Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1982024-1f9a-4541-b8bf-0b65e7c754e8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A harsány stílusáról ismert Mansory most is kitett magáért. ","shortLead":"A harsány stílusáról ismert Mansory most is kitett magáért. ","id":"20250219_Steph-Curry-tuningolt-Ford-GT-Mansory","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1982024-1f9a-4541-b8bf-0b65e7c754e8.jpg","index":0,"item":"43e06171-18c5-4401-888c-cb9f0fcd80e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Steph-Curry-tuningolt-Ford-GT-Mansory","timestamp":"2025. február. 19. 20:20","title":"Az NBA triplakirálya Steph Curry, teljesen egyedi tuningolt Ford GT-vel lepte meg magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de most megérkezett az elixír: egy BIOS-frissítés, ami megold minden problémát.","shortLead":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de...","id":"20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68.jpg","index":0,"item":"73829002-8e3a-4d09-91ae-e2ca2cc7dcac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","timestamp":"2025. február. 21. 10:03","title":"Megérkezett a javítás: már kékhalál nélkül frissíthetők a legújabb Windowsra bizonyos gépek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86459377-4de4-4325-a046-8e3250496552","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A gazdasági miniszter újra befektetési tanácsokat ad az állampapír-tulajdonosoknak.","shortLead":"A gazdasági miniszter újra befektetési tanácsokat ad az állampapír-tulajdonosoknak.","id":"20250220_nagy-marton-allampapir-hozamfizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86459377-4de4-4325-a046-8e3250496552.jpg","index":0,"item":"652311ed-bcb3-48e8-ba9d-c5b787bf04c9","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_nagy-marton-allampapir-hozamfizetes","timestamp":"2025. február. 20. 09:21","title":"Nagy Márton: Jön a pénzeső, mindenki legyen körültekintő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425b275-7fbb-485b-8d64-4eb252b6322d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kikérik maguknak, hogy „kávéivó, spagettizabáló maffiózók” lennének. ","shortLead":"Kikérik maguknak, hogy „kávéivó, spagettizabáló maffiózók” lennének. ","id":"20250220_Eurovizios-Dalfesztival-esztek-olaszok-kitiltas-Tommy-Cash","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425b275-7fbb-485b-8d64-4eb252b6322d.jpg","index":0,"item":"8d5fc873-1d44-4351-8b44-2603a27aa632","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Eurovizios-Dalfesztival-esztek-olaszok-kitiltas-Tommy-Cash","timestamp":"2025. február. 20. 15:51","title":"Megsértődtek az olaszok, kizáratnák az észteket az Eurovízióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07b73e50-d4d2-4a39-8440-3494fc0047c5","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Minden ember életében felbukkanhat ez az érzés, amely rettenetesen ártalmas, ha fékevesztetten elszabadul.","shortLead":"Minden ember életében felbukkanhat ez az érzés, amely rettenetesen ártalmas, ha fékevesztetten elszabadul.","id":"20250220_Igy-rombol-le-mindent-a-feltekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07b73e50-d4d2-4a39-8440-3494fc0047c5.jpg","index":0,"item":"0b3e8576-c127-4f06-a074-31318dd8f239","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250220_Igy-rombol-le-mindent-a-feltekenyseg","timestamp":"2025. február. 20. 13:18","title":"Így rombol le mindent a féltékenység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be7e3fca-dfa7-442a-a2dd-bbd362ec9e62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Nintendo féltve őrzött titokként kezel minden, a Lego Game Boy konzollal kapcsolatos információt, de megbízható forrásokból már sejteni lehet néhány dolgot róla.","shortLead":"A Nintendo féltve őrzött titokként kezel minden, a Lego Game Boy konzollal kapcsolatos információt, de megbízható...","id":"20250221_lego-game-boy-konzol-megjelenes-kockak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be7e3fca-dfa7-442a-a2dd-bbd362ec9e62.jpg","index":0,"item":"a047f329-fc07-4796-841c-eb2b0eac5c18","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_lego-game-boy-konzol-megjelenes-kockak-szama","timestamp":"2025. február. 21. 18:03","title":"Kockulásra felkészülni: ekkor jöhet a Legóból épült Nintendo Game Boy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"698d5c68-df8b-4c49-86d1-e0a7ae514720","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Az adóhatóság szerint az új eljárással a vállalkozások is nyernek, hiszen az adatelérés okát nem egy revizori ellenőrzésben kell tisztázni, hanem egy egyszerű, online eljárásban, ahol csak a hiba típusát kell megjelölni.","shortLead":"Az adóhatóság szerint az új eljárással a vállalkozások is nyernek, hiszen az adatelérés okát nem egy revizori...","id":"20250220_nav-adategyeztetes-vallalkozas-birsag-revizio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/698d5c68-df8b-4c49-86d1-e0a7ae514720.jpg","index":0,"item":"48e63990-b568-42af-a0fd-056068c16ba0","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_nav-adategyeztetes-vallalkozas-birsag-revizio","timestamp":"2025. február. 20. 09:13","title":"300 ezres bírságot, revíziót kaphat a nyakába az a vállalkozó, aki nem vesz részt a NAV-os adategyeztetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapda” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
„Elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan” – így jellemezte a HVG kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatója azt a kormányzati-MÁV-os tervet, amely több HÉV-vonalon is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel „kezelné” a jövő évi menetrendben azt, hogy a járműpark elöregedése miatt nincs elég forgalomba állítható, működő szerelvény.
Ahogy ismertettük, a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna: ahogy tavaly év végén, most is járatritkítást tervez – aligha lehetséges, hogy a közlekedési szaktárca tudta nélkül. Csúcsidőben
Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. Mióta az államé a HÉV, jobban rohad, mint előtte: a kocsik átlagéletkora már közel 50 év, újak vásárlására nincs pénz.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a HVG-nek azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják. Elmondása szerint a MÁV–HÉV által javasolt „A” és „B” változat egyaránt
a szolgáltatási színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.
Az igazgató kijelentette: „Nem sétálunk bele ebbe a csapdába, hogy két rossz változat közül mi válasszunk, és ezzel az üzemeltető MÁV-HÉV, valamint a szolgáltatás-megrendelő közlekedési tárca helyett magunkra vállaljuk az elmaradt fejlesztések, járműbeszerzések okozta kényszerű helyzetért a felelősséget.“ Emlékeztetett: amikor 2016-ban a fővárostól az állam átvette a HÉV-eket nemcsak az új járművek beszerzését ígérték, hanem vonalfejlesztést is, és nyolc év alatt mindebből semmi nem valósult meg.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV javaslatáról szólva megerősítette, amit a HVG írt: a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos. Szerinte ezt nem kellene túllépni, mert
a korábbi, hasonló járatritkítással már érintett szentendrei vonalon az tapasztalható, hogy már a városhatárt túlzsúfoltan érik el a szerelvények. Félő tehát, hogy a mostani lépés megvalósulása esetén a többi érintett HÉV-vonalon is ez lesz a jellemző.
Ez pedig a szakember szerint nemcsak azért gond, mert az utasoknak kényelmetlen nyomorogni a szerelvényeken, hanem azért is, mert éppen emiatt sokan úgy dönthetnek, hogy inkább kocsiba ülnek. Így az agglomerációs forgalomban az arány még inkább eltolódna a most is túlsúlyban lévő egyéni közlekedés felé, ami azért gond mert miközben a városon belül kétharmad-egyharmad az arány a fenntartható közösségi és az egyéni közlekedési módok között, a városhatáron az egyéni gépjárműforgalom az erősebb már ma is.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV tervéről megjegyezte még, hogy abban vélhetően tavalyi utasszámlálási adatokkal dolgozhattak, miközben azóta biztosan jelentős utasszám-növekedést generált a HÉV-vonalakon, hogy az országbérlet Budapestre is érvényes lett. Vagyis még nagyobb lehet a becsültnél még nagyobb zsúfoltságot okozhat a szerelvények ritkítása. Hatását tekintve szerinte ez olyan jelentőségű ügy, amelyben komoly elemzésre, előkészítésre lenne szükség, amire a BKK nyitott is. Megjegyezte ugyanakkor:
azt ne várja senki, hogy partnerek legyünk egy szakmaiatlan járatritkításban, azt pedig pláne ne várják, hogy egy rossz döntésért a BKK vállalja a felelősséget a minisztérium helyett, miközben vétójogunk nincs az ügyben, csak tudomásul vehetjük a szaktárca mint szolgáltatásmegrendelő döntését”.
A BKK-igazgató hozzátette: különösen aggasztónak tartja, hogy a járműpark állapota miatt tavaly ilyenkor négy kieső jármű miatt kellett járatritkítást bevezetni, most újabb négy jármű kiesése miatt az újabbat tervezik, és nem látni a folyamat a végét, hiszen nincs új járműtender, a meglévő kocsik átlagéletkora pedig ötven év körül van. Figyelmeztetett:
egy új járművekre vonatkozó tender kiírása, levezénylése és a gyártás folyamata hat-hét évig is eltarthat.
Bodor Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között az agglomerációs közlekedésről szóló szerződésben az állami fél vállalta bizonyos mutatószámok, például a férőhely-kilométer teljesítését és azt, hogy legalább jelenlegi szinten fenntartja a kapacitásokat. A HÉV-en tervezett kapacitáscsökkentés ennek a vállalásnak nem felel meg, a BKK ezt a tárgyalásokon a budapesti és agglomerációs ügyfeleinek érdekeit képviselni is fogja.
A járatritkítási tervet nem csak a szakma, a fővárosi politika is elutasítja. A HVG cikkének megjelenése után Karácsony Gergely főpolgármester arról posztolt a Facebookon, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, és hogy „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai. Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi…
Karácsony azt is írta: „évek óta kongatjuk a vészharangot, ha az állami fenntartású MÁV–HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben, és egy sor agglomerációs településen is”. A főpolgármester is azt üzente, ne a fővárostól várják, hogy válasszon:
a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat? A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!”
Karácsony megjegyezte: míg Budapesten az elmúlt években alacsonypadlósra cserélte az összes buszt, új trolikat szerzett be és épp a napokban is érkezett új CAF villamos, aközben „az állami fenntartású és jóval több pénzből gazdálkodó MÁV–HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat”. A főpolgármester felszólította a kormányzatot: „Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy ők is tegyék!”
Megszólalt Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a BKK korábbi vezérigazgatója is, aki szintén Facebook-posztban utasította el a terveket, mondván: „hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat”. Cikkünket idézve azt írta: „Az ok prózai, az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát”.
Hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat. A HVG birtokába került tervezet…
Vitézy azt is kifejtette, szerinte „kiket terhel a felelősség mindezért”. Úgy véli, „az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. Méghozzá azért, mert a szaktárca évek óta semmit sem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül – a főváros hallgatólagos beleegyezésével.“
Ezen túl Vitézy szerint meg kell említeni „Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a főváros a vonalak fejlesztésére”. Végül a jelenlegi főpolgármester felelősségét is felvetette, mert szerinte az év elején „Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest”, így a főpolgármester csak „Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen”.
Vitézy úgy látja, „egy biztos: a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke”. Szerinte „Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a hévek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a járműbeszerzések érdekében – addig pedig biztosítani, hogy az eddigi szolgáltatási szint maradjon érvényben”.