szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A VEKE azt mondja, Lázár javaslata annyiba kerülne, amit nem tud Budapest kifizetni. A Közlekedő Tömeg szerint Lázár arra tett javaslatot, hogy az utasok egy "kormánypárti" vármegyebérlet, és egy "ellenzéki" Budapest-bérlet közül válasszanak.

"Lázár János meghátrált, illetve rászóltak. A keddi sajtótájékoztatóján pontosan kiderült, hogy tájékoztatták szorult jogi és a cégei szorult természetbeni helyzetéről és ő azt meg is értette" – kezdi a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) a reakcióját Lázár János bejelentésére.

Az építési és közlekedési miniszter Debrecenben beszélt arról, hogy jelentősen átalakítanák az utazási kedvezményeket, csak az ország- és vármegyebérlet marad, a 14 év alattiak ingyen utazhatnak, Budapestnek pedig azt az ajánlatot tette, hogy kölcsönösen fogadják el egymás bérleteit a járatokon.

Vagyis, a BKK bérletek jók lesznek a városhatáron belül közlekedő MÁV, HÉV és Volánbusz-járatokra, cserébe a BKK-járatokon fogadják el az ország- és vármegye bérleteket.

Ebben a cikkben részletesen is elmagyarázzuk, mit jelent mindez az utasokra nézve:

Elmagyarázzuk, mit jelentenek az utasoknak Lázár János közlekedési kedvezményeket érintő bejelentései

Budapest kasszájának csúnya mélyütés lenne Lázár János ajánlatát elfogadni, de nem csak erről szóltak a miniszter bejelentései. Most szinte minden azzal van tele, hogy Budapest közlekedése hogyan alakul át, de a kedvezményrendszer átalakítása és a napijegyek bevezetése is nagyon sokakat fog érinteni.

A VEKE szerint Lázár János "ajánlata" a bérletek kölcsönös elfogadásáról csak zavarkeltés.

"Ő is tudja, hogy ez olyan összegbe kerülne, hogy az Budapest számára kifizethetetlen, nem véletlen, hogy Zalaegerszeg kivételével egyetlen másik várost sem sikerült erre a lépésre rábeszélni, még Debrecent sem".

Azt külön bicskanyitogatónak tartják, hogy Lázár szerint a a fővárosnak fizetnie kell az igénybe vett szolgáltatás után. "Például fizessen többet a hétfő óta kiritkított HÉV-ekért, ugye az úgy méltányos." Azt írták, Hódmezővásárhely polgármestereként Lázár sem fizetett a Tisza Volánnak.

Egy másik szervezet, a Közlekedő Tömeg arról írt, hogy Lázár lényegében azt jelentette be, hogy megszűnik az egységes Budapest-bérlet, helyette arra tett javaslatot, hogy

"az utasok egy «kormánypárti» vármegyebérlet, vagy egy «ellenzéki» Budapest-bérlet közül válasszanak, a kormány és a főváros pedig ketrecharcot folytasson a jegybevételért".

Szerintük a miniszter által most felvázolt rendszerben két közszolgáltató, az állami és a fővárosi versenyezne az utasok pénzéért, miközben a közös tarifa lényege az lenne, hogy egy közös közlekedésszervező felelőssége az összes közlekedési szolgáltatás megszervezése. "Ezért nem két, egymással versenyző szervezetnek, hanem az egységes közlekedésszervezőnek kellene a jegyeket és bérleteket árusítania és az összes busz, metró, villamos és vonat üzemeltetésének költségét viselnie, útvonaltól és a jármű színétől függetlenül" – írják.

A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint "ha Lázár János és Karácsony Gergely nem tud megállapodni, a jogszerű állapot és a Budapest-bérlet egysége úgy állítható helyre, ha az állam az elővárosi HÉV-eket és buszokat ismét visszaadja a fővárosnak, nemcsak a felelősséget áttolva, hanem a járműveket, infrastruktúrát, jegyárbevételt is visszaadva".

A VEKE követeli a témában illetékes fővárosi közgyűlés összehívását, és a megállapodások nyilvánosságra hozását, azt írják, "a főpolgármester igenis részese ennek a cirkusznak, a mellébeszélésével és a hallgatásával is".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!