Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU közszolgáltatási termék és anyagáram vezetőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. május. 31. 15:30","title":"Van, aminek nem a vegyes kukában kellene landolnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f4eae65-839c-49d6-8628-bc480d508fdd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Országos Dohányboltellátó Kft.-ből így 2015-ös alapítása óta már több mint 50 milliárd forintot vettek ki a tulajdonosok.","shortLead":"Az Országos Dohányboltellátó Kft.-ből így 2015-ös alapítása óta már több mint 50 milliárd forintot vettek ki...","id":"20250531_orszagos-dohanyboltellato-eredmeny-beszamolo-profit-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f4eae65-839c-49d6-8628-bc480d508fdd.jpg","index":0,"item":"7ff1db3a-4486-4299-8be8-2c19eec5a290","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_orszagos-dohanyboltellato-eredmeny-beszamolo-profit-osztalek","timestamp":"2025. május. 31. 15:40","title":"Újabb 10 milliárdos osztalékot fizetett a Nemzeti Dohányboltokat ellátó cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent „kutatása”, hogy ukrán propagandát terjeszt. Sorra vettük a ránk vonatkozó állításokat, amelyek egy koncepciós per vádiratára emlékeztetnek.","shortLead":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent...","id":"20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0.jpg","index":0,"item":"db342fb4-79eb-4c37-aed9-4d26c0bec2e2","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 15:00","title":"Mint egy koncepciós per – megnéztük, mi alapján mondja a Nézőpont, hogy ukrán propagandát terjeszt a HVG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","shortLead":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","id":"20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723.jpg","index":0,"item":"ea0f9a93-98ca-4d2d-a743-60e526f9af1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","timestamp":"2025. június. 01. 16:36","title":"Leragasztott szájjal vonulnak át a tüntetők a Szabadság hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c22097dd-25cc-4945-b296-6a64f233218d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehéz mérni, pedig a szén-dioxid az egyik leghatékonyabb módszere a közelgő vulkánkitörések előrejelzésének – de egy új módszerrel a jövőben akár az űrből is követni lehet majd ezeket a jeleket.","shortLead":"Nehéz mérni, pedig a szén-dioxid az egyik leghatékonyabb módszere a közelgő vulkánkitörések előrejelzésének – de egy új...","id":"20250531_vulkankitoresek-elore-jelzese-falevelek-mulhold-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c22097dd-25cc-4945-b296-6a64f233218d.jpg","index":0,"item":"e094ed42-4dac-4f8f-987a-d2286d26d34f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_vulkankitoresek-elore-jelzese-falevelek-mulhold-megfigyeles","timestamp":"2025. május. 31. 12:03","title":"Életmentő jelzést adhatnak le a falevelek, csak tudni kell olvasni belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A SpaceX gigaűrhajója egyelőre csak felrobbanni képes, de ez nem tántorítja el Elon Muskot a Mars meghódításától. Sőt. ","shortLead":"A SpaceX gigaűrhajója egyelőre csak felrobbanni képes, de ez nem tántorítja el Elon Muskot a Mars meghódításától. Sőt. ","id":"20250531_SpaceX-Starship-Mars-urutazas-Elon-Musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb.jpg","index":0,"item":"6af9fe8a-11cc-4a1f-b102-6e37c851ee30","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_SpaceX-Starship-Mars-urutazas-Elon-Musk","timestamp":"2025. május. 31. 16:29","title":"Újabb hajmeresztő menetrenddel állt elő Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f23d1817-207a-4649-8c5d-dd66a6921a0f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Kínának szóló figyelmeztetés a francia elnök egy szingapúri beszédében hangzott el.","shortLead":"A Kínának szóló figyelmeztetés a francia elnök egy szingapúri beszédében hangzott el.","id":"20250530_macron-szingapur-nato-kina-eszak-korea-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f23d1817-207a-4649-8c5d-dd66a6921a0f.jpg","index":0,"item":"c54af405-78b5-4303-8deb-fb456b7925a7","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_macron-szingapur-nato-kina-eszak-korea-ukrajna-haboru","timestamp":"2025. május. 30. 19:42","title":"Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent megtesz, hogy a herceg Hamupipőkével szemben őt válassza. A film pedig minden eszközt bevet, hogy nézőjét sokkolja, de az együttérzését kivívnia nem sikerül. Kritika.","shortLead":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent...","id":"20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5.jpg","index":0,"item":"ba021006-58da-4c9a-9c00-dc898074ec4f","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 20:00","title":"Szenvtelen szenvedés a szépségért – megnéztük az év legundorítóbb filmjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden este láncot alkotva tüntetnek a budapesti Margit híd déli járdáján a kerékpárosok, miután a korábbi tervekkel ellentétes jelenlegi koncepció szerint a felújított hídnak csak az északi oldalán épül kerékpárút. Érti-e a főváros vezetése, hogy mi a főváros és a fővárosiak érdeke?
A Margit hídon jelenleg semmilyen kerékpárút nem vezet keresztül, a bicikliseket a rakparton vezető utak egyenesen a híd déli járdájára vezetik föl. Bár járdán kerékpározni tilos, tulajdonképpen mindenki ezt teszi. Kerékpárút híján kézenfekvőbb volna persze az úttesten közlekedni, de a sávok szűkek, a kerékpárosokat a zsúfoltság miatt sávváltás nélkül kikerülő gépkocsik gyakran nem tartják be a kellő oldaltávolságot, ez pedig balesetveszélyes. A déli oldal járdája pedig azért is népszerűbb, mert arra gyérebb gyalogosforgalom jut (a Margitszigetre tartók az északi járdát használják).
A Margit híd felújítási terveiben eredetileg két kerékpárút szerepelt: az egyik, kétirányú sáv a híd északi oldalán futna, míg egy Budáról Pestre vezető egyirányú bicikliút vezetne a déli oldalon. Az északi két sáv azért indokolt, mert a margitszigeti lejáró így a Duna minkét partjáról elérhető a kerékpárosoknak is. A déli kerékpársávot pedig - akár még a kompromisszumos egyirányú változatban is - azért szorgalmazzák a kerékpáros szervezetek, mert Budáról Pestre hajtva a felújított hídon csak nagy kerülővel lehetne áthajtani. Miután a kerékpárosút használata kötelező, egy Margit körút felől érkező bringásnak előbb a híd alatt átvezető bicikliúton át kell térnie az északi oldalra, onnan nagy ívű kerülővel felhajtania a kétirányú bicikliútra, majd a pesti oldalra átérve ugyanezt a nyolcast leírhatja, miközben amúgy csak egyenesen folytatná útját. A Kerékpáros Klub - általunk nem ellenőrzött - számításai szerint ami a déli kerékpársáv esetén 1 kilométer volna, az annak szabotálásával 2,5 kilométeres távra nő, ráadásul ezalatt nyolc, közlekedési lámpával súlyosbított kereszteződésen kellene áthajtaniuk. Márpedig a legújabb tervrajzokról a déli bringautat egyszerűen eltüntették.
A Margit híd a kedd délutáni dugóban. Legalább a kerékpárosok haladhatnának
László levelére Hagyó is élesen reagált, a fővárosi tervtanácsra mutogatva, amely nem járult hozzá a híd déli oldalának kiszélesítéséhez (az északiéhoz igen), ezért nem fér el ott a bicikliút. Hagyó végül megígérte, szól a tanácsnak, hogy tűzzék újra napirendre a kérdést, Beleznay Éva főépítész pedig megígérte, hogy augusztus 20. utáni ülésükön napirendre tűzik.
Az ügyben Demszky Gábor is közleményt adott ki. A főpolgármester szerint a terveket „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. Magyarán nem lesz déli szakasz, csak a két sávos északi.
A politika is ráugrott a témára (Oldaltörés)
A témára az MDF is ráugrott, szerintük az egyre növekvő számú budapesti biciklistának jogos elvárása, hogy „az - európai szinten is megdöbbentő összegből, 30 milliárd forintból - újjáépülő Margit hídon végre megvalósulhasson a biztonságot és a gyors áthaladást garantáló kerékpáros közlekedés”. Az ellenzéki párt szerint Demszky Gábor és Hagyó Miklós most egyszerűen letagadják, vagy a fővárosi tervtanácsra hárítják át a felelősséget, míg a főváros vezetése azzal replikázik, hogy a tervekről az MDF is mindvégig tudhatott.
A kerékpárosok - a klub, illetve a Critical Mass mozgalom - kedd délutánra terveznek demonstrációt: fél hatkor találkoznak a híd déli járdáján, majd a tervek szerint tesznek egy-két kört a híd sávjain is. Így kívánják demonstrálni, mennyire szükségesnek érzik a déli oldalon a kerékpárutat. A kerékpárosok egyébiránt azt is jobb ötletnek tartanák, ha az északi oldalon nem a járdával azonos szintű kerékpárút vezetne (ilyet találni ma a Bajcsy-Zsilinszky úton), hanem önálló, a bóklászó gyalogosoktól akár szintben is elválasztott kerékpársáv. (A demonstrációt a forgalomellenőrző kamerák képein is követhetik, a linket itt érik el.)
Fejlettebb kerékpáros kultúrájú városokban ugyan megszokott, hogy egy egész sáv áll a kerékpárosok rendelkezésére, Budapest útjain a kevesebb biciklis miatt ez egyelőre nem tűnik indokoltnak.
A budapesti hidak - s elsősorban a Margit híd - azonban mégis viszonylag nagy kerékpáros forgalmat bonyolítanak, érthetetlen tehát, hogy miért kezeli másodrendű kérdésként a korábbi tervek betartását a főváros.
A gond ugyanis minden bizonnyal nem a 2,5 kilométeres távval van, hanem azzal, hogy a főváros vezetése - minden szólam ellenére - keveset értett meg abból, hogy mi a főváros, s a budapestiek érdeke. Az autóforgalom nyomán keletkező elviselhetetlen zsúfoltságot ugyanis a kerékpáros közlekedés segítésével, a kerekezők számára kedvező döntésekkel lehetne enyhíteni. Amíg félig átgondolt, a praktikus szempontokat nélkülöző döntések születnek (lásd légkondícionáló nélkül vásárolt, augusztusban üzembe helyezett Combino-villamosok), addig a budapesti kerékpározás nem is tűnik majd vonzó perspektívának.
Lehetséges persze, hogy a főpolgármester számára a kerékpározás ügye csak PR-szempontokat szolgál. Remek példa volt erre a Margit híd felújításával kapcsolatos májusi sajtótájékoztató. Demszky - amolyan Boris Johnsonként - fotósok kereszttüzében, bicajjal érkezett a rendezvényre. De a szinte ugyanakkor átadott felújított Szabadság hídra a másfél éves, több mint 5 milliárd forintba kerülő rekonstrukció során nem épült egy méter bicikliút sem.