Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d211e0b-1309-455a-8154-d20fbe6ce18f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A párizsi olimpia előtt érezte először a vitorlázó világbajnok Érdi Mária, hogy számára is realitás aranyérmet nyerni. A sérülése súlyosbodása miatt azonban nem tudott úgy teljesíteni, ahogy szeretett volna, és nem tagadja, a mai napig fájdalmas neki, hogy nála egyébként kevésbé eredményes versenyzők nyertek helyette érmeket. Azóta megoperálták, s most azért dolgozik, hogy három év múlva, Los Angelesben beteljesüljön az álma. Mindent ennek rendel alá, és a stábja tagjaitól is azt várja el, hogy igyekezzenek vele együtt fejlődni, motiváltak maradni. Szilágyi Áronnak és Kenyeres Andrásnak arról is beszélt a Penge podcastban, hogy több edzővel is szakított már amiatt, mert nem hallgatták meg a véleményét, pedig ma már van olyan képzett és tapasztalt, hogy konkrétan meg tudja fogalmazni, mire van szüksége a győzelmekhez.","shortLead":"A párizsi olimpia előtt érezte először a vitorlázó világbajnok Érdi Mária, hogy számára is realitás aranyérmet nyerni...","id":"20250531_erdi-maria-vitorlazas-interju-szilagyi-aron-penge-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d211e0b-1309-455a-8154-d20fbe6ce18f.jpg","index":0,"item":"6fcf44f8-1cc8-4b15-9f3f-6cdf8784c1ce","keywords":null,"link":"/elet/20250531_erdi-maria-vitorlazas-interju-szilagyi-aron-penge-podcast","timestamp":"2025. május. 31. 07:00","title":"„Sírva könyörögtem az edzőmnek, hogy haza szeretnék menni” – Érdi Mária a Penge podcastban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d","c_author":"HVG","category":"360","description":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo van Doesburg manifesztumának ez a megállapítása mindkét művészre áll.","shortLead":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo...","id":"20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d.jpg","index":0,"item":"239a9356-5133-4c4c-a0ec-4275024c3fc3","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","timestamp":"2025. május. 31. 16:15","title":"A reneszánsztól a színtiszta vizuális logikáig – Bors Györgyi és Mengyán András közös kiállítása a FUGA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","shortLead":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","id":"20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f.jpg","index":0,"item":"4f66df0c-8d91-4d1e-a4f6-cb840171e733","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 09:09","title":"Majdnem minden parlamenti párt veszteséges, a legnagyobb, 30 milliós egyéni adományt a Tisza kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","shortLead":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","id":"20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9.jpg","index":0,"item":"743ca8d7-c79a-4177-8d10-da0e7a2d0045","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 14:11","title":"Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 31. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal kapcsolatban. Miután az egyik belengetett rendelkezés Kalifornia szíve-csücskét, az Apple-t érintené, az állam főügyésze úgy érezte, lépnie kell.","shortLead":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal...","id":"20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e.jpg","index":0,"item":"46330451-52dd-4ab4-98e0-76291c607fec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","timestamp":"2025. május. 31. 18:03","title":"Beperelné Kalifornia főügyésze a Trump-adminisztrációt az Apple miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cea0a97-96aa-43fd-8b2c-d6c4e663021d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly átalakulás előtt áll a streaming. A korábban dinamikusan fejlődő szegmens a jelek szerint a csúcs közelében pörög. A felhasználók egyre inkább azokhoz a szolgáltatókhoz fordulnak, amelyek csomagban, könnyen kezelhető egységes felületen és kedvezményes áron biztosítanak hozzáférést kedvenc tartalmaikhoz. A Deloitte tanácsadó cég számba veszi, hogy a piaci szereplők milyen megoldásokat választhatnak és hogy kik lehetnek a folyamat nyertesei.","shortLead":"Komoly átalakulás előtt áll a streaming. A korábban dinamikusan fejlődő szegmens a jelek szerint a csúcs közelében...","id":"20250531_streaming-csomagok-elofizetes-aggregatorok-deloitte-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cea0a97-96aa-43fd-8b2c-d6c4e663021d.jpg","index":0,"item":"6325f8ab-1dfe-4818-8893-35bf8eba12ff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_streaming-csomagok-elofizetes-aggregatorok-deloitte-elemzes","timestamp":"2025. május. 31. 08:03","title":"Átalakul a Netflix, az HBO Max meg a Disney+: visszatér a régi kábeltévés fizetési rendszer, akkora lett mára a káosz a streamingben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott razzia után.","shortLead":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott...","id":"20250601_nagybani-piac-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"f1d02197-b738-41d2-a844-f68a6ede667a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_nagybani-piac-letartoztatas","timestamp":"2025. június. 01. 16:24","title":"Letartóztatták a nagybani piac egyik legnagyobb befolyású vállalkozóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A prezentálás egyes számú szabálya: ismerjük a közönségünket. Mi a legégetőbb problémája? Mi zakatol a fejekben? Különösen igaz ez akkor, ha a hallgatóságunk bizonyos korosztály képviselőiből áll.
Y generáció
Vegyünk példát a lovebrandekről! Azok a szeretetmárkák, amelyeknek sikerült megtalálniuk a hangot az Y- és Z-generáció képviselőivel, szárnyalnak. Nézzük csak meg a Red Bullt, az Apple-t vagy a Starbucksot – a fiatalok ezekben az esetekben maguktól váltak a brand evangelistáivá. Ezek a márkák egyrészt remek történeteket mesélnek, másrészt pedig érzelmeket, álmokat, élményt közvetítenek. Elsősorban inspirálnak, és csak mellékesen tüntetik fel a terméküket.
Gyomláljunk ki minden fölösleget! A huszonévesek fejére rengeteg információ zúdul, nem érdekli őket a sallang. Indítsunk erősen, gyorsuljunk folyamatosan, aztán pedig tartsuk a tempót. Ne beszéljünk sokáig: 15-20 perc bőven elegendő, hiszen számukra egy előadás inkább gondolatébresztés, témafelvetés. Prezentációs diáink legyenek letisztultak, képdominánsak és kreatívak. Semmiképp se zsúfoljuk tele őket információkkal, mert a hallgatóság azonnal sokkot kap, és kikapcsol.
Inspiráljuk őket! A TED-beszédeken nevelkedett Y-generáció tagjai elvárják, hogy ne pusztán száraz tényeket halljanak. Használjuk a sztorizás eszközeit, ám a történeteinket ne nyújtsuk a végtelenségig! Térjünk a tárgyra, amint lefestettük a képet. Számukra egy előadás impulzus, aminek hatására fejlődni szeretnének. Lelkesen, hitelesen és szenvedélyesen beszéljünk a témánkról, adjuk meg azt az inputot, aminek hatására megtalálják a helyüket a gépezetben.
Folytassuk a virtuális térben! Ha Y-oknak adunk elő, az előadásunk nem ér véget a való világban. Bíztassuk őket, hogy folytassák az általunk felvetett kérdésekről a beszélgetést online: Facebookon, dedikált weboldalon vagy pedig blogon. Bátorítsuk őket, hogy csatlakozzanak a beszélgetéshez!
X generáció
Legyünk konkrétak! Míg a huszonéves generációba tartozók inkább egy közösség tagjának szeretik érezni magukat, az X-eket (35-50-es korosztály) sokkal jobban érdekli a „saját” világuk: a munkájuk, a családjuk, az otthonuk. Különösen szeretik, ha olyan információkat kaphatnak, amiktől hatékonyabbak, gyorsabbak vagy jobbak lehetnek. Bár ők is barátai a Google-nak, azaz könnyen megtalálják a keresett információt, örülnek, ha szakértőtől tanulhatnak.
Ne kerteljünk! Az Y-okkal ellentétben, akik inkább légi felvételt szeretnek kapni a témában (aztán majd kibontják azt a részt, ami érdekli őket), az X-ek a konkrétumokat, a példákat és a tényeket preferálják, amelyek alátámasztják az üzenetünket. Nem kell finomkodni, térjünk a tényekre! Amire szükségük van, az számos bizonyíték, amelyek meggyőzik őket arról, mit kellene szerintünk tenniük. Hozzunk statisztikákat, adatokat, érveket! Persze az X-ek is szeretik a történeteket és a szórakoztatást, de ne ezekből álljon prezentációnk nagy része, különben fennáll a veszély, hogy „nesze semmi fogd meg jól” érzésük lesz.
Ne raboljuk az idejüket! A felső- és középvezetői pozíciót betöltő X-ek rendkívül elfoglaltak. Gondoljunk csak bele, hány meetinget ültek már végig életükben. Éppen ezért szeretnek rendkívül hatékonyak lenni – készüljünk hát fel alaposan! Beszéljük meg, amit kell, aztán tegye mindenki a dolgát!
Baby Boomer
Legyünk hitelesek! A Baby Boomerek szeretik, ha a dolgok azok, amiknek látszanak. Számukra a legfontosabb dolog egy előadóban a hitelesség. Minél többen vannak a hallgatóságban a nagy tapasztalatú, 50-60 éves korosztály képviselői, annál inkább elvárják, hogy olyan pozícióból beszéljünk, ami mögött eredmények és minősítések állnak. Hierarchikus korban nőttek fel, ahol az információ felülről lefelé, egy irányban terjedt. Megszokták, hogy ha valaki kiáll eléjük, az minden bizonnyal kompetens a témában. A Baby Boomerek számára a forrás egyenlő az információval.
Hajtsunk fejet a tapasztalatuk előtt! Különlegesen fontos számukra a tisztelet, és hogy elismerjék a munkásságukat. Számukra végképp elképesztő gyorsasággal zajlanak a változások a világban, nem érdemes extrém radikális elméletekkel vagy a legújabb technológiai vívmányokkal traktálni őket. Ne essünk viszont abba a hibába, hogy nem merünk nekik újdonságokat mutatni! Építsünk a meglévő tapasztalataikra, éreztessük velük, hogy pusztán azért vagyunk ott, hogy elmélyítsük az egyébként hatalmas tudásukat.
Strukturáljuk a mondandónkat! A Baby Boomerek képesek a leghosszabb ideig figyelni. Szeretik a jól felépített, strukturált és logikus prezentációkat. Ha nekik prezentálunk, különösen hangsúlyozzuk forrásainkat, hivatkozási alapjainkat. Számukra a prezentációnak inkább a mélysége fontos, nem feltétlenül a forma. Próbáljuk előadásunk tartalmát mélyebb, analitikusabb és őszintébb formában tálalni, mint ahogy azt egyébként tennénk.
Nemes Orsolya cikke eredetileg a HVG Extra Businessben jelent meg. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Naponta harmincmillió prezentáció hangzik el a világban. Közülük vajon hány éri el a célját, és hány sarkall cselekvésre? Hány végződik úgy, hogy a székükből felpattanó hallgatóság tagjai alig várják, hogy munkához láthassanak és megváltsák a világot?
Prezentáció során az egyik legnagyobb kihívás az adatok vizualizációja. A kivetített Excel-táblán és a háromdimenziós kördiagramokon túl is van élet, sőt ott kezdődik igazán.