Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f35f9b9-3b7b-49b6-a467-77e03507e76f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Napokkal ezelőtt mutatták be az első évadot, és nem vártak sokat azzal, hogy bejelentsék, lesz folytatás. ","shortLead":"Napokkal ezelőtt mutatták be az első évadot, és nem vártak sokat azzal, hogy bejelentsék, lesz folytatás. ","id":"20250307_meghan-markle-netflix-sorozat-masodik-evad-premier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f35f9b9-3b7b-49b6-a467-77e03507e76f.jpg","index":0,"item":"f28d1df9-fb57-402c-875f-c2fb4dee4123","keywords":null,"link":"/elet/20250307_meghan-markle-netflix-sorozat-masodik-evad-premier","timestamp":"2025. március. 07. 19:28","title":"Meghan Markle főzőműsora ősszel tér vissza, és már le is forgatták az új részeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbdb2c7b-5f77-42f5-8244-8bc8877abb2b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy, a jelek szerint még kihasználatlan, de annál veszélyesebb támadási módszert fedeztek fel a világ legnépszerűbb böngészőjében. ","shortLead":"Egy, a jelek szerint még kihasználatlan, de annál veszélyesebb támadási módszert fedeztek fel a világ legnépszerűbb...","id":"20250307_google-chrome-bongeszo-bovitmeny-tamadasi-mod-felfedezes-jelszavak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbdb2c7b-5f77-42f5-8244-8bc8877abb2b.jpg","index":0,"item":"1716c37c-376c-4372-b0fb-e2d9dcb60d8c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_google-chrome-bongeszo-bovitmeny-tamadasi-mod-felfedezes-jelszavak","timestamp":"2025. március. 07. 17:03","title":"Az összes jelszó ellopható ezzel a módszerrel, komoly veszély leselkedik a Chrome böngésző felhasználóira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b33de81-31ee-4791-9662-890eedea3c4e","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Zajos közgyűlésen választottak újra a Magyar Taekwondo-szövetség vezetőjét, Márton Zsolt Krisztiánt.","shortLead":"Zajos közgyűlésen választottak újra a Magyar Taekwondo-szövetség vezetőjét, Márton Zsolt Krisztiánt.","id":"20250308_magyar-taekwondo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-marton-zsolt-krisztian-breznai-agnes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b33de81-31ee-4791-9662-890eedea3c4e.jpg","index":0,"item":"1fdaaac6-159d-49f0-b53a-7353ae30f710","keywords":null,"link":"/sport/20250308_magyar-taekwondo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-marton-zsolt-krisztian-breznai-agnes-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 21:09","title":"„A taekwondo dél-koreai sportág, nem észak-koreai” – kiabálás és feszült pillanatok az új magyar sikersportág elnökválasztásán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8f3bf61-4e34-4e0d-82c6-d1d8443e0208","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér nem válogat: a hiedelemmel szemben nem csak az időseket érinti, ráadásul mindkét nem esetében gyakran előfordul. Mivel azonban kényes helyen van, nehezen beszélünk róla vagy kérünk tanácsot, így az azzal kapcsolatos hasznos és alapvető információk sem jutnak el hozzánk könnyen. ","shortLead":"Az aranyér nem válogat: a hiedelemmel szemben nem csak az időseket érinti, ráadásul mindkét nem esetében gyakran...","id":"20250228_ronthat-aranyere-allapotan-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8f3bf61-4e34-4e0d-82c6-d1d8443e0208.jpg","index":0,"item":"fb5fc3a7-817f-4cdf-bf95-ef858e3986ed","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_ronthat-aranyere-allapotan-proktis","timestamp":"2025. március. 07. 16:30","title":"Sokat ronthat aranyere állapotán, ha ezt nem csinálja jól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"049a8f26-cf7f-4937-865b-116e581c049b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kínai elektrolitgyártó települ a Tisza-parti városban. ","shortLead":"Kínai elektrolitgyártó települ a Tisza-parti városban. ","id":"20250307_akkuipar-elektrolitgyarto-kunlunchem-szolnokon-kkv-vallalkozas-kinai-gyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049a8f26-cf7f-4937-865b-116e581c049b.jpg","index":0,"item":"725a4a8a-aa90-469d-a545-ccd98e06029b","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_akkuipar-elektrolitgyarto-kunlunchem-szolnokon-kkv-vallalkozas-kinai-gyar","timestamp":"2025. március. 07. 15:57","title":"Szolnokra jelentett be újabb nagy akkuipari beruházást Szijjártó Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat az e-hulladékból, majd segít hasznosítani a szén-dioxidot.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat...","id":"20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62.jpg","index":0,"item":"3cd434dc-61de-48c3-a36d-c2fafd09083b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","timestamp":"2025. március. 09. 08:03","title":"Itt az eljárás, amely visszanyeri az arany 99,9%-át az e-szemétből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok biztosítása – érthetően – aggodalmakat váltott ki a felhasználókból. A felháborodás oly nagy volt, hogy a Mozillának változtatnia kellett elképzelésein.","shortLead":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok...","id":"20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"5cf9e5a2-9b53-4606-818a-3083b849cdbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","timestamp":"2025. március. 08. 14:03","title":"Addig változtatta az ÁSZF-et a Mozilla, hogy most már magyarázkodnia kell, mi is történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23d6eccb-8ee6-40c5-b921-803a75ac68d5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Majdnem másfél fokkal volt melegebb a korábbi, 1920-as csúcshőmérsékletnél.","shortLead":"Majdnem másfél fokkal volt melegebb a korábbi, 1920-as csúcshőmérsékletnél.","id":"20250307_105-eves-napi-melegrekord-ujpest-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23d6eccb-8ee6-40c5-b921-803a75ac68d5.jpg","index":0,"item":"cb744be8-3cf4-496f-adf5-3938609bd02a","keywords":null,"link":"/elet/20250307_105-eves-napi-melegrekord-ujpest-hungaromet","timestamp":"2025. március. 07. 14:11","title":"105 éves napi melegrekord dőlt meg csütörtökön Újpesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába is tagadnánk, ha megfog egy reklám, fiziológiai reakcióink lebuktatnak – a "lebuktatásban" rejlő üzleti lehetőségeket igyekszik kihasználni egy magyar startup. A Synetiqnél tudják, miért lett sikeres Kasszás Erzsi, még ha illett is utálni.
A nagypapa a karácsonyfát díszíti a képernyőn. Elég rutint szerezhetett az elmúlt évtizedekben, mert rá se néz a fenyőre, inkább az unokájára tekint, aki viszont a szomszédos asztalt bámulja.
A képernyőn lassan elviselhetetlenné kezd válni a mosolymennyiség, úgyhogy én is inkább félrenézek. A monitor alatt érzékelőhöz használt tappancsok, tisztítóalkohol, az ujjaimon bőrellenállásmérők, a fejemen az agyhullámokat mérő szerkezet, egy másik érzékelő pedig a monitor felől figyeli, merre is jár a tekintetem – mármint ha éppen a videóra figyelek a Synetiq budapesti irodájának laborjában.
Amikor néhány másodperc múlva visszafordulok, már céltudatos sportolókkal nézek farkasszemet, de mire felfognám, mi is az összefüggés a nagypapa és közöttük, már véget is ér a reklámspot, és egy kérdőív következik. Arról kérdeznek, mennyire érzem közel magamhoz a hirdetést és a márkát, és mennyire fogott meg a reklám.
Ki mond igazat?
És itt jön a trükk: a Synetiqnél a kérdésekre adott válaszok inkább valamiféle kontrollként működnek, az igazi információt a spontán fiziológiai reakciók alapján nyerik ki a cég kutatói. A két adat pedig néha köszönőviszonyban sincs egymással.
Kasszás Erzsit például illett utálni, és a márkával kapcsolatban is sokakban él negatív vélemény – ehhez képest a cég mérései azt bizonyították, hogy a nézőket valójában megfogta a reklám, és ez megmutatkozott a reklámozó cég, a CBA forgalmán is, Erzsi első félévében 12 százalékos bevételnövekedést értek el – mondja Ottlik Dávid, a cég alapítója.
A módszer ismerős lehet, igaz, nem annyira a marketingből, mint a bűnüldözésből: hasonló elven működik ugyanis a hazugságvizsgálat, amely azon alapul, hogy hazudozás közben a szimpatikus idegrendszer reakciói felerősödnek, gyorsabban ver a szívünk, izzad a tenyerünk, és ezt a gépek nagyon pontosan ki tudják mutatni.
Reklámhegyek
Nem tilos a dohányzás
A teszten részt vevőket egy külső cég választja ki, nemcsak a vagyoni helyzetüket, de az egészségi állapotukat is felmérik, hiszen a gépi mérésnél nem mindegy, szednek-e olyan gyógyszert, amely befolyásolja a fiziológiájukat. De azt is kérik a résztvevőktől, hogy a vizsgálat előtt közvetlenül ne igyanak kávét, a dohányosoknak pedig azt tanácsolják, szívjanak el egy cigarettát, nehogy emiatt legyenek feszültek a teszt közben.
A filmeket véletlen sorrendben vetítik, ami azért fontos, mivel a később vetített videóknál esetleg az unalom is befolyásolhatja a reakciókat – úgy tapasztalták azonban, hogy a kétszer húsz spotnál még nem veszítik el a türelmüket az alanyok.
A Synetiq módszerében sem a mérés technikája az újdonság: az agyi és tudattalan biológiai folyamatok vizsgálata a marketingben is évtizedek óta ismert, és az utóbbi időben gyakorta alkalmazott módszer is a hirdetőknél. A neuromarketing lényege az, hogy a fogyasztók – netán nézők – döntéseit a tudatosan formált nézeteknél sokkal erősebben befolyásolják a tudattalan, érzelmi reakciók.
Csak ki kell valahogy „nyerni” ezeket a megfelelő kérdések megfogalmazásával, illetve a válaszok és főként a reakciók elemzésével. És itt jön be Ottlik Dávid és csapatának újítása: amíg a neuromarketinggel foglalkozó cégek célzott vizsgálatokat végeznek egy kampányhoz, netán egy márka segítésére, a Synetiq adatbázist épít a reakciókból.
Vagyis ők nem csak egy hirdető – például az említett CBA – reklámját vizsgálják a laborban. A tesztelők ehelyett negyven különböző spotot néznek és értékelnek: „Amikor vizsgálunk egy sörreklámot például, akkor megnézzük mellé az összes többit is, akár éveken keresztül.”
Nem kis adatmennyiségről van szó: hat ágazat aktuális – vagy éppen vetítés előtt álló – spotjait vetítik, ebből képenként akár 8000 adatot tudnak kinyerni – egy másodpercben pedig hatvan kép van. És persze a résztvevők száma is eltér egy célzott kutatástól, hiszen egy tucat fős fókuszcsoporthoz képest itt évente több ezer emberről van szó.
Ottlik Dávid
Synetiq
A tesztelők válaszainak és reakcióinak elemzését pedig hozzáférhetővé teszi a cég az előfizetők számára. Az elemzést különböző algoritmusok alapján végzik.
A titok persze az, hogy – akárcsak egy jó nyomozó a hazugságvizsgálatnál – milyen kérdéseket igyekeznek megválaszolni a kinyert adatok alapján. Ez már szaktudást igényel, de ebben is segít az az adathalom: „régen ennyi adat évtizedek alatt jött volna össze, mi viszont már a mérési eredményeink alapján, gépi tanulásos módszerrel tudjuk továbbfejleszteni” – mondja a Synetiq alapítója.
A technika nem minden
Ötven éve egy marketingguru megalapozhatta a hírnevét azzal, hogy rávezette az ügyfelét arra, érdemes kiskutyával reklámoznia, mert az jó érzéseket kelt a nézőben, és szívesebben vásárolnak mondjuk a mosószeréből. Ezt a szerepet ma már átvehetik a gépek, amelyek az adatok alapján prognosztizálni tudják, egy látvány milyen reakciót válthat ki, vagy például mennyi ideig érdemes mutatni azt a kiskutyát az optimális eredmény elérése érdekében.
A technika azonban nem minden – erre nemrég San Franciscóban ébredt rá a csapat. A Synetiq kevesebb mint négy éve alakult, akkor ketten kezdték, most tizenheten vannak. Ottlik Dávid és csapata egyedüli magyarként bekerült a Google startup-mentorprogramjába is, ennek része volt a hozzáférés a cég felhőszolgáltatásához, valamint két szilícium-völgyi tanulmányút. Itt célzott tanácsadást kaptak: „és ráébredtünk, hogy technikailag mi fejlettek vagyunk, de az üzleti stratégián van még mit javítani”.
Synetiq
„Amikor elkezdtük, arra gondoltam, hogy két-három éven belül én már a Bahamákon leszek egy felfuttatott cég eladása után. Aztán a két-három év alatt odáig jutottunk, hogy lejöttünk a falvédőről” – összegez Dávid, de azt azért hozzáteszi, eddig minden évben exponenciálisan növekedtek: tavaly a csapat létszámát duplázták, az eladott jelentések és ügyfelek számát pedig meg tudták háromszorozni. Saját piacukon a részesedésüket két év alatt egy százalékról 10-re tudták növelni.
Ahhoz azonban, hogy jelentősen növekedni tudjanak, komoly automatizálásra van szükség – teszi hozzá az ügyvezető. „Ha két és fél éve készítettünk egy mérést – akkor még megrendelésre –, a leadásig eltelt két és fél hónap. Most ott tartunk, hogy az adatfelvételnél valós időben felkerül az információ a felhőbe, az ügyfélnél akár perceken belül megjelenhet.” Részben az automatizálás jegyében hagytak fel a filmek elemzésével, de van egy másik, üzletibb érv is: „egy sorozat egy epizódja egy óra, ennyi idő alatt levetítünk negyven reklámot.”
Orbán Viktor éles eszű stratégaként tapint rá mások gyengeségeire az Európai Unióban is. Bármennyire csorbult a jogállamiság Magyarországon, a kormányfő megkerülhetetlen lesz a brüsszeli pénzosztáskor és más döntéseknél is.
Milyen a jó reklám? Vannak örök dolgok, amelyek jól mutatnak: a közeli arcok, vagy az utóbbi időben a mindennapi emberek – mondja Ottlik Dávid. A magyarok reakciói nem nagyon térnek el a régiótól, a YouTube-adatok viszont azt mutatják, van néhány dolog, ami lázba hozzá őket, ha meglátják egy reklámban, például a foci.
„Nem tudjuk ennek az okát, de azt látjuk, hogy így van. De ha a számítógép 48 évnyi nézési idő, 40 millió megtekintés alapján ezt mondja, el kell fogadnunk, hogy vannak olyan mintázatok, amelyeket az emberi tudat nem ért meg” – magyarázza Dávid.
A reakciók trendjeinek követését az is nehezíti, hogy az emberek és a reakciók is változnak. Egy reklám például más hatást gyakorol a bemutatásakor, mint később, ezért is fontos, hogy gyorsan mérjünk, hiszen – mint a Synetiq vezetője fogalmaz – van egy lejárati dátuma. De fordítva is igaz: „Ha valaki egy még nem vetített spotra mondja azt, hogy ismerős neki, az is árulkodik, méghozzá arról, hogy a film nem igazán új.”
És hogy milyen a jövő reklámja? Ottlik Dávid szerint ez a tízmillió dolláros kérdés, azért tippeket adott:
Legyen rövid
Mozgás és releváns tartalom is kell, hiszen egyre magasabb az ingerküszöb
Legyenek arcok, minél közelebbről – ez empátiát ébreszt
És szóljon a célközönségnek.
Ez az, amit az emberek hajlamosak elfelejteni, mikor Kasszás Erzsit kritizálják: hogy az a reklám valójában nem nekik szólt.
Bérelt helye van a neuromarketingnek a jövő meghatározó trendjeiről szóló jóslatokban, amióta az érzelmi hatást kutató irányzat elméletét a kilencvenes években az amerikai Harvard Egyetemen megalkották, majd az utóbbi években a vele foglalkozó cégek gyakorlati tapasztalattal is feltöltötték.
A fogyasztók manipulálása egyre tudományosabb alapokon nyugszik, hála az univerzum talán legkomplexebb struktúrája, az agy folyamatos feltérképezésének. Ennek köszönhetően a neuromarketing is egyre hangosabban követel magának helyet a megszokott befolyásolási technikák között.