Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","shortLead":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","id":"20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726.jpg","index":0,"item":"be5182af-30d4-421a-baa3-a46f547003b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","timestamp":"2025. április. 22. 12:38","title":"Rekordszintre ugrott a lekötés nélkül a számlákon parkoló pénzek összege februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed3e49a2-5021-42b7-8b6f-6f5be30be9c8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dalszöveg-megosztós funkció jön a YouTube zenei szolgáltatásába. Van, akiknél már meg is jelent.","shortLead":"Dalszöveg-megosztós funkció jön a YouTube zenei szolgáltatásába. Van, akiknél már meg is jelent.","id":"20250423_google-youtube-music-zeneszoveg-megosztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed3e49a2-5021-42b7-8b6f-6f5be30be9c8.jpg","index":0,"item":"9d7747e9-28c6-4911-9559-6f860f50c3f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-youtube-music-zeneszoveg-megosztas","timestamp":"2025. április. 23. 16:03","title":"Hasznos új funkciót kap a YouTube Music","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79a0c10e-64b6-4355-9a62-814535dad0bc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Nem a bajt kell házhoz hozni, hanem a segítséget oda kell vinni, ahol a bajok forrása van. ","shortLead":"Nem a bajt kell házhoz hozni, hanem a segítséget oda kell vinni, ahol a bajok forrása van. ","id":"20250422_Magyar-katonak-mentoraljak-a-csadi-hadsereget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79a0c10e-64b6-4355-9a62-814535dad0bc.jpg","index":0,"item":"a4b5bd9b-4a26-4a8f-b5af-b757395a5056","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_Magyar-katonak-mentoraljak-a-csadi-hadsereget","timestamp":"2025. április. 22. 14:32","title":"Magyar katonák mentorálják a csádi hadsereget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a538ca0-6151-4e07-873e-8393e17390e8","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A mesteredzőnél, aki öt meccsen megbízott szövetségi kapitányként a válogatottat is irányította, senki nem ült több mérkőzésen a kispadon a magyar élvonalban.","shortLead":"A mesteredzőnél, aki öt meccsen megbízott szövetségi kapitányként a válogatottat is irányította, senki nem ült több...","id":"20250422_meghalt-Garami-Jozsef-mesteredzo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a538ca0-6151-4e07-873e-8393e17390e8.jpg","index":0,"item":"4d8f4c58-5cd0-4567-9f96-12bb2431be79","keywords":null,"link":"/sport/20250422_meghalt-Garami-Jozsef-mesteredzo-ebx","timestamp":"2025. április. 22. 10:36","title":"Meghalt Garami József","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két kutatás is készült a közelmúltban a magyarok körében a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Ezekből kiderült: már rendkívül sokan használják a technológiát, és egyre fontosabb lenne az ezzel kapcsolatos edukáció.","shortLead":"Két kutatás is készült a közelmúltban a magyarok körében a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Ezekből kiderült...","id":"20250422_fiatalok-mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatas-valotlansagok-felismerese-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3.jpg","index":0,"item":"1631c7f5-a964-4267-8440-4c8cb771c444","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_fiatalok-mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatas-valotlansagok-felismerese-oktatas","timestamp":"2025. április. 22. 12:33","title":"Rákaptak a magyar fiatalok a mesterséges intelligenciára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"955495f0-52a4-43f7-9dce-3e9ac8c11ab6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy kispesti utcában ment végig az autókon. ","shortLead":"Egy kispesti utcában ment végig az autókon. ","id":"20250423_Elkaptak-a-ferfit-aki-nyolc-autot-tort-fel-egy-este","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/955495f0-52a4-43f7-9dce-3e9ac8c11ab6.jpg","index":0,"item":"2868399c-3d77-4cb4-bcde-b969c61366af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Elkaptak-a-ferfit-aki-nyolc-autot-tort-fel-egy-este","timestamp":"2025. április. 23. 08:39","title":"Elkapták a férfit, aki nyolc autót tört fel egymás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. április. 23. 07:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f579e00d-0167-4e9d-bb2c-8cb47ffecfdb","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Hárommillió magyar zsírmájbeteg van, és a legtöbbjük nem is tud erről. A háttérben az elhízás és az alkoholfogyasztás áll, a következmény pedig akár halálos betegség is lehet, májzsugor és rák is kialakulhat – mondta Pár Gabriella belgyógyász, hepatológus. Jó hír, hogy a betegség egy ideig visszafordítható. De hogyan léphetünk fel mi magunk a zsírmáj ellen, mielőtt rosszra fordul? Mit tehetünk, ha már bekövetkezett a baj, és mennyi alkohol fogyasztása mellett tarthatunk a zsírmájtól?","shortLead":"Hárommillió magyar zsírmájbeteg van, és a legtöbbjük nem is tud erről. A háttérben az elhízás és az alkoholfogyasztás...","id":"20250422_magyarorszag-zsirmaj-beteg-alkoholista-majbetegseg-tulsuly-elhizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f579e00d-0167-4e9d-bb2c-8cb47ffecfdb.jpg","index":0,"item":"776fb47d-705a-467f-930c-b43ed6fd4ece","keywords":null,"link":"/360/20250422_magyarorszag-zsirmaj-beteg-alkoholista-majbetegseg-tulsuly-elhizas","timestamp":"2025. április. 22. 12:30","title":"Minden harmadik magyarnak zsírmája van – ha az elhízás és az alkoholfogyasztás nem lenne elég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fuvaroson és a szállásadón is csattan a menekültválság
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az osztrák határ mentén megszigorított ellenőrzések szinte azonnali vesztesei a fuvarozók voltak, akik a veszteglés miatt többórás késéseket szenvednek el. Számukra nem nagyon van jó megoldás, mindenképpen növekednek a költségeik: vagy a kötbér, vagy a második sofőr beállítása vagy pedig a kerülőút miatt. A hoteleknél, szállásadóknál csoportok és egyéni turisták elkezdték lemondani a foglalásukat.
Bár a menekválság elsősorban társadalmi és politikai ügy, már előjöttek ennek gazdasági hatásai is. Alaposan befűtöttek az osztrák hatóságok a Magyarországról kiáramló fuvarozóknak a rövid, ám tömény szigorított ellenőrzéssel a hét elején: pillanatok alatt sok kilométeres sor torlódott fel a határ mentén, ami garantált legalább 5-7 órás késést. “Hat-hét órán keresztül araszolva, vagy sehogy sem haladni természetesen nagyon nem jó, és ha rendszeressé válnak az ilyen és ehhez hasonló lassulások, az már érezhetően befolyásolja a fuvarok teljesítési idejét” – mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára. Tudnak olyan konkrét esetekről – ezeket viszont nem nevezte meg –, amik során az osztrák határellenőrzés szigorítása miatt jelentős időhátrányt szenvedtek el magyar szállítmányok az osztrák határon.
Túry Gergely
"Sofőr nem terem minden bokor alján"
A teljesítési idő jelentősebb növekedése mindenképpen többletköltségekkel járna részben a késedelmes teljesítésből fakadóan – bár szakértők szerint a szerződések általában tartalmaznak valamiféle vis maior kitételt. Másrészt amennyiben a sok várakozás miatt a szállítási határidő teljesítése a kötelező pihenőidők miatt nem lehetséges egy sofőrrel, akkor “négykezes” szállításra kell áttérni, azaz két sofőrrel kell indítani a szálítmányt. Ez pedig a második vezetőre eső költségekkel – a vezetett időtől és a távolságtól is függő fizetése, szállásköltség, napidíj, közterhek – mindenképpen növeli a fuvarra eső kiadásokat. Ráadásul képzett sofőr “nem terem minden bokorban”, a sofőrhiány is nehezítené a helyzet megoldását.
Tachográf és négykezes
A kamionsofőrök így nem tudják betartani – a sok órás kényszerű várakozás miatt – a számukra előírt pihenőidőt. A menetíró-készülék (tachográf) ugyanis méri a gépkocsivezető által megtett utat és a sofőr munkaidejét, ami 9 óra lehet, ennek letelte után 20 perccel 8 órát pihennie kell a sofőrnek. Így a kamionokat, ha időben célba szeretnének jutni az áruval, két gépkocsivezetővel kell útnak indítani – ez a négykezes. Mindez pedig megdrágítja a szállítást és időben is bizonytalanná is teszi
A szövetséghez tartozó fuvarozó vállalkozások azonban abban egyeztek meg, hogy e tárgyban a sofőrök nem nyilatkoznak. Szállítmányvesztés veszélye ugyanakkor nem áll fenn, hiszen a hűtőtechnológia ma már olyan, hogy meg sem kottyan neki ekkora, de ennél hosszabb várakozás vagy késlekedés sem.
Jönnek a négykezes fuvarok
Hat-nyolc órás késésekről számolt be Simorjai Ambrus, a Horváth Rudolf Intertransport csoportvezetője is. “Ennek nyomán egy sor esetben kötbérre, káreseményre kell számítani.” Igaz, a társaság partnereivel kötött szerződései legnagyobb részében szintén szerepel egyfajta védelem az ilyen esetekben, de van olyan partner is, aki nincs tekintettel a határon kialakult helyzetre és behajtja, ami jár neki. A cég ugyancsak beveti a “négykezes” szállítást, és adott szállítmányok esetében kerülő útvonalat – elsősorban Szlovákián és Csehországon keresztül – választ.
„Nekem még nem volt gondom, de közel, s távol az osztrák határ az egyetlen ilyen hely” – mondta lapunknak egy éppen Németországban tartózkodó sofőr. „Akár három hetet is lehúzok kint úgy, hogy nem találkozom semmi extrémebb helyzettel. A határok mindenhol nyitva vannak, sehol sincs semmi ellenőrzés, kivéve nálunk és Svájcban.” A késések elkerülhetőek, majd hosszabbra tervezik a menetidőt, mint régen, amikor még voltak határok. Az angolok például már egy ideje egyre több árut szállítanak repülőn, azaz már egyre inkább bekalkulálják, hogy lesznek fennakadások.
Pihenés helyett kamionőrzés
A Calais kikötőjéhez vezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. Sofőröktől azt lehet hallani, hogy a francia rendőrök ezzel már semmilyen módon nem foglalkoznak, így a kamionosoknak kell résen lenni. Ez nem ritkán azzal is jár, hogy a kötelező pihenőidőben alvás helyett azt lesik, nehogy bemásszanak az autóba. A kamionok ugyanis leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, az sem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel.Veszítenivalójuk ugyanis mindenhol a kamionosoknak van, mert, ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek –2 ezer font körüli összegekről lehetett hallani. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal.
„A kötelező pihenőidő okozta problémát többféle módon is ki lehet küszöbölni. A négykezes autók indítása mellett például úgy is, hogy „az árut átadjuk egy kollégának félúton és ő tovább viszi.
Szlovákia és Szlovénia felé kerülnek a kamionok
A DHL Freight Magyarország is megpróbálja elkerülni az osztrák-magyar határszakaszt, ha úgy látja, hogy erre van szükség. „Európa északi és nyugati tájai esetében cseh és szlovák tranzittal, bizonyos dél-európai desztinációk esetében pedig szlovéniai tranzittal igyekszünk elkerülni az osztrák határon megnövekedett várakozási időt – mondta a hvg.hu-nak Kulcsár Atilla a cég értékesítési- és marketingigazgatója.
Az elkerülő útvonalak mellett úgynevezett programozott indításokat is szerveznek, amelyeknél figyelembe kell venniük az elvárt tranzitidőket, a lerakási időpontokat valamint a megnőtt vezetési- és munkaidőket, célszerűen elkerülve a 8-18 óra közötti időt.
Osztrák rendőrök ellenőriznek egy kamiont Miklóshalmánál
MTI / Filep István
A csomagok kézbesítésében nem okozott fennakadást a szigorított határátlépési vizsgálat – mondták az osztrák tulajdonú Trans-o-flex Kft.-nél - ám problémát jelentett, hogy jelentős késéssel tudták csak üzemeltetni a Budapest és Bécs közötti gerincjárati tehergépjárműveiket. Ezek 2,5-3 órás csúszással közlekedtek hétfőn és kedden emiatt pedig az érintett depókban is elnyúltak a munkafolyamatok, de ezt cégen belül sikerült megoldani. Szerdán már nem voltak hasonló késések.
Lemondják a turisták a foglalásokat, vagy azonnal átköltöznek a Keleti pályaudvar mellől
A kamionosoknál igazából csak két napon át volt fennakadás, ezért a késésekkel járó kötbér vagy a plusz sofőr beállítása egyszeri költségként merült fel, de jelzi, mivel is járna, hogy a határokon a szigorított ellenőrzés újra visszatérne. Ezzel szemben a hotelek, szállásadók számára máris húsbavágó a menekülthelyzet itthoni kezelése.
A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) arról számolt be az MTI-nek, hogy tagirodáinál a menekültügyi helyzet miatt külföldi csoportok és egyéni utasok sorra mondják le magyarországi látogatásaikat. A szervezet attól tart, hogy a következő napokban még több lemondás érkezhet, ami jelentős bevételkiesést okozhat.
Van olyan utazási iroda, ahol a jellemzően napi 50 egyéni foglalás helyett az utóbbi két napban csak 4-6 érkezett, a csoportok pedig a tervezett létszámnál kevesebb fővel érkeznek, mivel sokan nem mernek ide utazni. Eddig jellemzően a szeptember elején-közepén esedékes utakat töröltek, de volt már októberi nagy létszámú csoport lemondás is. Van olyan tagiroda, amely jelezte, hogy Hegyeshalomból nem tudnak továbbjönni vonattal Bécsből érkező a vendégei. Egyelőre csak néhány iroda jelezte a problémát, de attól tartanak, hogy a következő napokban ennél több lemondás érkezhet - mondta.
A fő probléma az, mondta a MUISZ vezetője, hogy a külföldi sajtóban folyamatosan sokkoló képek jelennek meg a magyarországi helyzetről és ez már önmagában elriasztja a turistákat attól, hogy Magyarországra jöjjenek, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, autóval, vagy hajóval érkeznének. A Keleti pályaudvar környéki szállodákból azonnal szeretnének átköltözni a vendégek más hotelekbe.