balesetveszélyes. A déli oldal járdája pedig azért is népszerűbb, mert arra gyérebb gyalogosforgalom jut (a Margitszigetre tartók az északi járdát használják).
A Margit híd felújítási terveiben eredetileg két kerékpárút szerepelt: az egyik, kétirányú sáv a híd északi oldalán futna, míg egy Budáról Pestre vezető egyirányú bicikliút vezetne a déli oldalon. Az északi két sáv azért indokolt, mert a margitszigeti lejáró így a Duna minkét partjáról elérhető a kerékpárosoknak is. A déli kerékpársávot pedig - akár még a kompromisszumos egyirányú változatban is - azért szorgalmazzák a kerékpáros szervezetek, mert Budáról Pestre hajtva a felújított hídon csak nagy kerülővel lehetne áthajtani. Miután a kerékpárosút használata kötelező, egy Margit körút felől érkező bringásnak előbb a híd alatt átvezető bicikliúton át kell térnie az északi oldalra, onnan nagy ívű kerülővel felhajtania a kétirányú bicikliútra, majd a pesti oldalra átérve ugyanezt a nyolcast leírhatja, miközben amúgy csak egyenesen folytatná útját. A Kerékpáros Klub - általunk nem ellenőrzött - számításai szerint ami a déli kerékpársáv esetén 1 kilométer volna, az annak szabotálásával 2,5 kilométeres távra nő, ráadásul ezalatt nyolc, közlekedési lámpával súlyosbított kereszteződésen kellene áthajtaniuk. Márpedig a legújabb tervrajzokról a déli bringautat egyszerűen eltüntették.
A Margit híd a kedd délutáni dugóban. Legalább a kerékpárosok haladhatnának
László levelére Hagyó is élesen reagált, a fővárosi tervtanácsra mutogatva, amely nem járult hozzá a híd déli oldalának kiszélesítéséhez (az északiéhoz igen), ezért nem fér el ott a bicikliút. Hagyó végül megígérte, szól a tanácsnak, hogy tűzzék újra napirendre a kérdést, Beleznay Éva főépítész pedig megígérte, hogy augusztus 20. utáni ülésükön napirendre tűzik.
Az ügyben Demszky Gábor is közleményt adott ki. A főpolgármester szerint a terveket „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. Magyarán nem lesz déli szakasz, csak a két sávos északi.
A politika is ráugrott a témára (Oldaltörés)
A témára az MDF is ráugrott, szerintük az egyre növekvő számú budapesti biciklistának jogos elvárása, hogy „az - európai szinten is megdöbbentő összegből, 30 milliárd forintból - újjáépülő Margit hídon végre megvalósulhasson a biztonságot és a gyors áthaladást garantáló kerékpáros közlekedés”. Az ellenzéki párt szerint Demszky Gábor és Hagyó Miklós most egyszerűen letagadják, vagy a fővárosi tervtanácsra hárítják át a felelősséget, míg a főváros vezetése azzal replikázik, hogy a tervekről az MDF is mindvégig tudhatott.
A kerékpárosok - a klub, illetve a Critical Mass mozgalom - kedd délutánra terveznek demonstrációt: fél hatkor találkoznak a híd déli járdáján, majd a tervek szerint tesznek egy-két kört a híd sávjain is. Így kívánják demonstrálni, mennyire szükségesnek érzik a déli oldalon a kerékpárutat. A kerékpárosok egyébiránt azt is jobb ötletnek tartanák, ha az északi oldalon nem a járdával azonos szintű kerékpárút vezetne (ilyet találni ma a Bajcsy-Zsilinszky úton), hanem önálló, a bóklászó gyalogosoktól akár szintben is elválasztott kerékpársáv. (A demonstrációt a forgalomellenőrző kamerák képein is követhetik, a linket itt érik el.)
Fejlettebb kerékpáros kultúrájú városokban ugyan megszokott, hogy egy egész sáv áll a kerékpárosok rendelkezésére, Budapest útjain a kevesebb biciklis miatt ez egyelőre nem tűnik indokoltnak.
A budapesti hidak - s elsősorban a Margit híd - azonban mégis viszonylag nagy kerékpáros forgalmat bonyolítanak, érthetetlen tehát, hogy miért kezeli másodrendű kérdésként a korábbi tervek betartását a főváros.
A gond ugyanis minden bizonnyal nem a 2,5 kilométeres távval van, hanem azzal, hogy a főváros vezetése - minden szólam ellenére - keveset értett meg abból, hogy mi a főváros, s a budapestiek érdeke. Az autóforgalom nyomán keletkező elviselhetetlen zsúfoltságot ugyanis a kerékpáros közlekedés segítésével, a kerekezők számára kedvező döntésekkel lehetne enyhíteni. Amíg félig átgondolt, a praktikus szempontokat nélkülöző döntések születnek (lásd légkondícionáló nélkül vásárolt, augusztusban üzembe helyezett Combino-villamosok), addig a budapesti kerékpározás nem is tűnik majd vonzó perspektívának.
Lehetséges persze, hogy a főpolgármester számára a kerékpározás ügye csak PR-szempontokat szolgál. Remek példa volt erre a Margit híd felújításával kapcsolatos májusi sajtótájékoztató. Demszky - amolyan Boris Johnsonként - fotósok kereszttüzében, bicajjal érkezett a rendezvényre. De a szinte ugyanakkor átadott felújított Szabadság hídra a másfél éves, több mint 5 milliárd forintba kerülő rekonstrukció során nem épült egy méter bicikliút sem.