Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google közlése szerint hamarosan minden felhasználónál bekapcsolja azt a funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a Google Lens segítségével lehessen rákeresni a videóban látott dolgokra.","shortLead":"A Google közlése szerint hamarosan minden felhasználónál bekapcsolja azt a funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a Google...","id":"20250530_youtube-shorts-google-lens-kereses-videok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c.jpg","index":0,"item":"89017e2f-4f47-41bc-a704-f68148b4fb21","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_youtube-shorts-google-lens-kereses-videok","timestamp":"2025. május. 30. 10:03","title":"Speciális keresőt kap a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd0df49c-d8e2-4829-81b7-f61b12ff42b9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Opel Mokka GSE Rally közel kétszer akkora teljesítményű, mint az alapmodell.","shortLead":"Az Opel Mokka GSE Rally közel kétszer akkora teljesítményű, mint az alapmodell.","id":"20250530_meregeros-elektromos-aprosaggal-rukkolt-elo-az-opel-mokka-gse","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd0df49c-d8e2-4829-81b7-f61b12ff42b9.jpg","index":0,"item":"1ee4accc-dfc7-4ae0-90e2-27afa70ac8ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_meregeros-elektromos-aprosaggal-rukkolt-elo-az-opel-mokka-gse","timestamp":"2025. május. 30. 07:59","title":"Méregerős elektromos aprósággal rukkolt elő az Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e14e005-d131-450f-a12f-63fd831bffe4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legdurvább az energiaipar exportárainak növekedése volt, több mint 25 százalék.","shortLead":"A legdurvább az energiaipar exportárainak növekedése volt, több mint 25 százalék.","id":"20250530_ipari-termeloi-arak-aprilis-KSH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e14e005-d131-450f-a12f-63fd831bffe4.jpg","index":0,"item":"e7ae3fb3-887f-4fbd-80e4-22b47e0cf9cd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_ipari-termeloi-arak-aprilis-KSH","timestamp":"2025. május. 30. 08:57","title":"Romló forint, növekvő gyártási költségek: éves szinten majdnem 8 százalékkal nőttek az ipari termelői árak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","shortLead":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","id":"20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"b99ab417-69aa-4248-bf71-a1a9cdd31dd6","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","timestamp":"2025. május. 30. 21:37","title":"RTL: Luxushotelbe közvetítette az intézetis lányokat a letartóztatott igazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","shortLead":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","id":"20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"0e24f61b-bacf-4f2d-b1a2-2e29bf2fd3df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","timestamp":"2025. május. 31. 14:42","title":"Várkonyi Andrea milliárdos lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","shortLead":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","id":"20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f.jpg","index":0,"item":"4f66df0c-8d91-4d1e-a4f6-cb840171e733","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 09:09","title":"Majdnem minden parlamenti párt veszteséges, a legnagyobb, 30 milliós egyéni adományt a Tisza kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","shortLead":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","id":"20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58.jpg","index":0,"item":"7be68428-f528-4fb2-97f9-3c188a5f688a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","timestamp":"2025. május. 30. 11:06","title":"Fejlesztés a MÁV appjában: már vonat- és buszjegyet is lehet benne venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","shortLead":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","id":"20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367.jpg","index":0,"item":"9c3ba2ed-845d-41eb-841a-a56bead1ae6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 19:58","title":"Szélesvásznú ukránozás: új óriásplakátokon riogat a kormánypropaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összesen 1,8 milliárd forintos követelést tartott jogosnak a bíró. Van, aki ötmilliót, és van, aki 80 milliót kap.
Emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédia
– ezzel indokolta a bíró a Hableány-ügyben zajló kártérítési per ítélethirdetésén azt, hogy miért ítélt meg hatalmas kártérítést a tragédiában elhunyt áldozatok hozzátartozóinak. A perben 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forintos értékben,
ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak és ítélt meg.
Négy esetben véleménye szerint a kártérítésre a felperes egyáltalán nem volt jogosult. A bíró kiemelte: a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.
A Viking Cruises AG-nek és a Panoráma Decknek a hatalmas összeget 15 napon belül kell megfizetnie. Az áldozatok hozzátartozóinak járó összegek között nagy szórás van: van, aki ötmilliót, míg van, aki 80 milliót fog kapni.
A bíró az ítélet indoklásában külön kitért arra, hogy a Vikinget képviselő ügyvédek állították: a Hableánynak valójában úgynevezett kitérési kötelezettsége lett volna a Viking Sigyn előtt. A bíró szerint viszont abszurd, hogy a Viking méretének mindössze negyvenedével bíró Hableánynak kellett volna a baleset előtt kitérnie a Sigyn elől.
„Feltéve, de nem megengedve, hogy a Hableánynak lett volna kitérési kötelezettsége, az sem alap a nagy hajónak arra, hogy úgy hajózzon, mintha nem lenne előtte egy kisebb hajó és azt legázolja”
– magyarázta a bíró.
Az indoklásban a bíró beszélt arról is, hogy
a Hableány hajózásra alkalmatlan állapotban hajózott ki a baleset éjszakáján.
Egy matrózzal kevesebb volt ugyanis a fedélzeten. Azt, hogy hány matróznak kell lennie egy hajó fedélzetén, az úgynevezett hajózási bizonyítvány rögzíti. Lehetetlen utólag megmondani, hogy elkerülhető lett volna-e a baleset, ha van egy második matróz is a Hableány fedélzetén. A bíró szerint viszont „több szem többet látott volna”, így talán felismerték volna, hogy a kishajónál negyvenszer nagyobb Viking Sigyn veszélyesen közel ér hozzájuk. Egy matróznak ezt ugyanis kötelessége észlelni, hiszen köteles részt venni a veszélyhelyzetek felderítésében és azok elhárításában is.
Felmerült annak a Viking hajónak is a szerepe az indoklásban, amely a Sigyntől nem messze szintén a Dunán hajózott a baleset idején. Az Idunnak a bíró szerint a mentésben részt kellett volna tennie, „mint ahogy tette azt a közelben hajózó számos kishajó, ennek következtében sikerült a fájdalmasan kis számú túlélő kimentése”.
Furcsa, de a bírói indoklásban előkerült a dél-koreai és a magyar családmodellek összevetése is. A koreai családok képviselői ugyanis azzal érveltek, hogy Dél-Koreában más a család felépítése: sokkal nagyobb családok élnek sokkal szorosabb kapcsolatban, mint Magyarországon. Ennek a kártérítés szempontjából van jelentősége, a bíróság ugyanis a rokoni kapcsolatok fok alapján dönt a kártérítések mértékéről is. A bíróság szerint azonban nem csupán az számít, hanem az, hogy a családból ki mennyire volt valójában közel az elhunythoz. A bíró pedig azt mondta, végighallgatva több mint hetven dél-koreai hozzátartozót ő nem lát komoly különbséget a koreai és a magyar családmodell között. De nem csak ezalapján döntött, ugyanis a kártérítést igénylők közül voltak többen olyanok is, akiknek több családtagjuk hunyt el a 2019-es tragédiában.
A per
A 2019-es Hableány-tragédia áldozatainak hozzátartozói, összesen 78-an 2021-ben indítottak egy magyar ügyvédi iroda segítségével 4,3 milliárd forintos kártérítési pert a sétahajót üzemeltető Panoráma Deck, valamint az azt legázoló Viking Sigynt üzemeltető Viking Cruises AG ellen. A Hableány a balesetben elhunyt kapitányának családja 35 millió forintos kárigényt jelentett be a cég ellen, a Panoráma Deck jogásza azonban azt mondta, hogy ha valóban ki kell fizetniük ezt az összeget, az a cég végét fogja jelenteni. Sógor Zsolt szerint a cégnek jelentős, 6-700 millió forintos kára volt a baleset után, hiszen nem csupán a Hableányt, hanem forgalmuk egy jelentős részét is elveszítették, alkalmazottaik közül is sokakat kellett elbocsátaniuk.
A hozzátartozók szerint a baleset fő hibása értelemszerűen a Viking Sigyn volt, viszont szerintük a Hableánynak sem kellett volna kihajóznia: állítják, hogy a hajó a kikötőt sem hagyhatta volna el, hiszen csak egy matróz volt a hajón, holott kettőnek kellett volna lennie. Ezt, ahogy korábban írtuk, a bíróság is így gondolja.
A két hajózási cég képviselői vitatták a keresetlevél állításait, szerintük a kért kártérítés mértéke is túlzó.
Mi történt eddig a Hableány-ügyben?
A Hableány-ügyben több per is indult, ezek közül azonban első fokon egyelőre kizárólag a Viking Sigyn kapitánya, Jurij C. ellen zajló eljárás zárult le. Az ukrán férfit a bíróság öt és fél év fogházbüntetésre ítélte, amiért legázolta a Hableány sétahajót 2019. május 29-én éjjel. A bíróság Jurij C.-t vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vádpontjában találta csupán bűnösnek, első fokon felmentették a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádpont alól.
A férfit a bíróság hat évre eltiltotta attól, hogy hajókat vezessen, ebbe a hat évbe azonban beleszámították azt az időszakot is, ami eltelt a hajós jogosítványának 2019. május 30-i bevonása óta. Az ítélet azonban nem jogerős, mind a vádlott, mind az ügyészség fellebbezést nyújtott be ellene, így az eljárás másodfokon várhatóan folytatódik.
Folyamatban van egy másik per egy másik Viking-hajó, a cikkünkben korábban is említett Viking Idun kapitánya ellen is, aki a vád szerint elmulasztott segítséget nyújtani a tragédia helyszínén a Hableányról a Dunába kerülő dél-koreai utasoknak a baleset éjszakáján.
A Hableány sétahajót 2019. május 29-én, este kilenc óra után öt perccel gázolta el a Viking Sigyn, a Margit híd pesti hídfője mellett. A Vikinghez képest apró sétahajón egy dél-koreai turistacsoport utazott, közülük 27-en meghaltak, és a személyzetből ketten vesztették életüket. Egy eltűnt áldozat holttestét azóta sem találtak meg a hatóságok. A hajón összesen 35 ember utazott.
Jurij C., a Viking Sigyn ukrán kapitánya az utolsó szó jogán azt mondta, végtelenül sajnálja a tragédiát és mélyen együttérez mind az áldozatokkal, mind hozzátartozóikkal. A kapitányt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádpontban a bíróság nem találta bűnösnek. Az ítélet nem jogerős.
(Címlapképünk a Hableány kiemelésekor készült, illusztráció. Fotó: Fazekas István)