szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar kis és középvállalatok sokkal rosszabb feltételekkel indulnak a nemzetközi piacok meghódítására, mint a nagyvállalatok. Piaci hátrányuk kiküszöbölésére – a már jól ismert megoldások, mint a külkereskedelmi képviselet, vagy fióktelep létesítése - az adóregisztráció jelenthet hatékony és tartós megoldást. A nemzetközi közép- és nagyvállalatok által is gyakran alkalmazott terjeszkedési mód a cégalapítás költségeihez képest akár 40 százalékos megtakarítást is jelenthet.

A külföldi piacokon megjelenést tervező magyar cégek a terjeszkedés költségeit és adózási vonzatait is figyelembe véve készítik elő döntéseiket. Sikerüket elsősorban a tevékenység piacképessége, átláthatósága, és a külföldi infrastruktúra költséghatékonysága határozza meg. A külpiaci megjelenés pontos formáját azonban a kapcsolatok várható intenzitásának függvényében érdemes meghatározni. Alkalmi gazdasági kapcsolatok esetén még nem indokolt a magyar társaság folyamatos külpiaci jelenléte, ebben a fázisban jellemzően áfa-mentes, eseti közösségi termékértékesítések történnek. Rendszeressé vált, szoros gazdasági kapcsolatok esetén, amikor már a magyar társaságnak az ügyfelek folyamatos ellátása érdekében árukészletet kell fenntartania külföldön, az optimális megoldás a nemzetközi adóképviselet. A külföldi cégalapítás a legtöbb esetben csak később, a külpiaci részesedés további növelése (pl. a gyártás külföldi beindítása) érdekében válik szükségessé és indokolttá.

A külföldi jelenlét első és harmadik fázisa már jól ismert, a nemzetközi adóképviseletben rejlő lehetőségeket azonban kevés magyar társaság használta ki eddig a külföldi piacszerzések során, pedig számos nemzetközi közép-, és nagyvállalat sikere bizonyítja e megoldás életképességét. „Akár 40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek az adóképviseleti formában működő magyar társaság külföldi jelenlétének költségei, mint a külföldi cégalapítás költségei. A magasabb fix költséggel járó külföldi cégalapítás csak az első hídfőállások kiépítését követően válik hatékonnyá és indokolttá.”- mutatott rá Ágoston Péter, az RSM DTM Hungary Zrt. tanácsadója.

Cégalapítás külföldön: nem biztos, hogy megéri

Az adóképviselet a magyar társaságok számára a külföldi irodák, alkalmazottak és céges eszközök fenntartási költségeitől mentes körülmények között biztosítja a külföldi versenytársaknál olcsóbb és emiatt hatékonyabb működés feltételeit. „A magyar társaság külföldi adóképviseletének költségei, az alvállalkozók és az adóképviselő díjai - amelyek 2010-től Áfa mentesek -, a külföldi cégalapítás költségeihez képest számottevően kedvezőbbek lehetnek”- emelte ki az előnyöket Ágoston Péter.
 

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Visszaesők hagyják bedőlni a cégeket

Az első negyedévben 15 százalékkal több céggel szemben indítottak felszámolási eljárást a hitelezők, mint egy évvel korábban – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Az ágazat továbbra is fertőzött, az új cégek harmada olyan magánszemélyekhez köthető, akik már legalább egy céget hagytak tartozásokkal együtt bedőlni.

MTI Vállalkozás

Kishitel: új konstrukció válsággal sújtott kis cégeknek

Új Magyarország Kishitel néven a válsággal sújtott mikro- és kisvállalkozások számára hitelintézeteken keresztül igénybe vehető konstrukciót dolgozott ki a Magyar Vállalkozásfinanszírozási (MV) Zrt. – jelentette be Benke Ákos, a MV Zrt. vezérigazgatója.