Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","shortLead":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","id":"20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4.jpg","index":0,"item":"5e5fa801-b6ad-4cc1-a27f-44219964a56d","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","timestamp":"2025. április. 27. 12:07","title":"Tömegek várakoznak, hogy láthassák Ferenc pápa végső nyughelyét, amin egy szál fehér rózsa fekszik – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"613d7d98-4219-4dd4-bda9-86c1d2ead82a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ülésen 19 előterjesztés vitáját folytatják le.","shortLead":"Az ülésen 19 előterjesztés vitáját folytatják le.","id":"20250428_A-Kover-Laszlo-altal-kiszabott-buntetesekrol-is-szavaz-a-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/613d7d98-4219-4dd4-bda9-86c1d2ead82a.jpg","index":0,"item":"61bb4ee3-b5e4-445e-81ce-7431e076d1c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_A-Kover-Laszlo-altal-kiszabott-buntetesekrol-is-szavaz-a-parlament","timestamp":"2025. április. 28. 08:25","title":"A Kövér László által kiszabott büntetésekről szavaz a parlament","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd","c_author":"Lyreco Central Europe","category":"brandcontent","description":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának fejlesztésén túl a tanácsadói hálózat finomhangolásával igyekszik megőrizni vezető szerepét. Mikulas Herskovic-csal, a Lyreco Central Europe ügyvezető igazgatójával beszélgettünk fenntarthatóságról, a munkahelyi jóllét biztosításáról, a stabil ügyfélkapcsolatok kialakításáról, valamint arról, mi lesz a vállalat fókuszában a következő években Magyarországon.","shortLead":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának...","id":"20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd.jpg","index":0,"item":"70ab956e-fecf-4c6f-97e0-14909f12bdee","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","timestamp":"2025. április. 27. 19:30","title":"Az irodaszereken túl – fenntartható megoldásokkal a munkahelyi jóllétért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07b4ecfe-fc29-4072-933f-d0b5fe7669a1","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani, hogy ne essen össze” – így emlékezett vissza évtizedekkel a terápia után a költő pszichoanalitikusa, Gyömrői Edit. A drámai találkozásukról készült, Reménytelenül című filmet nemrég mutatták be.","shortLead":"Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani...","id":"20250426_hvg-gyermekke-tette-jozsef-attila-gyomroi-edit-film-remenytelenul-kolteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07b4ecfe-fc29-4072-933f-d0b5fe7669a1.jpg","index":0,"item":"6c607c8d-cc4b-42fa-b748-45d0c2c6f5f1","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-gyermekke-tette-jozsef-attila-gyomroi-edit-film-remenytelenul-kolteszet","timestamp":"2025. április. 26. 16:30","title":"„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fe2aab0-3954-4748-8e1b-f73424489d55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Kijev szerint az „operatív helyzet összetett”.","shortLead":"Kijev szerint az „operatív helyzet összetett”.","id":"20250426_Az-ukranok-szerint-Putyin-hazudott-nem-foglaltak-vissza-az-oroszok-a-kurszki-regiot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe2aab0-3954-4748-8e1b-f73424489d55.jpg","index":0,"item":"7cfbefcc-625f-457b-9d24-f6caed716bb6","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Az-ukranok-szerint-Putyin-hazudott-nem-foglaltak-vissza-az-oroszok-a-kurszki-regiot","timestamp":"2025. április. 26. 16:55","title":"Az ukránok szerint Putyin hazudott, nem foglalták vissza az oroszok a kurszki régiót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c17d830-ab6d-4d4d-8d6d-49ae1480f01a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök legidősebb fia viccesnek találta, hogy Magyarországot 1 millió euróra bünteti az Európai Unió naponta, amiért nem fogadja be a menekülteket, de szerinte ez a világ legnagyobb üzlete.","shortLead":"Az amerikai elnök legidősebb fia viccesnek találta, hogy Magyarországot 1 millió euróra bünteti az Európai Unió...","id":"20250426_donald-trump-jr-magyarorszag-gazdasag-europai-unio-vamhaboru-buntetes-kina-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c17d830-ab6d-4d4d-8d6d-49ae1480f01a.jpg","index":0,"item":"ea025682-cc6e-4265-9074-8b3693a2c88d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250426_donald-trump-jr-magyarorszag-gazdasag-europai-unio-vamhaboru-buntetes-kina-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 26. 17:47","title":"Donald Trump Jr.: Magyarország olyan, mint a mennyország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb7217ec-b209-4720-a357-841c38c0365d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Felkavaró, gyaníthatóan iszlámellenes indíttatású gyilkosság történt egy dél-franciaországi mecsetben. François Bayrou miniszterelnök azt ígérte, mindent megtesznek a tettes kézre kerítése és megbüntetése érdekében.","shortLead":"Felkavaró, gyaníthatóan iszlámellenes indíttatású gyilkosság történt egy dél-franciaországi mecsetben. François Bayrou...","id":"20250427_Otven-kesszurassal-vegeztek-ki-egy-muszlim-ferfit-egy-francia-mecsetben-videora-vettek-a-haldoklasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb7217ec-b209-4720-a357-841c38c0365d.jpg","index":0,"item":"72d71eb0-658f-402c-a638-d45bbabcbbcb","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_Otven-kesszurassal-vegeztek-ki-egy-muszlim-ferfit-egy-francia-mecsetben-videora-vettek-a-haldoklasat","timestamp":"2025. április. 27. 09:53","title":"Ötven késszúrással végeztek ki egy muszlim férfit egy francia mecsetben, videóra vették a haldoklását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e48375f0-2e21-440c-aab1-da8d50e50d0e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az FSZB közölte is a férfi nevét, és azt is, hogy ukrán ügynök.","shortLead":"Az FSZB közölte is a férfi nevét, és azt is, hogy ukrán ügynök.","id":"20250427_ukran-ugynok-orosz-tabornok-robbantas-orizetbe-vetel-fszb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e48375f0-2e21-440c-aab1-da8d50e50d0e.jpg","index":0,"item":"2fcf6c3c-2842-492b-a9c0-fa026f5cbacb","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ukran-ugynok-orosz-tabornok-robbantas-orizetbe-vetel-fszb","timestamp":"2025. április. 27. 17:54","title":"Elfogtak az oroszok egy férfit, aki szerintük pénteken felrobbantotta az egyik tábornokukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Itt a megoldás a kátyú ellen, csak az útépítőlobbinak nem tetszik
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Forradalmasíthatja az útépítést a Mol és a Pannon Egyetem által kifejlesztett gumibitumen, amelynek élettartama duplája, karbantartási költsége pedig jóval kevesebb, mint a most használt hagyományos bitumennek. Eközben ökotudatos megoldást is kínál a kiszolgált gumiabroncsok újrahasznosítására.
Sokféle módszer létezik a gumiabroncsok újrahasznosítására, de mint arról korábban beszámoltunk, a Mol Nyrt. megoldása ver minden eddig ismert elképzelést. Az energiaipari vállalat a Pannon Egyetemmel közösen végzett kutatás-fejlesztés eredményeképpen, olyan szabadalommal állt elő, amely leválthatja az eddig használt útburkoló anyagokat egy költséghatékonyabb és tartósabb megoldással, amelynek egyik alapanyagát a használt gumiabroncsok adják. Ilyen, gumibitumenes aszfaltszőnyeg borítja már a 3121-es közutat 8,4 kilométeres távon, Jánoshida és Jászboldogháza között. A közelmúltban elkészült beruházás az első az országban, amelynél ilyen nagyságban került az útra gumi alapanyagú kopóréteg.
„Az újonnan kifejlesztett találmánynak sokkal hosszabb az élettartama, nagyobb a teherbírása, nyáron kevésbé hajlamos a nyomvályúsodásra, télen pedig a repedésre, kátyúsodásra. Tehát a gumibitumennel készült utak fenntartása így lényegesen kevesebbe kerül" – összegzi az előnyöket Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa.
Nem a gumibitumen az újdonság, hanem az előállítási technológia
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, előállításának és felhasználási lehetőségeinek azonban mostanáig jelentős korlátai voltak. Útépítésre először az Egyesült Államokban alkalmazták, de Ázsiában és Európában – elsősorban Spanyolországban és Portugáliában – is felismerték már előnyeit. Portugáliában például 2007 óta kormányrendelettel támogatják a gumiőrlemények gumibitumenként alkalmazását. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban már vannak tapasztalatok útépítési felhasználására, általános elterjedésük még váratott magára.
MTI / Balaton József
A Mol több mint tíz éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag gyártásán, hogy mára egy olyan megoldással álljon elő, amely széles körben elérhetővé teheti a technológiát. Az eddig ismert eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítik, ami azzal jár, hogy néhány órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. A Pannon Egyetemmel közös kutatás révén erre a problémára sikerült megoldást találni úgy, hogy egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a korábban helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását is.
A XXI. század útburkolata?
A gumibitumen 2008-ban Építőipari Műszaki Engedélyt kapott közlekedésépítési célú felhasználásra (ÉME 13/2008). A termék és az előállítási eljárás 2009-ben szabadalmi oltalmat nyert. A gumibitumen előnyei: - hulladék gumiabroncsok környezetbarát hasznosítása, - kiváló tapadás, ami jelentős, 5-10 százalékos fékútcsökkentő hatást eredményez, ami pedig javítja a közlekedés biztonságát, - a régi bitumenhez képest hosszabb élettartam, - jobb fáradási tulajdonságok, ezért kevésbé repedezik az aszfalt, - Nagyobb terhelhetőség, kisebb nyomvályúsodás,
- lényegesen kisebb menetzaj, - jobb ellenálló-képesség a környezeti hatásokkal szemben,
- alacsonyabb fenntartási költségek,
- alacsonyabb vízfelhasználás a gyártás során.
„A 420 millió forint összköltségű projekt, amelyhez 128 millió forint támogatást nyertünk a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében, új fejezetet nyithat az útépítésben. A program célja az volt, hogy saját szabadalom alapján felépüljön egy gumibitumen-üzem, optimalizáljuk a gyártást, és bevezessük az új terméket” – mondta korábban Holló András projektvezető. Tavaly elkészült a Mol zalai finomítójában a gumibitumen-gyártó részleg, ahol évi 5 ezer tonna útburkoló anyagot tudnak előállítani, ami 100-150 kilométer, 6 méter széles és 5 centiméter kopóréteggel rendelkező út felépítéséhez elegendő, mintegy 100-150 ezer gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításával.
A gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására. „Egy kilométer út burkolásához elegendő gumibitumenhez ezer kidobott személygépkocsi-gumiabroncsot használunk fel” – közölte Holló András. Emellett közlekedésbiztonsági haszna is van az új terméknek, a jobb tapadóképességnek köszönhetően az autók féktávolságát 5-10 százalékkal lerövidíti.
Már használják
"A gumibitumenes technológiát az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok teljes körű útfelújítási projektjeinél már több helyen is alkalmazták" – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője. A kivitelezők a Királyegyháza-Sellye összekötő út 0,65, a Cigánd-Pácin összekötő út 3,95 és az Újszilvás–Tápiógyörgye–Jánoshida összekötő út 8,4 kilométeres szakaszánál gumibitumenes technológiát használtak, illetve más program keretében a 81-es főút mintegy 0,9 kilométeres szakaszán.
Fazekas István
„A technológiai leírás alapján ez az új kötőanyag jelentősen hozzájárulhat a használt abroncsokból származó gumiőrlemény révén a közlekedésből származó menetzaj csökkentéséhez is, így az életminőség javításához. A termék jelentős nemzetgazdasági értéket képviselhet, hiszen a használt gumiabroncsok környezetbarát újrahasznosítása valósul meg értékteremtő módon” – teszi hozzá Pécsi. A termék megfelel a ma érvényben lévő magyar útépítési szabványoknak. A kommunikációs osztályvezető szerint azonban még évekbe telhet, amíg széles körűen alkalmazzák a megoldást, hiszen mint ahogy mondja, „előbb ki kell várni, hogy miként reagálnak az idő múlására az eddig felépült útszakaszok, aztán ha beigazolódik a minőségi különbség, akkor érdemes százmilliárdokat belefektetni”. Ez a tesztidőszak a kommunikációs vezető szerint évekbe is telhet.
Abroncs lenne bőven
Tavaly a Magyar Gumiabroncs Szövetség tagvállalatai összesen 42 ezer tonna abroncsot értékesítettek a magyar piacon, a szabályozás szerint ennek 75 százalékát kell visszagyűjteniük – mondta a hvg.hu-nak Morent Péter, a szövetség (HTA) ügyvezető elnöke. A visszagyűjtött mennyiség egynegyedét az energetikában használják fel – jellemzően cementgyárakban elégetik, a fennmaradó részből készülhet gumibitumen. A szövetség tagvállalatai a teljes magyar forgalom 80-83 százalékát fedik le, a fennmaradó értékesítés megoszlik a nem tag kereskedők, valamint a szürke és feketekereskedelem között, amelynek mértékét nagyon nehéz akár csak megbecsülni is. A szövetség várakozásai szerint 2013-ban nő a felhasználható abroncsmennyiség, az első tíz havi adatok alapján a haszomgépjűtmű abroncs eladások 10, a személygépkocsikra valóké pedig 3 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa ugyanakkor megerősítette, hogy az év végéig birtokában lesznek minden szükséges engedélynek, így már alkalmazzák majd a technológiát a Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár által közelmúltban bejelentett 33 milliárd forintos útfelújítási programban, amelynek keretében országszerte több mint 520 kilométeren 287 kritikus állapotú szakaszon javítják majd fő- és mellékutak hibáit. Sziráki szerint ennél jobb referencia nem kell, és szakmailag nem tartja elfogadhatónak a Magyar Közút reakcióját, miszerint többéves tesztidőszakra lenne szükség, hiszen véleménye szerint az már megtörtént az egyetemi fejlesztés időszakában, „ráadásul a gumibitumenes technológiát már évtizedek óta használják külföldön, most csak annak további fejlesztése történt, ami széles körben elérhetővé teszi a már bevált megoldást.”
Majdnem mindenki örül a kátyúmentes utaknak
Az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa felhívja a figyelmet, hogy nemcsak a használtgumi-felhasználás és zajcsökkentés szempontjából környezetbarát az előállított termék, hanem a gyártás során a vízfelhasználás is 1/24-e a korábbi technológiáénak. Sziráki szerint egyedüli nehézség a termék szakmával való elfogadtatása lesz, hiszen a gumibitumen felhasználásával létrejövő utak jobb minőségűek lesznek, a kátyúzás is tartósabb, így egyre ritkábban lesz rá szükség. „Ez azt jelenti, hogy szűkülni fog a piac, és kevesebb szereplőre lesz szükség” – mondja, majd hozzáteszi, hogy becslései szerint ez akár 8 éven belül harmadára olvaszthatja a piaci szereplők számát. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy termék előnyei csak a megfelelő kivitelezés mellett garantálhatóak, tehát ha a kátyúzás nem történik szakszerűen, akkor az élettartam sem az elvárások szerint fog alakulni.
Fényvisszaverő út
Hollandiában más előnyét is felfedezték a gumi kopórétegnek, mégpedig, hogy foszforeszkáló elemek bekeverésével fényt is tud biztosítani az aszfalt. A 2014-ben induló beruházás keretében egy autópálya-szakaszt dinamikus, a hőmérsékleti viszonyokra reagáló aszfaltréteggel látnak el. Egyrészt világítanak majd rajta az útburkolati jelek, másrészt az úttest sötétben halványan „derengeni” kezd, amennyiben a hőmérséklet nulla Celsius fokra vagy az alá csökken, a csúszós útviszonyokra figyelmeztető ábrákat megjelenítve. Az út anyagába kevert, fényre reagáló por a nappali világosságból szerzi energiáját az éjszakai aktivitáshoz, és tíz órán keresztül képes fényt kibocsátani. A tervező, Daan Roosegaarde cége első lépésben egy néhány száz méteres szakaszon fekteti le az úttörő aszfaltot, a szélesebb körű alkalmazás a következő öt évben várható.
Egy brit vállalat aszfaltra felhordható bevonata is hasonlókra képes, amivel a közlekedés biztonságának javítása a cél. A mindössze 4 óra alatt megszáradó felület szintén a nap fényét gyűjti magába, és éjszaka több órán keresztül is képes halványan derengeni. A Pro-Teq nevű angol vállalat találmánya ellenáll a kopásnak és az időjárás különböző viszontagságainak, ugyanolyan tapadást biztosít azonban, mint a normál aszfalt, miközben képes arra, hogy nappal magába gyűjtse a napfény energiáját, aminek köszönhetően éjszaka világítani tud. Ha beválik az ötlet, népszerű lehet például Belgiumban, ahol az egész autópálya-hálózat ki van világítva. Ezzel a megoldással a drága villamos energiát a nap energiájára cserélhetnék. A brit cég bevonata csak halványan derengővé tenné az útburkolatot, tehát semmiképpen nem lenne zavaró a ragyogás mértéke, ráadásul így elég sokáig, akár 10 óráig is képes lehet világítani.