Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","id":"20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"19aa5d68-d018-412c-9da0-64148610f206","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","timestamp":"2025. május. 31. 14:33","title":"Magyar Péter új kegyelmi botrányként jellemezte a letartóztatott javítóintézeti vezető ügyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1aa19fce-d55d-4db3-bd45-0ca2444e9887","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"35 milliárd forintot vitt el a kormányzati különadó.","shortLead":"35 milliárd forintot vitt el a kormányzati különadó.","id":"20250531_Tovabb-nott-a-SPAR-vesztesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1aa19fce-d55d-4db3-bd45-0ca2444e9887.jpg","index":0,"item":"3a5a9423-fa14-44f6-b27b-a29073f7f65f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Tovabb-nott-a-SPAR-vesztesege","timestamp":"2025. május. 31. 16:40","title":"Tovább nőtt a Spar vesztesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kocsi egy család négy tagját ütötte el Grenoble-ban. Az autós feladta magát.","shortLead":"A kocsi egy család négy tagját ütötte el Grenoble-ban. Az autós feladta magát.","id":"20250601_PSG-szurkolok-unneplese-Franciaorszag-Grenoble-gazolas-tomegbe-hajtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"04677522-b092-4443-8019-e5c529c3ccd5","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_PSG-szurkolok-unneplese-Franciaorszag-Grenoble-gazolas-tomegbe-hajtas","timestamp":"2025. június. 01. 08:42","title":"Tömegbe hajtott egy autó Franciaországban a PSG-szurkolók ünneplése közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c36c6a6-94dc-40f9-9874-8d487fd69e73","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Számos vezető még mindig abban hisz, hogy inkább a félelem ereje motivál, holott a pszichológiai biztonság az, amivel fokozható a teljesítmény a munkahelyeken, sőt ez a tartós üzleti siker alapja – állítja Amy C. Edmondson, a Harvard Üzleti Iskolájának professzora. Mi az a pszichológiai biztonság, hogyan teremthető meg, és mennyire van jelen a magyar munkahelyeken?","shortLead":"Számos vezető még mindig abban hisz, hogy inkább a félelem ereje motivál, holott a pszichológiai biztonság az, amivel...","id":"20250530_Pszichologiai-biztonsag-a-munkahelyen-hibazas-kerdezes-teljesitmeny-bizalom-Amy-C-Edmondson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c36c6a6-94dc-40f9-9874-8d487fd69e73.jpg","index":0,"item":"4838e9fc-0577-45c3-8fa9-223912a5e0b3","keywords":null,"link":"/360/20250530_Pszichologiai-biztonsag-a-munkahelyen-hibazas-kerdezes-teljesitmeny-bizalom-Amy-C-Edmondson","timestamp":"2025. május. 30. 19:06","title":"„Nem akarjuk, hogy tudatlannak higgyenek? Ne kérdezzünk!” – kiégés ellen a hibázás kultúrájára lenne szükség a magyar munkahelyeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent megtesz, hogy a herceg Hamupipőkével szemben őt válassza. A film pedig minden eszközt bevet, hogy nézőjét sokkolja, de az együttérzését kivívnia nem sikerül. Kritika.","shortLead":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent...","id":"20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5.jpg","index":0,"item":"ba021006-58da-4c9a-9c00-dc898074ec4f","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 20:00","title":"Szenvtelen szenvedés a szépségért – megnéztük az év legundorítóbb filmjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","shortLead":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","id":"20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6.jpg","index":0,"item":"7e6aec4c-1882-42a5-bc2d-0e6c25223563","keywords":null,"link":"/vilag/20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","timestamp":"2025. május. 31. 17:45","title":"Motorhiba miatt lezuhant és egy lakóházba csapódott egy kisrepülőgép Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU közszolgáltatási termék és anyagáram vezetőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. május. 31. 15:30","title":"Van, aminek nem a vegyes kukában kellene landolnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Veled egyetemben.” Ez a szlogenje a két éve indult Diáktaxinak, melynek munkatársai egytől egyig egyetemisták. Bár a járműpark némileg szedett-vedett, és van köztük jócskán tízéves modell is, az alapítók szerint a szolgáltatás minősége fontosabb az autók paramétereinél. Még akkor is, ha az új fővárosi taxisrendelet-tervezet az utóbbiakat szigorítaná.
Árufeltöltés, szórólapozás, pakolás, futószalag melletti munkák, adatrögzítés és szendvicsemberkedés. Ilyen munkákkal kezdi általában minden egyetemista és az esetek többségében ezekkel is fejezi be, ha a tanulás mellett pénzt akar keresni. A Szilágyi testvérek, miután 2009-ben felvették őket az egyetemre, más utat próbáltak. Ebből lett a Diáktaxi. Az üzlet csak két évvel később indult be a sok szükséges hivatalos irat és engedély beszerzése után.
„A társaságnál csak olyan sofőr dolgozhat, aki diák, hallgatói jogviszonya van, vagy nemrég fejezte be az egyetemet” – mondja az egyik alapító, Szilágyi Tamás. A diáktaxi csak este 8-tól reggel 6-ig jár, csak ebben az időben lehet elérni a megadott mobilokon. A társaság célja, hogy ne az új és menő autókkal tűnjön ki a többiek közül, hanem a szolgáltatás minőségével, ami szerintük főként a sofőrökön múlik.
Éjt nappallá téve
„Leinthet ma már bárki egy Audi A8-ast, de semmi garancia nincs rá, hogy ha beültél a kocsiba, akkor a kényelmes üléseken kívül a szolgáltatás többi része is jó. Gyakran halljuk egyetemista utasainktól, hogy beültek egy új autóba, de benne ült egy olyan sofőr, akivel sem beszélgetni, sem zenét hallgatni nem tudtak” – mondta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás, aki a Budapesti Műszaki Egyetemre jár nappalira.
Ha van autó, csak sofőr kell
A taxitársaságok mellett sok sofőrszolgálatot nyújtó cég is van, amelyek nem jelentenek konkurenciát a taxisoknak, hiszen ezt autóval rendelkezők keresik meg, ha maguk már vezetésre alkalmatlanná váltak. A Sofőrszolgálat Fix 1000 és 3200 forint közötti áron viszi haza az ügyfelet autójával együtt. A cégnél megkeresésünkre elmondták, hogy alkalmaznak diákmunkát, ha a munkavállaló rendelkezik a megfelelő papírokkal, vagyis az egészségügyi 2. csoportos orvosi alkalmasságival és PÁV II. alkalmassági vizsgálaton is átesett. „Heti 2-3 éjszakát vállalnak az egyetemisták – a munkavégzés leginkább éjszaka folyik – jellemzően hétvégén. A cég munkatársa szerint napi 5-6 ezer forintot tudnak megkeresni, olyan 50-60 ezer forint körül havonta.
A taxizni akaró diákokat a Diáktaxi Kft. foglalkoztatja. Heti két napot kötelező vállalni, de a sofőrök többsége így is hat napot dolgozik. Ez elsőre azért is érdekes, mert nappal elvben ott az egyetem, míg éjjel dolgoznak. A Diáktaxi sofőrjei azonban azt mondják, az éjszakai munka jobb, a legtöbb diákmunkát ajánló szervezetnél csak napközben lehet dolgozni, pont akkor, amikor az órákra is be kellene járni. Keveset alszanak, de élvezik a munkát, ezért képesek ilyen körülmények között dolgozni – mondja Vass Milán, a Corvinus volt és Szilágyi Péter, a Budapesti Kommunikációs Főiskola jelenlegi hallgatója. Milánnak van egy heti 36 órás nappali állása is, de a taxizást is folytatja, mert „az neki hobbi”.
Jobban fizet és nem fekete meló
A taxizás többet fizet, mint egy átlagos diákmunka. A nappali szórólapozásból és az éjjeli hűtőházi pakolásból nem lehet óránként 400-500 forintnál többet keresni. A Diáktaxinál egy sofőrnek kijön a 800 forintos órabér, és mellette megtarthatja a borravalót is, ami egy forgalmas estén több ezer forint is lehet.
Bár sokat hallani, hogy a taxisok feketén szerzik a jövedelmüket, a Diáktaxinál mindenki be van jelentve, és mindenről adnak számlát. Megéri nekik a szabályok betartása, mert akinek van munkája vagy hallgatói jogviszonya, azután nem kell annyi járulékot fizetni, mint egy normál főállású dolgozó után. A létszám is folyamatosan bővül, most csak fiúk vállalnak taxizást, de hamarosan egy lányt is felvesznek sofőrnek.
Mindamellett egy taxit beüzemelni nem olcsó mulatság. Pusztán a NAV által leplombált, uniós szabványoknak megfelelő óra belekerül 200 ezer forintba. A költségekbe beszáll a Diáktaxi is, az engedélyeket is segít beszerezni.
Csak a zene
A társaság 15 autója más-más márkájú, és a koruk is változó, sok közöttük a 8-10 évnél is idősebb. Az autók fele a Diáktaxit üzemeltető kft.-é, a többi a sofőröké tulajdona. Az ugyanakkor minden autónál elvárás, hogy prémium minőségű audiorendszer legyen benne. Ha az autók kaszniján olvasható szlogen („Veled egyetemben”) nem lenne elég, ebből is kiderül: az egyetemisták a célközönség. Szilágyi Péter és Vass Milán szerint bizalmat ébreszt az utasban, hogy velük egyidős, jókedvű, kommunikatív fiatalok ülnek a volánnál. Az utazóközönség 70-80 százaléka visszatérő utas, nagyon fontos a személyes kapcsolat a sofőr és az utas között.
Diáktaxi
Akadt köztük olyan, aki hajlandó volt akár egy órát is várni a kiválasztott sofőrre, sok ügyfél pedig a Facebookon is bejelöli a kedvenc sofőrjét. A Diáktaxinál abban is segítenek, ha valaki nem tudja, hova menjen bulizni, és persze a törzsutasok címét már fejből tudják. Az ügyfél a Diáktaxinál ugyanazzal a rendszerrel találkozik, mint más társaságoknál. Felhívja a megadott mobilszámot, ahol egy diszpécser fogadja a hívást, aki intézkedik, hogy melyik autó tud hamarabb odaérni.
Beszólnak
A konkurencia viselkedése velük szemben eltérő. Azok, akiknek biztos piacuk van, nagyok és nagy múltúak, normálisan viselkednek velük, mert nem érzik versenytársnak a Diáktaxit. A kisebb, nem fix piaccal rendelkező társaságok sofőrjeivel már több a probléma.
Másban gondolkodnak
A piacvezető társaságokon, és a rendeletet ellenzőkön kívül is találni taxisokat a piacon. A Barát-taxi társaságnál nem kilométerdíj van, hanem fix árakkal dolgoznak. A tervezett útvonalra készítenek egy gyors kalkulációt és előre közlik a transzfer árát. A belvárosi kerületekből fix 2500 forintért fuvaroznak, egy 30 alkalmas reptéri csomag megvásárlásakor pedig plusz hat ingyen utat is ajánlanak. A Nemzeti Taxi kilométerenként 165 forintos díjat hirdet, ami jóval a piaci ár alatt van, bár a 300 forintos alapdíjon felül 700 forintos kiállási díjat is számol, így ezer forintról indul a fuvar.
Vannak társaságok, amelyek nem az ár csökkentésével próbálnak piacot szerezni, hanem a szolgáltatások minőségével. A MB Elit taxi árait a minőség tükrében alakította ki, szolgáltatásuk minőségét a gépkocsipark összetétele, a kollégák megjelenése, kulturáltsága mutatja, és áraik még így is csak 200-300 forintos különbségeket eredményeznek más társaságok viteldíjaihoz képest – ígérik honlapjukon. A Városi Taxi is kilométerenként 167 forint díjat ajánl megrendelőinek, és a nosztalgikus érzéseket keltő külső dizájnnal szeretne kitűnni a tömegből.
„Legtöbbször azon rágnak be, hogy a mi autónkra akár 20 percet is várnak, de nem ülnek be hozzájuk. Egyszer egy helyen többször fordultunk, miközben a másik taxisnak egy fuvarja sem volt, ezért a lehúzott ablakon keresztül behúzott nekem egyet” – meséli Péter. Egy időben megpróbálták elmagyarázni, hogy a mindössze 15 autóval dolgozó társaság nem jelent konkurenciát, csak egy új színfoltot az éjszakai személyszállításban – kevés sikerrel.
A társaság most egy közepesen alacsony tarifával jár, de ha az új taxisrendelet miatt többet kell fizetni a taxiért, kevesebb marad a borravalóra, pedig az órabér mellett komoly összeg az is egy diáknak.
A taxisrendelet-tervezet
Szilágyi Tamás szerint az, hogy pontosan, szinte típusra meghatározzák, hogy milyen autóval lehet taxizni, és az legfeljebb milyen idős lehet, valószínűleg a nagyobb taxitársaságokat hozza helyzetbe. Az egységes szín megjelenése a fővárosi taxizásban szintén: kérdés, mennyi idő alatt kell a szabályokat átvenni, és hogy pontosan mik lesznek azok. Szilágyiék szerint a legnagyobb probléma a témát körbelengő bizonytalanság.
Nyilván a nagyobb társaságok megengedhetik maguknak könnyebben, hogy lecseréljék az autókat vagy az előírt színűre fóliázzák át. Ha még a matricázás mikéntjét is meghatározzák, elvben a Diáktaxi szlogenje sem kerülhet ki a kocsik oldalára. De ez csak a legkisebb gond: nagy kérdés, hogyan tudják majd folytatni. Milán és Péter is hangosan megjegyzi: nem biztos, hogy a fiatalabb autó a kényelmesebb! És van olyan utas, aki kifejezetten szereti a régibb, öregebb autókat, mert ezekre vannak beindulva, vagy valamilyen emlékük kapcsolódik bizonyos típusokhoz.
Egy dolog van, amit a fiúk mindenképpen belevennének a rendeletbe: a végzettség és a képzettség. Ma ugyanis 8 általános sem kell ahhoz, hogy valaki taxizhasson, és bár a diploma vagy az érettségi nem jelenti, hogy valaki jó sofőr lesz, szerintük sok kétes múltú, alkalmatlan taxist lehetne ezzel eltüntetni az utcákról. Valószínűleg a sofőrök egymás közötti, illetve a sofőrök-utasok közötti néha tettlegességig fajuló agresszió is csökkenne. Szilágyiék szerint a nyelvtudás is nagyon fontos feltétel lehetne a külföldi utasok miatt. „A rendelet meghatározza a csomagtartó méretét, valószínűleg épp a reptéri fuvarok miatt. Akkor már nem ártana egy kis nyelvtudást is elvárni” – magyarázta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás.