Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az eddigi legnagyobb támadását hajtotta végre Ukrajna, ráadásul orosz területről, előre elrejtett drónokkal támadták a légi bázisokat. Legalább negyven orosz harci gépet semmisítettek meg vagy tettek használhatatlanná.","shortLead":"Az eddigi legnagyobb támadását hajtotta végre Ukrajna, ráadásul orosz területről, előre elrejtett drónokkal támadták...","id":"20250601_ukrajna-oroszorszag-haboru-dron-tamadas-bombazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2.jpg","index":0,"item":"92f2837d-066e-4dc6-a60e-c9b6b60e4f8d","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_ukrajna-oroszorszag-haboru-dron-tamadas-bombazo","timestamp":"2025. június. 01. 18:44","title":"Tucatjával lőtték ki az ukránok az orosz bombázókat Oroszországba csempészett drónokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","shortLead":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","id":"20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179.jpg","index":0,"item":"35416604-fac3-4f61-acd4-29109b01e63b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","timestamp":"2025. június. 03. 08:23","title":"Videó: Nem értékelte a lakossági Lada-driftet a rendőrség – hat hónap eltiltás járt érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Ha a kormány machinációi miatt nem omlana össze a főváros, a budapesti tömegközlekedés még összeomolhat. A két volt főpolgármester-jelölt egymást revolverezi a közlekedési vállalat szerződéseivel, pedig a korrupciót és adócsalást eredményező kontraktusban a Fidesz is nyakig benne van.","shortLead":"Ha a kormány machinációi miatt nem omlana össze a főváros, a budapesti tömegközlekedés még összeomolhat. A két volt...","id":"20250602_karacsony-vitezy-bkv-szerzodes-bolla-fuzik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4.jpg","index":0,"item":"0200734d-489f-4a4e-861f-5741adfce2fa","keywords":null,"link":"/360/20250602_karacsony-vitezy-bkv-szerzodes-bolla-fuzik","timestamp":"2025. június. 02. 06:30","title":"Versenyt fut Karácsony és Vitézy, hogy kit sodor el előbb a BKV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df55e887-cc7b-42d1-8145-8dca5b34e0a5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tűzszünetben ezúttal sem sikerült megállapodni.","shortLead":"A tűzszünetben ezúttal sem sikerült megállapodni.","id":"20250602_oroszorszag-ukrajna-haboru-isztambul-targyalas-fogolycsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df55e887-cc7b-42d1-8145-8dca5b34e0a5.jpg","index":0,"item":"d70b8918-6688-40b4-8822-453ffa1b9344","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_oroszorszag-ukrajna-haboru-isztambul-targyalas-fogolycsere","timestamp":"2025. június. 02. 20:18","title":"Ismét csak fogolycseréig jutottak az oroszok és az ukránok Isztambulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Jelenleg gyakorlatilag döntetlenre áll a versengés.","shortLead":"Jelenleg gyakorlatilag döntetlenre áll a versengés.","id":"20250601_Lengyel-elnokvalasztas-trzaskowski-nawrocki-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f.jpg","index":0,"item":"bdfdd9ca-9c79-4362-bcaa-88ad5fb2dcee","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Lengyel-elnokvalasztas-trzaskowski-nawrocki-allas","timestamp":"2025. június. 01. 22:32","title":"Lengyel elnökválasztás: mindkét jelölt győztesnek hirdette magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4895ef1-c394-4c36-ae12-8a05624d7fef","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy óvatlan gázfröccs. ","shortLead":"Egy óvatlan gázfröccs. ","id":"20250602_Ferrarin-draga-foto-keszult-Papanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4895ef1-c394-4c36-ae12-8a05624d7fef.jpg","index":0,"item":"830904c5-6854-42ba-829b-664439e712bb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Ferrarin-draga-foto-keszult-Papanal","timestamp":"2025. június. 02. 08:44","title":"Rosszkor léptek oda a Ferrarinak, drága fotó készült Pápánál ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan közlekedve nem állt meg a vasúti átjárónál és összeütközött az arra haladó mozdonnyal. A karambolt könnyebb sérülésekkel, a bírósági eljárást pedig pénzbüntetéssel megúszta.","shortLead":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan...","id":"20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"4409bbbd-641d-4262-b152-18206f067fe7","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","timestamp":"2025. június. 03. 08:45","title":"Duplán megúszta a részeg sofőr a vonattal ütközést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tarlós az utolsó pillanatban fújta le a lezsírozottnak tűnt döntést a városnéző buszokról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A következő tizenöt évre egy kézbe került volna Budapest összes városnéző buszának üzemeltetése, csakhogy nem sokkal a szavazás előtt levették a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről.
Szerdán szavazott volna a Fővárosi Közgyűlés, hogy melyik cégek üzemeltethetnek városnéző buszokat Budapesten. A közgyűlésnek benyújtott előterjesztés szerint a nyertes a közösen pályázó Program Centrum Utazásszervező Kft. és a Mr. Nilsz Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. lehetett volna, a két cég konzorciuma havi 25 millió forint koncessziós díjat ajánlott fel. Csakhogy az ülés elején Tarlós István kérésére úgy döntöttek a képviselők: leveszik a napirendről a javaslatot, a benyújtója, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes pedig vissza is vonta az indítványt. Tarlós azt ígérte, májusban újra tárgyalhatnak a tervről.
Egy hvg.hu birtokába került dokumentum szerint a brit–francia The Big Bus Company Ltd. jóval többet, 41,6 millió forintot fizetett volna a városnak havonta a következő 15 évben, de a pályázatuk más pontjait lepontozták, a harmadik jelentkező pályázatát pedig érvénytelennek nyilvánították. Az, hogy a két érvényes pályázat közül az alacsonyabb koncessziós díjat ígérő lehetett volna a győztes, a szerződés 15 éves időtartama alatt 2,98 milliárd forint kiesést jelent a városnak.
Eddig Demszkyéknek és Tarlóséknak sem jött össze
Nem először próbálkozott a városvezetés hiába azzal, hogy korlátozza a szabad versenyt a városnéző buszos piacon. Először még 2008-ban négy évre a teljes piacot odaadták a Giraffe Hop on Hop off üzemeltetőjének, de egy GVH-eljárás után felbontották a szerződést. Egy darabig minden ment tovább a régi módon, de aztán 2016-ban tendert írtak ki a buszok üzemeltetésére. A GVH rögtön jelezte, hogy ezt is meg fogja támadni, de az önkormányzatot ez nem érdekelte. A tervet később mégis lefújták, arra hivatkozva, hogy a cégek „rendkívüli mértékű extraprofitot realizálnának”. Végül 2017 végén újra nekifutottak a pályáztatásnak, ennek az eredménye született volna meg ma.
Ők voltak eddig jelen a piacon
- City Sightseeing Budapest, a Mr. Nilsz üzemeltetésében
- Budapest Sightseeing, a Program Centrum üzemeltetésében
- Giraffe Hop on Hop off, a City Tour Hop on Hop off Kft. üzemeltetésében
- Big Bus, a francia-brit Big Bus Ltd. tulajdonában
MTI / Róka László
De miért nem volt jó a szabad piac?
Nem csoda, hogy sokan feltették a kérdést, miért volt szükség egyáltalán arra, hogy kiválassza az önkormányzat, melyik cégeknek lesz joguk városnéző buszokat indítani. Mindeddig négy vállalat is megélt a piacon, most ebből kettő maradhat, egy közös konzorciumban.
A budapesti városvezetés szerint azért van szükség arra, hogy kizárólagosságot adjanak, mert a mostani városnéző buszok ártanak a főváros turisztikai megítélésének. Így aztán az új szerződés majd előírja, hogy az üzemeltetőnek tisztán kell tartania a buszokat, sőt a járműveken meg kell jeleníteni Budapest logóját is. Ennél azért fontosabb lehet, hogy az Euro 4 vagy annál is magasabb környezetvédelmi kategóriába kell tartozniuk majd a buszoknak, négy éven belül pedig zéró emissziójú járműveket kell a forgalomba állítani. Annak a pozitívumait nem lehet elvitatni, hogy fontos a környezetvédelem – csakhogy a birtokunkba került dokumentumok szerint a szakértők arra is panaszkodtak: most még azt sem lehet tudni, hogy négy év múlva gyártanak-e majd olyan buszokat, amelyek a kiírásnak megfelelnek, de közben megfizethető árúak, és arra is képesek, hogy felmenjenek a Citadelláig.
A BKK még 2012-ben elkészített egy egyeztetési koncepciót a városnéző buszokról, ebben több problémát is felsoroltak. Például a városnéző buszok vagy a buszsávot lassítják le, vagy ahol tilos oda bemenniük, az autósokat kényszerítik lassú tempóra, a BKK buszai pedig többször miattuk nem férnek be a buszmegállókba. A dokumentum arról is említést tett, hogy agresszív marketingeszközöket használnak ezek a cégek, és a minőségen spórolnak, hogy minél olcsóbban tudjanak jegyet kínálni. A vállalatok azonban arra panaszkodtak: nehéz volt úgy előre tervezniük, hogy 6-9 hónapra, legjobb esetben egy évre kötötték meg eddig a szerződéseket a fővárossal, többször ezzel indokolták azt, hogy nem sok pénzt szántak a buszok karbantartására, vagy nem szívesen vágtak bele hitelfelvételbe.
MTI / Manek Attila
Már a BKK-elemzés sem azt a tanulságot vonta le, hogy a koncesszióba adás volna a legjobb lehetőség. 1-től 5-ig pontoztak négy megoldási tervet, a koncesszió csak 3,5 pontot ért el, még jobb ötletnek tartották a szabályozott versenyt. (A két gyengébb elképzelés a fővárosi tulajdonú cég létrehozása és a meglévő szabályozatlan verseny fenntartása volt.) Igaz, a koncesszió pontszámát lehúzta az, hogy az akkori jogi környezet ezt nem engedte volna egyszerűen, most már ezzel nincs gond.
Képbe jön Tiborcz István üzlettársa
Amikor 2016-ban meghirdette a főváros a tendert, a Program Centrum Kft. és a Mr. Nilsz egy kézben volt: mindkettőben társtulajdonos volt Zakaria Hamdan. A jordán üzletember most már nem szerepel a tulajdonosok között, de az ügyek intézésében részt vesz – olvasható az e heti HVG-ben.
MTI / Jászai Csaba
A Hamdan név nem ismeretlen a magyar üzleti életben, de a nagyobb üzleteket eddig inkább Zakaria Hamdan testvére, Szamir csinálta. Az évtizedek óta itt élő, már magyar állampolgárságot is szerzett egykori pénzváltó cégei tucatnyi belvárosi szállodát üzemeltetnek, hozzá tartozik a Buddha Bár és a Párisi Udvar is, 2012-ben pedig megkapta a Magyar Arany Érdemkeresztet. A cég az állami Eximbanktól 2016-ban 6,8 milliárd forint hitelt kapott.
Ami Zakaria Hamdant illeti: az ő egyik nagy üzlete az Instant-Fogasház komplexum, ahol társtulajdonos közösen a Redwood Hotel Kft.-vel. Ez utóbbi cég azé az Erdei Bálinté, akinek a nevét a közvélemény az Elios-botrányban ismerte meg, régen Tiborcz Istvánnal közösen birtokolta az elhíresült közvilágítási céget.
Erdeinek pedig jó szolgálatot tehetnek a városnéző buszok tulajdonosai. Néhány napja nyerte el ugyanis a cége tíz évre a Kolosy téri piac üzemeltetését, azzal a nem titkolt céllal, hogy új bulinegyeddé tegye a környéket. Az sem baj, hogy Óbuda most nem számít igazán felkapott helynek, Erdei cége a pályázatban már fel is vetette az ötletet, hogy hop on hop off buszokkal vigyék oda a turistákat. Ráadásul a partner hotelekből is szívesen vinnék a látogatókat az óbudai bulinegyedbe – konkrét neveket még nem soroltak, de nem sokan lepődnének meg, ha ezen a ponton szóba kerülne Hamdan szállodatulajdonos testvére.