szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hajnalban kezdődött a május 29-én elsüllyedt sétahajó kiemelése a Dunából. A művelet több mint hat órán át tartott.

Most érkezett

  • Nem sokkal reggel hat óra után megkezdődött a Hableány kiemelése a Dunából.
  • A roncsokban négy holttestet találtak.
  • Órákig szivattyúzták a vizet a hajótestből.
  • Egy ember a mentés közben a folyóba esett, sikerült kimenteni.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5 6 7 8

Holttestet találtak a kapitányi hídon

Most készülnek a kiemelésére. Vélhetően a Hableány kapitányáról van szó.

A Budára vezető külső sávot is lezárták a Margit hídon

Így már csak egy-egy sávon járható a híd, számítson torlódásra, aki arra indul.

Kegyeleti okokból le kell állítani a közvetítést

A helyszínen tartózkodó újságírókkal azt közölték, hogy amennyiben élő közvetítést indítottak, állítsák le. Kegyeleti okokra hivatkoztak.

Felemelkedett az aljzatról a Hableány

Felbukkant a kapitányi híd teteje a Dunából.

A tűzoltók most megkezdik a víz szivattyúzását a hajónak ebből a részéből, ahová hamarosan bemászik egy búvár, hogy átvizsgálja.

Már emelik a Hableányt

Helyszíni tudósítónk jelentése szerint megfeszültek azok a hevederek, amelyeket a Hableány alatt vezettek át a búvárok.

A műveletet irányító Terrorelhárítási Központ képviselője korábban arról beszélt, hogy ez a legkritikusabb szakasz, emiatt rendkívül lassan végzik, hogy a hajótest biztonságban elváljon a folyómedertől.

A vízből először a roncsolt parancsnoki híd fog felbukkanni, a hajó ugyanis orral felfelé áll. Ekkor az emelést leállítják majd, hogy a búvárok átvizsgálhassák, vannak-e ott áldozatok.

Sávot zártak le a Margit hídon

A gyalogosok sem használhatják a déli járdát.

Részletek itt.

Kiemelés közben megroppanhat a hajó gerince

A Hableány kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince – mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel.

Götz Sándor hajómérnök jelezte: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést. A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.

Hetvenéves volt, de biztonságos

Attól, hogy a Hableány hetvenéves volt, még nagyon jó állapotban volt – hangzott el az M1 Híradójában. A hajókat ugyan általában negyven évre tervezik, de vannak nagyon jó állapotú 100 éves hajók is. A lényeg, hogy a  fő motor jó állapotban legyen, amit egy nagy javítással meg lehet oldani. Amire oda kell figyelni, hogy mennyire algásodott és korrodálódott, ha ezzel nincs probléma, akkor nyugodtan használható a jármű.

A Hableányról korábban itt írtunk.

Orral felfelé áll a roncs, a daru már pozícióban

Az emelés egyik nehézsége, hogy a hajótest "orral" felfelé áll a hajómederben, ezért először ki kell egyenesíteni – mondták el szakértők az M1 élő közvetítésében. A Clark Ádám daru már beállt a pontos pozícióba, tudósítónk szerint az emelő kerete már pontosan a Hableány kerete felett lehet. Elsőként egy búvár fogja átvizsgálni a kapitányi hidat, az első emelés akkor ér véget, amikor az ablak alsó éle vízszintbe kerül. A második fokozat az utastéri ablakok víz felé emelése, majd megkezdik a víz szivattyúzását. Ha ez megtörtént, akkor valószínűleg a jobb oldali uszályra rakják majd fel a roncsot.

1 2 3 4 5 6 7 8
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!