HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A jó dizájn nem egyszer maga a marketing – vallják a HVG Extra Business által megkérdezett hazai belsőépítészek, dizájnerek és iparművészek, akik a munkáikkal sikert sikerre halmoznak a világban.

„Ha a kamera szeret egy helyet, mert vannak ott jól megragadható momentumok, akkor a képek azonnal mennek fel az Instagramra és a Facebookra. Ha pedig valami igazán eredetiről van szó, sanszos, hogy átveszik a blogok, bekerül az online sajtóba, majd onnan vissza a közösségi médiába” – állítja Varró Zoltán, a Varrodesign tulajdonosa, aki szerint a dizájn szerepének felerősödésére jó példa, hogy ma már úgy tervezik a hoteleket, hogy legyen bennük legalább egy konkrét szelfihely.

Az Aria Hotel Budapestben ez a hely például a földszinti folyosó végén elhelyezett hatalmas tükör és a vele szemben lévő lila füles fotel. „Az egészben az a poén, hogy az emberek már belépés után tudják, hol kell fotózkodni” – állítja Zoltán. A hotel dizájnját kialakító szakember csapata a tetőteraszon sem bízott semmit a véletlenre. Mivel a SkyBar VIP részlegében gyönyörűen látszanak a háttérben a Szent István-bazilika tornyai, a tervezők az ottani párnákra is feliratták a szálloda nevét, hogy akkor is fel lehessen ismerni a helyszínt, ha valaki elfelejtené megjelölni a kép készítésének helyét.

Az egyedi dizájn versenyelőny

A két éve nyílt luxushotel – ahol a vendégek többek között klasszikus, kortárs és dzsesszmuzsika, továbbá opera stíluselemei ihlette lakosztályokban szállhatnak meg – a vendégek elégedettségét részben annak köszönhette, hogy a helyhiány okán a lépcsőbe integrált világítás szokatlan látványa a fotósok kedvenc témája lett. „Még az ambiciózus tervezés ellenére sem gondoltuk volna, hogy az egyik lépcsőházas kép bekerül majd az év fotói közé a National Geographic válogatásába. Mondani sem kell, hogy ez mekkora PR”.

Az egyedi dizájn segíthet a nem ritkán 15–30 százalékos jutalékokkal dolgozó nemzetközi szobafoglaló oldalak kikerülésében – azaz a direkt foglalásban – is, aminek köszönhetően például az árból is le lehet faragni. Ugyanakkor a szép dizájnt, különösen a luxust más szempontból is szereti a média: a Varró-katalógusból az Onyx étterem, a Gerbeaud-ház, valamint budai párja, az Émile gyakori helyszíne a különböző címlap- és divatfotózásoknak, ami újabb ingyen reklámot és jelentős presztízst jelent.

Ám nem ez az egyetlen lehetőség a dizájn üzleti hasznosításában: a demjéni Cascade wellness-szállónak és barlangfürdőnek például a hatásos dizájn hozott új befektetéseket. A vállalkozást üzemeltető család kezdetben igencsak kishitűen kereste fel Zoltánék stúdióját, eleve feltételezve, hogy aligha lehetnek olyan szépek és sikeresek, mint a szomszédos Saliris. Ma ott tartanak, hogy a nagy sikerre tekintettel a Varró Stúdió most tervezi nekik a második wellness központjukat Egerben. Ráadásul nemrég megkereste a tulajdonosokat Kína gyógyvízzel foglalkozó legnagyobb vállalata, hogy ugyanolyan barlangfürdőt és szállót szeretne építeni otthon, mint a Cascade Demjénben – meséli a dizájner, aki a csapatával tavaly novemberben elnyerte a hotel- és étteremdizájt értékelő Gold Key Awardsot.

Nem csak a luxus lehet különleges

„Amikor New Yorkban átvettük a díjat, a gálán ki sem tudták mondani a Science Hotel Szeged nevét. A legnagyobb poén az volt az egészben, hogy valójában egy kicsi szobaszámú, aránylag alacsony költségvetésű szállodáról van szó. A hallban például, amiért a díjat kaptuk, nagy kihívás volt, hogy mindössze száz négyzetméteren kellett az összes funkciónak helyet találni” – árulja el Zoltán.

Mindezek után jó kérdés, hogy a kis, illetve a luxusköltségvetés a dizájn szempontjából mit jelent. A tervező szerint egy négycsillagos hotelnél – amennyiben 1 és 1,5 milliárd forint közötti beruházásról beszélünk – a korrekt tervezési díj 30–35 millió forint lenne. „Lehet, hogy ez elsőre soknak tűnik, ám a megrendelő ezért a pénzért egyedi, az ágyazás stílusától a poharak színén át a fénybeállításokig átgondolt, teljes dizájnkoncepciót kap. Persze Magyarországon kétmillióért is találni tervezőt, de az olyan is.”

Zoltán szerint a helyzet látványos javulása ellenére a magyar hoteldizájnnak bőven van még mit tanulnia. „Jelenleg az a legnagyobb baj, hogy az esetek 98 százalékában a hoteltulajdonos felesége vagy lánya úgy gondolja, hogy maga is meg tudja tervezni a hotel dizájnját. Sajnos a dizájn Magyarországon többnyire olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá.”

Gyorsabb megtérülés

„Iparművészként, dizájnerként nem új Andy Warholnak kell képzelnünk magunkat, hanem a cél az, hogy szépet csináljunk, okosan” – vallja Bonta Gáspár belsőépítész, aki a példaképeinek sokkal inkább a dizájn „nagy királyait” – például Jonathan Ive-ot – tartja, akik például formatervezőként kialakították az Apple ikonikus stílusát. Az Apple egyébként abban is nagyot alkotott, hogy megmutatta a dizájn fontosságát az embereknek, és – a luxuskategóriából kiemelve – széles kör számára elérhetővé tette a csúcsdizájnt.

Azt, hogy a dizájn üzleti befektetésként is megállja a helyét, Gáspár szerint a számok is visszatükrözik. Az egyik általa a közelmúltban áttervezett kávézó például a megnyitás után 150 százalékos forgalom- és bevételnövekedést ért el az előző évekhez képest. „Az is érdekes, hogy míg a vendéglátóiparban eddig 5–10 év alatt várták a dizájnra fordított költségek megtérülését, ezt az időt ma már 2 és 5 év közé lövik be. Ami távolról sem a dizájnra fordított összeg zsugorodását jelenti, hanem a forgalomnövekedés lett nagyobb mértékű – teszi hozzá a tervező, aki ezt a felívelést a lakásdizájnban már nem igazán látja.

Segít becsábítani és megtartani a legjobbakat

Láncos Áron, a MádiLáncos tervezőiroda tulajdonosa viszont úgy véli, egy másik fontos élettér egyre nagyobb figyelmet kap. Mint mondja, az utóbbi 5-6 évben, felzárkózva a nyugati trendekhez, a magyar cégek is kezdik belátni, hogy érdemes áldozni az irodadizájnra. A Ustream futurisztikus, budapesti loft irodáját jegyző tervező a tendenciát szintén a Szilícium-völgyből, konkrétan a Google-irodáktól eredezteti.

Stiller Ákos

„Mind nemzetközi szinten, mind a hazai IT-szektorban erősen felértékelődik a jól képzett munkaerő. A munkáltatók egymás elől kapkodják el a szakembereket, éppen ezért nagyon fontos, hogy a cégeknek jól működő és szerethető irodáik legyenek, amelyek vonzzák az embereket. Olyanok, amikről büszkén posztolnak, lelkesen mesélnek mindenkinek” – fogalmazza meg Áron, hogy mi manapság a munkáltatói márkaépítés egyik fontos szempontja.

Hogy melyek azok a trükkök és megoldások, amelyektől vonzó és modern lesz egy iroda? Áron szerint a geometrikus formák, a pasztellszínek és az organikus szemléleten túl most a közösségi terekkel foglalkozik mindenki. A Mádi Krisztina – Láncos Áron duó mindezt talán a turizmusban utazó Skyscanner budapesti irodájában járatta csúcsra, ahol az élénk színekkel operáló dizájn a szuperhős tematikára épül, de a pingpongasztal, a hatalmas élő zöld fal, a kávézó és a pihenőszoba is a munkahely szerves része.

„A Skyscanner irodájáról rengeteget írtak, sokat emlegetik példaként, másolják” – mondja az építész, ami viszont azt is jelzi, hogy a színvonalas belsőépítészet fogyasztási cikké vált. A dolog tömegesedésével viszont egyre nehezebb egyedi vonalakat és ötleteket felfedezni. De legalább az igény megvan rá.

Hercsel Adél cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2017/3-as számában.

A legutóbbi lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront

Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett

Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon

Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon

Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal

Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal