Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel lehet nevezni.","shortLead":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel...","id":"20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a.jpg","index":0,"item":"e55f43b4-387e-48d2-bc29-e6ad89c1b1e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","timestamp":"2025. április. 17. 10:03","title":"Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","shortLead":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","id":"20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f.jpg","index":0,"item":"0489a5b0-a2ef-4daf-bd85-b9e4ebc95382","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","timestamp":"2025. április. 17. 07:51","title":"Kirepült a kocsijából a sofőr, aki egy rendőrautóval ütközött – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dce845d-5ad0-45ec-b32b-cf866bfe6a87","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Több százan vonultak utcára az északi Bét Lahíjában.","shortLead":"Több százan vonultak utcára az északi Bét Lahíjában.","id":"20250417_gazai-ovezet-tuntetes-hamasz-haboru-terror","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dce845d-5ad0-45ec-b32b-cf866bfe6a87.jpg","index":0,"item":"dcce3fff-7f08-40f9-9cf0-ae10efc60d54","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_gazai-ovezet-tuntetes-hamasz-haboru-terror","timestamp":"2025. április. 17. 10:37","title":"A Hamász és a háború ellen tüntettek a Gázai övezetben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több különadót megtart a korábbi ígérete ellenére is.","shortLead":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több...","id":"20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"d01c1882-2efb-4ba1-9fdc-556c653a3ce9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","timestamp":"2025. április. 17. 15:25","title":"Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta a kormányinfón.","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta...","id":"20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005.jpg","index":0,"item":"45981e27-74d4-43df-96c8-c83a8b97c969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","timestamp":"2025. április. 17. 15:54","title":"Nagy Márton letagadta, hogy 2015-től lett volna MNB-alelnök, pedig akkor lett az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja a kártyáját. Mégsem valószínű, hogy különösebb igényük lenne ATM-ekre. A hagyományos bankok ügyfélkörében is minden bizonnyal jelentős különbségek vannak, kérdés, hogyan osztják le egymás közt a kellemetlen kötelezettségeket. És egyáltalán: pontosan hova fogják tenni a legkisebb falvakban is a gépeket?","shortLead":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja...","id":"20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b.jpg","index":0,"item":"9b940bc7-9e4f-48a1-bc96-76967c5dad44","keywords":null,"link":"/360/20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","timestamp":"2025. április. 17. 13:00","title":"Revoluttal vagy nélküle, jó kis fejtörő a bankoknak a falvak ATM-esítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","shortLead":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","id":"20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965.jpg","index":0,"item":"a174ccb2-5ce2-4931-837c-8c7593ceb4ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","timestamp":"2025. április. 17. 16:03","title":"Szemeket az égre: jön a legrégebbi ismert meteorraj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tarlós az utolsó pillanatban fújta le a lezsírozottnak tűnt döntést a városnéző buszokról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A következő tizenöt évre egy kézbe került volna Budapest összes városnéző buszának üzemeltetése, csakhogy nem sokkal a szavazás előtt levették a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről.
Szerdán szavazott volna a Fővárosi Közgyűlés, hogy melyik cégek üzemeltethetnek városnéző buszokat Budapesten. A közgyűlésnek benyújtott előterjesztés szerint a nyertes a közösen pályázó Program Centrum Utazásszervező Kft. és a Mr. Nilsz Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. lehetett volna, a két cég konzorciuma havi 25 millió forint koncessziós díjat ajánlott fel. Csakhogy az ülés elején Tarlós István kérésére úgy döntöttek a képviselők: leveszik a napirendről a javaslatot, a benyújtója, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes pedig vissza is vonta az indítványt. Tarlós azt ígérte, májusban újra tárgyalhatnak a tervről.
Egy hvg.hu birtokába került dokumentum szerint a brit–francia The Big Bus Company Ltd. jóval többet, 41,6 millió forintot fizetett volna a városnak havonta a következő 15 évben, de a pályázatuk más pontjait lepontozták, a harmadik jelentkező pályázatát pedig érvénytelennek nyilvánították. Az, hogy a két érvényes pályázat közül az alacsonyabb koncessziós díjat ígérő lehetett volna a győztes, a szerződés 15 éves időtartama alatt 2,98 milliárd forint kiesést jelent a városnak.
Eddig Demszkyéknek és Tarlóséknak sem jött össze
Nem először próbálkozott a városvezetés hiába azzal, hogy korlátozza a szabad versenyt a városnéző buszos piacon. Először még 2008-ban négy évre a teljes piacot odaadták a Giraffe Hop on Hop off üzemeltetőjének, de egy GVH-eljárás után felbontották a szerződést. Egy darabig minden ment tovább a régi módon, de aztán 2016-ban tendert írtak ki a buszok üzemeltetésére. A GVH rögtön jelezte, hogy ezt is meg fogja támadni, de az önkormányzatot ez nem érdekelte. A tervet később mégis lefújták, arra hivatkozva, hogy a cégek „rendkívüli mértékű extraprofitot realizálnának”. Végül 2017 végén újra nekifutottak a pályáztatásnak, ennek az eredménye született volna meg ma.
Ők voltak eddig jelen a piacon
- City Sightseeing Budapest, a Mr. Nilsz üzemeltetésében
- Budapest Sightseeing, a Program Centrum üzemeltetésében
- Giraffe Hop on Hop off, a City Tour Hop on Hop off Kft. üzemeltetésében
- Big Bus, a francia-brit Big Bus Ltd. tulajdonában
MTI / Róka László
De miért nem volt jó a szabad piac?
Nem csoda, hogy sokan feltették a kérdést, miért volt szükség egyáltalán arra, hogy kiválassza az önkormányzat, melyik cégeknek lesz joguk városnéző buszokat indítani. Mindeddig négy vállalat is megélt a piacon, most ebből kettő maradhat, egy közös konzorciumban.
A budapesti városvezetés szerint azért van szükség arra, hogy kizárólagosságot adjanak, mert a mostani városnéző buszok ártanak a főváros turisztikai megítélésének. Így aztán az új szerződés majd előírja, hogy az üzemeltetőnek tisztán kell tartania a buszokat, sőt a járműveken meg kell jeleníteni Budapest logóját is. Ennél azért fontosabb lehet, hogy az Euro 4 vagy annál is magasabb környezetvédelmi kategóriába kell tartozniuk majd a buszoknak, négy éven belül pedig zéró emissziójú járműveket kell a forgalomba állítani. Annak a pozitívumait nem lehet elvitatni, hogy fontos a környezetvédelem – csakhogy a birtokunkba került dokumentumok szerint a szakértők arra is panaszkodtak: most még azt sem lehet tudni, hogy négy év múlva gyártanak-e majd olyan buszokat, amelyek a kiírásnak megfelelnek, de közben megfizethető árúak, és arra is képesek, hogy felmenjenek a Citadelláig.
A BKK még 2012-ben elkészített egy egyeztetési koncepciót a városnéző buszokról, ebben több problémát is felsoroltak. Például a városnéző buszok vagy a buszsávot lassítják le, vagy ahol tilos oda bemenniük, az autósokat kényszerítik lassú tempóra, a BKK buszai pedig többször miattuk nem férnek be a buszmegállókba. A dokumentum arról is említést tett, hogy agresszív marketingeszközöket használnak ezek a cégek, és a minőségen spórolnak, hogy minél olcsóbban tudjanak jegyet kínálni. A vállalatok azonban arra panaszkodtak: nehéz volt úgy előre tervezniük, hogy 6-9 hónapra, legjobb esetben egy évre kötötték meg eddig a szerződéseket a fővárossal, többször ezzel indokolták azt, hogy nem sok pénzt szántak a buszok karbantartására, vagy nem szívesen vágtak bele hitelfelvételbe.
MTI / Manek Attila
Már a BKK-elemzés sem azt a tanulságot vonta le, hogy a koncesszióba adás volna a legjobb lehetőség. 1-től 5-ig pontoztak négy megoldási tervet, a koncesszió csak 3,5 pontot ért el, még jobb ötletnek tartották a szabályozott versenyt. (A két gyengébb elképzelés a fővárosi tulajdonú cég létrehozása és a meglévő szabályozatlan verseny fenntartása volt.) Igaz, a koncesszió pontszámát lehúzta az, hogy az akkori jogi környezet ezt nem engedte volna egyszerűen, most már ezzel nincs gond.
Képbe jön Tiborcz István üzlettársa
Amikor 2016-ban meghirdette a főváros a tendert, a Program Centrum Kft. és a Mr. Nilsz egy kézben volt: mindkettőben társtulajdonos volt Zakaria Hamdan. A jordán üzletember most már nem szerepel a tulajdonosok között, de az ügyek intézésében részt vesz – olvasható az e heti HVG-ben.
MTI / Jászai Csaba
A Hamdan név nem ismeretlen a magyar üzleti életben, de a nagyobb üzleteket eddig inkább Zakaria Hamdan testvére, Szamir csinálta. Az évtizedek óta itt élő, már magyar állampolgárságot is szerzett egykori pénzváltó cégei tucatnyi belvárosi szállodát üzemeltetnek, hozzá tartozik a Buddha Bár és a Párisi Udvar is, 2012-ben pedig megkapta a Magyar Arany Érdemkeresztet. A cég az állami Eximbanktól 2016-ban 6,8 milliárd forint hitelt kapott.
Ami Zakaria Hamdant illeti: az ő egyik nagy üzlete az Instant-Fogasház komplexum, ahol társtulajdonos közösen a Redwood Hotel Kft.-vel. Ez utóbbi cég azé az Erdei Bálinté, akinek a nevét a közvélemény az Elios-botrányban ismerte meg, régen Tiborcz Istvánnal közösen birtokolta az elhíresült közvilágítási céget.
Erdeinek pedig jó szolgálatot tehetnek a városnéző buszok tulajdonosai. Néhány napja nyerte el ugyanis a cége tíz évre a Kolosy téri piac üzemeltetését, azzal a nem titkolt céllal, hogy új bulinegyeddé tegye a környéket. Az sem baj, hogy Óbuda most nem számít igazán felkapott helynek, Erdei cége a pályázatban már fel is vetette az ötletet, hogy hop on hop off buszokkal vigyék oda a turistákat. Ráadásul a partner hotelekből is szívesen vinnék a látogatókat az óbudai bulinegyedbe – konkrét neveket még nem soroltak, de nem sokan lepődnének meg, ha ezen a ponton szóba kerülne Hamdan szállodatulajdonos testvére.