Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e05dd05-9716-4fd0-9f0f-d4b37217d060","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250130_Marabu-Feknyuz-Hasznos-es-haszontalan-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e05dd05-9716-4fd0-9f0f-d4b37217d060.jpg","index":0,"item":"e7dfb5e8-167d-4fec-a689-b361c0b0d4ec","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Marabu-Feknyuz-Hasznos-es-haszontalan-szankciok","timestamp":"2025. január. 30. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Hasznos és haszontalan szankciók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg? Mire hívja fel a toryk volt elnöke, William Hague Donald Trump figyelmét? Miért lesz Trump saját maga legnagyobb ellensége? Kérdéseket és válaszokat ismertetünk a világsajtóból.","shortLead":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg...","id":"20250129_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"c5b9abb5-b3c0-4103-b5f9-c81d0ba6d477","keywords":null,"link":"/360/20250129_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. január. 29. 12:23","title":"Guardian: Háborús bűncselekmény lenne, amit Trump ajánl a gázai palesztinoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96096926-8731-4cd8-97d5-8573cf98aec9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA űrszondája, a Juno 74 400 km távolságban repült el az Io nevű hold felszínétől, mégis tisztán lehetett látni, hogy a déli féltekén óriási vulkanikus tevékenység történt.","shortLead":"A NASA űrszondája, a Juno 74 400 km távolságban repült el az Io nevű hold felszínétől, mégis tisztán lehetett látni...","id":"20250130_jupiter-holdja-io-vulkanikus-tevekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96096926-8731-4cd8-97d5-8573cf98aec9.jpg","index":0,"item":"2c996de2-24a2-4dde-8f2a-50b6e649672d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_jupiter-holdja-io-vulkanikus-tevekenyseg","timestamp":"2025. január. 30. 13:11","title":"Rekordméretű vulkánkitörés volt a Jupiter holdján, Magyarországnál is nagyobb területet érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","shortLead":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","id":"20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f.jpg","index":0,"item":"2d70a59d-9a9f-4f76-9736-9d9eac4c57eb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","timestamp":"2025. január. 29. 09:59","title":"Rég volt ilyen: nagyot esik a dízel és a benzin ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","shortLead":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","id":"20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d.jpg","index":0,"item":"412133df-ac38-4c77-b553-c7e8c5e5734d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","timestamp":"2025. január. 29. 07:48","title":"20 milliárd forintért kelhet el Fangio és Moss Forma–1-es Mercedese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó, akik évente legalább 3,92 milliárdot kapnak a platformtól.","shortLead":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó...","id":"20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"c1d6dffe-c489-47aa-833f-915c8d56866d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","timestamp":"2025. január. 29. 18:33","title":"Kiterítette a lapjait a Spotify: rekordösszeget fizetett 2024-ben az előadóknak és a kiadóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42c12e46-3ed6-4cdb-84a6-1cb68d901002","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Maha Kumbh Melát 12 évente tartják Észak-Indiában, és olyankor emberek milliói igyekeznek megmártózni a hinduk számára szent Gangesz-folyóban.","shortLead":"A Maha Kumbh Melát 12 évente tartják Észak-Indiában, és olyankor emberek milliói igyekeznek megmártózni a hinduk...","id":"20250129_halalos-tomegbaleset-india-kumbh-mela-vallasi-unnep-gangesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42c12e46-3ed6-4cdb-84a6-1cb68d901002.jpg","index":0,"item":"b5ce2f32-f07b-4604-89df-8fb12791b1cd","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_halalos-tomegbaleset-india-kumbh-mela-vallasi-unnep-gangesz","timestamp":"2025. január. 29. 06:42","title":"Többeket halálra taposott a tömeg Indiában a világ legnagyobb vallási ünnepén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"accf4828-e288-4529-b92a-67d479ac519b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A börtönviselt zenész a családi halgazdaságban dolgozik, a fia a főnöke.","shortLead":"A börtönviselt zenész a családi halgazdaságban dolgozik, a fia a főnöke.","id":"20250130_Galambos-Lajosnak-a-borton-utan-a-fia-adott-munkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/accf4828-e288-4529-b92a-67d479ac519b.jpg","index":0,"item":"02d19ac6-0310-49d1-baf1-4453948f6f88","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Galambos-Lajosnak-a-borton-utan-a-fia-adott-munkat","timestamp":"2025. január. 30. 09:18","title":"Lagzi Lajcsinak a fia adott munkát a börtön után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden este láncot alkotva tüntetnek a budapesti Margit híd déli járdáján a kerékpárosok, miután a korábbi tervekkel ellentétes jelenlegi koncepció szerint a felújított hídnak csak az északi oldalán épül kerékpárút. Érti-e a főváros vezetése, hogy mi a főváros és a fővárosiak érdeke?
A Margit hídon jelenleg semmilyen kerékpárút nem vezet keresztül, a bicikliseket a rakparton vezető utak egyenesen a híd déli járdájára vezetik föl. Bár járdán kerékpározni tilos, tulajdonképpen mindenki ezt teszi. Kerékpárút híján kézenfekvőbb volna persze az úttesten közlekedni, de a sávok szűkek, a kerékpárosokat a zsúfoltság miatt sávváltás nélkül kikerülő gépkocsik gyakran nem tartják be a kellő oldaltávolságot, ez pedig balesetveszélyes. A déli oldal járdája pedig azért is népszerűbb, mert arra gyérebb gyalogosforgalom jut (a Margitszigetre tartók az északi járdát használják).
A Margit híd felújítási terveiben eredetileg két kerékpárút szerepelt: az egyik, kétirányú sáv a híd északi oldalán futna, míg egy Budáról Pestre vezető egyirányú bicikliút vezetne a déli oldalon. Az északi két sáv azért indokolt, mert a margitszigeti lejáró így a Duna minkét partjáról elérhető a kerékpárosoknak is. A déli kerékpársávot pedig - akár még a kompromisszumos egyirányú változatban is - azért szorgalmazzák a kerékpáros szervezetek, mert Budáról Pestre hajtva a felújított hídon csak nagy kerülővel lehetne áthajtani. Miután a kerékpárosút használata kötelező, egy Margit körút felől érkező bringásnak előbb a híd alatt átvezető bicikliúton át kell térnie az északi oldalra, onnan nagy ívű kerülővel felhajtania a kétirányú bicikliútra, majd a pesti oldalra átérve ugyanezt a nyolcast leírhatja, miközben amúgy csak egyenesen folytatná útját. A Kerékpáros Klub - általunk nem ellenőrzött - számításai szerint ami a déli kerékpársáv esetén 1 kilométer volna, az annak szabotálásával 2,5 kilométeres távra nő, ráadásul ezalatt nyolc, közlekedési lámpával súlyosbított kereszteződésen kellene áthajtaniuk. Márpedig a legújabb tervrajzokról a déli bringautat egyszerűen eltüntették.
A Margit híd a kedd délutáni dugóban. Legalább a kerékpárosok haladhatnának
László levelére Hagyó is élesen reagált, a fővárosi tervtanácsra mutogatva, amely nem járult hozzá a híd déli oldalának kiszélesítéséhez (az északiéhoz igen), ezért nem fér el ott a bicikliút. Hagyó végül megígérte, szól a tanácsnak, hogy tűzzék újra napirendre a kérdést, Beleznay Éva főépítész pedig megígérte, hogy augusztus 20. utáni ülésükön napirendre tűzik.
Az ügyben Demszky Gábor is közleményt adott ki. A főpolgármester szerint a terveket „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. Magyarán nem lesz déli szakasz, csak a két sávos északi.
A politika is ráugrott a témára (Oldaltörés)
A témára az MDF is ráugrott, szerintük az egyre növekvő számú budapesti biciklistának jogos elvárása, hogy „az - európai szinten is megdöbbentő összegből, 30 milliárd forintból - újjáépülő Margit hídon végre megvalósulhasson a biztonságot és a gyors áthaladást garantáló kerékpáros közlekedés”. Az ellenzéki párt szerint Demszky Gábor és Hagyó Miklós most egyszerűen letagadják, vagy a fővárosi tervtanácsra hárítják át a felelősséget, míg a főváros vezetése azzal replikázik, hogy a tervekről az MDF is mindvégig tudhatott.
A kerékpárosok - a klub, illetve a Critical Mass mozgalom - kedd délutánra terveznek demonstrációt: fél hatkor találkoznak a híd déli járdáján, majd a tervek szerint tesznek egy-két kört a híd sávjain is. Így kívánják demonstrálni, mennyire szükségesnek érzik a déli oldalon a kerékpárutat. A kerékpárosok egyébiránt azt is jobb ötletnek tartanák, ha az északi oldalon nem a járdával azonos szintű kerékpárút vezetne (ilyet találni ma a Bajcsy-Zsilinszky úton), hanem önálló, a bóklászó gyalogosoktól akár szintben is elválasztott kerékpársáv. (A demonstrációt a forgalomellenőrző kamerák képein is követhetik, a linket itt érik el.)
Fejlettebb kerékpáros kultúrájú városokban ugyan megszokott, hogy egy egész sáv áll a kerékpárosok rendelkezésére, Budapest útjain a kevesebb biciklis miatt ez egyelőre nem tűnik indokoltnak.
A budapesti hidak - s elsősorban a Margit híd - azonban mégis viszonylag nagy kerékpáros forgalmat bonyolítanak, érthetetlen tehát, hogy miért kezeli másodrendű kérdésként a korábbi tervek betartását a főváros.
A gond ugyanis minden bizonnyal nem a 2,5 kilométeres távval van, hanem azzal, hogy a főváros vezetése - minden szólam ellenére - keveset értett meg abból, hogy mi a főváros, s a budapestiek érdeke. Az autóforgalom nyomán keletkező elviselhetetlen zsúfoltságot ugyanis a kerékpáros közlekedés segítésével, a kerekezők számára kedvező döntésekkel lehetne enyhíteni. Amíg félig átgondolt, a praktikus szempontokat nélkülöző döntések születnek (lásd légkondícionáló nélkül vásárolt, augusztusban üzembe helyezett Combino-villamosok), addig a budapesti kerékpározás nem is tűnik majd vonzó perspektívának.
Lehetséges persze, hogy a főpolgármester számára a kerékpározás ügye csak PR-szempontokat szolgál. Remek példa volt erre a Margit híd felújításával kapcsolatos májusi sajtótájékoztató. Demszky - amolyan Boris Johnsonként - fotósok kereszttüzében, bicajjal érkezett a rendezvényre. De a szinte ugyanakkor átadott felújított Szabadság hídra a másfél éves, több mint 5 milliárd forintba kerülő rekonstrukció során nem épült egy méter bicikliút sem.