Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"George Simion erdélyi szavazatokat szerezne Orbán Viktor segítségével, de emellett európai szövetségest és a Donald Trumphoz vezető utat is látja a magyar miniszterelnökben.","shortLead":"George Simion erdélyi szavazatokat szerezne Orbán Viktor segítségével, de emellett európai szövetségest és a Donald...","id":"20250512_george-simion-romania-orban-viktor-aur-rmdsz-erdely-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff.jpg","index":0,"item":"a199e2e7-df13-462d-9f26-085efdd003ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_george-simion-romania-orban-viktor-aur-rmdsz-erdely-szovetseg","timestamp":"2025. május. 12. 09:13","title":"Euronews: Simion kampánystábja kapcsolatban áll a magyar kormánnyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A két ország a legmagasabb szinten találkozott Svájcban, hogy megvitassák a kereskedelmi háború lehetséges lezárását.","shortLead":"A két ország a legmagasabb szinten találkozott Svájcban, hogy megvitassák a kereskedelmi háború lehetséges lezárását.","id":"20250511_Trump-szerint-ujraindultak-az-amerikai-kinai-kapcsolatok-a-genfi-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b.jpg","index":0,"item":"7a8ab433-1e87-4299-ac3b-d28c75f23401","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Trump-szerint-ujraindultak-az-amerikai-kinai-kapcsolatok-a-genfi-talalkozo-utan","timestamp":"2025. május. 11. 08:55","title":"Trump szerint újraindultak az amerikai-kínai kapcsolatok a genfi találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 11. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","shortLead":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","id":"20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a.jpg","index":0,"item":"da7a6728-7dda-495b-abdc-44b787fc69af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","timestamp":"2025. május. 11. 21:28","title":"Eddig ígéret maradt a kormányzati segítség a száj- és körömfájás vírus után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db518d5e-4e01-426c-b021-c4d8d2d00fad","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hamarosan érkezik egy még az ID.3 GTX-nél is potensebb új VW villanyautó.","shortLead":"Hamarosan érkezik egy még az ID.3 GTX-nél is potensebb új VW villanyautó.","id":"20250512_farmotoroskent-tamad-a-vw-legujabb-izgalmas-id3-gti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db518d5e-4e01-426c-b021-c4d8d2d00fad.jpg","index":0,"item":"f531fd9c-3aaa-4668-b1fc-718fc44b8f9f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_farmotoroskent-tamad-a-vw-legujabb-izgalmas-id3-gti","timestamp":"2025. május. 12. 08:41","title":"Farmotorosként támad a VW legújabb izgalmas GTI-je","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c91b719e-ce3e-4dec-a4e5-296c7ad4da23","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alig négy hónap alatt hétmillió autó talált gazdára a távol-keleti országban.","shortLead":"Alig négy hónap alatt hétmillió autó talált gazdára a távol-keleti országban.","id":"20250512_kinai-autopiac-elektromos-auto-plug-in-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c91b719e-ce3e-4dec-a4e5-296c7ad4da23.jpg","index":0,"item":"75687908-af3f-4c34-90e9-6652ebf9119f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_kinai-autopiac-elektromos-auto-plug-in-hibrid","timestamp":"2025. május. 12. 11:33","title":"Megint nagyon beindult a kínai autópiac: bőven kétszámjegyű a bővülés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bess Truman óta nem láttak ilyen kevéssé aktív First Ladyt. ","shortLead":"Bess Truman óta nem láttak ilyen kevéssé aktív First Ladyt. ","id":"20250511_Melania-Trump-alig-tesz-eleget-a-First-Lady-feladatainak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad.jpg","index":0,"item":"587d1452-2af0-431e-82ec-d6ffd0f2f403","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Melania-Trump-alig-tesz-eleget-a-First-Lady-feladatainak","timestamp":"2025. május. 11. 18:19","title":"Melania Trump két hetet sem töltött a Fehér Házban férje beiktatása óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Lackfi Jánosnak most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: mentalitásháború, záróakkord, odafigyelés, koppanás, szinodalitás.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417.jpg","index":0,"item":"6790d112-f225-4447-84a2-d968b63ed755","keywords":null,"link":"/360/20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","timestamp":"2025. május. 11. 17:30","title":"Tetovált Ágica és a ferdeszájú: az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságban a Budapest Szíve program? - A volt főépítész cáfol
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Az új városvezetés szerint a Budapest Szíve projektet nehéz helyzetbe hozta, hogy az előző ciklusban a beruházás uniós támogatását más tartalomra kérték, mint ami a kiviteli szerződésben szerepelt, s emiatt az uniós támogatás is veszélybe került. Budapest volt főépítésze szerint azonban mindenben a szabályok szerint jártak el, és precíz eljárás esetében még akkor sincs veszélyben az uniós pénz, ha egyébként a rendszer hibás.
A Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. június végén, sajtóbejáráson jelentette be, hogy az ősz elején átadják a program két projektjét, a Hídfőterek és a Kaputérség beruházást. Az első elem, azaz a Főutca-projekt már korábban elkészült. Amint azt a környéken járók már tapasztalhatják: a tavaly ősszel megkezdett beruházás mind a Károly körúton, mind a Március 15. téren és környezetében a végéhez közeledik, a kivitelezők már a garanciális javításokat, pótlásokat végzik.
Annak ellenére, hogy a Budapest Szíve projektet nem kísérték botrányok, s a fővárosi fejlesztések többségével ellentétben különösebben sokat nem is csúszott, önálló fejezetként szerepel a Tarlós István által nemrég bemutatott Fehér könyvben, amelyben a városvezetés az előző ciklusokból megörökölt „50 legsúlyosabb problémát” gyűjtötte össze.
A Fehér könyv szerint a Hídfőterek projekt legnagyobb hibája a rossz előkészítettség, emiatt például az uniós támogatásról szóló szerződésben és a vállalkozói szerződésben más-más műszaki tartalom szerepel. „A projekt megvalósítása során sok műszaki tartalomváltozásra volt szükség” – olvasható a Fehér könyvben. A városvezetés szerint a műszaki tartalom bizonytalansága olyan válsághelyzetet eredményezett, amelynek megoldása jelentős idő- és munkaráfordítást igényel.
MTI / Földi Imre
A problémagyűjteményből az derül ki, hogy nagyjából ugyanezek a gondok vetődtek fel a Kaputérség projekt esetében is. A mostani városvezetés szerint a fentiek veszélybe sodorták a teljes projekt mintegy 4,2 milliárd forintos európai uniós támogatását. A hvg.hu arra volt kíváncsi, mik is azok a problémák, amelyek válsághelyzetet eredményeztek. A Fővárosi Önkormányzatnak feltett kérdéseinkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszolt.
Tervek, vállalások
A BKK szerint a beruházást rosszul ütemezték, így hiányos tervdokumentációt kellett engedélyezni, emiatt a műszaki tartalmat folyamatosan módosítani kellett. Az is kockázatot jelentett, hogy nem volt idő a kiviteli tervek elkészítésére a pályázati dokumentáció benyújtása előtt, ezért azokat a kivitelezőnek kellett elkészíteni, ez pedig kiszolgáltatottá tette a beruházót, vagyis a fővárost.
A közlekedési központ szerint az előző városvezetés pénzügyi szempontból túlvállalta magát, ezért az engedélyezési tervekben olyan beruházások is szerepeltek, amelyek végül nem valósultak meg, mint például a Madách téri és a Március 15. téri mélygarázs. (A BKK ide sorolja a Városháza Fórumot is. A Martinelli-tömb befejezése azonban sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt része, és finanszírozási szempontból sem sorolható a Budapest Szíve projekt többi eleméhez.)
Pataky Zsolt
Az előző városvezetés eredetileg úgy tervezte, hogy a Hídfőterek első és második ütemét egyaránt a főváros valósítja meg. Tavaly februárban azonban a főváros és az V. kerület vezetése abban állapodott meg, hogy a második ütemért, azaz a Széchenyi (az egykori Roosevelt) tér és környezete megújításáért a kerület felel majd. A BKK szerint ugyanakkor nem gondoskodtak arról, hogy a két ütem ne váljon el időben egymástól, mint írják, ennek kezelése az új városvezetésre maradt.
Például
Az új városvezetés által megfogalmazott előkészítetlenségre a BKK több példát is megfogalmazott. Ilyen például a Belgrád rakpart forgalmi irányának megfordítása: az eredeti tervek szerint a rakpart jelenleg déli irányú forgalmát északivá alakították volna, a forgalmi rend 4-es metróhoz kapcsolódó átalakítása, továbbá a Főutca-program is ezzel számolt, ugyanakkor az átalakítás mintegy 800 millió forintos költsége a Budapest Szíve projekt egyik elemében sem szerepel.
A BKK felidézte, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a Váci utca vonalában gyalogos-átkelőhelyet terveztek, ez azonban csak a Hídfőterek-projekt második ütemében szerepel, míg a gyalogátkelő biztonságát szolgáló középsziget kialakítását már az első ütem is tartalmazza. Megemlíti a BKK azt is, hogy a Március 15. tér átalakításával megszűnő parkolóhelyeket és turistabusz-várakozóhelyeket mélygarázzsal kellett volna pótolni, a garázsépítés viszont – mint azt fent már említettük – kikerült a projektből.
Alakul a Március 15. tér
Pataky Zsolt
A BKK ugyanakkor megjegyezte: „egy megfelelő módon előkészített beruházás esetében is felmerülhetnek olyan előre nem látható okok, amelyek a szerződés módosítását eredményezik”. A közlekedési központ szerint a műszaki tartalom módosítása a támogatás lehívhatósága és az elszámolhatóság szempontjából kockázatot jelent.
A műszaki tartalom módosítására vonatkozó kérdésünkre a BKK több tucat változtatást sorolt fel, ezek elsősorban kisebb műszaki változások, amelyek alapvetően a forgalomtechnikát, a közműépítést és a hírközlést, a köz- és díszvilágítást, valamint a térépítészetet érintik.
Rendszerhiba
Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze szerint viszont mind a Budapest Szíve projekttársaság, mind a Főpolgármesteri Hivatal munkatársai a legjobb tudásuk szerint jártak el az ügyben. A beruházásért felelős szakember a hvg.hu-nak elmondta: amikor a főváros az uniós forrásokra pályázott, a projekt már építési engedéllyel rendelkezett; nem is lehetett volna másképp, mivel ez volt a szabály. A főváros közlekedési és közműcégei azonban módosításokat kértek, s ezeket végre kellett hajtani, máskülönben a projekt nem kapott volna kiviteli engedélyt.
Beleznay Éva
Horváth Szabolcs
A volt főépítész közölte: az uniós támogatásokhoz ezeket a módosításokat be kell jelenteni, de ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma. Beleznay Éva elmondta: más uniós projekteknek sincs kiviteli terve akkor, amikor a támogatási szerződést megkötik, nemcsak Budapesten, máshol sem. „Ez a rendszer hibája” – tette hozzá Budapest volt főépítésze.
Intézményi problémák
„Valóban voltak bizonytalanságok, hibák” – ezt már Koszorú Lajos, a Budapest Szíve program terveit készítő M-Teampannon Kft. vezető tervezője mondta lapunknak. Koszorú szerint „jellemző, hogy míg a Városháza közbeszerzési jogászai a pályázati kiírást egy évig készítették, addig a műemléki környezetben elhelyezkedő terület 30-35 szakmát érintő átalakításának engedélyes terveit mindössze három hónap alatt el kellett készíteni”.
A vezető tervező könnyelműnek nevezte azt, hogy a kiviteli tervek elkészítését a kivitelezőre bízták, mint mondta: „ez a hivatali apparátus felelősségáthárító mechanizmusa”. Koszorú úgy látja, az egymásra épülő lépések során, a különböző szereplők érdekei miatt változott folyamatosan a műszaki tartalom.
„Úgy költött el a főváros milliárdokat, hogy a megfelelő időben nem volt egy felelős, kompetens menedzsment a beruházás mögött." Szerinte a Városháza mint hivatali szervezet nem az ott dolgozó emberek tudása, hanem intézményrendszeri problémák miatt nem alkalmas egy ennyire összetett projekt lebonyolítására. Koszorú Lajos kijelentette: ezt a régi és az új városvezetés is érzékelte, utóbbi jobban.
A BKK cáfolja a cáfolatot
Cikkünk megjelenése után a Budapesti Közlekedési Központ e-mailben reagált Beleznay Éva volt budapesti főépítész szavaira. A BKK szerint a projekt nem építési, hanem engedélyezési tervvel bírt akkor, amikor a főváros uniós forrásokra pályázott, a támogatási szerződés megkötésekor jogerős építési engedélye sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt.
A BKK közölte: a hatóságoknak hiányos tervdokumentációkat kellett engedélyeztetni, emiatt a kiviteli tervek készítésekor kellett lefolytatni azokat az egyeztetéseket, amelyeket a BKK szerint az építési engedélyezési eljárás idején kellett volna.
A közlekedési központ egyetértett a volt főépítésszel abban, hogy „ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma”. A BKK szerint azonban a megvalósult műszaki tartalom nagy mértékben tért el az eredeti műszaki tartalomtól.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
Noha a Kossuth tér átépítését az Országgyűlés ma nagy többséggel megszavazta, a beruházás részleteiről semmit sem tudni. Az ország „főterének” megújítására várhatóan új terveket készítenek, pedig 2007-ben már lezajlott egy építészeti tervpályázat, amelynek az eredményével akkor mindenki elégedett volt.
A Szabadság híd és a Margit híd után a Petőfi híd felújítása a legsürgetőbb, ez most Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja. A Lánchíd felújítása attól függ, lesz-e rá pénz, az Árpád híd rekonstrukciója viszont biztosan a következő ciklusra marad. Hídkörkép.
A zöldpárt fővárosi képviselői szerint Budapest főtere lehetne az ideiglenes Városháza park és a Főpolgármesteri Hivatal parkolójának átalakításával létrejövő új köztér. A Városháza környezetének rendezésére messze nem ez az első terv, a nagy nekiveselkedés azonban eddig minden alkalommal kudarcba fulladt.