szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A balatoni hajók és kikötők nagy része még nem rendelkezik biztosítással. Pedig hajók esetében már évi néhány tízezer forintért is elkerülhető, hogy egy rosszul sikerült kikötés akár több százezerrel megterhelje a hajós pénztárcáját.

Az első hajózási biztosítást a tengeri kereskedők hívták életre, hogy a rakományt ért kárt kockázatközösségben viseljék: ha valamelyik hajó szállítmánya odavész kalóztámadásban vagy a vihar miatt, tagok a veszteséget szétosztották egymás között. A trieszti székhelyű Generali biztosító is az elsők között alakult meg 180 évvel ezelőtt.

A Mabisz és a Generali adatai alapján a mintegy 5000 balatoni hajónak csak kis része rendelkezik biztosítással, és ez a kikötők nagy részére is igaz. A 12 főnél több személyt szállító hajókra, teherhajókra, kompokra és gazdasági célból üzemeltetett hajókra egyébként is kötelező a felelősségbiztosítás, de jó, ha a kisebb hobbihajó tulajdonosok is tisztában vannak azzal, hogy a potenciálisan okozható és elszenvedhető kár nagysága miatt mindenképpen érdemes akár felelősség, akár casco biztosítást kötni.

A statisztikák szerint Magyarországon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetőlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, a vitorlások zöme a Balaton hullámait szeli, de akadnak szép számmal az ország egyéb vizein is. Úgy, mint a szárazföldi járműveknél, itt is az üzembentartót terheli a felelősség ha hajójával kárt okoz, és mivel ezek a hajók amúgy sem olcsók, a javíttatásuk is igen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés több százezer forintba is belekerülhet, de egy nagyobb balesetnél előfordulhat akár személyi sérülés is, vagy éppen a hajó is elsüllyedhet. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra – hat hónapra - már néhány tízezer forintért is lehet felelősségbiztosítást kötni, káreseményenkénti 10 millió forintos biztosítási összegre.

A nemzetközi hajólevéllel rendelkező, 10 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai casco-t is köthetnek, például tűzkárra, vagy robbanás, villámcsapás, vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztításokra is. Ez alapvetően Magyarország területére terjed ki, de kibővíthető egyebek mellett Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.

„A Balatonon ma közel 5000 vitorlást tartanak számon, amelyek közül elég csekély a biztosítással rendelkezők száma. A Generalinál is alig több, mint  350 hajótulajdonos kötött szerződést, ami jól mutatja, milyen alacsony még a hajópark biztosítási védelemmel való lefedettsége, pedig egy-egy ilyen hajó ára bizony több tízmillió forint. Volt olyan esetünk, amikor két hajó egy nagyjából 6-os erősségű, 30 fokkal eltérő „befújás” következtében ütközött, de láttunk olyat is, amikor a rosszul rögzített árbóc a mellette lévő hajóra esett, százezres nagyságrendű kárt okozva. Az ilyen esetek a legjellemzőbbek Magyarországon, főleg a Balatonon.” – mondta Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!