szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A hét végén még úgy tűnt, az összesen 160 ezer embert foglalkoztató GM...

A hét végén még úgy tűnt, az összesen 160 ezer embert foglalkoztató GM és a Chrysler esetleg megkaphatja a kormánytól kért újabb, 16, illetve 5 milliárdos hitelcsomagot. Hétfőn hajnalban a Fehér Ház, illetve az Obama kormányzat autóipari válságkezelő csapata minden papírformát felborított.

Nick Wagonert, a GM vezérigazgatóját a Reuters értesülése szerint már pénteken  lemondatták, és a GM hatvan, a Chrysler harminc napot kapott arra, hogy radikális válságkezelő programot dolgozzon ki a vállalatok megmentésére. Ha nincs eredmény, a kormány elzárja a lélegeztető gépet, azaz csődbe kényszeríti a vállalatokat.

A GM-nél az eddigi ügyvezető igazgató, Fritz Henderson váltja Wagonert a vezérigazgatói poszton, és az igazgatósági székek többségébe is új emberek ülhetnek. Hendersonnak szorosan együtt kell működnie a Fehér Ház autóipari válságstábjával. A GM hitelezői közül a kötvénytulajdonosok valószínűleg kényteleknek lesznek elfogadni, hogy a cég a hitelek alig 30 százalékát fizeti vissza, s a visszafizetésre nem kapnak kormányzati garanciát. A GM 2005 óta 85 milliárd dollár veszteséget halmozott fel.

 A Chrysler-nek harminc nap áll rendelkezésére, hogy véglegesítse együttműködési megegyezését a Fiat-tal. Az olasz autógyártó korábban bejelentette: hajlandó 35 százalékos részesedést venni a Chrsler-ben, bár feltételei egyelőre képlékenyek. Ha nem jön létre a megállapodás, a GM-hez hasonlóan a Chryslert is a csőd fenyegeti. Amennyiben sikerül megállapodnia a Fiattal, a hitelezőkkel és a szakszervezetekkel, a Chrysler 6 milliárd dollár állami segítségre számíthat.  


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!