szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem segítenek a jó kormányzati kapcsolatok, a vásárlók egyre inkább elpártolnak a CBA-tól, a kisboltok helyett pedig inkább a diszkontokat választják – derül ki a cégek éves beszámolóiból.

Durvát bukott 2016-ban a CBA: a bolthálózat központi cégének, a CBA Kereskedelmi Kft.-nek a nettó árbevétele 15,9 milliárd forintról 6,6 milliárd forintra esett vissza – derül ki a társaság éves beszámolójából. A veszteségből ugyan sikerült lefaragni, ám a 2015-ös 2,2 milliárd forint után még mindig 827 milliós mínusszal zárta a tavalyi évet.

Ezek a számok természetesen nem az üzlethálózat forgalmát jelzik, a lánc ugyanis franchise-rendszerben működik. Az összkép sem lehet azonban rózsás, már csak azért sem, mivel a CBA egyik legnagyobb partnere, a Palóc Nagykereskedelmi Kft. ősszel csődbe ment, a sikertelen csődeljárás után pedig nemrég elindították a felszámolását, dolgozóinak is 200-300 millió forint bérrel tartozik a cég.

A többiek sem tudták felvenni a versenyt: miközben 2016-ban a KSH adatai szerint a kiskereskedelmi üzletek forgalma 4,6 százalékkal emelkedett, a CBA-partnerek beszámolói nem ezt tükrözik. A szegedi Hansa-Kontakt Kft. nettó árbevétele például 54,6 milliárdról 44,6 milliárdra esett vissza. A Halmschláger Trade Zrt. ennél jobb helyzetben volt: a pilisvörösvári központú cég őrizni tudta 9,3 milliárdos bevételét, adózott nyeresége pedig 91 millióról 151 millióra nőtt.

A CBA vergődése elsősorban a kisboltok forgalmának zuhanásával magyarázható. A napi fogyasztási cikkeket ugyanis egyre inkább a diszkontüzletekben vásárolják meg a magyarok: a blokkk.com szintén a céges mérlegek alapján készített összesítése azt mutatja, hogy ezek az üzletek az átlagon felüli növekedést tudtak produkálni. Az Aldi nyeresége ugyan csökkent, ám árbevétele 123 százalékkal, 133 milliárd forintra nőtt. A Penny Market 7 százalékkal növelte a forgalmát, a Spar 6 százalékkal. A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 438 milliárdos nettó árbevételi adata ráadásul csalóka, mivel a lánc sikerrel indította be franchise-programját, vagyis a lánc forgalma ennél magasabb, 516 milliárd forint.

A Tesco, a Lidl és az Auchan üzleti éve áprilistól március végéig tart, ezért a cégek később közlik majd éves eredményeiket. A sajtóhírekből azonban tudni lehet – írja a blokkk.com –, hogy a legnagyobb lánc, a Tesco árbevétele 3 százalékkal nőtt, nettó 595 milliárd forintra. A Lidl egy kategóriával lejjebb, az Auchannal verseng, mindkét cég árbevétele 350-400 milliárd forint körül alakulhat. A diszkont azonban gyorsabban növekszik a hipermarketeket üzemeltető francia cégnél – jegyzi meg a szakportál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!