Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"253b59e1-fd06-46ef-ba1e-a179cd57b9fd","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sussex hercegnéje séfekkel és barátokkal nevetgél, málnával tortát díszít, és mézet szüretel Kaliforniában, közben fontos életbölcsességeket oszt meg.","shortLead":"Sussex hercegnéje séfekkel és barátokkal nevetgél, málnával tortát díszít, és mézet szüretel Kaliforniában, közben...","id":"20250103_Tippekkel-es-trukkokkel-jelentkezik-a-konyhabol-Meghan-Markle-uj-musoraban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/253b59e1-fd06-46ef-ba1e-a179cd57b9fd.jpg","index":0,"item":"2db0f783-976a-4f77-8dd9-721cb7b71610","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Tippekkel-es-trukkokkel-jelentkezik-a-konyhabol-Meghan-Markle-uj-musoraban","timestamp":"2025. január. 03. 12:59","title":"Meghan Markle konyhai tippek-trükkök műsorral jön a Netflixre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán márka összességében is piacvezető. ","shortLead":"A japán márka összességében is piacvezető. ","id":"20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348.jpg","index":0,"item":"95959936-8431-4e2d-8ef0-f932cdcd73c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","timestamp":"2025. január. 02. 12:15","title":"A Suzuki Vitara lett itthon a legnépszerűbb új autó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","shortLead":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","id":"20250102_boston-festmeny-andy-vajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782.jpg","index":0,"item":"59202c7d-68ae-41d9-b669-82da69c301a7","keywords":null,"link":"/elet/20250102_boston-festmeny-andy-vajna","timestamp":"2025. január. 02. 11:33","title":"Andy Vajnát látták bele a netezők egy lomtalanításról előkerült festménybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben, a válás előtt még érdekelt volt férje cégében. A szóban forgó közbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, a kartellező exvő ajánlata a bírálatig sem jutott. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén “buktatta le magát”. Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó.","shortLead":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben...","id":"20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61.jpg","index":0,"item":"cfb3383a-63ac-4200-8721-9d1898222f97","keywords":null,"link":"/360/20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","timestamp":"2025. január. 02. 17:30","title":"A lebukás idején Mészáros Lőrinc lánya is érdekelt volt exférje \"brutális\" kartellezésért megbírságolt cégében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","shortLead":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","id":"20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb.jpg","index":0,"item":"faa04b2f-c324-49bd-ba25-82417072e61b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 03. 17:35","title":"Hétféle rákot okozhat a piálás, ugyanolyan feliratokat követelnek az italokra, mint a cigarettákra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda kérték a fuvart” – mondta a Blikknek Ábrahám Györgyi, akinek a taxiját erőszakkal rabolta el egy ámokfutó még júliusban.","shortLead":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda...","id":"20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031.jpg","index":0,"item":"a4c1929c-6e5b-4716-9f81-9fd99309cf21","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","timestamp":"2025. január. 02. 13:16","title":"Újra dolgozik a taxis, akinek elrabolta az autóját az Árpád hídi ámokfutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A másodfokon eljáró bíróság szerint is letartóztatásban kell lennie F. Jánosnak.","shortLead":"A másodfokon eljáró bíróság szerint is letartóztatásban kell lennie F. Jánosnak.","id":"20250102_fellebbezes-Till-Tamas-gyilkos-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"4490fdfd-bbfe-4378-8117-d87f33669317","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_fellebbezes-Till-Tamas-gyilkos-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 02. 16:09","title":"Hiába fellebbezett Till Tamás gyilkosa, marad a börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Simicska Közgépének egyik fő riválisa koronagyémántot vett
szerző:
Vitéz F. Ibolya
Tetszett a cikk?
A legpatinásabb magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t kebelezi be a Duna Aszfalt egyik érdekeltsége. A kormányközeli potentátok köréhez sorolt, egyes hírek szerint a miniszterelnök pártfogását is élvező Duna Aszfalt ezzel nemcsak a Közgépet ugorhatja át, hanem az éllovas Strabaghoz is közel kerülhet.
Az Orbán Viktor kormányfővel a minap cifra jelzők kíséretében összevesző Simicska Lajos Közgépénél is gyorsabban növekvő társaság, a Duna Aszfalt Kft. érdekeltségébe kerül a legpatinásabb magyar magasépítő cég, a Magyar Építő Zrt., értesült a HVG. Hetek óta keringett a hír, hogy a vevő a miniszterelnök földije, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, a közpénzes megrendelések segedelmével fénysebességgel 10 milliárdos építőipari vállalkozássá nőtt Mészáros és Mészáros Kft. lesz, de végül a tiszakécskei társaság futott be. Pontosabban a csoport egyik tagja, a Körösaszfalt Zrt. kötött adásvételi szerződést a Magyar Építőt közvetlenül tulajdonló Érték Kft.-vel, valamint a cég magánszemély tulajdonosaival a minősített többség megszerzéséről.
Jól fialó céget vettek
Építőipari berkekben csaknem akkora talányként kezelik a Magyar Építő eladását, mint amikor a Wallis-csoport túladott a Market Zrt.-n. Utóbbiról azt gondolták, semmi ok megszabadulni a 38 milliárd forintos árbevételű, az elmúlt években stabilan 600 millió és 2 milliárd forint közötti nyereséget hozó cégtől. Amely ráadásul a további megrendelésekhez bőséges referenciákkal rendelkezett, köztük a 14 milliárdos beruházásban épült Fradi-stadionéval. Ugyanezekért volt persze kívánatos falat a vevőnek, akinek képében az építőiparban addig ismeretlen, de ugyancsak a miniszterelnök közeli barátjaként számon tartott Garancsi István által hirtelen gründolt Garhartt Invest Zrt. jelent meg.
Stiller Ákos
A Magyar Építő ugyan egy számmal kisebb, mint a Market: 2013-ban 5,6 milliárd forgalmat mondhatott magáénak, de korábban – mikor az építkezések gesztortársaságainak mérlegében jelent meg a teljes bevétel – 16 milliárd forintra is felfutott ez a mutató. Nyereséget viszont szépen termelt a társaság, évi fél-egymilliárd forint profittal kalkulálhattak a tulajdonosok. Köztük Tolnay Tibor, akiről korábban azt tartották építőipari körökben, hogy az élete a cég, és ilyen alapon elképzelhetetlennek gondolták, hogy megválik tőle. Ezt a hitet az sem ingatta meg, hogy a 2013-as év után – hasonlóan az állami kivásárlás előtt a Nemzedékek Tudása és az Apáczai Kiadónál történtekhez – a tulajdonosok az abban az évben megtermelt nyereségnél jóval nagyobb osztalékot vettek ki a cégből. Az 558 milliós nyereséget bő egymilliárddal toldották meg az eredménytartalékból. A Magyar Építő vonzerejét növeli, hogy a legpatinásabb magyarországi magasépítő vállalat, amely a pedigréjét – a kevéssé romantikus 21. Számú Állami Építőipari Vállalaton keresztül a M.É.R.T.-ig – egészen 1886-ig tudja visszavezetni.
Legnagyobb értékét azonban nem a történelmi múltja, hanem a hosszú fennállása alatt összehozott referenciái és szakembergárdája jelentik. A versenytársak által „nagy túlélőnek” tartott Tolnay cége az elmúlt hónapokban ugyan óriás megrendelésekkel nem hallatott magáról, de az előző évtizedben komoly munkákat szerzett meg. Olyanokat, mint a Mátyás-templom felújítása, a ferihegyi 1-es terminál átépítése, de részt vett a Zsolnay kulturális negyed építkezésén, a Rác Fürdő reinkarnálásában, nem beszélve a kórházak, rendőrségi és egyéb középületek építkezéseiről. Hasonló referenciák pedig jól jöhetnek a beharangozott állami nagyberuházásokra, például a Népstadion vagy a tervezett múzeumi negyed építkezésére aspirálóknak.
Célba vehették, hogy elsők lesznek
A Duna Aszfaltnak is elkelnének ezek a referenciák a következő nagy ugráshoz. Eddig ugyanis mélyépítőként, út- és közműépítőként döntögetett csúcsokat, sokmilliárdos magasépítő-megrendelésekhez ez pedig nem elegendő. A bevásárlás célja pedig éppen ez: „az alapvetően mélyépítéssel foglalkozó cégcsoport tevékenységi körének bővítése a magasépítés irányába” – válaszolta a HVG-nek a Duna Aszfalt.
Túry Gergely
A tiszakécskei cég felfutása a felcsúti polgármester vállalkozásáéhoz foghatóan látványos volt eddig: 2013-ban csaknem megduplázta, 54 milliárd forintra növelte az árbevételét, és ezzel megközelítette a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, a közpénzes közbeszerzéseken akkor még taroló Közgép Zrt.-t. Az új szerzeménnyel megerősítve az éllovas Strabag is elérhető közelbe kerülhet, amelynek mélyépítő társasága, a Strabag Általános Építő Kft. közel 60 milliárd, a magasépítő Strabag MML Kft. 65 milliárd forgalmat produkált 2013-ban.
Kicsiből gyorsan nőttek
A korábban főleg önkormányzati megrendelésekre dolgozó, az 1991-ben a kicsiny Vakond Kft.-vel indult, de azóta csoporttá terebélyesedett Duna Aszfalt nagy kiugrása az volt, hogy 2012-ben megnyerte a Makótól a román határig terjedő sztrádaszakasz építését. Az elnyert munka értéke a 2011-es, 22 milliárd forintos árbevételénél jóval nagyobb, 46,5 milliárd forint volt, ráadásul az állami tenderen az egyik riválisa a Közgép volt. Ha bárki azt gondolta, hogy a méretes sztrádamegrendeléssel a tiszakécskeiek kapacitása kifulladt, tévedett, a Duna Aszfalt nyerőszériája azóta sem akadt meg.
Egyre-másra nyeri az állami útfelújításokat; legutóbb a 47-es főút Algyő–Szeged szakaszának a burkolatmegerősítésére kapott megbízást a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-től közel 8 milliárd forintért, ugyanennyit kóstál ennek az útnak egy másik Csongrád megyei és csaknem 9 milliárdot a Békés megyei szakasza. Igaz, utóbbi két munkán osztoznia kell a Soltút Kft.-vel és az EuroAszfalt Kft.-vel, illetve a Colas Út Zrt.-vel. Egyedül vihette viszont az 55-ös főút Kelebia–Tataháza közötti szakaszát 11 milliárdért. Nagyokat haraphatott az egyik legnagyobb futó országos mélyépítő programból, a tavaly felpörgetett, uniós támogatású ivóvízminőség-javító beruházásokból is. Övé lett az összesen 34 milliárdos Békés megyei projekt, amelyen a Békés Drén Kft.-vel és a miniszterelnök barátjaként számon tartott Mészáros Lőrinc érdekeltségével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen nyert. Az eddig jobbára az Alföldön ténykedő cég a fővárosba is betört: ugyancsak a Mészáros-céggel (és a Colasszal) közösen nyerte el több fővárosi kerület csatornázási munkálatait, összesen 9,5 milliárdért.
Már a makói diadalnál megindultak a találgatások, miként nyomhatta le a Simicska-céget a jóval kisebb súlycsoportba tartozó Duna Aszfalt. Az egyik verzió szerint, ha a cégnyilvántartásból nem látszik is, a tiszakécskei vállalkozás valójában a Közgép holdudvarához tartozik. A másik szerint éppen ellenkezőleg, a Simicska-dominanciát ellensúlyozandó élvezi a miniszterelnök pártfogását. Megint más változat azzal hozza kapcsolatba a cég felívelését, hogy az uniós forrásokat kezelő egykori közgépes Petykó Zoltántól Lázár János vette át az EU-pénzek menedzselését.