Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d467baa0-7ff1-4ceb-9541-b48f8d69be3d","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Alapítványának 25. évfordulóján jelentette be a milliárdos, hogy nem fog gazdagon meghalni.","shortLead":"Alapítványának 25. évfordulóján jelentette be a milliárdos, hogy nem fog gazdagon meghalni.","id":"20250508_Bill-Gates-milliardos-alapitvany-Windows","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d467baa0-7ff1-4ceb-9541-b48f8d69be3d.jpg","index":0,"item":"c195f8e5-7056-44df-9c24-173e97c3b77f","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_Bill-Gates-milliardos-alapitvany-Windows","timestamp":"2025. május. 08. 15:16","title":"Bill Gates szinte a teljes vagyonát elosztogatja jótékony célokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","shortLead":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","id":"20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd.jpg","index":0,"item":"2f90a583-dc94-424e-9fed-cc160d65972d","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","timestamp":"2025. május. 08. 07:53","title":"Volt, aki tízmillió forinttal támogatta a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","shortLead":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","id":"20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886.jpg","index":0,"item":"d542abd8-e00b-4df0-ba2d-13964ee6a554","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:21","title":"700 kilométeres hatótávú vadonatúj Hyundai villanyautó érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f48f47d3-074f-40ed-9872-c73659059873","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legkülönfélébb, esetenként egészen meglepő termékek várnak új gazdára a Facebook online piacterén. Azonban az mindenképpen különös, hogy még világháborús hajóroncsot is kínálnak, sőt vesznek itt.","shortLead":"A legkülönfélébb, esetenként egészen meglepő termékek várnak új gazdára a Facebook online piacterén. Azonban...","id":"20250507_elso-vilaghaborus-hajoroncs-facebook-marketplace","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f48f47d3-074f-40ed-9872-c73659059873.jpg","index":0,"item":"647d4364-ae98-441e-8477-5f2e368d8dd6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_elso-vilaghaborus-hajoroncs-facebook-marketplace","timestamp":"2025. május. 07. 12:03","title":"140 ezer forintért vett valaki a Facebookon egy I. világháborús hajóroncsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát egy trösztellenes perben, mások, így többek között a Firefox mögött álló Mozilla számára ijesztő lehetőséget is hordozhat a keresőóriással szembeni ítélet.","shortLead":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát...","id":"20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c.jpg","index":0,"item":"1f5a4c17-4c7f-4187-aaed-8000e2ebbedf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Pánik üzemmódba kapcsoltak a Firefox-csapatban a Google ellen hozott ítélet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Lengyelország, Horvátország, Csehország, Szlovénia és Románia területéről három hónapig nem lehet behozni egyes állati termékeket.","shortLead":"Lengyelország, Horvátország, Csehország, Szlovénia és Románia területéről három hónapig nem lehet behozni egyes állati...","id":"20250509_importtilalom-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb.jpg","index":0,"item":"e68a1671-e20c-4462-a025-5677103729fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_importtilalom-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. május. 09. 08:35","title":"A kormány visszaüt: importtilalom a magyar termékeket kitiltó országokkal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges szemsebészeti eljárás, amelyről még az orvosok sem tudnak mindig. Ausztráliában már több ilyen sikeres műtétet is elvégeztek, Kanadában pedig most kerül sor rá először.","shortLead":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges...","id":"20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e.jpg","index":0,"item":"a8c6ac89-bb49-4b3c-8704-f3556a063fbd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","timestamp":"2025. május. 08. 08:03","title":"Kockázatos műtét, de az eredmény magáért beszél: saját fogát teszik a beteg szemébe, hogy visszanyerje a látását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A sajtóba vetett bizalom igen alacsony Magyarországon, a magyar közmédiát egyenesen a legmegbízhatatlanabbnak tartjuk, emiatt pedig sokan inkább a közösségi médiából tájékozódnak. A júniusi duplaválasztás kampányában is így lesz ez, de itt jó eséllyel főleg a jobboldali, kormánypárti propagandával és egyoldalúsággal fogunk csak szembe találkozni, foglalható össze a Republikon elemzése.
Egyre kevesebb az olyan választópolgár, aki egy-egy voksolás előtt aprólékosan kutat, tájékozódik, netán még a pártok választási programjait is részletesen összehasonlítja – ezt felismerve a pártok többsége már nem is nagyon kínozza magát a programalkotással. Informálni és informálódni azért kell és lehet,
választásból pedig idén kettő is lesz, még ha egyszerre, június 9-én is tartják az európai parlamenti voksolást és az önkormányzati választásokat is.
Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy a kampányidőszakban a hagyományos, illetve a közösségi médiát mennyire tartják megbízhatónak a magyarok. Honnan tájékozódnak a duplaválasztás kampányában, és mennyire hitelesek, kiegyensúlyozottak ezek a platformok? Erre keresete a választ a magát liberális műhelyként meghatározó Republikon Intézet friss, először a hvg.hu-n publikált elemzése.
Orbán Viktor azért nem engedte el a hagyományos médiát: rádiónyilatkozatokat ad
MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán
Az biztos, hogy a magyar választó inkább a közösségi médiából tájékozódik, mint a hagyományosból (írott sajtó, televízió, rádió), az utóbbiba vetett bizalom ugyanis rendkívül alacsony itthon, a magyarok az egész EU-ban a legkevésbé bíznak a saját közmédiájukban.
Pénz és politikai influenszerek a kulcs
A “hírfogyasztási szokásaink és hatásaik a 2024-es választások kampányaira” című elemzésében a Republikon Intézet rögzíti, hogy a politikai kommunikációban kiemelt szerepe van a közösségi médiának. Azon túl, hogy politikusok is főleg a Facebook-ot használják a választók elérésére és megtartására, az influenszerek jelentősége is egyre nagyobb a politikai térben.
A hagyományos médiumoktól (az írott sajtótól, televíziótól, rádiótól) eltérően a közösségi médiás tartalmakat és előállítóikat nem kötik írott vagy akár íratlan sajtóetikai szabályok. Ezek a tartalmak elsősorban nem a hírigények kiszolgálására készülnek, hanem politikai álláspontok, így nem is annyira informálnak, inkább szubjektív narratívákba helyezik a politikai híreket.
A Fideszben a kommunikációs térben (és a politikai porondon) aratott siker egyik kulcsának a közösségi médiában vásárolt véleménydominanciát tartják - még csak a másik vélemény eltüntetésére sincs szükség, ha azokat állandóan meg lehet trollkodni.
Mivel az, hogy a közösségi médiatartalmak milyen elérést produkálnak, elsősorban anyagi ráfordítás kérdése, a pénzesebb politikai szereplő ezen a pályán előnyből indul. A kormánypártok számára ráadásul politikailag kedvező lehet a sajtóba vetett bizalom aláásása. Ám ez “közös valóságunk terének csökkenéséhez vezet” – figyelmeztet a Republikon elemzése.
Gyorsan ledolgozta hátrányát a Fidesz
A 2019-es önkormányzati választások eredményével a Fidesz-KDNP aligha lehetett elégedett. A nagyvárosokban az ellenzék sokkal jobban teljesített, mint 2014-ben, Budapesten pedig tarolt. A vártnál gyengébb kormányoldali szereplés okai között ott volt a közösségi média, különösen a Facebook hatása is, mert ezt az ellenzék eredményesebben használta a kampányban.
Az Átlátszó akkori számítása szerint inkább ellenzékinek mondható hirdetések 159 millió, Fidesz-szimpatizáns hirdetések pedig 109 millió forint értékben jelentek meg a Facebookon. A Fidesz-KDNP is felismerte ezt, és 2020 elején létrejött a Megafon Központ: a kormánypárti influenszereket futtató szervezet fő célja a közösségi média leuralása. Ma már
a Megafon több milliárdos költségvetésből népszerűsíti a Fidesz-KDNP-nek kedvező üzeneteket.
Legalább nyolcmilliárd forint érkezett az elmúlt években a kormánypárti influenszereket foglalkoztató, illetve a Fidesz érdekében kampányokat folytató szervezetekhez úgy, hogy az összeg forrásáról semmi sem deríthető ki - írja a 24.hu. Csak a Megafon egyetlen év alatt kétszer annyi pénzhez jut így, mint amennyi a teljes ellenzék állami kampánytámogatása volt.
A 2022-es parlamenti választásokig a Facebook saját, nyilvános adatbázisa alapján a Megafon már több mint egymilliárd forintot fordított hirdetésekre a közösségi oldalon, ezzel az időszak legtöbbet költő politikai hirdetője volt. Közben a Fidesz és a kormány is százmilliókat költött a Facebookon. A választási eredmény pedig őket igazolta, hiszen újabb kétharmadot szereztek.
Információ: honnan, kitől, kinek?
A 2022-es választási eredmények mellett a nemzetközi kutatások is azt támasztják alá, hogy a magyar politikai erőknek megéri elsődleges kampányeszközként használni a közösségi médiát, mivel uniós összehasonlításban kiemelkedően nagy szerepet játszhat a szavazók megszólításában. Az Eurobarométer tavaly őszi adatai szerint
a magyar válaszadók 56 százaléka használta a közösségi médiát, illetve online blogokat hírforrásként, szemben a 37 százalékos EU-s átlaggal.
Republikon Intézet
Ráadásul egy korábbi, 2022 július kutatásból kiderült, hogy a magyar válaszadók 25 százaléka az általa követett közösségi médiás szereplőket tekinti a legmegbízhatóbb hírforrásnak, míg az EU-s átlag csak 14 százalék. De az online hírportálok is EU-s átlag felett népszerűek itthon: a magyarok 48 százaléka fordul hozzájuk hírekért, amíg az EU-átlag 42 százalék.
Republikon Intézet
Az online tartalmak népszerűségének áldozata is van: a hagyományos média. A nyomtatott sajtó, a televízió és a rádió jelentősen az EU-s átlag alatt teljesít. Az Ipsos tavaly őszi nemzetközi bizalmi indexének adataiból kiderült, hogy kiemelkedően alacsony Magyarországon az újságírókba vetett bizalom, és alig produkáltak jobb adatot a televíziós híradósok.
Republikon Intézet
Külön is kiemelendő a közmédia, amelyet az Eurobarométer 2022-es felmérése során a magyar válaszadók csak 22 százaléka tartott a legmegbízhatóbb hírforrásnak, ami rekord alacsony arány az EU-ban. Sokatmondó, hogy az akkori listán alulról a második Lengyelországban az új, Tusk-kormánynak a közmédia átalakítása okozza a legkomolyabb jogi fejtörést.
Republikon Intézet
Dübörög a kampány, “dollármédia”
A politikai polarizáció az eltérő politikai nézeteket vallók csoportjainak elszigetelődését is jelenti. A kormánypárti és ellenzéki szavazók valósága egyre eltérőbb, a két csoport közti átjárás lehetősége is egyre szűkül. Noha a közösségi médiás jelenlét mindkét politikai oldal számára kiemelkedő jelentőségű, az tud többet profitálni belőle, amelyik több pénzt tud áldozni rá, és
ebben a versenyben a kormányoldal legyőzhetetlennek látszik.
Bár a júniusi választásokig még öt hónap van hátra, a Fidesz-KDNP – a Megafonnal és a Mediaworks-szel karöltve – már bőszen kampányol a közösségi médiában – állapítja meg a Republikon Intézet elemzése. Bizonyítékként a Facebook hirdetési adatait hozzák: tavaly decemberben a 15 legtöbbet költő politikai hirdető közül 13 a kormány narratíváját népszerűsítette.
Republikon Intézet
A Fidesz nemcsak azon dolgozik, hogy a Facebookon, YouTube-on, Instagramon vagy akár TikTok-on folytatott kampányaival minél többeket érjen el, és ezeket a kormánypárti tartalmakat tegye elsődleges hírforrássá a kampányban, hanem azon is, hogy erősíti a hagyományos médiával szemben már meglévő bizalmatlanságot: tudatosan ássa alá a sajtóba vetett bizalmat.
A „dollármédia” (a „dollárbaloldal” mellett) a 2023-as év egyik jellemzőbb politikai terméke a jobboldalon, emellett megjelent a magyar “szuverenitásra” veszélyesnek nyilvánított “irányokat” meghatározó brüsszelezés, washingtonozás és sorosozás is. Sőt, létrehozták a Szuverenitásvédelmi Hivatal is, amelynek célja a kormánykritikus hangok további hiteltelenítése.
Egy államtitkár és egy rektor mellett a kormányzat politikai furkósbot-intézményét vezető Lánczi Tamás megbízólevelét is átadta szerdán a Sándor-palotában a köztársasági elnök.