Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Összevetettek a bírságok mértékét a fizetésekkel. ","shortLead":"Összevetettek a bírságok mértékét a fizetésekkel. ","id":"20250121_gyorshajtas-Magyarorszag-Ausztria-Szlovakia-Romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e.jpg","index":0,"item":"6c4a3f36-89e2-44a5-afb5-4a8493a13fee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_gyorshajtas-Magyarorszag-Ausztria-Szlovakia-Romania","timestamp":"2025. január. 21. 16:46","title":"Ennyire drága a magyaroknak a gyorshajtás a szomszédos országokhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Virológiai Nemzeti Laboratóriuma (VNL) és a RoLink Biotechnology Kft. szakemberei – közölte az intézmény.","shortLead":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem...","id":"20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee.jpg","index":0,"item":"f772abbd-6ab8-4436-a8f3-b518881b468f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","timestamp":"2025. január. 21. 13:33","title":"Olyan eszközt fejlesztenek pécsi kutatók, ami gyorsíthatja a vakcinafejlesztést is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad műelemzést Para-Kovács Imre.","shortLead":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad...","id":"20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6.jpg","index":0,"item":"1d115be9-fc34-4d8b-b926-2cb52935be2b","keywords":null,"link":"/360/20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","timestamp":"2025. január. 21. 14:24","title":"Para-Kovács Imre: Majka számolt a következményekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f4b240-0352-49d3-96ca-0b0a89dfb684","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A feltételezett elkövetőt őrizetbe vették.","shortLead":"A feltételezett elkövetőt őrizetbe vették.","id":"20250122_nemetorszag-keses-tamadas-bajororszag-aschaffenburgban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f4b240-0352-49d3-96ca-0b0a89dfb684.jpg","index":0,"item":"05b6e393-a41e-47fd-87e1-c610f6038fc0","keywords":null,"link":"/vilag/20250122_nemetorszag-keses-tamadas-bajororszag-aschaffenburgban","timestamp":"2025. január. 22. 14:06","title":"Leszúrtak két embert a bajorországi Aschaffenburg egyik parkjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis vannak az állaton világos tollak is. Egy nemrég megfigyelt példány azonban tetőtől talpig fekete.","shortLead":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis...","id":"20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0.jpg","index":0,"item":"b8b811f6-10aa-4d21-9351-44f0b0f30fe4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","timestamp":"2025. január. 21. 12:03","title":"Soha nem látott királypingvint vettek videóra, teljesen fekete a tolla – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 22. 15:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9a4964cf-4b51-4ef4-9f3b-f1a83ac837a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz kötődésű Star Blizzard újabb, magas rangú szereplők elleni adathalászkampányt indított: kormányzati, diplomáciai, védelmi, nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó, valamint Ukrajnát segítő szervezetek egyaránt a célkeresztjükben vannak.","shortLead":"Az orosz kötődésű Star Blizzard újabb, magas rangú szereplők elleni adathalászkampányt indított: kormányzati...","id":"20250120_whatsapp-star-blizzard-adathalasz-kampany-tamadas-beszelgetesek-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a4964cf-4b51-4ef4-9f3b-f1a83ac837a0.jpg","index":0,"item":"f284aaa9-3cef-48fb-8568-067e5cc1d67e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_whatsapp-star-blizzard-adathalasz-kampany-tamadas-beszelgetesek-ellopasa","timestamp":"2025. január. 20. 18:03","title":"A vírusirtó sem riaszt az újfajta támadásnál, de minden WhatsApp-beszélgetését ellophatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d37e0e2-e5ff-4ae9-88b0-bd4ef3fb484f","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Olykor előfordul, hogy a pár egyik tagja önismereti munkát folytatva úgy érzi, „szintet lépett”, a lelki fejlődést tekintve messze jár társától.","shortLead":"Olykor előfordul, hogy a pár egyik tagja önismereti munkát folytatva úgy érzi, „szintet lépett”, a lelki fejlődést...","id":"20250121_Mi-a-megoldas-ha-az-egyikunk-elfejlodik-a-masik-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d37e0e2-e5ff-4ae9-88b0-bd4ef3fb484f.jpg","index":0,"item":"7c066aac-adad-4c5f-9c55-b36871e98f54","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250121_Mi-a-megoldas-ha-az-egyikunk-elfejlodik-a-masik-mellett","timestamp":"2025. január. 21. 12:41","title":"Mi a megoldás, ha az egyikünk elfejlődik a másik mellett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Itt a megoldás a kátyú ellen, csak az útépítőlobbinak nem tetszik
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Forradalmasíthatja az útépítést a Mol és a Pannon Egyetem által kifejlesztett gumibitumen, amelynek élettartama duplája, karbantartási költsége pedig jóval kevesebb, mint a most használt hagyományos bitumennek. Eközben ökotudatos megoldást is kínál a kiszolgált gumiabroncsok újrahasznosítására.
Sokféle módszer létezik a gumiabroncsok újrahasznosítására, de mint arról korábban beszámoltunk, a Mol Nyrt. megoldása ver minden eddig ismert elképzelést. Az energiaipari vállalat a Pannon Egyetemmel közösen végzett kutatás-fejlesztés eredményeképpen, olyan szabadalommal állt elő, amely leválthatja az eddig használt útburkoló anyagokat egy költséghatékonyabb és tartósabb megoldással, amelynek egyik alapanyagát a használt gumiabroncsok adják. Ilyen, gumibitumenes aszfaltszőnyeg borítja már a 3121-es közutat 8,4 kilométeres távon, Jánoshida és Jászboldogháza között. A közelmúltban elkészült beruházás az első az országban, amelynél ilyen nagyságban került az útra gumi alapanyagú kopóréteg.
„Az újonnan kifejlesztett találmánynak sokkal hosszabb az élettartama, nagyobb a teherbírása, nyáron kevésbé hajlamos a nyomvályúsodásra, télen pedig a repedésre, kátyúsodásra. Tehát a gumibitumennel készült utak fenntartása így lényegesen kevesebbe kerül" – összegzi az előnyöket Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa.
Nem a gumibitumen az újdonság, hanem az előállítási technológia
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, előállításának és felhasználási lehetőségeinek azonban mostanáig jelentős korlátai voltak. Útépítésre először az Egyesült Államokban alkalmazták, de Ázsiában és Európában – elsősorban Spanyolországban és Portugáliában – is felismerték már előnyeit. Portugáliában például 2007 óta kormányrendelettel támogatják a gumiőrlemények gumibitumenként alkalmazását. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban már vannak tapasztalatok útépítési felhasználására, általános elterjedésük még váratott magára.
MTI / Balaton József
A Mol több mint tíz éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag gyártásán, hogy mára egy olyan megoldással álljon elő, amely széles körben elérhetővé teheti a technológiát. Az eddig ismert eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítik, ami azzal jár, hogy néhány órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. A Pannon Egyetemmel közös kutatás révén erre a problémára sikerült megoldást találni úgy, hogy egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a korábban helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását is.
A XXI. század útburkolata?
A gumibitumen 2008-ban Építőipari Műszaki Engedélyt kapott közlekedésépítési célú felhasználásra (ÉME 13/2008). A termék és az előállítási eljárás 2009-ben szabadalmi oltalmat nyert. A gumibitumen előnyei: - hulladék gumiabroncsok környezetbarát hasznosítása, - kiváló tapadás, ami jelentős, 5-10 százalékos fékútcsökkentő hatást eredményez, ami pedig javítja a közlekedés biztonságát, - a régi bitumenhez képest hosszabb élettartam, - jobb fáradási tulajdonságok, ezért kevésbé repedezik az aszfalt, - Nagyobb terhelhetőség, kisebb nyomvályúsodás,
- lényegesen kisebb menetzaj, - jobb ellenálló-képesség a környezeti hatásokkal szemben,
- alacsonyabb fenntartási költségek,
- alacsonyabb vízfelhasználás a gyártás során.
„A 420 millió forint összköltségű projekt, amelyhez 128 millió forint támogatást nyertünk a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében, új fejezetet nyithat az útépítésben. A program célja az volt, hogy saját szabadalom alapján felépüljön egy gumibitumen-üzem, optimalizáljuk a gyártást, és bevezessük az új terméket” – mondta korábban Holló András projektvezető. Tavaly elkészült a Mol zalai finomítójában a gumibitumen-gyártó részleg, ahol évi 5 ezer tonna útburkoló anyagot tudnak előállítani, ami 100-150 kilométer, 6 méter széles és 5 centiméter kopóréteggel rendelkező út felépítéséhez elegendő, mintegy 100-150 ezer gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításával.
A gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására. „Egy kilométer út burkolásához elegendő gumibitumenhez ezer kidobott személygépkocsi-gumiabroncsot használunk fel” – közölte Holló András. Emellett közlekedésbiztonsági haszna is van az új terméknek, a jobb tapadóképességnek köszönhetően az autók féktávolságát 5-10 százalékkal lerövidíti.
Már használják
"A gumibitumenes technológiát az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok teljes körű útfelújítási projektjeinél már több helyen is alkalmazták" – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője. A kivitelezők a Királyegyháza-Sellye összekötő út 0,65, a Cigánd-Pácin összekötő út 3,95 és az Újszilvás–Tápiógyörgye–Jánoshida összekötő út 8,4 kilométeres szakaszánál gumibitumenes technológiát használtak, illetve más program keretében a 81-es főút mintegy 0,9 kilométeres szakaszán.
Fazekas István
„A technológiai leírás alapján ez az új kötőanyag jelentősen hozzájárulhat a használt abroncsokból származó gumiőrlemény révén a közlekedésből származó menetzaj csökkentéséhez is, így az életminőség javításához. A termék jelentős nemzetgazdasági értéket képviselhet, hiszen a használt gumiabroncsok környezetbarát újrahasznosítása valósul meg értékteremtő módon” – teszi hozzá Pécsi. A termék megfelel a ma érvényben lévő magyar útépítési szabványoknak. A kommunikációs osztályvezető szerint azonban még évekbe telhet, amíg széles körűen alkalmazzák a megoldást, hiszen mint ahogy mondja, „előbb ki kell várni, hogy miként reagálnak az idő múlására az eddig felépült útszakaszok, aztán ha beigazolódik a minőségi különbség, akkor érdemes százmilliárdokat belefektetni”. Ez a tesztidőszak a kommunikációs vezető szerint évekbe is telhet.
Abroncs lenne bőven
Tavaly a Magyar Gumiabroncs Szövetség tagvállalatai összesen 42 ezer tonna abroncsot értékesítettek a magyar piacon, a szabályozás szerint ennek 75 százalékát kell visszagyűjteniük – mondta a hvg.hu-nak Morent Péter, a szövetség (HTA) ügyvezető elnöke. A visszagyűjtött mennyiség egynegyedét az energetikában használják fel – jellemzően cementgyárakban elégetik, a fennmaradó részből készülhet gumibitumen. A szövetség tagvállalatai a teljes magyar forgalom 80-83 százalékát fedik le, a fennmaradó értékesítés megoszlik a nem tag kereskedők, valamint a szürke és feketekereskedelem között, amelynek mértékét nagyon nehéz akár csak megbecsülni is. A szövetség várakozásai szerint 2013-ban nő a felhasználható abroncsmennyiség, az első tíz havi adatok alapján a haszomgépjűtmű abroncs eladások 10, a személygépkocsikra valóké pedig 3 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa ugyanakkor megerősítette, hogy az év végéig birtokában lesznek minden szükséges engedélynek, így már alkalmazzák majd a technológiát a Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár által közelmúltban bejelentett 33 milliárd forintos útfelújítási programban, amelynek keretében országszerte több mint 520 kilométeren 287 kritikus állapotú szakaszon javítják majd fő- és mellékutak hibáit. Sziráki szerint ennél jobb referencia nem kell, és szakmailag nem tartja elfogadhatónak a Magyar Közút reakcióját, miszerint többéves tesztidőszakra lenne szükség, hiszen véleménye szerint az már megtörtént az egyetemi fejlesztés időszakában, „ráadásul a gumibitumenes technológiát már évtizedek óta használják külföldön, most csak annak további fejlesztése történt, ami széles körben elérhetővé teszi a már bevált megoldást.”
Majdnem mindenki örül a kátyúmentes utaknak
Az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa felhívja a figyelmet, hogy nemcsak a használtgumi-felhasználás és zajcsökkentés szempontjából környezetbarát az előállított termék, hanem a gyártás során a vízfelhasználás is 1/24-e a korábbi technológiáénak. Sziráki szerint egyedüli nehézség a termék szakmával való elfogadtatása lesz, hiszen a gumibitumen felhasználásával létrejövő utak jobb minőségűek lesznek, a kátyúzás is tartósabb, így egyre ritkábban lesz rá szükség. „Ez azt jelenti, hogy szűkülni fog a piac, és kevesebb szereplőre lesz szükség” – mondja, majd hozzáteszi, hogy becslései szerint ez akár 8 éven belül harmadára olvaszthatja a piaci szereplők számát. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy termék előnyei csak a megfelelő kivitelezés mellett garantálhatóak, tehát ha a kátyúzás nem történik szakszerűen, akkor az élettartam sem az elvárások szerint fog alakulni.
Fényvisszaverő út
Hollandiában más előnyét is felfedezték a gumi kopórétegnek, mégpedig, hogy foszforeszkáló elemek bekeverésével fényt is tud biztosítani az aszfalt. A 2014-ben induló beruházás keretében egy autópálya-szakaszt dinamikus, a hőmérsékleti viszonyokra reagáló aszfaltréteggel látnak el. Egyrészt világítanak majd rajta az útburkolati jelek, másrészt az úttest sötétben halványan „derengeni” kezd, amennyiben a hőmérséklet nulla Celsius fokra vagy az alá csökken, a csúszós útviszonyokra figyelmeztető ábrákat megjelenítve. Az út anyagába kevert, fényre reagáló por a nappali világosságból szerzi energiáját az éjszakai aktivitáshoz, és tíz órán keresztül képes fényt kibocsátani. A tervező, Daan Roosegaarde cége első lépésben egy néhány száz méteres szakaszon fekteti le az úttörő aszfaltot, a szélesebb körű alkalmazás a következő öt évben várható.
Egy brit vállalat aszfaltra felhordható bevonata is hasonlókra képes, amivel a közlekedés biztonságának javítása a cél. A mindössze 4 óra alatt megszáradó felület szintén a nap fényét gyűjti magába, és éjszaka több órán keresztül is képes halványan derengeni. A Pro-Teq nevű angol vállalat találmánya ellenáll a kopásnak és az időjárás különböző viszontagságainak, ugyanolyan tapadást biztosít azonban, mint a normál aszfalt, miközben képes arra, hogy nappal magába gyűjtse a napfény energiáját, aminek köszönhetően éjszaka világítani tud. Ha beválik az ötlet, népszerű lehet például Belgiumban, ahol az egész autópálya-hálózat ki van világítva. Ezzel a megoldással a drága villamos energiát a nap energiájára cserélhetnék. A brit cég bevonata csak halványan derengővé tenné az útburkolatot, tehát semmiképpen nem lenne zavaró a ragyogás mértéke, ráadásul így elég sokáig, akár 10 óráig is képes lehet világítani.