Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b87529b9-4d91-4519-aea1-c91a55cac751","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös nyílt verseny 10 kategóriagyőztesét és a shortlistre került fotósokat. Az immár 18. éve megrendezett verseny annak az ünneplése, hogy az egyes fényképek képesek megragadni és kiemelni egy egyedi pillanatot, és közben felidéznek egy szélesebb narratívát is. Idén több mint kétszáz országból 419 ezer fotó érkezett be a versenyre. ","shortLead":"A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös nyílt verseny 10 kategóriagyőztesét és a shortlistre került...","id":"20250311_2025-Sony-World-Photography-Awards-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87529b9-4d91-4519-aea1-c91a55cac751.jpg","index":0,"item":"48804470-7443-4023-b1be-036556a0746c","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250311_2025-Sony-World-Photography-Awards-galeria","timestamp":"2025. március. 11. 17:45","title":"Lebilincselő képekkel itt vannak a Sony World Photography Awards idei győztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10f73138-c6b9-48da-94d4-56e0580c2972","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A brit közmédiát láthatóan felzaklatta a Liverpool kiesése.","shortLead":"A brit közmédiát láthatóan felzaklatta a Liverpool kiesése.","id":"20250312_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-Bajnokok-Ligaja-PSG-kieses-negyeddonto-ertekeles-osztalyzat-nemzetkozi-sajto-bbc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10f73138-c6b9-48da-94d4-56e0580c2972.jpg","index":0,"item":"2c81cedd-8766-43d7-b893-6495b3c11dd4","keywords":null,"link":"/sport/20250312_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-Bajnokok-Ligaja-PSG-kieses-negyeddonto-ertekeles-osztalyzat-nemzetkozi-sajto-bbc","timestamp":"2025. március. 12. 00:55","title":"Szoboszlai legnagyobb erősségét emelik ki a nemzetközi lapok, de a BBC nem kímélte a Liverpoolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz. Egy friss kutatás ugyanis rávilágított, hogy az agy még ilyenkor is meglepően aktív marad, legalábbis erre lehet következtetni a pupilla változásaiból.","shortLead":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz...","id":"20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44.jpg","index":0,"item":"c750576a-b6d4-40b8-aa6e-689ef93a626f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","timestamp":"2025. március. 13. 08:03","title":"Nyitott szemmel kellett aludniuk az embereknek, hogy megfigyeljék őket – és ez egy fontos felfedezéshez vezetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb18ce24-b0cd-4503-8a0a-db6322f57b36","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az állapota miatt menet közben egy másik orvosnak kellett átvennie az operációt. ","shortLead":"Az állapota miatt menet közben egy másik orvosnak kellett átvennie az operációt. ","id":"20250311_pozsonyi-korhaz-bedrogozott-orvos-mutet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb18ce24-b0cd-4503-8a0a-db6322f57b36.jpg","index":0,"item":"881f2638-50c7-4820-9a59-7985044b8f91","keywords":null,"link":"/elet/20250311_pozsonyi-korhaz-bedrogozott-orvos-mutet","timestamp":"2025. március. 11. 14:55","title":"Bedrogozva műtött egy orvos egy pozsonyi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4072eb94-8a9c-4508-a63a-bbb5c94129b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Evolut lifestyle ügynökség nemrégiben átfogó kutatást végzett a szépségipar 100 vezető márkájának hirdetései alapján. A vizsgálat során 300 kiemelkedően teljesítő reklámot elemeztek az európai és amerikai piacokon, és meglepő eredményekre jutottak.","shortLead":"Az Evolut lifestyle ügynökség nemrégiben átfogó kutatást végzett a szépségipar 100 vezető márkájának hirdetései...","id":"20250311_evolut-beauty-hirdetes-kutatas-szepsegipar-marka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4072eb94-8a9c-4508-a63a-bbb5c94129b5.jpg","index":0,"item":"4aec4e51-9927-414f-89de-3fd9245725b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_evolut-beauty-hirdetes-kutatas-szepsegipar-marka","timestamp":"2025. március. 12. 14:25","title":"Evolut-kutatás: Így kell hatékonyan kommunikálnia egy beauty márkának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","shortLead":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","id":"20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0.jpg","index":0,"item":"5c3f0826-f3af-4428-88f1-04d3640bf6c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 12. 07:49","title":"Az EU visszavág Trumpnak, ikonikus amerikai termékekre vet ki vámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ac4d2e-cb7e-4cde-b9b4-db113cd959f6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy másik vonaton is agresszív volt a személyzettel a 44 éves férfi.","shortLead":"Egy másik vonaton is agresszív volt a személyzettel a 44 éves férfi.","id":"20250311_Kes-Nemetorszag-vonat-letartoztatas-utasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ac4d2e-cb7e-4cde-b9b4-db113cd959f6.jpg","index":0,"item":"fd0f2c49-064b-4a81-a50b-9aa722c79379","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_Kes-Nemetorszag-vonat-letartoztatas-utasok","timestamp":"2025. március. 11. 17:17","title":"Késsel fenyegetőző férfi miatt kellett leszállítani több száz embert egy német vonatról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Veled egyetemben.” Ez a szlogenje a két éve indult Diáktaxinak, melynek munkatársai egytől egyig egyetemisták. Bár a járműpark némileg szedett-vedett, és van köztük jócskán tízéves modell is, az alapítók szerint a szolgáltatás minősége fontosabb az autók paramétereinél. Még akkor is, ha az új fővárosi taxisrendelet-tervezet az utóbbiakat szigorítaná.
Árufeltöltés, szórólapozás, pakolás, futószalag melletti munkák, adatrögzítés és szendvicsemberkedés. Ilyen munkákkal kezdi általában minden egyetemista és az esetek többségében ezekkel is fejezi be, ha a tanulás mellett pénzt akar keresni. A Szilágyi testvérek, miután 2009-ben felvették őket az egyetemre, más utat próbáltak. Ebből lett a Diáktaxi. Az üzlet csak két évvel később indult be a sok szükséges hivatalos irat és engedély beszerzése után.
„A társaságnál csak olyan sofőr dolgozhat, aki diák, hallgatói jogviszonya van, vagy nemrég fejezte be az egyetemet” – mondja az egyik alapító, Szilágyi Tamás. A diáktaxi csak este 8-tól reggel 6-ig jár, csak ebben az időben lehet elérni a megadott mobilokon. A társaság célja, hogy ne az új és menő autókkal tűnjön ki a többiek közül, hanem a szolgáltatás minőségével, ami szerintük főként a sofőrökön múlik.
Éjt nappallá téve
„Leinthet ma már bárki egy Audi A8-ast, de semmi garancia nincs rá, hogy ha beültél a kocsiba, akkor a kényelmes üléseken kívül a szolgáltatás többi része is jó. Gyakran halljuk egyetemista utasainktól, hogy beültek egy új autóba, de benne ült egy olyan sofőr, akivel sem beszélgetni, sem zenét hallgatni nem tudtak” – mondta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás, aki a Budapesti Műszaki Egyetemre jár nappalira.
Ha van autó, csak sofőr kell
A taxitársaságok mellett sok sofőrszolgálatot nyújtó cég is van, amelyek nem jelentenek konkurenciát a taxisoknak, hiszen ezt autóval rendelkezők keresik meg, ha maguk már vezetésre alkalmatlanná váltak. A Sofőrszolgálat Fix 1000 és 3200 forint közötti áron viszi haza az ügyfelet autójával együtt. A cégnél megkeresésünkre elmondták, hogy alkalmaznak diákmunkát, ha a munkavállaló rendelkezik a megfelelő papírokkal, vagyis az egészségügyi 2. csoportos orvosi alkalmasságival és PÁV II. alkalmassági vizsgálaton is átesett. „Heti 2-3 éjszakát vállalnak az egyetemisták – a munkavégzés leginkább éjszaka folyik – jellemzően hétvégén. A cég munkatársa szerint napi 5-6 ezer forintot tudnak megkeresni, olyan 50-60 ezer forint körül havonta.
A taxizni akaró diákokat a Diáktaxi Kft. foglalkoztatja. Heti két napot kötelező vállalni, de a sofőrök többsége így is hat napot dolgozik. Ez elsőre azért is érdekes, mert nappal elvben ott az egyetem, míg éjjel dolgoznak. A Diáktaxi sofőrjei azonban azt mondják, az éjszakai munka jobb, a legtöbb diákmunkát ajánló szervezetnél csak napközben lehet dolgozni, pont akkor, amikor az órákra is be kellene járni. Keveset alszanak, de élvezik a munkát, ezért képesek ilyen körülmények között dolgozni – mondja Vass Milán, a Corvinus volt és Szilágyi Péter, a Budapesti Kommunikációs Főiskola jelenlegi hallgatója. Milánnak van egy heti 36 órás nappali állása is, de a taxizást is folytatja, mert „az neki hobbi”.
Jobban fizet és nem fekete meló
A taxizás többet fizet, mint egy átlagos diákmunka. A nappali szórólapozásból és az éjjeli hűtőházi pakolásból nem lehet óránként 400-500 forintnál többet keresni. A Diáktaxinál egy sofőrnek kijön a 800 forintos órabér, és mellette megtarthatja a borravalót is, ami egy forgalmas estén több ezer forint is lehet.
Bár sokat hallani, hogy a taxisok feketén szerzik a jövedelmüket, a Diáktaxinál mindenki be van jelentve, és mindenről adnak számlát. Megéri nekik a szabályok betartása, mert akinek van munkája vagy hallgatói jogviszonya, azután nem kell annyi járulékot fizetni, mint egy normál főállású dolgozó után. A létszám is folyamatosan bővül, most csak fiúk vállalnak taxizást, de hamarosan egy lányt is felvesznek sofőrnek.
Mindamellett egy taxit beüzemelni nem olcsó mulatság. Pusztán a NAV által leplombált, uniós szabványoknak megfelelő óra belekerül 200 ezer forintba. A költségekbe beszáll a Diáktaxi is, az engedélyeket is segít beszerezni.
Csak a zene
A társaság 15 autója más-más márkájú, és a koruk is változó, sok közöttük a 8-10 évnél is idősebb. Az autók fele a Diáktaxit üzemeltető kft.-é, a többi a sofőröké tulajdona. Az ugyanakkor minden autónál elvárás, hogy prémium minőségű audiorendszer legyen benne. Ha az autók kaszniján olvasható szlogen („Veled egyetemben”) nem lenne elég, ebből is kiderül: az egyetemisták a célközönség. Szilágyi Péter és Vass Milán szerint bizalmat ébreszt az utasban, hogy velük egyidős, jókedvű, kommunikatív fiatalok ülnek a volánnál. Az utazóközönség 70-80 százaléka visszatérő utas, nagyon fontos a személyes kapcsolat a sofőr és az utas között.
Diáktaxi
Akadt köztük olyan, aki hajlandó volt akár egy órát is várni a kiválasztott sofőrre, sok ügyfél pedig a Facebookon is bejelöli a kedvenc sofőrjét. A Diáktaxinál abban is segítenek, ha valaki nem tudja, hova menjen bulizni, és persze a törzsutasok címét már fejből tudják. Az ügyfél a Diáktaxinál ugyanazzal a rendszerrel találkozik, mint más társaságoknál. Felhívja a megadott mobilszámot, ahol egy diszpécser fogadja a hívást, aki intézkedik, hogy melyik autó tud hamarabb odaérni.
Beszólnak
A konkurencia viselkedése velük szemben eltérő. Azok, akiknek biztos piacuk van, nagyok és nagy múltúak, normálisan viselkednek velük, mert nem érzik versenytársnak a Diáktaxit. A kisebb, nem fix piaccal rendelkező társaságok sofőrjeivel már több a probléma.
Másban gondolkodnak
A piacvezető társaságokon, és a rendeletet ellenzőkön kívül is találni taxisokat a piacon. A Barát-taxi társaságnál nem kilométerdíj van, hanem fix árakkal dolgoznak. A tervezett útvonalra készítenek egy gyors kalkulációt és előre közlik a transzfer árát. A belvárosi kerületekből fix 2500 forintért fuvaroznak, egy 30 alkalmas reptéri csomag megvásárlásakor pedig plusz hat ingyen utat is ajánlanak. A Nemzeti Taxi kilométerenként 165 forintos díjat hirdet, ami jóval a piaci ár alatt van, bár a 300 forintos alapdíjon felül 700 forintos kiállási díjat is számol, így ezer forintról indul a fuvar.
Vannak társaságok, amelyek nem az ár csökkentésével próbálnak piacot szerezni, hanem a szolgáltatások minőségével. A MB Elit taxi árait a minőség tükrében alakította ki, szolgáltatásuk minőségét a gépkocsipark összetétele, a kollégák megjelenése, kulturáltsága mutatja, és áraik még így is csak 200-300 forintos különbségeket eredményeznek más társaságok viteldíjaihoz képest – ígérik honlapjukon. A Városi Taxi is kilométerenként 167 forint díjat ajánl megrendelőinek, és a nosztalgikus érzéseket keltő külső dizájnnal szeretne kitűnni a tömegből.
„Legtöbbször azon rágnak be, hogy a mi autónkra akár 20 percet is várnak, de nem ülnek be hozzájuk. Egyszer egy helyen többször fordultunk, miközben a másik taxisnak egy fuvarja sem volt, ezért a lehúzott ablakon keresztül behúzott nekem egyet” – meséli Péter. Egy időben megpróbálták elmagyarázni, hogy a mindössze 15 autóval dolgozó társaság nem jelent konkurenciát, csak egy új színfoltot az éjszakai személyszállításban – kevés sikerrel.
A társaság most egy közepesen alacsony tarifával jár, de ha az új taxisrendelet miatt többet kell fizetni a taxiért, kevesebb marad a borravalóra, pedig az órabér mellett komoly összeg az is egy diáknak.
A taxisrendelet-tervezet
Szilágyi Tamás szerint az, hogy pontosan, szinte típusra meghatározzák, hogy milyen autóval lehet taxizni, és az legfeljebb milyen idős lehet, valószínűleg a nagyobb taxitársaságokat hozza helyzetbe. Az egységes szín megjelenése a fővárosi taxizásban szintén: kérdés, mennyi idő alatt kell a szabályokat átvenni, és hogy pontosan mik lesznek azok. Szilágyiék szerint a legnagyobb probléma a témát körbelengő bizonytalanság.
Nyilván a nagyobb társaságok megengedhetik maguknak könnyebben, hogy lecseréljék az autókat vagy az előírt színűre fóliázzák át. Ha még a matricázás mikéntjét is meghatározzák, elvben a Diáktaxi szlogenje sem kerülhet ki a kocsik oldalára. De ez csak a legkisebb gond: nagy kérdés, hogyan tudják majd folytatni. Milán és Péter is hangosan megjegyzi: nem biztos, hogy a fiatalabb autó a kényelmesebb! És van olyan utas, aki kifejezetten szereti a régibb, öregebb autókat, mert ezekre vannak beindulva, vagy valamilyen emlékük kapcsolódik bizonyos típusokhoz.
Egy dolog van, amit a fiúk mindenképpen belevennének a rendeletbe: a végzettség és a képzettség. Ma ugyanis 8 általános sem kell ahhoz, hogy valaki taxizhasson, és bár a diploma vagy az érettségi nem jelenti, hogy valaki jó sofőr lesz, szerintük sok kétes múltú, alkalmatlan taxist lehetne ezzel eltüntetni az utcákról. Valószínűleg a sofőrök egymás közötti, illetve a sofőrök-utasok közötti néha tettlegességig fajuló agresszió is csökkenne. Szilágyiék szerint a nyelvtudás is nagyon fontos feltétel lehetne a külföldi utasok miatt. „A rendelet meghatározza a csomagtartó méretét, valószínűleg épp a reptéri fuvarok miatt. Akkor már nem ártana egy kis nyelvtudást is elvárni” – magyarázta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás.
Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra, illetve Európára nézve Donald Trump intézkedései.