A Frizbi-főszerkesztő esete az elszúrt rapid randival
Ez egy hamisítatlan kelet-európai történet. Vannak benne másodvonalbeli celebek, szürreális estélyek, csipetnyi politika, offshore, foci és a Rejtő-hős Fülig Jimmyt idéző levelezés. A szereplőket nem a képzelet szülte, bármilyen hasonlóság létező személyekkel nem a véletlen műve.
„Mi a fene volt ez?” – nézett értetlenül maga elé múlt hét kedden este a Váci utcán egy üzletkötő, aki egy fővárosi étterembe szervezett rendezvényről jött ki. Nem ő volt az egyetlen, aki a vállalkozóknak tartott Rapid Business-szel nem volt elégedett: egy nemzetközi hátterű cég ügyfélmenedzsere azt mondta a hvg.hu rendezvényen megjelent munkatársának, hogy sok hasonló eseményen vett már részt, de ilyen szervezetlenséggel még nem találkozott, ráadásul nem azt kapta, amiért a 15 ezer forintos részvételi díjat befizette.
Pedig a szervező cég, a Russel Media Kft. az ígérte, akik kifizetik a Facebookon is meghirdetett rendezvény díját, azok 50 olyan cég „döntéshozójával”, „ügyvezetőjével”, „kereskedelmi és marketing igazgatójával” találkozhatnak, akik a hazai és a nemzetközi piac meghatározó szereplői. A meghívóban többek között feltüntették az IBM-et, a Sonyt, a Samsungot, a Vodafone-t, a Wizzairt, a Zwackot vagy a Szentkirályi Ásványvizet, mint meghívott céget. Mi viszont ezek közül eggyel sem találkoztunk: az eseményen 28 résztvevőt számoltunk össze, 20 névjegyet gyűjtöttünk be, de ezek közül csak két olyan céget találtunk, amely szerepelt a meghívóban található 50-es listán.
A 2012-ben indult, kommunikációs ügynökségként és marketingcégként tevékenykedő Russel Media egy szlovákiai hátterű, de offshore-ban végződő cégháló része. A cégnek Végvári Tibor a kreatív igazgatója és szakmai vezetője, aki a múlt keddi rendezvényt is levezényelte. Végvári Hajdú Péter műsorának, a Frizbinek a főszerkesztője. A hvg.hu-t korábban ketten is megkeresték, és panaszkodtak a cég működésére, ezért befizettük a 15 ezer forintot, és egy fedősztorival elmentünk a március 25-i Váci utcai rendezvényükre.
Parlamenti névjegykártya
„Meglehetősen csalódott vagyok. Úgy jöttem ide, hogy felvehetem majd a kapcsolatot azokkal a cégekkel, akiket kinéztem a listáról. Eddig még eggyel sem találkoztam” – bosszankodott egy oktatási cég munkatársa, aki részt vett a Rapid Businessen.
A rendezvény lényege: a rapid randik mintájára mindenki beszélgethet 3 percet mindenkivel, bemutatkozhatnak egymásnak a cégek. Csakhogy a rendezvény a végén káoszba fulladt, hiába akart rendet tartani az utasításaival Végvári, végül már csak kevesen tudták nyomon követni, hogy ki kivel beszélt, és kivel nem. A végén kisebb „falatkákat” lehetett venni egy svédasztalról, ám többen is bosszúsan távoztak.
Az eseményre – a névjegykártyákon található cégnevek alapján – főleg mikrovállalkozások, vagy kapcsolatokat kereső egyéni vállalkozók fizettek be. Volt, aki két irodát próbált kiadni, volt, aki azt javasolta, költöztessük ki a cégünket Csővárra, mert így nem kell befizetni a helyi iparűzési adót. A rendezvényen feltűnt egy magát gazdasági szakértőnek és Végvári barátjának mondó személy, aki parlamenti névjegykártyát adott át a hvg.hu munkatársának. A kártyán Dobronyi Tamás neve szerepelt, akiről idén februárban a 444.hu írta meg, hogy a Jobbik gazdasági tanácsadója. Cége honlapja szerint szinte mindennel foglalkozik: „filmgyártással, marketing stratégiákkal, time-lapse videók készítésével, kommunikációval, PR-ral és persze klasztermenedzsmenttel”. A Rapid Businessen pedig arról beszélt, hogy csomagolással foglalkozik. Korábban azt nyilatkozta, hogy az idei önkormányzati választáson egy kisebb vidéki településen elindul független jelöltként. (A Dobronyi diplomái körüli homállyal az Átlátszó blogja is foglalkozott.)
Csípőből perrel fenyegetnek
A rendezvény azzal kezdődött, hogy Végvári hosszan beszélt a Russel Media tevékenységéről, prezentációt vetített arról, hogy mit kínál a cég. Azt mondta, ha megveszik a társaság valamelyik kommunikációs szolgáltatását (van 1000, 2000 és 3000 eurós változat), akkor sajtókapcsolataik révén a médiában felületet tudnak szerezni partnereik számára, amiért külön nem kell fizetni.
A prezentációban példaként feltűnt a TV2 Mokka és Aktív című műsora, de elhangzott az RTL neve is, ezért megkerestük a két tévétársaságot. A TV2 válasza szerint „nincs érvényben lévő szerződés a két cég között”, továbbá nem tartják nyilván, kik tartoznak a Russel Media ügyfelei közé. Az RTL Klub pedig azt írta válaszlevelében: semmilyen szerződéses viszonyban nem állnak az említett céggel, és az ügyfélkörét sem ismerik. Végvári nem a TV2 alkalmazottja, a Frizbit Hajdú Péter műsorgyártó cége szolgáltatja.
A két tévé válaszát megkapva írásban kérdéseket tettünk fel a Russel Media ügyvezetőjének, Csörgő Enikőnek. A cégvezető azzal kezdte válaszát, hogy megfenyegette a hvg.hu-t: nem járul hozzá, hogy a Rapid Businessről „bármilyen kontextusban” említést tegyünk, vagy bármelyik kollégájukat megemlítsük, ha ennek nem teszünk eleget, akkor beperel. Ennek ellenére válaszoltak a kérdéseinkre. A tévékre vonatkozó felvetésünkre ezt írták (szó szerint, a helyesírási hibákat megtartva közöljük a szöveget – a szerk): „kreatív igazgatónk arról tartott előadást, ahogy sajtó kampányokat szervezünk, mely során hírt generálunk, és ami által média felületeket tudunk megszerezni. Külön kihangsúlyozta, hogy ezek nem direkt hanem PR felületek, melyeket nem sales, hanem tartalmi vonalon szerzünk meg partnereinknek. Így természetesen nem kell szerződésben állnuk sem a Tv2 vel sem az RTL Klubbal”. (Ilyen „kampányuk” tényleg volt már korábban: egy alkalommal például néhány celeb elhúzott egy kamiont, amiről a ma.hu-n találtunk egy rövid beszámolót.)
Hadilábon |
A Russel Mediának korábban is akadtak gondjai a magyar nyelv szabályaival. A Cink.hu januárban figyelt fel egy közleményükre, amelyet rendkívül rossz magyarsággal fogalmaztak meg.
Többek között ilyen mondatok voltak benne: „A Russel csapata ugyan még nagyon fiatal, de a szakemberei már több tízéves tapasztalatot tudhatnak magukénak és meg újult erővel, új ötletekkel nemcsak sajtó és PR kampányokat fognak megvalósítani de az utóbbi időben saját szervezésű rendezvényeitől hangos a sajtó. A Russel csapatának köszönhetjük ugyan is a Top100 Partit, ahol az ország 100 legszebb lányát mutatták be a nagyközönségnek a Buddha Bárban. Egyébként a cég profizmusáról misem árulkodhatna jobban minthogy decemberben közel egy millió Ft-ot gyűjtöttek össze a Cseppkő utcai gyermekotthonnak , nem kisebb sztárok segítségével, mint Zoltán Erika, Cserpes Laura,Kefir, Gájer Bálint, Pál Dénes, Gyurcsik Tibor, Baronics Gábor, Nagy Adri, Herczeg Dávid , Henderzon Dávid.” |
„Félreértve lettek némely dolgok”
Az igazi meglepetés akkor következett, amikor a Rapid Businessen leültünk Halkovics Zoltánnal szemben, aki a januári közleményük szerint „az ügynökség kereskedelmi-értékesítési vezetését viszi”. Halkovics arról beszélt, hogy van egy olyan „adóoptimalizációs” ajánlatuk, amivel csökkenthető a cégek társasági adóalapja (tao), a látványsportok támogatásának mintájára támogathatjuk Mága Zoltánt vagy a Vidámszínpadot. Mivel felrémlett, hogy rosszul értjük, amit mond, többször visszakérdeztünk, illetve megkérdeztünk más résztvevőket is, de ők is azt mondták, nekik is ezt a két nevet mondta.
A hegedűművész a hvg.hu-nak hangsúlyozta, soha nem hallott erről a cégről, nem áll velük kapcsolatban, de nem ez az első alkalom, hogy valakik az ő nevére építenek. Böröndi Tamás, az Óbudán működő Vidámszínpad menedzsere pedig úgy nyilatkozott, ő sem találkozott a nevükkel, a korábban hasonló néven működött, időközben nevet váltott Centrál Színházban is cáfolták, hogy kapcsolatban állnának a Russel Mediával.
„Valószínűleg félreértve lettek némely dolgok. Ügynökségünk Kereskedelmi igazgatója, arról a karitatív munkáról beszélt, ami alapján szeretnénk támogatni a kultúrát. Számos cég nincs tisztába azzal, hogy 0 inveszticióval tud segíteni színházak, előadóművészetek nonprofit szervezetein. Csupán jóindulatból, es nem haszonszerzesi céllal lett említve” – írta a hvg.hu-nak Csörgő hangsúlyozva, a Russel „sosem foglalkozott Tao közvetítéssel”. Arról a válaszlevél nem tesz említést, hogy ezt miért pont Mága Zoltán vagy a Vidámszínpad nevével reklámozták. Végvári keddi előadásában egyébként beszélt arról is, hogy támogatják a kultúrát, így volt egy Gondolatfröccs nevű estélyük is. Azt nem említette, hogy itt az ő verseit mutatták be – a meghívó szerint „exkluzív környezetben, gipszkarton táblákon”. A februári rendezvényen néhány celeb társaságában tiszteletét tette Hajdú Péter is feleségével.
Íme Végvári versestje:
Mivel a januári közlemény úgy írt Halkovicsról, hogy „az Energetikai szektorban igazi etalonnak” tartják, megnéztük, milyen cégekben szerepelt korábban. Három céget találtunk a nyilvántartásban, melyben Halkovics Zoltán nevű személy szerepel (a Facebook-oldalán látható lakhelyadatok és a nyilvántartás adatai fedik egymást). Egyik sem energetikai cég, mindegyik kisvállalkozás, az egyik ellen tavaly áprilisban végrehajtást indított a NAV, a másik kettőt – igaz, Halkovics kilépése után – a cégbíróság hivatalból törölte, mert nem teljesítették bizonyos kötelezettségeiket, például nem találták a céget a székhelyén, nem érték el az ügyvezetőt.
Ugyanakkor a NAV adatbázisának március 23-i állapota szerint a Russel Media ellen is adóhatósági végrehajtás van érvényben. Arra a kérdésre, hogy milyen adózási kötelezettségüket nem teljesítették, egy elég homályos választ adtak. „Eddig semmilyen problémánk sem volt a hatóságokkal működésünk óta. Minden vállalat életében vannak teljesíteni való kötelezettségei. A napokban jött egy teljesítendő dolog, amellyel természetesen élni fogunk, hiszen abszolút határidős teljesítésről van szó, semmit sem mulasztottunk el” – írta válaszában Csörgő Enikő.
Nem ördögtől való |
A randi jellegű üzleti kapcsolatépítés nem ördögtől való dolog. A világon több cég is foglalkozik ilyesmivel, a modell lényege, hogy a gazdaság egyes szereplőit – a különféle gazdasági szektorokban tevékenykedő vállalkozókat, a nagy-, kis- és középvállalkozókat – csoportokba szervezik, ahol heti rendszerességgel építhetik a kapcsolataikat. „Hetente egyszer üzleti reggelit szervezünk, ahol egy rövid bemutatkozás után a tagok másfél-két órát beszélgetnek, segítik egymás vállalkozását” – mondta a hvg.hu-nak Orgoványi Tamás, az USA-ból indult Business Network International egyik csoportvezetője, aki kérdésünkre kifejtette, náluk nem 3 perc jut egy találkozóra.
A BNI csoportvezetője szerint náluk valóban jelen vannak a multinacionális cégek is, így a Vodafone például stratégiai partnerük. Persze a szolgáltatásoknak megvan az ára is: ugyan a heti reggeli ára 3000-3900 forint, illetve van éves tagdíj is, de Orgoványi szerint ezért a BNI-franchise, a szervezetben részt vevő vállalkozók garantálják a minőséget. A BNI 45 országban van jelen, és több mint 150 ezer tagja van. |
„Számos egzakt bizonyíték”
Mint említettük, csak két olyan céget találtunk, amely szerepelt a meghívóban található 50-es listán. Az egyiket, a Peak Investmentet nem találtuk meg az Opten hivatalos cégnyilvántartásában. Korábban a cég igazgatója azt nyilatkozta, a vállalat külföldi bejegyzésű, és egy olyan külföldi kártya kiadásán dolgoznak, amivel „teljesen megkerülhető lesz a tranzakciós illeték”. Az irodájuk céghonlapja szerint arra a címre van bejelentve, amelyre a Russel Media is. Szerettük volna megkérdezni a Peak Investment kommunikációs vezetőjét, hogy van-e közük ehhez a céghez, ám ő azt kérte, e-mailben tegyük fel a kérdéseinket, de válasz nem érkezett.
Elhatárolódás |
Cikkünk megjelenése után a Peak Investment reagált riportunk velük kapcsolatos állításaira. "A Peak Investment a Russel Media tevékenységétől elhatárolódik, a két cégnek sem személyi, sem üzleti, sem anyagi kapcsolódási pontjai semmilyen szinten nincsenek és nem voltak. Cégünk valóban ugyanabban az irodaházban működik, amelyikben a Russel Média is, ez azonban semmilyen további következtetésre nem adhat okot, nyilvános irodaházról lévén szó.
A Russel Médiával, mint PR ügynökséggel léptünk kapcsolatba, nem vizsgáltuk a céges hátterét. Annak, hogy a szerződés végül nem jött létre, kizárólag szakmai okai vannak. A Peak Investment egy prudens, az európai jognak megfelelően működő cég. Mivel a Peak Investment egy külföldi bejegyzésű cég, nem szerepel a magyar cégeket nyilvántartó adatbázisokban. Továbbá, a cikkben említett kártya célja nem a tranzakciós adó megkerülése, külföldi kibocsátásából fakadóan nem tartozik a tranzakció adó fizetési kötelezettség alá" - írta a cég a hvg.hu-nak küldött levelében. |
A Russel Media ügyvezetője a hvg.hu-nak azt írta, ők 50 kkv-döntéshozót hívtak meg, melyek közül 22-t vendégül is láttak. Csakhogy – mint fentebb írtuk – a begyűjtött 20 névjegy közül csak az egyiken szerepelt egy ismertebb vállalkozás neve, ám ez sem szerepelt az eredetileg felsorolt 50 cégnév között. Ráadásul a résztvevők közül négy a Russel Media valamelyik munkatársa volt, akik különféle ajánlatokat tettek nekünk, az ötödik pedig a rendezvénynek helyet adó bár alkalmazottja volt, amely szintén nem szerepelt az eredeti listán.
Megkérdeztük a Russel Mediát, miért hirdetik magukat olyan cégekkel, melyek aztán meg sem jelennek a rendezvényükön. „Nem állítottuk, hogy ott lesznek ezek a cégek, hanem megosztottuk kiket hívtunk meg” – írta Csörgő, aki szerint „számos egzakt bizonyítékuk” van arról, hogy megkeresték ezeket a cégeket e-mailben. Arra a kérdésre, hogy nem gondolják úgy, ezzel becsapták azokat a vállalkozókat, akik befizettek a rendezvényükre, azt válaszolta: senki nem kérte vissza a pénzét sem írásban, sem szóban. Majd levelét annak nyomatékosításával zárta: vigyázzunk, mit írunk róluk, különben jön a per.
Pozsonytól Belize-ig |
A Russel Media Csörgő Enikő tulajdonában van, de korábban részesedése volt benne Csörgő Györgynek is. A Csörgő család egy szlovákiai vállalkozófamília. A szomszéd országban több vállalkozásuk van bejegyezve, a csoport honlapja szerint gabona- és cukorkereskedelemmel, szállítással foglalkoznak. Fő cégük a Russel Export Import s. r. o., melynek a szlovák igazságügyi minisztérium cégnyilvántartása szerint 2013 augusztusáig Csörgő György volt az egyik tulajdonosa, most a Russel Holdig Ltd. kizárólagos birtokában van, amely egy közép-amerikai adóparadicsomban, Belize-ben van bejegyezve. A Csörgő família szereti a focit, övéké a bősi együttes, de januári közleményük szerint korábban ajánlatot tettek az MTK-ra is. |
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Orbán a Frizbiben: egy-két kivétellel "a diákok elérték, amit akartak"
"Lehet azt mondani, hogy a diákok elérték, amit akartak, egy, esetleg két ügy kivételével" - mondta Orbán Viktor vasárnap késő este a TV2 Frizbi című műsorában. Arról is beszélt, hogy a kormány kész megállapodni az IMF-fel, de nem minden áron, illetve, hogy a kormánynak nem volt más választása, mint a választási regisztráció bevezetése.
Mégsem látta késelés nyomát a Frizbinek erről beszélő fiú
A rendőrségen tett vallomásában határozottan tagadta, hogy késelés nyomát látta volna a West-Balkánban életét vesztett egyik lány holttestén az a fiú, aki a Frizbi felvételén nyilatkozva éppen erről számolt be – tudta meg a hvg.hu. A rendőrség megerősítette információnkat.