Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933","c_author":"Argyelán József Bankmonitor","category":"gazdasag","description":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól, hogy a törlesztőrészlet megemelkedjen. De mennyivel nőnének valójában a hitelkamatok, ha a kormány elengedné a 2022 óta meglévő intézkedést? Mennyire tekinthető korrektnek ez az intézkedés?","shortLead":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól...","id":"20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933.jpg","index":0,"item":"521a7542-6bff-4bc4-8822-8711c0e78234","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","timestamp":"2025. június. 02. 06:10","title":"Valójában mekkora segítség ez az adósoknak a kamatstop, ami miatt Alkotmánybírósághoz fordultak bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f.jpg","index":0,"item":"9fb3b323-f7b5-449a-983c-f7c924f3a853","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","timestamp":"2025. június. 02. 06:41","title":"7 ezer kilométerrel árulnak egy 27 éves remek BMW 528i-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy tettek használhatatlanná – árulta el az ukrán elnök.","shortLead":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy...","id":"20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28.jpg","index":0,"item":"99971044-7d04-4777-98bd-e43ebefd3ca0","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","timestamp":"2025. június. 01. 21:10","title":"Zelenszkij: Az orosz titkosszolgálat épülete mellől irányította Ukrajna az orosz bombázókat kilövő akciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: a magyar elhárítás valamit nagyon benézhetett, a hatalom pedig bárkit elsöpörhet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"3f1739ff-4e58-4eae-a029-e3179a125399","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","timestamp":"2025. június. 01. 06:00","title":"Új ősellenség, régi szólamok │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","shortLead":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","id":"20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"5ffc2824-d010-4f47-a539-7a48a0c3c1ef","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","timestamp":"2025. június. 01. 17:48","title":"A sóbánya beomlásától tartva tíz családot kilakoltatnak Parajdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","id":"20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"19aa5d68-d018-412c-9da0-64148610f206","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","timestamp":"2025. május. 31. 14:33","title":"Magyar Péter új kegyelmi botrányként jellemezte a letartóztatott javítóintézeti vezető ügyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt, így nem lehetett ott szombaton a müncheni döntőben, de lélekben mindig apjával marad. A spanyol edző története, aki soha nincs egyedül.","shortLead":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt...","id":"20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5.jpg","index":0,"item":"64bd703f-8948-411a-946e-d44c92eb3f28","keywords":null,"link":"/sport/20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","timestamp":"2025. június. 01. 13:00","title":"A legnagyobb tragédiából merített erőt élete sikeréhez Luis Enrique","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a55302a-e3fd-4290-8955-756c5fe99d6a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sose volt még ilyen jó éve az állami megrendelésekkel is rendelkező WHB-nak.","shortLead":"Sose volt még ilyen jó éve az állami megrendelésekkel is rendelkező WHB-nak.","id":"20250531_Akinek-hasit-az-epitoipar-Paar-Attila-WHB-ja-fenysebessegre-kapcsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a55302a-e3fd-4290-8955-756c5fe99d6a.jpg","index":0,"item":"453be06c-6f0c-46da-9b14-e912765e6034","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Akinek-hasit-az-epitoipar-Paar-Attila-WHB-ja-fenysebessegre-kapcsolt","timestamp":"2025. május. 31. 12:29","title":"Akinek hasít az építőipar: Paár Attila WHB-ja fénysebességre kapcsolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány a Fővárosi Gáz-, Csatornázási, és Vízművek átvételével afféle modellkísérletbe kezd a választások után a közművek nonprofit üzemeltetésével kapcsolatban – értesült a hvg.hu több forrástól. Felmerült a két nagy városházi holding, a Budapesti Városüzemeltetési Központ és a Budapesti Közlekedési Központ állami átvétele is, de erről információink szerint még megoszlanak a vélemények, ugyanakkor „folyamatos és intenzív az érdeklődés” a városüzemeltetési cégek iránt. Ha az állam „mindent” visz, a következő főpolgármesternek nem sok dolga lesz.
Akár mindent vihet az állam Budapestről a következő ciklusban, már ami a városüzemeltetést illeti – erről beszéltek a hvg.hu-nak a területet jól ismerő, a Fidesz döntéshozatalára rálátó forrásaink. Egy magas rangú fideszes politikus szerint a kormány idén a fővárosi közműcégek átvételével kezd bele a rezsicsökkentés részeként beharangozott új, nonprofit cégműködési modell bevezetésébe, a fővárosi cégek így afféle „kísérleti alanyok” is lesznek majd.
Tarlós István már 2013 szeptemberében arról beszélt a Magyar Nemzetnek, hogy minden fővárosi közműcéget teljes magyar tulajdonba szeretnének vonni, de akkor még nem volt biztos, hogy ez állami vagy önkormányzati átvételt jelent-e. A Fővárosi Csatornázási Művek 25 százalék plusz 1 darab részvény erejéig jelenleg a német Berlinerwasser Holding AG és a francia Veolia Environnement SA tulajdonában van, ez a két cég rendelkezik a menedzsmentjogokkal is, a fővárosé a maradék háromnegyed rész. A kisebbségi részvénycsomag megvásárlásáról kormányhatározat is van már, a határidő az év vége. Városházi és városüzemeltetési forrásaink szerint az állam még az idén száz százalékra növeli a tulajdonrészét a cégben: „egyszerűen a rendszer logikájából adódik, hogy az állam legyen a 100 százalékos tulajdonos ezekben a társaságokban” – mondta egy városházi bennfentes. A hvg.hu által megszólaltatott Fidesz-vezető szerint ugyanakkor ebben az esetben még van vita arról, hogy az állam a menedzsmentjogokat is vigye-e.
A BKV-hoz három dolog kell
Ha az állam igényt tart a cég egészére, akkor városházi forrásunk szerint megvannak a maga eszközei arra, hogy rábírja az esetleg vonakodó fővárost, hiszen a budapesti tömegközlekedés finanszírozása állandó gondot jelent, Tarlós István például 2011 novemberében nyilvánosságra hozott levélben figyelmeztette Orbán Viktort: ha az állam nem segíti ki azonnal a BKV-t, a vállalat csődbe megy, a tömegközlekedés megbénulásának hatása pedig nem áll meg Budapest határánál.
Fülöp Máté
Igaz, 2011 augusztusában született egy kormányhatározat, amely a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak előírja a BKV reorganizációját, és a tartós finanszírozás megteremtését, de az egészből szinte semmi nem valósult meg. A főváros 2013-ra „BKV nélküli” költségvetést készített, mert, mint akkor Tarlós István lapunknak elmondta, még nem lehetett tudni, honnan lesz pénz a finanszírozásra. Legutóbb a VS.hu-nak mondta azt Tarlós István, hogy ha a kormány nem biztosít 19 milliárdot a 3-as metró lerobbant vagonjainak felújítására, leállíttatja a szerelvényeket. Vagyis – fogalmazott informátorunk – a kormány nagyon könnyen mondhatja azt, hogy ad pénzt a BKV-ra, de cserébe, valamilyen konstrukció révén elkéri a kiszemelt cégek tulajdonrészét.
A Nagy Kísérlet
A Főgáz és a Fővárosi Vízművek esetében már eldőlt, hogy teljes egészében az államé lesznek fideszes forrásunk szerint. A Magyar Közlönyben még január elején jelent meg, hogy az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. megvásárolta az RWE Gas International N.V. 49,83 százalékos tulajdoni hányadát, az ügyletet nemzetstratégiai jelentőségűnek nyilvánították. A vételár 41 milliárd forint volt, a maradék itt is a fővárosé, a konstrukció itt is a fent ismertetett lehet.
„A tömegközlekedésbe így is, úgy is folyamatosan kell önteni a pénzt. Emiatt már csak költségvetési szempontból is jobban jár a kormány, ha az állam kivásárolja a részvénypaketteket a fővárostól, és Budapest a vételárat fordítja a BKV-ra, hiszen egy részvényvásárlás nem rontja a büdzsé egyenlegét” – magyarázta városházi informátorunk, aki szerint „még április végéig” lezárulhatnak a tárgyalások a főpolgármester és a kormány megbízottja között.
A vízművek esetében egy törvény írja elő, hogy 2015 végéig teljesen újjászervezzék a jelenleg országosan elaprózott rendszert, és nagy, regionális társaságok jöjjenek létre. Fideszes forrásunk szerint ennek részeként vinné az állam a Fővárosi Vízműveket, amely egyébként sincs könnyű helyzetben – részben éppen a rezsicsökkentés miatt. Mint a hvg.hu megírta, januárban például a Fővárosi Közgyűlésnek egymilliárd forinttal kellett kisegítenie a céget, hogy be ne vonják a működési engedélyét.
Ha a két fővárosi „gigaholdingot” nézzük, itt egyelőre ellentmondásos információink vannak. Városházi és városüzemeltetési forrásaink szerint „folyamatos és intenzív érdeklődés érezhető a kormány részéről” a két társaság működése iránt, és sok jel mutat arra, hogy a kormány ezeket is átveheti majd. A Budapesti Városüzemeltetési Központ hét tagvállalatot (Budapest Gyógyfürdői-, és Hévizei Zrt., Budapesti Temetkezési Intézet Zrt., Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., Fővárosi Kertészeti Nonprofit Zrt., Fővárosi Kéményseprőipari Kft., Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft.) tömörít. Ebből városházi forrásaink szerint a távfűtés sosem működött állami szubvenció nélkül, ráadásul a kéménysepréssel és a szemétszállítással együtt vastagon érintett a rezsiharcban, az érintett cégek jövedelme csökkent, az Orbán-kormány ráadásul a hulladékszállító cégeket is nonprofit alapra helyezné, és központosítja a hulladékgazdálkodást. Városüzemeltetési forrásaink szerint nehezen elképzelhető, hogy az imént felsorolt tevékenységeket kimazsolázza az állam a BVK-ból, így valószínűbb a cég átvétele, igaz, ez nem kis falat lenne, a holding jegyzett tőkéje ugyanis 100 milliárd forint fölött van.
Mi marad?
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) esetében a legbizonytalanabb a helyzet, egy, a cég ügyeire közeli rálátással bíró forrásunk biztosra veszi, hogy ezt is átveszi az állam a választások után, egy városházi informátorunk is azt mondta, „minden jel arra mutat”, hogy a kormány viszi a holdingot, mert „az államnak rengeteg olyan közlekedésszervezési feladata van, amit a BKK jelenleg is végez, így a cég know-how-ja is fontos tényező lehet”, ráadásul „Orbán Viktornak már elege van abból, hogy a fővárosi tömegközlekedés büdzséjét minden évben ki kell pótolni”. A helyzet jelenleg úgy néz ki, hogy a fővárosi tömegközlekedés évi nagyságrendileg 150 milliárdos kiadásainak csak nagyjából a felét fedezik a jegybevételek, a fogyasztói árkedvezmények után (diák-, nyugdíjasbérletek) járó állami árkiegészítések, valamint a fővárostól kapott támogatás, a többit a fővárosnak és az államnak kell betolnia. Ez rendszerint úgy történik, hogy az állam a cég egyes hiteleit időről időre átvállalja, megújítja.
Viheti az állam a választások után
Fazekas István
Az állami több tízmilliárdos szerepvállalást minden forrásunk úgy jellemezte, mint a „tökéletes eszközt a mindenkori főpolgármester rövid pórázon tartására”. Ám a BKK sorsát illetően két különböző verzió létezik. A lapunknak nyilatkozó Fidesz-vezető szerint épp az előbb említettek miatt nem fogják átvenni a BKK-t, meg hát - teszi hozzá -, azért sem, mert szerinte „a reformok ellenére a mélyben a BKV máig egy szocialista nagyvállalat maradt", amely maradjon csak Tarlós gondja a továbbiakban is. Városházi és üzemeltetési informátoraink viszont éppen arról beszéltek, hogy „a kormánynak elege lett abból, hogy minden évben a BKV gondjaival kell foglalkoznia, akkor inkább maga veszi kézbe az egészet”. Az tény, hogy egy kormányzati forrásunk már 2011 végén arról beszélt, az akkori költségvetési kiegészítés „az utolsó esély” a főváros számára, a kormány nem akar többet pénzt adni a BKV-ra.
A fenti változások közül bármelyik is valósul meg, jelentősen átalakulhatnak jövőre a főváros hatáskörei, sőt, ha valóban „mindent visz” a kormány, (amit egy, a kormányzatot rendszeresen szakmai anyagokkal ellátó háttérintézet vezetője is „logikusnak tartott”), akkor egy volt városvezető szerint „a főpolgármester hatásköre nagyjából arra korlátozódik majd, hogy eldöntse: fehérre, vagy világoszöldre meszeltesse ki a hivatal falait”. Egy Orbán Viktorral jó kapcsolatot ápoló forrásunk szerint az egész mögött az állhat, hogy a kormányfő a „szingapúri modellt tartja a leghatékonyabbnak”, vagyis: amit lehet, centralizálni kell.
A cikk elkészítésében közreműködött M. László Ferenc