Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni, és ezt meg is teszi. Ez szerinte olyan széles vörös vonal, ami a Holdról is látszik.","shortLead":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen...","id":"20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1.jpg","index":0,"item":"3edca834-48fa-425c-bed0-6ecffc181088","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","timestamp":"2025. március. 09. 22:25","title":"Stefano Bottoni a Fidesz új tervéről: Düh és szorongás keveredik bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"kultura","description":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak, mint valaha. Belle Gibsont a róla szóló dokumentumfilmben az Instagram legborzasztóbb csalójának nevezik: azt állította, halálos betegséget diagnosztizáltak nála, és közben hamis reményt adott olyanoknak, akik a legsebezhetőbbek közé tartoznak. ","shortLead":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak...","id":"20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330.jpg","index":0,"item":"1e63ac4a-8949-45c0-9cb8-31b4df58ac67","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 18:25","title":"Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"732b3083-4eb9-4936-ab57-66660278ed2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emlékszik az első születésnapjára? Esetleg első lépéseire? Nem véletlen, ha nemmel válaszolt, ugyanis az agyunk nem képes kisgyerekkori emlékeinket visszaidézni. Az pedig, hogy mikori az első emlékünk, több tényezőn múlik.","shortLead":"Emlékszik az első születésnapjára? Esetleg első lépéseire? Nem véletlen, ha nemmel válaszolt, ugyanis az agyunk nem...","id":"20250309_elso-emlekek-miert-nem-emlekszunk-kisgyerekkorunk-esemenyeire-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/732b3083-4eb9-4936-ab57-66660278ed2e.jpg","index":0,"item":"1e9697fd-5e31-407a-9c02-a4760a09bb56","keywords":null,"link":"/elet/20250309_elso-emlekek-miert-nem-emlekszunk-kisgyerekkorunk-esemenyeire-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 08:00","title":"Miért nem emlékszünk kisgyerekkorunk eseményeire?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ vált ki, van, amelyik gyengébbet, de olyanok is vannak, amelyeket észre sem vesszük, csak akkor, amikor már bajt okoztak. Mutatjuk, melyek a leggyakoribb stresszfaktorok és hogyan védhetjük meg magunkat tőlük mindennapjaink során.","shortLead":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ...","id":"20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e.jpg","index":0,"item":"bb8dc0f4-e807-4f35-940b-1f17f63160e7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","timestamp":"2025. március. 10. 07:30","title":"Stresszfaktorok a mindennapokban: tudta, hogy a rossz alvás is okozhat stresszt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fotó is készült az intézkedésről. ","shortLead":"Fotó is készült az intézkedésről. ","id":"20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602.jpg","index":0,"item":"12e6aac3-8a42-4776-86e0-b08eaa8e83ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","timestamp":"2025. március. 08. 20:57","title":"A momentumos Gelencsér Ferenc molinót rakott a Karmelita kordonjára, egy tucat rendőrt hívtak rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ec2e947-c7e3-4726-bdb6-bc87f919a1e7","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Még 2022-ben vezették be, azóta már évente több mint 2000 Okosleletet készít ügyfelei számára a Synlab, amely a laborvizsgálatot mesterséges intelligenciával értékelteti ki, és jelzi a betegségek kockázatát. Póda Tamással, a vállalat kereskedelmi és marketingigazgatójával beszélgettünk.","shortLead":"Még 2022-ben vezették be, azóta már évente több mint 2000 Okosleletet készít ügyfelei számára a Synlab, amely...","id":"20250309_hvg-synlab-okoslelet-poda-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ec2e947-c7e3-4726-bdb6-bc87f919a1e7.jpg","index":0,"item":"6da29413-4bf4-4170-af1e-2422e98720cd","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-synlab-okoslelet-poda-tamas","timestamp":"2025. március. 09. 08:30","title":"Dr. MI szól, ha baj van: így értékel laborvizsgálatokat egy magyar algoritmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e támogatni, hogy Ukrajna csatlakozzon az Európai Unióhoz. Hétfő reggelre már az eredményeket is be tudjuk mutatni.","shortLead":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e...","id":"20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482.jpg","index":0,"item":"968065aa-2592-4502-8a95-c2d9a9ce01f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 17:18","title":"Milliárdokat spórolunk az országnak, megmondjuk, mi a magyarok véleménye Ukrajna EU-tagságáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi jöhet a mesés eredményjavulások után? - Járműipari kilátások
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
A vezető autógyártók 2010 nyarán már vaskos nyereségekkel álltak részvényeseik elé, míg egy évvel korábban még a...
A vezető autógyártók 2010 nyarán már vaskos nyereségekkel álltak részvényeseik elé, míg egy évvel korábban még a veszteséges működésre voltak kénytelenek elfogadható magyarázatot találni. Sőt, a gyártók többsége 2010 júliusában már válság előtti profitszintekről számolt be, a korábban nyereségről még csak nem is álmodó Ford és General Motors pedig újra eredményes működéssel büszkélkedhetett.
A 2009 márciusában elért mélypont utáni gyors fölépülésből szinte kivétel nélkül minden gyártó kivette részét. A közel 50 százalékos árbevétel-növekedést jelentő Toyota, az iparág vezető vállalata például a szikrázó profit mellé 50 százalékos eredménynövekedésről szóló tervvel lepte meg részvényeseit.
A legnagyobb európai szereplő, a Volkswagen 2010 második negyedévében két éve nem látott nyereséggel – 1,25 milliárd eurós többlettel – rukkolt elő, míg a luxus kategória legerősebb „játékosa”, a BMW két és fél éves csúcsra ugró profittal zárta a júniusban végződő negyedévet.
Mitől fut a szekér?
A hirtelen bekövetkező pozitív fordulat néhány alapvető stratégiai változásnak volt köszönhető, és csupán kis mértékben annak, hogy a kormányok dollár- és euró milliárdokat költöttek különböző autócsere programokra. Ezzel kapcsolatban egyébiránt több elemző egyenesen azt vallja, hogy hosszabb távon vizsgálva szinte semmilyen élénkítő hatása nem volt ezeknek a programoknak, hiszen az autóeladások megugrása elsősorban az előrehozott vásárlásoknak volt köszönhető, azaz a kedvezményes időszakok lejártával meredek visszaesések következtek az értékesítésekben.
A két alapvető tényező, aminek a tulajdonosok sokat köszönhettek, az a hatékonyságjavulás/költségcsökkentés, illetve a távol-keleti autópiac robosztus bővülése volt. Előbbivel kapcsolatban a recept minden válságban ugyanaz: a visszaeső árbevételeket ellensúlyozandó a vállalatvezetők létszámleépítést jelentenek be, a veszteséges márkákat eladják, vagy átszervezéseket hajtanak végre, a gyenge hatékonysággal működő üzemeket bezárják, vagy a termelést alacsonyabb költséggel működő országokba viszik.
A gyártók ezekkel az eszközökkel szinte kivétel nélkül éltek. A Ford például 300 millió dolláros beruházás keretében alapított új gyárat Kínában, miközben a Volkswagen már a 11. termelőegységének beruházását indította el, amitől arra számít, hogy a távol-keleti országban 4 éven belül évi 3 millióra emelkedik a gyártósorokról legördülő autók száma. Hasonló tendencia bontakozott ki az abroncsgyártók között is, 2010 nyarán már a legtöbb szereplő – így a Continental, a Michelin és a Bridgestone - tervezte a kínai terjeszkedést.
A Ford eközben elbúcsúzott a Volvo, Jaguar és Land Rover márkáktól (előbbit a kínai Zhejiang Geely Holding Group, utóbbi kettőt az indiai Tata Motors vásárolta meg), a Genegal Motors pedig a hosszú évekig tartó halogatást követően belevágott az európai működés átszervezésébe, valamint megvált a Saab-tól, a Hummer és a Pontiac márkák gyártását pedig leállította. A társaság hónapokon keresztül készítette elő az Opel márka értékesítését, végül azonban a „célegyenesben” úgy döntött, hogy az Opel stratégiai fontosságú Európában, és az értékesítés helyett inkább saját erőből állítja talpra. Emellett a válság előtt még a világ legnagyobb autógyártójaként számon tartott GM lazább megállapodásokat kötött a szakszervezetekkel, akik jelentős részben tehetők felelőssé azért, hogy a cég korábban csődvédelembe menekült.
Kína robbant
A hatékonyságjavítás és a költségoldal rendbe tétele mellett 2010 első felében az árbevételek is bőven kétszámjegyű növekedést mutattak a válság legnehezebb hónapjaihoz mérten, ami a globális autópiac talpra állása mellett elsősorban a kínai eladások robbanásának volt köszönhető. A gyártók többségének 2010 első féléves gyorsjelentésében legalább 30-40, a luxus kategóriában pedig inkább a 100 százalékot közelítő értékesítés-növekedést lehetett regisztrálni a kínai piacon.
A távol-keleti országban mért növekedési ütem szinte hihetetlen, a 2009-ben regisztrált 13,6 millió darab jármű már önmagában is 45 százalékos piacbővülést jelentett 2008-hoz képest – ekkor vette át Kína a világ legnagyobb autópiacának címét az Egyesült Államoktól -, az elemzők azonban további masszív felfutást vártak, így a piac mérete 2010 végére elérheti a 16 milliós méretet.
Az Egyesült Államokban és Európában ugyancsak bővülést, de a kínai tempót meg sem közelítő növekedést vártak elemzők 2010 végére. Az USA-ban a 2008-as 13,2 és a 2009-es 10,4 millió után 2010-re megközelítőleg 11,8 millió eladott autóval számoltak az elemzők, míg az Európai Unióban (EU 27 + EFTA) 2010-ben mintegy 14 millió darabos autópiaccal kalkuláltak, ami néhány százalékpontos visszaesést jelentene a 2009-es 14,5 milliós értékhez képest. Az európai piacra várt stagnálás/kismértékű zsugorodás oka elsősorban az volt, hogy a 2009-es eladásokat felpörgették az állami autócsere programok, ennek megfelelően a bázisértékek az országok jelentős részében magasak voltak.
A költséghatékonyság ára
Az autópiaci értékesítési- és profitadatok láttán 2010 első felében a befektetők csak csettinthettek, ezt a pozitív képet azonban némileg beárnyékolták a visszahívások. Az év bosszantó hírekkel indult, különböző műszaki problémák miatt ugyanis előbb a Toyota, majd a Honda és a General Motors kényszerült arra, hogy több millió autót hívjon vissza az utakról. A botrányt csak milliós bírságokkal és a vásárlókat „kiengesztelő” akciókkal - kamatmentes hitel, kedvező lízingfeltételek - tudták megúszni a gyártók.
Az esetek fölvetettek egy érdekes kérdést a szkeptikusok körében: nem lehet, hogy a költségek lefaragása során sikerült túlzásba esni a spórolással, veszélybe sodorva ezzel az autótulajdonosokat? A választ természetesen nem tudhatták meg az érdeklődők, a vizsgálatokat ugyanis jó amerikai módszer szerint peren kívüli egyezségekkel sikerült lezárni, az esetek azonban figyelmeztetően hathattak az autógyártók számára.
Mit hozhat a jövő?
A globális autópiac következő évekbeli teljesítményére egyfajta szétválás lehet jellemző. Miközben az Európai Unióban és az USA-ban nem várható meredek fölfutás az értékesítésekben, addig a feltörekvő világban, elsősorban Kínában és Indiában markáns növekedés várható. Éppen ezért a gyártók közötti versenyből hosszú távon jó eséllyel azok a szereplők kerülhetnek ki győztesen, akik jobban eltalálják a kínai, vagy épp indiai fogyasztók „szája ízét”, emellett a termelés „külföldre telepítése” során a legjobban tudnak alkalmazkodni a feltörekvő világ gazdasági viszonyaihoz.
Ebben a versenyben a Volkswagen nem titkolt célja, hogy a Toyotát letaszítsa a trónról, és a világ legnagyobb autógyártójává lépjen elő. A vállalatvezetés elsősorban a dinamikus kínai terjeszkedésben bízik, konkrét dátumként pedig 2018-at jelölte meg.
Nemcsak a Volkswagennek vannak azonban ambiciózus tervei. A General Motors például egy sikeres tőzsdei bevezetést követően szeretné visszafoglalni korábbi pozícióját a világ „autós térképén”, miközben a Fiat szorosabbra igyekszik majd fűzni szövetségét a Chryslerrel. A luxus kategóriában is kiélezett verseny várható, a következő 10 évben az eladásai megduplázására készülő német BMW piacvezető pozíciójára két játékosnak is fáj a foga: egyrészt a Mercedes márkával versenybe szálló Daimlernek, másrészt az Audit magénak tudó Volkswagennek.
További változás lehet a feltörekvő országok gyártóinak megerősödése. A folyamat már el is kezdődött, elég visszagondolni a Saab, a Volvo, vagy épp a Land Rover márkák kínai vagy indiai kézbe kerülésére, és a főbb európai gyártók kínai vegyesvállalatainak sikereire.
Harmadik változásként érdemes megemlíteni a környezetbarát technológiák térnyerését, melyek most már minden komolyabb gyártó termékpalettáján előkelő helyet kapnak. Emellett – ha bejön az elemzők további olajár-emelkedést valószínűsítő prognózisa – tovább nőhet a takarékosabb, alacsony fogyasztású modellek népszerűsége, ami azonban a szerényebb profitráták miatt nem kimondottan jó hír a gyártók számára. Félteni mindenesetre nem kell őket, vélhetően megtalálják majd a módját, hogy a különböző beépített extrákon keresztül mégis szert tegyenek némi többlethaszonra…
Részvényárak
A járműipari részvények a válság alatt mind a lejtmenet során, mind pedig a 2009 márciusában ütött mélypontok utáni fölpattanásban az élen jártak, azaz a pici átlagot jóval meghaladó mértékben zuhantak, majd álltak talpra.
Az amerikai autószektor mozgását leképező index, a DJ US Automobiles & Parts Index például a 2007 közepén elért 250 pontos magasságból a 2009 márciusi mélypontig 50 pontig esett, elveszítve értékének mintegy 80 százalékát, mialatt a Dow Jones ipari átlag „mindössze” 50 százalékos értékvesztést szenvedett el. A mélypont után ugyanakkor a Dow 50 százalékkal emelkedett, miközben a szektorindex értéke 50 pontról 2010 augusztus végére 165 pontig jutott, ami bő 200 százalékos többletet jelentett.
A járműipar tehát vérbeli ciklikus szektorhoz méltón alaposan megszenvedte a gazdasági válságot, a viharfelhők elvonultával azonban gyors talpra állást mutatott be. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a szektor részvényei elsősorban azoknak az invesztoroknak jelenthetnek befektetési célpontot, akik nem rettennek vissza a heves ármozgásoktól, és bíznak a világgazdaság talpra állásában.
Ha ugyanis a következő években ismét egy nyugodt felívelő szakasz következne a vezető gazdaságokban, és a vállalatok képesek lennének új munkahelyeket teremteni, a lakosság elkölthető jövedelme pedig szépen emelkedne, akkor az autógyártók is egyre nagyobb nyereségre tehetnének szert, amit a részvényárfolyamok is a tőzsdeindexeknél tempósabb emelkedéssel jutalmazhatnának. Ha azonban a kormányzati és jegybanki ösztönzőprogramok kifutásával újabb visszaesés következne, akkor gyorsan töredékükre eshetnének a járműiparban kimutatott profitok, ennek megfelelően az árfolyamok is meredeken zuhannának.
A cégvezetők mindenesetre optimisták a jövőt illetően, ami a kellő bátorsággal rendelkező, a világgazdaság alakulásával kapcsolatban derűlátó befektetőket is beszállásra ösztönözheti.
A témáról további részleteket olvashat a HVG Online ősszel megjelenő Befektetés Plusz 2011 évkönyvében
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.