Mikor megtévesztő egy honlap?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Egy honlap nyitóoldalálának nem árt összhangban lennie a tartalommal, különben félrevezetheti az olvasót. A Gézengúzok Alapítvány kellemes kezdőlapja, s kicsit sem könnyed tartalma közötti ellentmondást nem tartja szerencsés megoldásnak Pécsi ferenc, a hvg.hu honlapkritikusa.

A Gézengúzok portál elsőre kifejezetten bíztató, kellemes, sárga alaptónus, a megszokottól eltérő elrendezés. A szép kezdőoldal azonban kicsit megtévesztő. A honlap egyáltalán nem könnyed témával: a születési károsodott gyermekek korai komplex terápiájával foglalkozik. A honlap feladata tehát összetett: segítséget kell nyújtani abban, hogy az érintettek eljussanak a megfelelő szakemberhez, segíteni kell a rehabilitációban résztvevőket, információval támogatni kell a szakembereket és részt kell venni az adományok gyűjtésében.

Egy gyors áttekintés után úgy tűnik, hogy valamennyi fontos információ megtalálható a honlapon, ugyanakkor azok elérése nem mindig egyszerű.
A komplex feladathoz nagyon fontos a kínálat gyors és egyszerű áttekintése. Ez a jelenlegi honlapon elég nehéz. A „hullámos” főmenü címei szinte bármilyen vállalat, vagy intézmény honlapján szerepelhetnének. Nem rossz ez a felosztás, de én mindenképpen kiemelném a diagnosztikát és a segítség kérést. Az alapítvány története, vagy a sajtószemle szintén fontos, de mégsem annyira, mint ez a két menüpont.

Nem véletlen, hogy a tervezők általában valahol a képernyő szélén helyezik el e főmenüt. A Gézengúz honlap tervezője saját csapdájába esett: nem tud mit kezdeni a honlap közepén kanyargó menüvel, ezért a tartalmat (szövegeket) ezalatt jeleníti meg. Szerencsétlen megoldás. Miközben a szövegek nem tekinthetők át egyben, állandóan görgetni kell, üresen marad a képernyő fele. Feltétlenül gondolni kellene azokra is, akik  szeretnék kinyomtatni az oldalakat. Most ez csak hosszabb bűvészkedés után lehetséges.

Nagyon fontos, hogy az érdeklődők a lehető legkönnyebben kapcsolatba léphessenek az alapítvánnyal. A legfontosabb helyről, a nyitóoldalról hiányzik az ehhez szükséges telefonszám, email cím. (A cím lemaradása nyilván apró technikai hiba, hiszen az minden oldal alján megtalálható. A Kapcsolat oldal kivételével sehol nincs viszont email cím és telefonszám. Ezek gyors pótlása sokat javíthat a honlap hatékonyságán.)

Biztos vagyok benne, hogy az érintett szülők egy része szívesen tenne fel kérdéseket, mielőtt személyesen is felkeresné Önöket. Nagyon hiányzik a honlapról egy fórum. A kapcsolatfelvétel mellett ennek előnye, hogy az érdeklődők mások problémáiról olvasva gyakran saját kérdésükre is megtalálják a választ. A fórum működtetése ugyan terhet jelentene a szakemberek számára, ugyanakkor tehermentesítené is őket, hiszen nem kellene válaszolniuk az állandóan ismétlődő kérdésekre.

A Gézengúz alapítvány olyan munkát végez, aminek (a szaktudás mellett) alapfeltétele a bizalom. Mi erősíthetné jobban a bizalmat, mint a terápiában, fejlesztésben részt vett gyerekek szüleinek a véleménye? Célszerű megkérni őket, hogy néhány mondatban írjanak tapasztalataikról. Ha fényképet is mellékelnek véleményükhöz, még meggyőzőbbek lesznek ezek a „vallomások”.

Az Alapítvány érdeke, hogy folyamatosan tájékoztassa tevékenységéről a támogatókat és a sajtót. Valószínű, hogy könnyebb őket egy rendszeres (de nem túl gyakori) email- hírelvéllel elérni, mint a honlapra csalogatni. A honlapon ugyan megtalálható az Alapítvány bankszámlaszáma (nem elég feltűnően), de érdemes ennél sokkal egyszerűbbé tenni az eseti támogatások eljuttatását. Emelt díjas SMS, PayPal, kattintható „adakozógép” - kár lenne ezeket kihagyni.

Pécsi Ferenc
www.dotkommentar.hu