Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0dc26b1e-4418-45fd-9abc-f97ea48be661","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Delta Air Lines szerint a 30 ezer dollár egy gyorssegély, amit majd levonnak a későbbi követelésekből.","shortLead":"A Delta Air Lines szerint a 30 ezer dollár egy gyorssegély, amit majd levonnak a későbbi követelésekből.","id":"20250220_30-ezer-dollar-delta-air-lines-toronto-repulogep-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dc26b1e-4418-45fd-9abc-f97ea48be661.jpg","index":0,"item":"a1d476c6-87c1-4dec-854d-50fce78375e2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250220_30-ezer-dollar-delta-air-lines-toronto-repulogep-baleset","timestamp":"2025. február. 20. 16:35","title":"30 ezer dollárt ajánlott fel a fejre állt repülőgép utasainak a légitársaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Az, hogy a háborút az ukránok „kezdték”, az orosz háborús narratíva szó szerinti átvétele. Ilyesmit még a magyar kormányzat tagjai sem engedtek meg maguknak, legalábbis eddig. ","shortLead":"Az, hogy a háborút az ukránok „kezdték”, az orosz háborús narratíva szó szerinti átvétele. Ilyesmit még a magyar...","id":"20250219_Trump-arrol-beszelt-hogy-az-ukranok-kezdtek-a-haborut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86.jpg","index":0,"item":"81da3251-cf11-4a04-8377-6c3ace062a4b","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_Trump-arrol-beszelt-hogy-az-ukranok-kezdtek-a-haborut","timestamp":"2025. február. 19. 08:54","title":"„Nem kellett volna elkezdenetek. Megállapodhattatok volna” – Trump már arról beszél, hogy az ukránok kezdték a háborút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Letöltendő börtönbüntetést és pénzbüntetést kértek a nőre.","shortLead":"Letöltendő börtönbüntetést és pénzbüntetést kértek a nőre.","id":"20250220_korrupcio-gyermekvedelem-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"d8d01efc-aae9-4441-8de4-e1f3f72db693","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_korrupcio-gyermekvedelem-vademeles","timestamp":"2025. február. 20. 11:53","title":"Korrupció miatt emeltek vádat egy volt gyermekvédelmi vezetővel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Minden adathoz hozzá akar férni, minden hivatalba saját embert követel: Elon Musk szabad kezet kapott Donald Trumptól a szövetségi államapparátus karcsúsítására, és ezt mérnöki feladatnak fogja fel. Saját cégeitől valóságos ármádiát irányított át a feladatra, amelynek tagjai hajlandók heti 60-80 órát is dolgozni a nagy célért.","shortLead":"Minden adathoz hozzá akar férni, minden hivatalba saját embert követel: Elon Musk szabad kezet kapott Donald Trumptól...","id":"20250220_hvg-elbocsatando_legio-elon-musk-doge-trump-amerika-leepitesi-hullam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5.jpg","index":0,"item":"77ea18af-1893-41fa-9e99-43d51648805b","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-elbocsatando_legio-elon-musk-doge-trump-amerika-leepitesi-hullam","timestamp":"2025. február. 20. 16:30","title":"Rideg technokrata hadsereget vezényelt Washingtonba Elon Musk, hogy végrehajtsa minden idők leépítését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A dulakodás közben egy ostor is előkerült tavaly nyáron.","shortLead":"A dulakodás közben egy ostor is előkerült tavaly nyáron.","id":"20250220_Ismerosenek-segitett-elkoltozni-eroszakos-elettarsatol-eltortek-az-orrat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"7fa72029-87e1-49d2-82ce-01841f83a422","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_Ismerosenek-segitett-elkoltozni-eroszakos-elettarsatol-eltortek-az-orrat","timestamp":"2025. február. 20. 08:21","title":"Ismerősének segített elköltözni erőszakos élettársától, eltörték az orrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d6ffc39-996c-484e-ba88-35b14b324025","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megkönnyítheti az egyes egységek közötti kommunikációt az a Holdra tervezett 4G-berendezés, amit a Nokia és a NASA közösen fejlesztett, és napokon belül útnak indulhat.","shortLead":"Megkönnyítheti az egyes egységek közötti kommunikációt az a Holdra tervezett 4G-berendezés, amit a Nokia és a NASA...","id":"20250219_intuitive-machines-nasa-hold-4g-nokia-mobilhalozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d6ffc39-996c-484e-ba88-35b14b324025.jpg","index":0,"item":"35e54484-beea-4ac1-ad39-637b81fc3c50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_intuitive-machines-nasa-hold-4g-nokia-mobilhalozat","timestamp":"2025. február. 19. 17:03","title":"A Békéscsaba–Budapest vasútvonalon még billeg a dolog, de napokon belül a Holdon már lesz 4G","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c069e480-0116-4523-b580-92d24eac1d34","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Amikor a villamos végül megállt, a férfi elkezdte ököllel ütni, majd ünnepelni a győzelmét.","shortLead":"Amikor a villamos végül megállt, a férfi elkezdte ököllel ütni, majd ünnepelni a győzelmét.","id":"20250220_4-6-os-villamos-nyugati","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c069e480-0116-4523-b580-92d24eac1d34.jpg","index":0,"item":"9664bcf1-5fd3-4afa-a4ff-fbc8d3de9355","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_4-6-os-villamos-nyugati","timestamp":"2025. február. 20. 15:52","title":"Megpróbálta egy őrjöngő férfi eltolni a 4-6-os villamost a Nyugatinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Nem hajlanak mostanában a kormány keze alá a tények, de legalább világossá válik a kevésbé tájékozottak előtt is, hogy egy alkalmatlan kabinet akkor is rosszabbul teljesít a szomszédainál, ha mázli mázlit követ. Vélemény.","shortLead":"Nem hajlanak mostanában a kormány keze alá a tények, de legalább világossá válik a kevésbé tájékozottak előtt is...","id":"20250220_hvg-Para-Kovacs-Imre-A-szamok-tukreben-inflacio-arstop-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"9db3285d-5cf0-4186-b1a8-a81f3ea42125","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-Para-Kovacs-Imre-A-szamok-tukreben-inflacio-arstop-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 08:30","title":"Para-Kovács Imre: Ugrálóvárat Nagy Mártonnak a Kossuth térre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány a Fővárosi Gáz-, Csatornázási, és Vízművek átvételével afféle modellkísérletbe kezd a választások után a közművek nonprofit üzemeltetésével kapcsolatban – értesült a hvg.hu több forrástól. Felmerült a két nagy városházi holding, a Budapesti Városüzemeltetési Központ és a Budapesti Közlekedési Központ állami átvétele is, de erről információink szerint még megoszlanak a vélemények, ugyanakkor „folyamatos és intenzív az érdeklődés” a városüzemeltetési cégek iránt. Ha az állam „mindent” visz, a következő főpolgármesternek nem sok dolga lesz.
Akár mindent vihet az állam Budapestről a következő ciklusban, már ami a városüzemeltetést illeti – erről beszéltek a hvg.hu-nak a területet jól ismerő, a Fidesz döntéshozatalára rálátó forrásaink. Egy magas rangú fideszes politikus szerint a kormány idén a fővárosi közműcégek átvételével kezd bele a rezsicsökkentés részeként beharangozott új, nonprofit cégműködési modell bevezetésébe, a fővárosi cégek így afféle „kísérleti alanyok” is lesznek majd.
Tarlós István már 2013 szeptemberében arról beszélt a Magyar Nemzetnek, hogy minden fővárosi közműcéget teljes magyar tulajdonba szeretnének vonni, de akkor még nem volt biztos, hogy ez állami vagy önkormányzati átvételt jelent-e. A Fővárosi Csatornázási Művek 25 százalék plusz 1 darab részvény erejéig jelenleg a német Berlinerwasser Holding AG és a francia Veolia Environnement SA tulajdonában van, ez a két cég rendelkezik a menedzsmentjogokkal is, a fővárosé a maradék háromnegyed rész. A kisebbségi részvénycsomag megvásárlásáról kormányhatározat is van már, a határidő az év vége. Városházi és városüzemeltetési forrásaink szerint az állam még az idén száz százalékra növeli a tulajdonrészét a cégben: „egyszerűen a rendszer logikájából adódik, hogy az állam legyen a 100 százalékos tulajdonos ezekben a társaságokban” – mondta egy városházi bennfentes. A hvg.hu által megszólaltatott Fidesz-vezető szerint ugyanakkor ebben az esetben még van vita arról, hogy az állam a menedzsmentjogokat is vigye-e.
A BKV-hoz három dolog kell
Ha az állam igényt tart a cég egészére, akkor városházi forrásunk szerint megvannak a maga eszközei arra, hogy rábírja az esetleg vonakodó fővárost, hiszen a budapesti tömegközlekedés finanszírozása állandó gondot jelent, Tarlós István például 2011 novemberében nyilvánosságra hozott levélben figyelmeztette Orbán Viktort: ha az állam nem segíti ki azonnal a BKV-t, a vállalat csődbe megy, a tömegközlekedés megbénulásának hatása pedig nem áll meg Budapest határánál.
Fülöp Máté
Igaz, 2011 augusztusában született egy kormányhatározat, amely a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak előírja a BKV reorganizációját, és a tartós finanszírozás megteremtését, de az egészből szinte semmi nem valósult meg. A főváros 2013-ra „BKV nélküli” költségvetést készített, mert, mint akkor Tarlós István lapunknak elmondta, még nem lehetett tudni, honnan lesz pénz a finanszírozásra. Legutóbb a VS.hu-nak mondta azt Tarlós István, hogy ha a kormány nem biztosít 19 milliárdot a 3-as metró lerobbant vagonjainak felújítására, leállíttatja a szerelvényeket. Vagyis – fogalmazott informátorunk – a kormány nagyon könnyen mondhatja azt, hogy ad pénzt a BKV-ra, de cserébe, valamilyen konstrukció révén elkéri a kiszemelt cégek tulajdonrészét.
A Nagy Kísérlet
A Főgáz és a Fővárosi Vízművek esetében már eldőlt, hogy teljes egészében az államé lesznek fideszes forrásunk szerint. A Magyar Közlönyben még január elején jelent meg, hogy az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. megvásárolta az RWE Gas International N.V. 49,83 százalékos tulajdoni hányadát, az ügyletet nemzetstratégiai jelentőségűnek nyilvánították. A vételár 41 milliárd forint volt, a maradék itt is a fővárosé, a konstrukció itt is a fent ismertetett lehet.
„A tömegközlekedésbe így is, úgy is folyamatosan kell önteni a pénzt. Emiatt már csak költségvetési szempontból is jobban jár a kormány, ha az állam kivásárolja a részvénypaketteket a fővárostól, és Budapest a vételárat fordítja a BKV-ra, hiszen egy részvényvásárlás nem rontja a büdzsé egyenlegét” – magyarázta városházi informátorunk, aki szerint „még április végéig” lezárulhatnak a tárgyalások a főpolgármester és a kormány megbízottja között.
A vízművek esetében egy törvény írja elő, hogy 2015 végéig teljesen újjászervezzék a jelenleg országosan elaprózott rendszert, és nagy, regionális társaságok jöjjenek létre. Fideszes forrásunk szerint ennek részeként vinné az állam a Fővárosi Vízműveket, amely egyébként sincs könnyű helyzetben – részben éppen a rezsicsökkentés miatt. Mint a hvg.hu megírta, januárban például a Fővárosi Közgyűlésnek egymilliárd forinttal kellett kisegítenie a céget, hogy be ne vonják a működési engedélyét.
Ha a két fővárosi „gigaholdingot” nézzük, itt egyelőre ellentmondásos információink vannak. Városházi és városüzemeltetési forrásaink szerint „folyamatos és intenzív érdeklődés érezhető a kormány részéről” a két társaság működése iránt, és sok jel mutat arra, hogy a kormány ezeket is átveheti majd. A Budapesti Városüzemeltetési Központ hét tagvállalatot (Budapest Gyógyfürdői-, és Hévizei Zrt., Budapesti Temetkezési Intézet Zrt., Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., Fővárosi Kertészeti Nonprofit Zrt., Fővárosi Kéményseprőipari Kft., Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft.) tömörít. Ebből városházi forrásaink szerint a távfűtés sosem működött állami szubvenció nélkül, ráadásul a kéménysepréssel és a szemétszállítással együtt vastagon érintett a rezsiharcban, az érintett cégek jövedelme csökkent, az Orbán-kormány ráadásul a hulladékszállító cégeket is nonprofit alapra helyezné, és központosítja a hulladékgazdálkodást. Városüzemeltetési forrásaink szerint nehezen elképzelhető, hogy az imént felsorolt tevékenységeket kimazsolázza az állam a BVK-ból, így valószínűbb a cég átvétele, igaz, ez nem kis falat lenne, a holding jegyzett tőkéje ugyanis 100 milliárd forint fölött van.
Mi marad?
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) esetében a legbizonytalanabb a helyzet, egy, a cég ügyeire közeli rálátással bíró forrásunk biztosra veszi, hogy ezt is átveszi az állam a választások után, egy városházi informátorunk is azt mondta, „minden jel arra mutat”, hogy a kormány viszi a holdingot, mert „az államnak rengeteg olyan közlekedésszervezési feladata van, amit a BKK jelenleg is végez, így a cég know-how-ja is fontos tényező lehet”, ráadásul „Orbán Viktornak már elege van abból, hogy a fővárosi tömegközlekedés büdzséjét minden évben ki kell pótolni”. A helyzet jelenleg úgy néz ki, hogy a fővárosi tömegközlekedés évi nagyságrendileg 150 milliárdos kiadásainak csak nagyjából a felét fedezik a jegybevételek, a fogyasztói árkedvezmények után (diák-, nyugdíjasbérletek) járó állami árkiegészítések, valamint a fővárostól kapott támogatás, a többit a fővárosnak és az államnak kell betolnia. Ez rendszerint úgy történik, hogy az állam a cég egyes hiteleit időről időre átvállalja, megújítja.
Viheti az állam a választások után
Fazekas István
Az állami több tízmilliárdos szerepvállalást minden forrásunk úgy jellemezte, mint a „tökéletes eszközt a mindenkori főpolgármester rövid pórázon tartására”. Ám a BKK sorsát illetően két különböző verzió létezik. A lapunknak nyilatkozó Fidesz-vezető szerint épp az előbb említettek miatt nem fogják átvenni a BKK-t, meg hát - teszi hozzá -, azért sem, mert szerinte „a reformok ellenére a mélyben a BKV máig egy szocialista nagyvállalat maradt", amely maradjon csak Tarlós gondja a továbbiakban is. Városházi és üzemeltetési informátoraink viszont éppen arról beszéltek, hogy „a kormánynak elege lett abból, hogy minden évben a BKV gondjaival kell foglalkoznia, akkor inkább maga veszi kézbe az egészet”. Az tény, hogy egy kormányzati forrásunk már 2011 végén arról beszélt, az akkori költségvetési kiegészítés „az utolsó esély” a főváros számára, a kormány nem akar többet pénzt adni a BKV-ra.
A fenti változások közül bármelyik is valósul meg, jelentősen átalakulhatnak jövőre a főváros hatáskörei, sőt, ha valóban „mindent visz” a kormány, (amit egy, a kormányzatot rendszeresen szakmai anyagokkal ellátó háttérintézet vezetője is „logikusnak tartott”), akkor egy volt városvezető szerint „a főpolgármester hatásköre nagyjából arra korlátozódik majd, hogy eldöntse: fehérre, vagy világoszöldre meszeltesse ki a hivatal falait”. Egy Orbán Viktorral jó kapcsolatot ápoló forrásunk szerint az egész mögött az állhat, hogy a kormányfő a „szingapúri modellt tartja a leghatékonyabbnak”, vagyis: amit lehet, centralizálni kell.
A cikk elkészítésében közreműködött M. László Ferenc