szerző:
Antal Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Előbb a Gyurcsány-kormány, majd az Orbán-kormány is spórolni szeretett volna a szolgálati autókon, ám az elrendelt költségstop felemásra sikeredett. Az állami gépkocsibeszerzések az utóbbi években újabb és újabb botrányokat okoztak: most a Fidesz azt kapja vissza, amit ellenzékben maga is művelt a korábbi kormányokkal szemben.

Hatszázmillió forintért 97 új szolgálati autót vásárolt a kormányzati vezetőknek a kocsikat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) – számolt be a HVG Cégautó 2011 különszáma az új állami beszerzésről. Az új autók már nem a korábbi kormányok által kedvelt Audi felsőkategóriás modelljei közül kerültek ki, a KEF helyettük az olcsóbb, hatmillió körüli összegbe kerülő Skoda Superbet választotta.

Az MSZP hétfőn közleményben bírálta az újabb autóbeszerzést, kifogásolva, hogy „a kormány a nagy spórolás jegyében 600 millió forintért közel 100 luxusautót gördít le saját magának". A KEF szerint az új autókra azért volt szükség, mert az állami vezetőket már régi, többéves járművek szolgálták ki, amelyek sokszor lerobbantak, javíttatásuk pedig sokba került. A HVG Cégautó információi szerint az elhasznált kocsikat bontási áron adják majd el.

Az állami autóbeszerzéseket évek óta skandalum övezi, tavaly decemberben az okozott botrányt, hogy a Magyar Posta új Skoda Fabiákból és Octaviákból álló flottát vásárolt, pedig a fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás korábban letiltatta a beszerzést.

Átértelmezett költségstop

A szolgálati kocsik lecserélése rendszerint azért kap ilyen nagy sajtóvisszhangot, mert a második Orbán-kormány közvetlenül a hivatalba lépése után spórolási programot hirdetett meg. A miniszterelnök az első akcióterv bejelentésekor tavaly júniusban azt mondta, a kabinet 120 milliárdos megtakarítást remél a telefonokra, bútorokra és autókra kivetett „költségstoptól”.

Így néznek ki az új miniszteri kocsik
Autómenedzser

A miniszterelnöki bejelentés után a kormány rendeletet adott ki, amelyben szabályozta az állami vezetőknek járó juttatásokat, benne azt is, kinek milyen autó jár. Eszerint csak a miniszterek és az államtitkárok kaphatnak felső kategóriás kocsit, sofőrrel. A közigazgatási államtitkárok, a helyettes államtitkárok, kabinetfőnökök, kormánybiztosok és közigazgatási hivatalvezetők középkategóriás autóra jogosultak, sofőr nélkül. Igaz, a rendelet egy pontja azt is tartalmazza: gépjármű-vezetési pótlékot ugyan nem kapnak, de a gépkocsi magáncélú utazásra is igénybe vehető.

Ennek ellenére úgy tűnik, a tavaly bejelentett költségstop idén már nem érvényes: míg tavaly összesen 703 millió forintot költött a kormány az állami autóflotta fenntartása, most csak a beszerzésekre 600 milliót fordítanak.

Jönnek a 200 lóerős Skodák

Az új Skodákból a miniszterek és az államtitkárok részesülhetnek. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) sajtóirodája a hvg.hu-nak augusztus elején azt közölte, hogy Navracsics Tibor igazságügyi, Fellegi Tamás fejlesztési, Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterek, valamint Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a régi autója helyett a 200 lóerős kétliteres benzinmotorral, duplakuplungos DSG-váltóval szerelt, közepes felszereltségű Skodát kap, amely olcsóbb, mint a 16 millió körüli áron beszerezhető Audik.

Audi Q7 - a terrorelhárítók kocsija
Autómenedzser

Nemcsak a kormány és a Posta autóbeszerzései okoztak botrányt, áprilisban feszültséget okozott a rendőrök és a kiemelt költségvetési támogatással bíró Terrorelhárítási Központ (TEK) között, hogy a TEK vezetői Audi Q7-es terepjárókat kaptak.

A terrorelhárítók vezetője – a Fidesz korábbi biztonsági főnöke – Hajdú János akkor azt nyilatkozta, hogy azért van szükség ezekre az autókra, hogy a kommandósok épségben és gyorsan juthassanak el egy-egy akció helyszínére. A piacon 17 és 55 millió között árusított Q7-ek beszerzési ára titok maradt.

Luxusautózás minden mennyiségben

A második Orbán-kabinet most azt kapja vissza az MSZP-től, amit ellenzékben maga is művelt a Gyurcsány-kormány autóbeszerzéseikor. 2007-ben Lázár János, akkor az Országgyűlés rendészeti bizottságának elnöke luxusbeszerzésnek titulálta a MSZP–SZDSZ-kormány autóvásárlását.

Az Audi A8-as műszerfala - Gyurcsányék ezt kedvelték
Autómenedzser

Négy évvel ezelőtt a kabinet 471 millió forint értékben összesen 14 darab járművet, köztük páncélozott luxusautókat kívánt vásárolni, a közbeszerzési eljárás megkerülésével, ami kiváltotta a Fidesz tiltakozását. Az Index akkor arról írt, hogy a kormányfő és az államfő Audi A8-ait cserélték le új A6-os páncélozott limuzinokra, melyek a hírportál becslései szerint 40-50 millió forintba kerülhettek. Lázár János azért is tiltakozott a beszerzés ellen, mert szerinte elfogadhatatlan, hogy a kormány pár éven belül lecserélte az állami autókat: az első Gyurcsány-kormány 2005 őszén már vásárolt 30 járművet, amelyek között biztonsági autók is voltak.

Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc a 2006-os kampányban személyesen is összekülönbözött az autóbeszerzéseken. Az MSZP–SZDSZ-kormány feje a tévévitában azzal vádolta ellenzéki kihívóját, hogy 1998 és 2002 közti hivatali idejében tíz autót használt el, mire Orbán azzal vágott vissza, hogy egy autója volt, hiszen az ember egyszerre csak egy autóval tud járni.

Valójában Orbánnak korábbi miniszterelnöksége idején 9 darabos autóflotta állt a rendelkezésére, Gyurcsány pedig 2006-ig 3 szolgálati Audit használt el. Egyébként Orbán 1998 és 2002 között – ha éppen nyilvános eseményre érkezett – rendszeresen használta a saját Golfját, sőt időnként egy Opel Corsával jelent meg. Jelenleg a miniszterelnök csak Volkswagen kisbusszal jár, melyet a Terrorelhárítási Központtól bérelnek – a kormányzati kommunikáció szerint – „egy jelképes összegért”.

Száguldó politikusok

Négy évvel az után, hogy Lázár „luxusautózással” vádolta a Gyurcsány-kormányt, maga is ebbe a bűnbe esett. A Blikk idén január elején számolt be arról, hogy a fideszes frakcióvezető bolti áron 30 milliós Audi S8 V10-es luxusgépkocsit használ – amire az RTL Klub felvétele szerint még a radart megtéveszteni képes lézert is szereltek. Mint kiderült, a kocsit a parlamenti képviselőcsoport Hódmezővásárhellyel közösen bérelte. Lázár először azzal indokolta a drága autó használatát, hogy sokat utazik, és nem akar folyton lerobbanni, de a botrány nyomán végül leadta az autót és helyette vásárolt egy kétéves Audi A6 allroad quattrót.

 

Szintén skandalum övezte Szijjártó Péter autóhasználatát – róla a Népszava még 2009-ben azt írta, hogy a Fidesz szóvivője a győri Seat-Foton női kosárlabdaklub társadalmi elnökeként kapott használatra a sportegyesülettől egy Audi A4-es gépkocsit. A fideszes képviselő tagadta, hogy autót kapott volna a klubtól, és perrel fenyegette meg a vádaskodó szocialistákat. Igaz, fél évvel korábban a Hírszerzőnek adott interjújában még elismerte, hogy kapott használatra egy autót: „a csapat főszponzora az egyik legnagyobb magyar autóforgalmazó cég, és a klub vezetői, játékosai a főszponzor által bérbeadott és használatba adott autókkal járnak. Egy fillér közpénzt nem költöttünk autóbérlésre”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Szócska Audival, Réthelyi Skodával jár

Mintegy bruttó egymillió forintos havi illetményt kapnak és Skodával, illetve Audival járnak a Nemzeti Erőforrás Minisztérium vezetői; célprémiumot, jutalmat sem az államtitkárok, sem a tárcavezető nem kapott.

Autó

Milyen autóval járnak a miniszterek? Erősen titkolják

2010-ben 703 millió forintba került az adófizetőknek az állami autóflotta fenntartása. Eközben idén csak a frissítésre 600 milliót fordít a kocsikat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, korábbi nevén Központi Szolgáltató Főigazgatóság (KSZF). Négykerekűekre a legtöbbet a Miniszterelnöki Hivatal és a Közigazgatási Minisztérium költ, a terrorelhárítók pedig szeretik a luxust. Az EU soros elnöksége az állami Audikat és Saabokat szaporította.