Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60ea9f46-5ed6-43e6-af40-4531762a7fe2","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Milyen vagyonelemei, érdekeltségei lehetnek Rogán Antalnak Amerikában, amit most zároltak, miután felkerült a szankciós listára? A miniszter vagyonnyilatkozatában semmi ilyesmi nincs, ő maga nem nyilatkozik, az amerikai fél pedig, ha zárolt is valamit, nem árulja el.","shortLead":"Milyen vagyonelemei, érdekeltségei lehetnek Rogán Antalnak Amerikában, amit most zároltak, miután felkerült a szankciós...","id":"20250108_Rogan-vagyonnyilatkozat-zarolas-Amerikaban-o-pedig-hallgat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60ea9f46-5ed6-43e6-af40-4531762a7fe2.jpg","index":0,"item":"796788bf-7a10-4280-b4ea-94370ee27204","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Rogan-vagyonnyilatkozat-zarolas-Amerikaban-o-pedig-hallgat-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 16:18","title":"Vagyonnyilatkozata szerint nincs mit zárolni Rogántól Amerikában, a DK nem hiszi, ő pedig hallgat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","shortLead":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","id":"20250107_lewis-hamilton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea.jpg","index":0,"item":"95d9fae6-d556-4441-bef1-008e025b9555","keywords":null,"link":"/elet/20250107_lewis-hamilton-40-eves","timestamp":"2025. január. 07. 12:04","title":"Lewis Hamilton 40 éves lett, és tényleg új életet kezd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f367158-f072-41ac-b062-a81c5e1d482e","c_author":"Az Év Gondoskodó Munkahelye Díj","category":"brandcontent","description":"Biztosan vannak, akik csodálkozva húzzák fel a szemöldöküket, amikor arról hallanak, hogy vannak olyan munkahelyek, ahova a dolgozók szeretnek bejárni. Vannak olyan munkahelyek is, amelyek odafigyelnek arra, hogy a munkatársaik, kollégáik igenis jól érezzék magukat abban a napi 8 órában, amit ott töltenek.Legújabb podcastunkban arról beszélgetünk, hogy milyen az, amikor egy munkahely gondoskodó.","shortLead":"Biztosan vannak, akik csodálkozva húzzák fel a szemöldöküket, amikor arról hallanak, hogy vannak olyan munkahelyek...","id":"20241210_Gondoskodo-munkahely-Pataki-Timea-podcast-penztari-ongondoskodasert-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f367158-f072-41ac-b062-a81c5e1d482e.jpg","index":0,"item":"7896541f-ca68-4f33-a912-d9e763fc8035","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241210_Gondoskodo-munkahely-Pataki-Timea-podcast-penztari-ongondoskodasert-alapitvany","timestamp":"2025. január. 08. 15:30","title":"Fontos, hogy mindenki jól érezze magát a munkában, de azután is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b662baf4-eb41-4ca2-ab2a-aa6494a5fcf5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Noha 2019-ben végül nem vezették be az előkészített szankciókat, már Donald Trump első elnöki ciklusában is gondolkoztak az eszköz bevetésén. Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.","shortLead":"Noha 2019-ben végül nem vezették be az előkészített szankciókat, már Donald Trump első elnöki ciklusában is...","id":"20250108_elozo-Trump-adminisztracio-tervezett-szankciok-Rogan-ellen-Meszaros-Tiborcz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b662baf4-eb41-4ca2-ab2a-aa6494a5fcf5.jpg","index":0,"item":"5e1c8e95-077f-4421-850f-7bdceefeefb7","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_elozo-Trump-adminisztracio-tervezett-szankciok-Rogan-ellen-Meszaros-Tiborcz-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 16:59","title":"Az előző Trump-adminisztráció idején is tervben voltak a Rogán elleni szankciók, sőt Mészáros és Tiborcz neve is felmerült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9223856-2dcf-4799-a1b1-023a1237a667","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az időjárási szélsőségek erősen megzavarták a globális vízkörforgást.","shortLead":"Az időjárási szélsőségek erősen megzavarták a globális vízkörforgást.","id":"20250106_Mitol-voltak-a-brutalis-arvizek-tavaly-A-tudosok-reszletesen-elmagyarazzak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9223856-2dcf-4799-a1b1-023a1237a667.jpg","index":0,"item":"dcd3c36a-d57d-4898-94f6-1c00e18d7d71","keywords":null,"link":"/zhvg/20250106_Mitol-voltak-a-brutalis-arvizek-tavaly-A-tudosok-reszletesen-elmagyarazzak","timestamp":"2025. január. 06. 21:59","title":"Mitől voltak a brutális árvizek tavaly? A tudósok részletesen elmagyarázzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra nőtt. A változást a gyenge forinttal és az energiaárak növekedésével magyarázza a KSH.","shortLead":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra...","id":"20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"87f8390c-6877-46cc-b993-d5ad2f19443b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","timestamp":"2025. január. 07. 08:52","title":"Egyre kellemetlenebb, amit a forint művel: az ipari árak is elszálltak egy hónap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Azzal gyanúsítják a CATL-t, hogy a kínai hadsereggel dolgozik együtt. A cég szerint tévedésről van szó.","shortLead":"Azzal gyanúsítják a CATL-t, hogy a kínai hadsereggel dolgozik együtt. A cég szerint tévedésről van szó.","id":"20250107_usa-catl-debrecen-feketelista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"84f58510-c252-40d4-890d-18e14c03dcaa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_usa-catl-debrecen-feketelista","timestamp":"2025. január. 07. 08:28","title":"Felkerült a debreceni akkugyár tulajdonosa az amerikaiak feketelistájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"972bd26c-075a-44da-898b-73d9ef6472d8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fideszes érintettje is van a zuglói parkolási ügynek, amelyben megtartották az előkészítő tárgyalást.","shortLead":"Fideszes érintettje is van a zuglói parkolási ügynek, amelyben megtartották az előkészítő tárgyalást.","id":"20250107_zugloi-parkolasi-ugy-elokeszito-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/972bd26c-075a-44da-898b-73d9ef6472d8.jpg","index":0,"item":"58d39cbb-690b-451f-b9d3-0242f30ee24d","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_zugloi-parkolasi-ugy-elokeszito-targyalas","timestamp":"2025. január. 07. 14:09","title":"Hat évet kér az ügyészség az MSZP zuglói „erős embereire”, Horváth Csabára és Tóth Csabára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Veled egyetemben.” Ez a szlogenje a két éve indult Diáktaxinak, melynek munkatársai egytől egyig egyetemisták. Bár a járműpark némileg szedett-vedett, és van köztük jócskán tízéves modell is, az alapítók szerint a szolgáltatás minősége fontosabb az autók paramétereinél. Még akkor is, ha az új fővárosi taxisrendelet-tervezet az utóbbiakat szigorítaná.
Árufeltöltés, szórólapozás, pakolás, futószalag melletti munkák, adatrögzítés és szendvicsemberkedés. Ilyen munkákkal kezdi általában minden egyetemista és az esetek többségében ezekkel is fejezi be, ha a tanulás mellett pénzt akar keresni. A Szilágyi testvérek, miután 2009-ben felvették őket az egyetemre, más utat próbáltak. Ebből lett a Diáktaxi. Az üzlet csak két évvel később indult be a sok szükséges hivatalos irat és engedély beszerzése után.
„A társaságnál csak olyan sofőr dolgozhat, aki diák, hallgatói jogviszonya van, vagy nemrég fejezte be az egyetemet” – mondja az egyik alapító, Szilágyi Tamás. A diáktaxi csak este 8-tól reggel 6-ig jár, csak ebben az időben lehet elérni a megadott mobilokon. A társaság célja, hogy ne az új és menő autókkal tűnjön ki a többiek közül, hanem a szolgáltatás minőségével, ami szerintük főként a sofőrökön múlik.
Éjt nappallá téve
„Leinthet ma már bárki egy Audi A8-ast, de semmi garancia nincs rá, hogy ha beültél a kocsiba, akkor a kényelmes üléseken kívül a szolgáltatás többi része is jó. Gyakran halljuk egyetemista utasainktól, hogy beültek egy új autóba, de benne ült egy olyan sofőr, akivel sem beszélgetni, sem zenét hallgatni nem tudtak” – mondta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás, aki a Budapesti Műszaki Egyetemre jár nappalira.
Ha van autó, csak sofőr kell
A taxitársaságok mellett sok sofőrszolgálatot nyújtó cég is van, amelyek nem jelentenek konkurenciát a taxisoknak, hiszen ezt autóval rendelkezők keresik meg, ha maguk már vezetésre alkalmatlanná váltak. A Sofőrszolgálat Fix 1000 és 3200 forint közötti áron viszi haza az ügyfelet autójával együtt. A cégnél megkeresésünkre elmondták, hogy alkalmaznak diákmunkát, ha a munkavállaló rendelkezik a megfelelő papírokkal, vagyis az egészségügyi 2. csoportos orvosi alkalmasságival és PÁV II. alkalmassági vizsgálaton is átesett. „Heti 2-3 éjszakát vállalnak az egyetemisták – a munkavégzés leginkább éjszaka folyik – jellemzően hétvégén. A cég munkatársa szerint napi 5-6 ezer forintot tudnak megkeresni, olyan 50-60 ezer forint körül havonta.
A taxizni akaró diákokat a Diáktaxi Kft. foglalkoztatja. Heti két napot kötelező vállalni, de a sofőrök többsége így is hat napot dolgozik. Ez elsőre azért is érdekes, mert nappal elvben ott az egyetem, míg éjjel dolgoznak. A Diáktaxi sofőrjei azonban azt mondják, az éjszakai munka jobb, a legtöbb diákmunkát ajánló szervezetnél csak napközben lehet dolgozni, pont akkor, amikor az órákra is be kellene járni. Keveset alszanak, de élvezik a munkát, ezért képesek ilyen körülmények között dolgozni – mondja Vass Milán, a Corvinus volt és Szilágyi Péter, a Budapesti Kommunikációs Főiskola jelenlegi hallgatója. Milánnak van egy heti 36 órás nappali állása is, de a taxizást is folytatja, mert „az neki hobbi”.
Jobban fizet és nem fekete meló
A taxizás többet fizet, mint egy átlagos diákmunka. A nappali szórólapozásból és az éjjeli hűtőházi pakolásból nem lehet óránként 400-500 forintnál többet keresni. A Diáktaxinál egy sofőrnek kijön a 800 forintos órabér, és mellette megtarthatja a borravalót is, ami egy forgalmas estén több ezer forint is lehet.
Bár sokat hallani, hogy a taxisok feketén szerzik a jövedelmüket, a Diáktaxinál mindenki be van jelentve, és mindenről adnak számlát. Megéri nekik a szabályok betartása, mert akinek van munkája vagy hallgatói jogviszonya, azután nem kell annyi járulékot fizetni, mint egy normál főállású dolgozó után. A létszám is folyamatosan bővül, most csak fiúk vállalnak taxizást, de hamarosan egy lányt is felvesznek sofőrnek.
Mindamellett egy taxit beüzemelni nem olcsó mulatság. Pusztán a NAV által leplombált, uniós szabványoknak megfelelő óra belekerül 200 ezer forintba. A költségekbe beszáll a Diáktaxi is, az engedélyeket is segít beszerezni.
Csak a zene
A társaság 15 autója más-más márkájú, és a koruk is változó, sok közöttük a 8-10 évnél is idősebb. Az autók fele a Diáktaxit üzemeltető kft.-é, a többi a sofőröké tulajdona. Az ugyanakkor minden autónál elvárás, hogy prémium minőségű audiorendszer legyen benne. Ha az autók kaszniján olvasható szlogen („Veled egyetemben”) nem lenne elég, ebből is kiderül: az egyetemisták a célközönség. Szilágyi Péter és Vass Milán szerint bizalmat ébreszt az utasban, hogy velük egyidős, jókedvű, kommunikatív fiatalok ülnek a volánnál. Az utazóközönség 70-80 százaléka visszatérő utas, nagyon fontos a személyes kapcsolat a sofőr és az utas között.
Diáktaxi
Akadt köztük olyan, aki hajlandó volt akár egy órát is várni a kiválasztott sofőrre, sok ügyfél pedig a Facebookon is bejelöli a kedvenc sofőrjét. A Diáktaxinál abban is segítenek, ha valaki nem tudja, hova menjen bulizni, és persze a törzsutasok címét már fejből tudják. Az ügyfél a Diáktaxinál ugyanazzal a rendszerrel találkozik, mint más társaságoknál. Felhívja a megadott mobilszámot, ahol egy diszpécser fogadja a hívást, aki intézkedik, hogy melyik autó tud hamarabb odaérni.
Beszólnak
A konkurencia viselkedése velük szemben eltérő. Azok, akiknek biztos piacuk van, nagyok és nagy múltúak, normálisan viselkednek velük, mert nem érzik versenytársnak a Diáktaxit. A kisebb, nem fix piaccal rendelkező társaságok sofőrjeivel már több a probléma.
Másban gondolkodnak
A piacvezető társaságokon, és a rendeletet ellenzőkön kívül is találni taxisokat a piacon. A Barát-taxi társaságnál nem kilométerdíj van, hanem fix árakkal dolgoznak. A tervezett útvonalra készítenek egy gyors kalkulációt és előre közlik a transzfer árát. A belvárosi kerületekből fix 2500 forintért fuvaroznak, egy 30 alkalmas reptéri csomag megvásárlásakor pedig plusz hat ingyen utat is ajánlanak. A Nemzeti Taxi kilométerenként 165 forintos díjat hirdet, ami jóval a piaci ár alatt van, bár a 300 forintos alapdíjon felül 700 forintos kiállási díjat is számol, így ezer forintról indul a fuvar.
Vannak társaságok, amelyek nem az ár csökkentésével próbálnak piacot szerezni, hanem a szolgáltatások minőségével. A MB Elit taxi árait a minőség tükrében alakította ki, szolgáltatásuk minőségét a gépkocsipark összetétele, a kollégák megjelenése, kulturáltsága mutatja, és áraik még így is csak 200-300 forintos különbségeket eredményeznek más társaságok viteldíjaihoz képest – ígérik honlapjukon. A Városi Taxi is kilométerenként 167 forint díjat ajánl megrendelőinek, és a nosztalgikus érzéseket keltő külső dizájnnal szeretne kitűnni a tömegből.
„Legtöbbször azon rágnak be, hogy a mi autónkra akár 20 percet is várnak, de nem ülnek be hozzájuk. Egyszer egy helyen többször fordultunk, miközben a másik taxisnak egy fuvarja sem volt, ezért a lehúzott ablakon keresztül behúzott nekem egyet” – meséli Péter. Egy időben megpróbálták elmagyarázni, hogy a mindössze 15 autóval dolgozó társaság nem jelent konkurenciát, csak egy új színfoltot az éjszakai személyszállításban – kevés sikerrel.
A társaság most egy közepesen alacsony tarifával jár, de ha az új taxisrendelet miatt többet kell fizetni a taxiért, kevesebb marad a borravalóra, pedig az órabér mellett komoly összeg az is egy diáknak.
A taxisrendelet-tervezet
Szilágyi Tamás szerint az, hogy pontosan, szinte típusra meghatározzák, hogy milyen autóval lehet taxizni, és az legfeljebb milyen idős lehet, valószínűleg a nagyobb taxitársaságokat hozza helyzetbe. Az egységes szín megjelenése a fővárosi taxizásban szintén: kérdés, mennyi idő alatt kell a szabályokat átvenni, és hogy pontosan mik lesznek azok. Szilágyiék szerint a legnagyobb probléma a témát körbelengő bizonytalanság.
Nyilván a nagyobb társaságok megengedhetik maguknak könnyebben, hogy lecseréljék az autókat vagy az előírt színűre fóliázzák át. Ha még a matricázás mikéntjét is meghatározzák, elvben a Diáktaxi szlogenje sem kerülhet ki a kocsik oldalára. De ez csak a legkisebb gond: nagy kérdés, hogyan tudják majd folytatni. Milán és Péter is hangosan megjegyzi: nem biztos, hogy a fiatalabb autó a kényelmesebb! És van olyan utas, aki kifejezetten szereti a régibb, öregebb autókat, mert ezekre vannak beindulva, vagy valamilyen emlékük kapcsolódik bizonyos típusokhoz.
Egy dolog van, amit a fiúk mindenképpen belevennének a rendeletbe: a végzettség és a képzettség. Ma ugyanis 8 általános sem kell ahhoz, hogy valaki taxizhasson, és bár a diploma vagy az érettségi nem jelenti, hogy valaki jó sofőr lesz, szerintük sok kétes múltú, alkalmatlan taxist lehetne ezzel eltüntetni az utcákról. Valószínűleg a sofőrök egymás közötti, illetve a sofőrök-utasok közötti néha tettlegességig fajuló agresszió is csökkenne. Szilágyiék szerint a nyelvtudás is nagyon fontos feltétel lehetne a külföldi utasok miatt. „A rendelet meghatározza a csomagtartó méretét, valószínűleg épp a reptéri fuvarok miatt. Akkor már nem ártana egy kis nyelvtudást is elvárni” – magyarázta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.