Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","shortLead":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","id":"20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888.jpg","index":0,"item":"8b7a3025-1a4b-4b44-86db-d78ab0fe500d","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","timestamp":"2025. március. 10. 07:24","title":"Tíz százalékkal emelné a jegyek árát a BKK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d1f9401-290e-47a1-a797-aae31d68f78b","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Krausz azt mondta, hogy a Nobel-díjjal nagy felelősség is jár.","shortLead":"Krausz azt mondta, hogy a Nobel-díjjal nagy felelősség is jár.","id":"20250311_krausz-ferenc-ukrajna-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d1f9401-290e-47a1-a797-aae31d68f78b.jpg","index":0,"item":"235482a6-cfbd-4c2a-9bd8-75fb2715dfa4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_krausz-ferenc-ukrajna-latogatas","timestamp":"2025. március. 11. 10:39","title":"A Nobel-díjas Krausz Ferenc Ukrajnába utazott, és egyetemek bunkerében tartott előadásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Égetően hiányoznak a magyar költségvetésből a blokkolt uniós források. Többéves problémáról beszélünk, amelynek megoldása a kormány kezében van. Ha Orbán Viktor hétvégi szavait szó szerint értelmezzük, akkor a kormány elkötelezett a jogállamisági hibák orvoslására. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem azt kell nézni, amit a miniszterelnök mond, hanem amit tesz. És így már nem olyan rózsás a helyzet.","shortLead":"Égetően hiányoznak a magyar költségvetésből a blokkolt uniós források. Többéves problémáról beszélünk, amelynek...","id":"20250310_unios-forrasok-befagyasztasa-jogallamisag-Orban-Viktor-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8.jpg","index":0,"item":"d925b80c-1906-4c84-ba85-b3b4254045e3","keywords":null,"link":"/360/20250310_unios-forrasok-befagyasztasa-jogallamisag-Orban-Viktor-korrupcio","timestamp":"2025. március. 10. 16:10","title":"Orbán tényleg bejelentette a jogállamiság helyreállítását és a korrupció megszüntetését? Csak a kezét figyeljék!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583bf605-1f32-4b4c-a958-0ce0c79f1aed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Régen volt már 600 forint alatt a benzin ára, most van rá esély. ","shortLead":"Régen volt már 600 forint alatt a benzin ára, most van rá esély. ","id":"20250310_benzin-gazolaj-arcsokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583bf605-1f32-4b4c-a958-0ce0c79f1aed.jpg","index":0,"item":"019340fc-e066-44f5-8ba5-cd5656ffb362","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_benzin-gazolaj-arcsokkenes","timestamp":"2025. március. 10. 11:02","title":"Ismét komolyabb árcsökkenés jön a benzinkutaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A javítási munka már zajlik, így várhatóan még az este újraindulhat a tranzit Magyarország irányába.","shortLead":"A javítási munka már zajlik, így várhatóan még az este újraindulhat a tranzit Magyarország irányába.","id":"20250311_ukrajna-drontamadas-baratsag-koolaj-vezetek-szijjarto-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"bc37aecf-a645-4afb-b0d4-91c5b841f1af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ukrajna-drontamadas-baratsag-koolaj-vezetek-szijjarto-peter","timestamp":"2025. március. 11. 14:53","title":"Szijjártó: Ukrán dróntámadás miatt fel kellett függeszteni a kőolajszállítást a Barátság vezetéken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori elnöke, aki a Bokros Lajos pénzügyminiszterrel együtt összeállított program egyik fő eredményének azt tartja, hogy az 1929–1933-as válság után ismét konvertibilis lett a magyar fizetőeszköz. Interjú.","shortLead":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori...","id":"20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157.jpg","index":0,"item":"624973ca-4f38-4dd6-8ff3-f3050f9af85a","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"„Súgtak nekünk az IMF-től” – Surányi György a Bokros-csomag eddig nem ismert részleteiről mesélt a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5004571c-1638-4f1c-9a4f-b369eb7db121","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elég sokkoló lehet egy ilyet közelről megélni. ","shortLead":"Elég sokkoló lehet egy ilyet közelről megélni. ","id":"20250310_Video-szetrobbant-kamion-kereke-M3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5004571c-1638-4f1c-9a4f-b369eb7db121.jpg","index":0,"item":"262f60d5-dcb4-4bdc-8de5-033fd1d5ab42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_Video-szetrobbant-kamion-kereke-M3","timestamp":"2025. március. 10. 12:19","title":"Videó: Szétrobbant egy kamion kereke az M3-ason, pont egy autó mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","shortLead":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","id":"20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d.jpg","index":0,"item":"abff3bfd-a2d5-4076-b863-78b93e8e3ee1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","timestamp":"2025. március. 10. 08:31","title":"Két autós, akik úgy közlekednek, mintha nem lenne holnap – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságban a Budapest Szíve program? - A volt főépítész cáfol
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Az új városvezetés szerint a Budapest Szíve projektet nehéz helyzetbe hozta, hogy az előző ciklusban a beruházás uniós támogatását más tartalomra kérték, mint ami a kiviteli szerződésben szerepelt, s emiatt az uniós támogatás is veszélybe került. Budapest volt főépítésze szerint azonban mindenben a szabályok szerint jártak el, és precíz eljárás esetében még akkor sincs veszélyben az uniós pénz, ha egyébként a rendszer hibás.
A Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. június végén, sajtóbejáráson jelentette be, hogy az ősz elején átadják a program két projektjét, a Hídfőterek és a Kaputérség beruházást. Az első elem, azaz a Főutca-projekt már korábban elkészült. Amint azt a környéken járók már tapasztalhatják: a tavaly ősszel megkezdett beruházás mind a Károly körúton, mind a Március 15. téren és környezetében a végéhez közeledik, a kivitelezők már a garanciális javításokat, pótlásokat végzik.
Annak ellenére, hogy a Budapest Szíve projektet nem kísérték botrányok, s a fővárosi fejlesztések többségével ellentétben különösebben sokat nem is csúszott, önálló fejezetként szerepel a Tarlós István által nemrég bemutatott Fehér könyvben, amelyben a városvezetés az előző ciklusokból megörökölt „50 legsúlyosabb problémát” gyűjtötte össze.
A Fehér könyv szerint a Hídfőterek projekt legnagyobb hibája a rossz előkészítettség, emiatt például az uniós támogatásról szóló szerződésben és a vállalkozói szerződésben más-más műszaki tartalom szerepel. „A projekt megvalósítása során sok műszaki tartalomváltozásra volt szükség” – olvasható a Fehér könyvben. A városvezetés szerint a műszaki tartalom bizonytalansága olyan válsághelyzetet eredményezett, amelynek megoldása jelentős idő- és munkaráfordítást igényel.
MTI / Földi Imre
A problémagyűjteményből az derül ki, hogy nagyjából ugyanezek a gondok vetődtek fel a Kaputérség projekt esetében is. A mostani városvezetés szerint a fentiek veszélybe sodorták a teljes projekt mintegy 4,2 milliárd forintos európai uniós támogatását. A hvg.hu arra volt kíváncsi, mik is azok a problémák, amelyek válsághelyzetet eredményeztek. A Fővárosi Önkormányzatnak feltett kérdéseinkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszolt.
Tervek, vállalások
A BKK szerint a beruházást rosszul ütemezték, így hiányos tervdokumentációt kellett engedélyezni, emiatt a műszaki tartalmat folyamatosan módosítani kellett. Az is kockázatot jelentett, hogy nem volt idő a kiviteli tervek elkészítésére a pályázati dokumentáció benyújtása előtt, ezért azokat a kivitelezőnek kellett elkészíteni, ez pedig kiszolgáltatottá tette a beruházót, vagyis a fővárost.
A közlekedési központ szerint az előző városvezetés pénzügyi szempontból túlvállalta magát, ezért az engedélyezési tervekben olyan beruházások is szerepeltek, amelyek végül nem valósultak meg, mint például a Madách téri és a Március 15. téri mélygarázs. (A BKK ide sorolja a Városháza Fórumot is. A Martinelli-tömb befejezése azonban sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt része, és finanszírozási szempontból sem sorolható a Budapest Szíve projekt többi eleméhez.)
Pataky Zsolt
Az előző városvezetés eredetileg úgy tervezte, hogy a Hídfőterek első és második ütemét egyaránt a főváros valósítja meg. Tavaly februárban azonban a főváros és az V. kerület vezetése abban állapodott meg, hogy a második ütemért, azaz a Széchenyi (az egykori Roosevelt) tér és környezete megújításáért a kerület felel majd. A BKK szerint ugyanakkor nem gondoskodtak arról, hogy a két ütem ne váljon el időben egymástól, mint írják, ennek kezelése az új városvezetésre maradt.
Például
Az új városvezetés által megfogalmazott előkészítetlenségre a BKK több példát is megfogalmazott. Ilyen például a Belgrád rakpart forgalmi irányának megfordítása: az eredeti tervek szerint a rakpart jelenleg déli irányú forgalmát északivá alakították volna, a forgalmi rend 4-es metróhoz kapcsolódó átalakítása, továbbá a Főutca-program is ezzel számolt, ugyanakkor az átalakítás mintegy 800 millió forintos költsége a Budapest Szíve projekt egyik elemében sem szerepel.
A BKK felidézte, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a Váci utca vonalában gyalogos-átkelőhelyet terveztek, ez azonban csak a Hídfőterek-projekt második ütemében szerepel, míg a gyalogátkelő biztonságát szolgáló középsziget kialakítását már az első ütem is tartalmazza. Megemlíti a BKK azt is, hogy a Március 15. tér átalakításával megszűnő parkolóhelyeket és turistabusz-várakozóhelyeket mélygarázzsal kellett volna pótolni, a garázsépítés viszont – mint azt fent már említettük – kikerült a projektből.
Alakul a Március 15. tér
Pataky Zsolt
A BKK ugyanakkor megjegyezte: „egy megfelelő módon előkészített beruházás esetében is felmerülhetnek olyan előre nem látható okok, amelyek a szerződés módosítását eredményezik”. A közlekedési központ szerint a műszaki tartalom módosítása a támogatás lehívhatósága és az elszámolhatóság szempontjából kockázatot jelent.
A műszaki tartalom módosítására vonatkozó kérdésünkre a BKK több tucat változtatást sorolt fel, ezek elsősorban kisebb műszaki változások, amelyek alapvetően a forgalomtechnikát, a közműépítést és a hírközlést, a köz- és díszvilágítást, valamint a térépítészetet érintik.
Rendszerhiba
Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze szerint viszont mind a Budapest Szíve projekttársaság, mind a Főpolgármesteri Hivatal munkatársai a legjobb tudásuk szerint jártak el az ügyben. A beruházásért felelős szakember a hvg.hu-nak elmondta: amikor a főváros az uniós forrásokra pályázott, a projekt már építési engedéllyel rendelkezett; nem is lehetett volna másképp, mivel ez volt a szabály. A főváros közlekedési és közműcégei azonban módosításokat kértek, s ezeket végre kellett hajtani, máskülönben a projekt nem kapott volna kiviteli engedélyt.
Beleznay Éva
Horváth Szabolcs
A volt főépítész közölte: az uniós támogatásokhoz ezeket a módosításokat be kell jelenteni, de ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma. Beleznay Éva elmondta: más uniós projekteknek sincs kiviteli terve akkor, amikor a támogatási szerződést megkötik, nemcsak Budapesten, máshol sem. „Ez a rendszer hibája” – tette hozzá Budapest volt főépítésze.
Intézményi problémák
„Valóban voltak bizonytalanságok, hibák” – ezt már Koszorú Lajos, a Budapest Szíve program terveit készítő M-Teampannon Kft. vezető tervezője mondta lapunknak. Koszorú szerint „jellemző, hogy míg a Városháza közbeszerzési jogászai a pályázati kiírást egy évig készítették, addig a műemléki környezetben elhelyezkedő terület 30-35 szakmát érintő átalakításának engedélyes terveit mindössze három hónap alatt el kellett készíteni”.
A vezető tervező könnyelműnek nevezte azt, hogy a kiviteli tervek elkészítését a kivitelezőre bízták, mint mondta: „ez a hivatali apparátus felelősségáthárító mechanizmusa”. Koszorú úgy látja, az egymásra épülő lépések során, a különböző szereplők érdekei miatt változott folyamatosan a műszaki tartalom.
„Úgy költött el a főváros milliárdokat, hogy a megfelelő időben nem volt egy felelős, kompetens menedzsment a beruházás mögött." Szerinte a Városháza mint hivatali szervezet nem az ott dolgozó emberek tudása, hanem intézményrendszeri problémák miatt nem alkalmas egy ennyire összetett projekt lebonyolítására. Koszorú Lajos kijelentette: ezt a régi és az új városvezetés is érzékelte, utóbbi jobban.
A BKK cáfolja a cáfolatot
Cikkünk megjelenése után a Budapesti Közlekedési Központ e-mailben reagált Beleznay Éva volt budapesti főépítész szavaira. A BKK szerint a projekt nem építési, hanem engedélyezési tervvel bírt akkor, amikor a főváros uniós forrásokra pályázott, a támogatási szerződés megkötésekor jogerős építési engedélye sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt.
A BKK közölte: a hatóságoknak hiányos tervdokumentációkat kellett engedélyeztetni, emiatt a kiviteli tervek készítésekor kellett lefolytatni azokat az egyeztetéseket, amelyeket a BKK szerint az építési engedélyezési eljárás idején kellett volna.
A közlekedési központ egyetértett a volt főépítésszel abban, hogy „ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma”. A BKK szerint azonban a megvalósult műszaki tartalom nagy mértékben tért el az eredeti műszaki tartalomtól.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
Noha a Kossuth tér átépítését az Országgyűlés ma nagy többséggel megszavazta, a beruházás részleteiről semmit sem tudni. Az ország „főterének” megújítására várhatóan új terveket készítenek, pedig 2007-ben már lezajlott egy építészeti tervpályázat, amelynek az eredményével akkor mindenki elégedett volt.
A Szabadság híd és a Margit híd után a Petőfi híd felújítása a legsürgetőbb, ez most Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja. A Lánchíd felújítása attól függ, lesz-e rá pénz, az Árpád híd rekonstrukciója viszont biztosan a következő ciklusra marad. Hídkörkép.
A zöldpárt fővárosi képviselői szerint Budapest főtere lehetne az ideiglenes Városháza park és a Főpolgármesteri Hivatal parkolójának átalakításával létrejövő új köztér. A Városháza környezetének rendezésére messze nem ez az első terv, a nagy nekiveselkedés azonban eddig minden alkalommal kudarcba fulladt.