szerző:
Index
Tetszett a cikk?

Valószínűleg felgyorsult a pálya állapotának romlása a 3-as metró vonalán, és előfordulhat, hogy kisiklik egy szerelvény, ha a sín valahol oldal irányban, és nem keresztben törik el – egyebek mellett ez derül ki abból a levélből, amelyet a műegyetem diákja juttatott el az Indexnek. A hallgató szakmai gyakorlaton dolgozott a metró területén. A Metróért Egyesület szerint a levél igaz. A BKK használt sínekkel orvosolná ideiglenesen a problémát.

A Budapesti Műszaki Egyetem diákja nemrég szakmai gyakorlaton dolgozott huzamosabb ideig a metró területén. A levelében emlékeztetett, hogy a műegyetem fél évvel ezelőtti tanulmányában is arra figyelmeztették már: nagyon rövid időn belül bajok lesznek a pályával, eltörhetnek a sínek.

Két hete olyan repedést találtak a Klinikák állomás és a Nagyvárad tér között, hogy egy napig csak lépésben haladhattak a vonatok. Minden éjjel ultrahanggal vizsgálják a pálya egy-egy szakaszát, és eddig előre tudták jelezni a repedésekre utaló jeleket. A két héttel ezelőtti törést viszont semmi sem jelezte előre, ez az ellenőrzési módszer valószínűleg csődöt mondott, és felgyorsulhatott a pálya állapotának romlása.

Amíg csak keresztirányban törik a sín, addig nagy baj nincs, a vonat legfeljebb döccen egyet. Ha azonban letörik a sín oldala, fennáll a lehetősége, hogy a jármű kisiklik – olvasható az Indexen.

A Határ úttól az Árpád hídig 35 kilométernyi sínt azonnal ki kellene cserélni. A BKK azt tervezi, hogy használt, de jó állapotú síneket vennének át a MÁV-tól, ezekkel orvosolnák ideiglenesen a problémát. Ha találnak is ilyen síneket, a beszivárgó víz továbbra is gondot okot majd - írta a hallgató.

Túry Gergely

A vonalon dolgozók azt mondták, hogy a rossz állapotú pálya tönkreteszi az amúgy is öreg szerelvények forgóvázát. A döntéshozók ezekkel mind tisztában vannak, de nem tudják elfogadni, nem véletlen, hogy több millióért újabb és újabb szakértői vizsgálatokat rendelnek meg más-más cégektől, akik természetesen ugyanazokat a vizsgálati eredményeket produkálják – tette hozzá.

A 3-as metró teljes felújítása a mostani számítások alapján akár 100 milliárd forintba is kerülhet, a budapesti buszpark pedig lenne képes pótolni a teljes vonalat.

A Metróért Egyesület szakembere szerint az érintett levél szakmai megállapításai korrektek. Az elmaradt síncsiszolások, síncserék miatt jelentős mennyiségben fordulnak vagy fordulhatnak elő a 3-as vonalon úgynevezett headchecking hibák. Ezeknek előzményeit nem minden esetben lehet akár szabad szemmel, akár ultrahanggal kimutatni. A folyamat gyorsulásához nagymértékben hozzájárulhat a víz illetve az olaj.

Belátható időn belül bekövetkezhet egy olyan hajnal, amikor a pályamester a vonal valamelyik szakaszán nem engedélyezi a vonatforgalom beindítását. Sürgős beavatkozást tartunk szükségesnek – mondta Bíró Endre, az egyesület vezetője.

A BKK-nál az Indexnek azt mondták, hogy az utrahangos vizsgálatot megfelelőnek tartják, de úgy tűnik, nem elég havonta elvégezni. Jövőre 400 millió forintból kicserélik a 3-as metró sínjeit 35 kilométer hosszúságban, addig a MÁV-tól vásárolnak használt síneket. A BKV szakembereinek becslése szerint a síncserével a 3-as metró kibírja a várhatóan 2014-15-ben kezdődő teljes rekonstrukcióig, az alépítményekhez addig úgy sem lehetne hozzányúlni. A 100 milliárdos rekonstrukciót uniós támogatásból tervezik végrehajtani.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!