Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c99e64a3-b390-4a5d-81d2-48806d85ff54","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mikroműanyagok olyannyira a mindennapjainik részévé váltak, hogy immár az állatok és az emberek szervezetében is megtalálhatók. Él azonban egy egészen furcsa, szinte mindennek ellenálló állat, amelyik – úgy tűnik – még a mikroműanyagokat is elkerüli.","shortLead":"A mikroműanyagok olyannyira a mindennapjainik részévé váltak, hogy immár az állatok és az emberek szervezetében is...","id":"20241225_mikromuanyagoknak-ellenallo-medveallatkak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c99e64a3-b390-4a5d-81d2-48806d85ff54.jpg","index":0,"item":"2504bf0e-1bab-45ac-bfc5-92d090730d94","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_mikromuanyagoknak-ellenallo-medveallatkak","timestamp":"2024. december. 25. 20:03","title":"Ezen az állaton semmi nem fog: mindenféle lényben ott vannak a mikroműanyagok, kivéve egyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a7a1d7-b72c-43a1-909f-4138f1e20c15","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"India és Banglades is aggódik az óriásberuházás miatt.","shortLead":"India és Banglades is aggódik az óriásberuházás miatt.","id":"20241226_kina-tibet-vilag-legnagyobb-vizeromuve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a7a1d7-b72c-43a1-909f-4138f1e20c15.jpg","index":0,"item":"be556c5e-b1d9-46ae-adcb-cfd8cecc822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241226_kina-tibet-vilag-legnagyobb-vizeromuve","timestamp":"2024. december. 26. 09:43","title":"Eldőlt: Kína megépíti a világ legnagyobb vízerőművét Tibet szent folyóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df","c_author":"hvg360","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df.jpg","index":0,"item":"af5568e1-2677-472f-8c8e-e73b655033ba","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","timestamp":"2024. december. 26. 15:45","title":"Szondy Máté pszichológus: Találtam egy sorozatot, ami nem használ hollywoodi vagy netflixes mázakat, és fontos kérdéseket feszeget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nyolc alkalommal hívták őket egyedül élő idősekhez, akik nem adtak magukról életjelet, vagy elestek és nem tudtak felkelni.","shortLead":"Nyolc alkalommal hívták őket egyedül élő idősekhez, akik nem adtak magukról életjelet, vagy elestek és nem tudtak...","id":"20241226_katasztrofavedelem-tuzoltok-karacsony-elso-napja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"7253866b-7d2a-4dcc-8030-252adc95878d","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_katasztrofavedelem-tuzoltok-karacsony-elso-napja","timestamp":"2024. december. 26. 08:42","title":"48 tűzesethez vonultak ki a tűzoltók karácsony első napján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7f4cccd-4a12-41ec-869d-039ea32ac8b4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Egyúttal megemlékezett azokról is, akik háború sújtotta területeken kénytelenek élni. ","shortLead":"Egyúttal megemlékezett azokról is, akik háború sújtotta területeken kénytelenek élni. ","id":"20241225_iii-karoly-kiraly-katalin-hercegne-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7f4cccd-4a12-41ec-869d-039ea32ac8b4.jpg","index":0,"item":"b94d66e3-b150-4d28-bb77-6b25a9fa4d36","keywords":null,"link":"/elet/20241225_iii-karoly-kiraly-katalin-hercegne-karacsony","timestamp":"2024. december. 25. 18:20","title":"III. Károly király karácsonyi beszédében köszönetet mondott azoknak, akik segítették őt és Katalin hercegnét a betegség elleni harcukban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát, ami miatt nem hajlandó azokat aláírni, hanem visszaküldte őket a törvényhozásnak. ","shortLead":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát...","id":"20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"43b117c7-f058-4113-b70f-46c5be7e6c3e","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:53","title":"Sulyok Tamás bekeményített, egy nap alatt két törvényt is visszadobott a Parlamentnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","shortLead":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","id":"20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c.jpg","index":0,"item":"61f1b685-391f-427d-b323-d99458f632e2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"A brazil hatóságok szerint rabszolgasorban tartják a BYD gyárát építő kínai munkásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a9ff910-29ca-4ece-b75c-c9e1dacb8222","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hét sérültje van a balesetnek.","shortLead":"Hét sérültje van a balesetnek.","id":"20241226_new-york-macys-taxi-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a9ff910-29ca-4ece-b75c-c9e1dacb8222.jpg","index":0,"item":"786da311-4cad-4832-9d9b-b2178237f418","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_new-york-macys-taxi-gazolas","timestamp":"2024. december. 26. 07:52","title":"Rosszul lett a taxisofőr, gyalogosok közé hajtott a híres manhattani áruház előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem nagyon találunk szakmai érveket a Déli pályaudvar bezárása mellett, mégis e mellett kardoskodik Lázár János. Tudatos és öncélú szembemenés ez a szakmai érvekkel vagy sima kommunikációs blöff?
Nem támogat hibrid megoldásokat a Déli pályaudvar ügyében Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, csak a teljes bezárást tudja támogatni, hangzott el a legutóbbi kormányszóvivői sajtótájékoztatón. Csak és kizárólag a parkosítást tudja elképzelni, "a langyosat az Isten is kiköpi" fogalmazott. A kérdés azért merült fel, mert előzőleg a 2017-es költségvetésben 5 milliárd forintot különítettek el a Déli rozsdaövezeteinek felszámolására és a Kelenföldi pályaudvar rekonstrukciójának első ütemére. A két pályaudvar sorsa, hosszú távú koncepciója őszig már el is dől.
Első olvasatra úgy tűnhet, a kormány sportot űz abból, hogy homlokegyenest szembemegy a szakértőkkel:
– Nem találkoztunk még olyan szakértővel, aki a pályaudvar teljes bezárása mellett állt volna ki. Még Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, is úgy fogalmazott "akár a Déli területének 90%-a felhasználható más célra úgy, hogy a vasúti forgalom lényege is megmarad".
– A Déli bezárásával ugyanis Kelenföldnél állnának meg a vonatok. Innen át kellene szállni a 4-es metróra, ami megnövelné az utazási időt. Márpedig az EU minden vasútfejlesztése arra törekszik, hogy lecsökkentse a vasúti utazás idejét, hogy életképes alternatívát kínáljon, vagyis hogy megérje átülni az autóból a vonatra. Egy tanulmány leírja, hogy 10-15 perccel több időbe is telhet Budapest egyes részeiről, ha a Déli helyett a Kelenföldibe kell eljutni. Ennyi menetidő-csökkenésre az EU például a St. Pölten–Bécs vonalon 500 milliárd forintot költött el.
Stiller Ákos
– Kelenföld nem fejpályaudvar, rengeteg szempontból nem tudná kiváltani a Déli pályaudvart, kezdve a vágányok számával (amelyekből nemrég szüntettek meg párat a P+R parkoló építése miatt), folytatva az összeomlás szélén álló állomásépülettel. Alagutakra, szerelvényfordítókra lenne szükség, tárolási vágányokat kellene építeni – tízmilliárd forintok és évek kellenének ehhez. A VEKE szerint Kelenföldet nem lehet átépíteni a Déli kiváltására.
– A kormány kapacitásbővítést vállalt a Nemzeti Közlekedésfejlesztési Stratégiában, ettől nem térhet el.
– Ha a kormány eltér a stratégiától, az EU visszakövetelheti az eddig elköltött vasútfejlesztési pénzeket is – a VEKE szerint erre kifejezetten árgus szemekkel figyelnek, és a legkisebb hibára is lecsapnak.
– Minden, általunk elért szakértő arról beszél, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha valamilyen módon megmaradna a Déliben a vonatforgalom, de befednék az egész területet, és arra lehetne bármit építeni a parktól kezdve az épületekig. A történet egy szereplője nem mondott erről semmit: a kormány.
Stiller Ákos
– Vitézy Dávid arról beszélt, bőven lehet idő kitalálni, hogy mit akarunk a Délivel és a Kelenföldi pályaudvarral, de a kormány őszig le akarja zárni az ötletelést, és dönteni akar a kérdésben.
A Magyar Közlekedési Klub (MKK) azt nyilatkozta, a pályaudvarok körüli elképzelésekkel a kormányhoz kapcsolódó gazdasági kliensek jól járnának, de a társadalom már nem. Lázár János is elmondta már többször, hogy a következő EU-s finanszírozási ciklusban már alig költene az unió közútfejlesztésre, a nagy pénzeket immár a vasútfejlesztésre lehet majd költeni. Erre utalhatott az MKK.
A vége úgyis a felülépítés lesz, csak addig meggyomrozzák a közvéleményt pár elképesztő ötlettel, hogy utána előálljanak a kompromisszummal – tippelte a hvg.hu-nak egy névtelenséget kérő szakértő.