Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae81695e-99b8-4b71-a760-97f57fb8ad3f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyesek azt is tudni vélik, hogy drón miatt vetették be a harci gépeket.","shortLead":"Egyesek azt is tudni vélik, hogy drón miatt vetették be a harci gépeket.","id":"20250513_nyiregyhaza-vadaszgepek-robaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae81695e-99b8-4b71-a760-97f57fb8ad3f.jpg","index":0,"item":"b36f0931-b5b8-42b0-aacb-f374c625d64f","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_nyiregyhaza-vadaszgepek-robaj","timestamp":"2025. május. 13. 18:19","title":"Vadászrepülőgépek robaja okozott riadalmat Nyíregyházán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A túlárazott BKV-szerződésekből az látszik, hogy több száz nyomtató működtetésére is milliókat költöttek. A Tisza Párt fővárosi frakciója szerint Karácsony Gergelynek óriási politikai felelőssége van abban, hogy Bolla Tibort mindeddig a BKV élén tartotta.","shortLead":"A túlárazott BKV-szerződésekből az látszik, hogy több száz nyomtató működtetésére is milliókat költöttek. A Tisza Párt...","id":"20250513_Hadhazy-tularazott-nyomtatokrol-posztolt-a-Fovarosi-Tisza-frakcio-a-BKV-teljes-vezetosegenek-levaltasat-keri-Karacsonytol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e.jpg","index":0,"item":"90a8842e-f259-42a5-809c-24455e9c091d","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Hadhazy-tularazott-nyomtatokrol-posztolt-a-Fovarosi-Tisza-frakcio-a-BKV-teljes-vezetosegenek-levaltasat-keri-Karacsonytol","timestamp":"2025. május. 13. 11:25","title":"A Tisza a BKV teljes vezetőségének leváltását kéri, Hadházy megmutatta, milyen extrém túlárazott szerződéseket kötött a cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e258f10a-f99c-4761-9d0b-73209c529f6c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A héten már másodszor drágul a benzin. ","shortLead":"A héten már másodszor drágul a benzin. ","id":"20250514_Dragabb-lesz-a-tankolas-mutatjuk-az-arakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e258f10a-f99c-4761-9d0b-73209c529f6c.jpg","index":0,"item":"3b693442-bbe3-4902-979a-629f39874e89","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Dragabb-lesz-a-tankolas-mutatjuk-az-arakat","timestamp":"2025. május. 14. 14:07","title":"Drágább lesz a tankolás – mutatjuk az árakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének köszönhető.","shortLead":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének...","id":"20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2.jpg","index":0,"item":"096d82bd-9600-47a2-a71a-2d2ffa6bbf39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","timestamp":"2025. május. 13. 14:03","title":"A vakvezető kutyákat is kiválthatja a szingapúri robotkutya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás egy újabb hatására – arra, hogy a ma még gyakorinak gondolt fajok sincsenek biztonságban, és ők is veszélybe kerülhetnek a jövőben.","shortLead":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás...","id":"20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05.jpg","index":0,"item":"2de903a7-b31b-4630-b718-96f6326e96c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","timestamp":"2025. május. 13. 13:03","title":"A klímaváltozás újabb aggasztó hatása: akár a gyakori madárfajok is veszélybe kerülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d2d93ac-3172-4da7-bd39-b3c3642b70c2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró szerint a rendezvény a szabadságról szól, ezért érzi úgy, hogy ott a helye.","shortLead":"A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró szerint a rendezvény a szabadságról szól, ezért érzi úgy...","id":"20250513_Tarr-Bela-Budapest-Pride-megnyito-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d2d93ac-3172-4da7-bd39-b3c3642b70c2.jpg","index":0,"item":"e892564f-73be-4fef-a610-3b9f2df7dc4b","keywords":null,"link":"/elet/20250513_Tarr-Bela-Budapest-Pride-megnyito-beszed","timestamp":"2025. május. 13. 14:59","title":"Tarr Béla beszédet mond a Pride megnyitóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5d63826-52c9-47d0-96e9-9d992d3a52d7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mostantól akár már 13 millió forint alatt is kaphatunk új Volkswagen ID.3-at.","shortLead":"Mostantól akár már 13 millió forint alatt is kaphatunk új Volkswagen ID.3-at.","id":"20250513_alacsonyabb-magyar-arakat-kapott-a-vw-id3-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5d63826-52c9-47d0-96e9-9d992d3a52d7.jpg","index":0,"item":"bd83e88a-8b1d-49cb-b00e-3417d8a72ca4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_alacsonyabb-magyar-arakat-kapott-a-vw-id3-villanyauto","timestamp":"2025. május. 13. 07:59","title":"Alacsonyabb magyar árakat kapott a VW ID.3 villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Informatikai Zrt. ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. május. 12. 17:30","title":"Gyors automatizálási sikerek az intralogisztikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""}]
Annak ellenére, hogy a budapesti bringások katasztrofálisnak látják a két kerékkel közlekedők helyzetét a fővárosban, a kerékpározás dán nagykövete szerint messze nem állunk olyan rosszul, mint akár egyes ausztrál vagy amerikai városok kerekezői, noha átfogó kerékpáros koncepcióra valóban égető szükség van.
Bár a Budapesten biciklizők véleménye a városi kerékpáros infrastruktúráról jobbára lesújtó, a neves külföldi szakember Mikael Colville-Andersen szerint biztató jeleket mutat, az Európai Mobilitás díját legutóbb elhozó fővárosunk. Erről azon a rendezvényen beszélt, amelyet a VAM Design Dreams on Weels című, a városi kerékpározást népszerűsítő kiállításának helyszínén tartottak kedden.
Magyarországon már megtörtént az a lélektani fontosságú áttörés, melynek nyomán a bringázás már nem csak egy lelkes földalatti mozgalom ügye - vélekedett a hvg.hu kérdésére adott válaszában a kormányától a "kerékpározás nagykövete" címet is megkapó Colville-Andersen, aki kerékpáros közlekedési tanácsadó, újságíró, s egyben alapítója és szerzője a kerékpáros blogok között mára viszonyítási pontnak számító copenhagencyclechic.com oldalnak.
A kerékpározásnak számtalan kedvező élettani és környezeti hatása van, a legfontosabb mégis az, hogy a legolcsóbb és leggyorsabb közlekedési mód a városban - vélekedett Colville-Andersen, aki szerint nem az a cél, hogy bringás szubkultúra szülessen, hanem hogy minél többen felismerjék, kerékpárral közlekedni gyors. Márpedig, mondja, ebben a felismerési folyamatban Budapest egyáltalán nem áll rosszul.
A szakember számokkal igyekezett alátámasztani állítását, számos összetevőt figyelembe vevő mutatók szerint – melyek a kerékpáros munkavállalók produktivitását, az útterhelés-csökkenését, a betegszabadságra kikért napok számát és egyéb egészségügyi és környezetvédelmi hatásokat is figyelembe vesznek – egy kilométer bringázás 2400 forintnyi megtakarítást jelent a nemzetgazdaságnak, míg egy kilométernyi autóhasználat 1100 forintnyi veszteséget.
Kerékpár metróval kombinálva
A dán szakember szerint a biztató jelek ellenére hazánkban is égető szükség lenne átfogó, stratégiai kerékpáros infrastruktúraszervezésre, mert ugyan néhol látni egy-egy jól megépült útszakaszt és megoldást, de nincsen átgondolva az egyes útvonalak összekötése, a kerékpáros forgalom hatékony szabályozása, terelése.
Hogy milyen összefüggést lát a bringázás és a tömegközlekedés együttes használata között, Colville-Andersen lapunknak azt felelte: mindenképpen sokakat csábít két kerékre, ha a metrón és elővárosi vasutakon is fel lehet velük szállni. Budapesten egyelőre csak utóbbi járműveken van erre lehetőség.
„Ennek egyik alternatívájaként sok helyen remekül bevált a városi bringakölcsönző-hálózat” – tette hozzá. Párizsban például – hoz példát – a külvárosokban élők saját bringájukkal eltekernek a legközelebbi HÉV-állomásig, onnan a tömegközlekedést használják, majd a belvárosban leszállva bérbringán percek alatt munkahelyükre tekernek anélkül, hogy dugóban ülnének és benzint pöfögnének. A "bringázás nagykövete" ezért különösen örül a kedden bejelentett, első körben 1000 városi kölcsönkerékpárból álló közbicikli-hálózat kiépítésének, mely nagyon fontos lépés a bringabarát város felé.
Veszélyben a bringás jövő
Itthon az is komoly gondot jelent, hogy a döntési helyzetben lévő szakemberek nem ismerik a biciklin közlekedők igényeit, s a kétkerekű közlekedést segítő megoldásokat - mondta Bodor Ádám a gazdasági minisztérium egykori kerékpárügyekért felelős államtitkára, aki jelenleg az Európai Kerékpáros Föderáció alelnöke. Ehhez László János a Magyar Kerékpárosklub elnöke hozzátette, a témában hétfőn tartott konferencia tanulsága szerint sajnos a most az egyetemeken közlekedésmérnöknek tanuló szakember palánták nagy része sem ért a témához, melyről nem is kapnak érdemben oktatást, s ezzel a „szép új bringás jövő” is veszélyben van. A kerékpársávok tudatosabb tervezése kapcsán Bodor a városi közterek fontosságát is felhozta, melyekért meg kellene küzdenie a Fővárosi Önkormányzatnak, de erre egyelőre kevés törekvést lát.
Colville-Andersen szerint azonban további bizakodásra ad okot, hogy míg Londonban például fontmilliókat költöttek el az urbánus kerékpározás promóciójára, mielőtt elkezdtek volna rákapni a britek, addig idehaza eddig a szinte pénz nélküli civilek nyomására született minden. A kerékpárosklub elnöke ehhez annyit fűzött hozzá: miképpen Dánia saját országimázsának részévé tette a bringázást, úgy Budapest vezetése is álljon az ügy mellé, tegye Budapesti arculati elemévé a bicajozást, s adjon helyet egy bringás szobor vagy szimbólum számára a főváros szívében.
Feltehetően a Margit híd járdáján kialakult áldatlan állapotok is felgyorsították azt a folyamatot, amelynek a végén megnyitják a Lánchíd úttestjét is a kerékpárosok előtt. Eddig ugyanis csak a híd szűk járdáját használhatták.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság VI. kerületi Rendőrkapitánysága lopás bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytat eljárást ismeretlen tettes ellen.
Az eddig elbocsátott pécsi postai alkalmazotton kívül mások, eltérő mértékben közel tucatnyi dolgozó, köztük vezetők is felelősek a Magyar Posta Zrt. botrányos kerékpár-beszerzési ügyében – egyebek mellett erre jutott értesüléseink szerint a Posta belső vizsgálata. Végleges eredmény a jövő héten várható. Úgy tudni, a cég vezetősége büntetőfeljelentést fontolgat bringaügyben.
December 2-án szombaton kerékpáros felvonulást rendez a Critical Mass-t is szervező civil egyesületek csoportja, mert eltűnni látszanak a pártok által a választások előtt beígért kerékpárút-fejlesztésre elkülönített pénzek.
Több ezer bicikliből állna és számtalan állomáshely hálózná be azt a Boston által bevezetni kívánt kerékpár megosztó rendszert, mellyel többek között az ott élőket szeretnék fokozottan a kétkerekű használatra ösztönözni.