Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A német kancellár a Stern hetilapnak adott interjúban válaszolt az X tulajdonosának támadásaira.","shortLead":"A német kancellár a Stern hetilapnak adott interjúban válaszolt az X tulajdonosának támadásaira.","id":"20250105_Olaf-Scholz-kiosztotta-Elon-Muskot-Ne-etesd-a-trollt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68.jpg","index":0,"item":"c688e238-2807-4b6f-853f-d0eb828eaaee","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Olaf-Scholz-kiosztotta-Elon-Muskot-Ne-etesd-a-trollt","timestamp":"2025. január. 05. 09:08","title":"\"Ne etesd a trollt!\" - Olaf Scholz kiosztotta Elon Muskot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","shortLead":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","id":"20250105_hatos-lotto-lottoszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"27b00a1b-9a77-44e1-9af1-0443241fbf65","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_hatos-lotto-lottoszamok","timestamp":"2025. január. 05. 18:16","title":"Ezekkel a számokkal lehetett tarolni a hatos lottón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44a439f0-9cea-435a-8dd6-e0a1e25d3009","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tűz ütött ki egy dallasi bevásárlóközpontban helyi idő szerint pénteken, több mint ötszáz állat elpusztult – írta közleményében Texas szövetségi állam dallasi tűzoltósága.","shortLead":"Tűz ütött ki egy dallasi bevásárlóközpontban helyi idő szerint pénteken, több mint ötszáz állat elpusztult – írta...","id":"20250104_500-kisallat-pusztult-el-kigyulladt-egy-dallasi-bevasarlokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44a439f0-9cea-435a-8dd6-e0a1e25d3009.jpg","index":0,"item":"5f3930e5-2ed8-449f-b8f2-eb5434f92800","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_500-kisallat-pusztult-el-kigyulladt-egy-dallasi-bevasarlokozpont","timestamp":"2025. január. 04. 13:20","title":"Több mint 500 kisállat pusztult el, miután kigyulladt egy dallasi bevásárlóközpont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4.jpg","index":0,"item":"c2bb46f5-522d-45ec-a235-5ee9ad3040c3","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 05. 16:00","title":"„Kevésen múlt, hogy meg se szülessél” – különös alaphelyzetből rugaszkodik el a Nobel-díjas Han Kang új regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","shortLead":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","id":"20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8.jpg","index":0,"item":"ab4133ab-496b-458c-b57a-9db8c8af2a37","keywords":null,"link":"/elet/20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","timestamp":"2025. január. 04. 09:18","title":"Schirilla György elárulta: Baracskán ült, mert feltört egy sírt és ellopott egy motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36e2843a-2e86-41af-8ab8-692bbaf0fc2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nincs szükség varázslatra, méregdrága termékekre és kozmetikai eljárásokra, ezeknél fontosabb a következetesség és a tudatosság.","shortLead":"Nincs szükség varázslatra, méregdrága termékekre és kozmetikai eljárásokra, ezeknél fontosabb a következetesség és...","id":"20250105_fiatalsag-megorzese-titka-oregedes-ellenszere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36e2843a-2e86-41af-8ab8-692bbaf0fc2e.jpg","index":0,"item":"b844a100-8eb0-4697-ac98-6a48a254d200","keywords":null,"link":"/elet/20250105_fiatalsag-megorzese-titka-oregedes-ellenszere","timestamp":"2025. január. 05. 05:50","title":"20 évvel fiatalabbnak tűnnek a koruknál azok, akik mindennap odafigyelnek erre a 10 dologra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával, míg Robert Fico egy vietnami luxushotelben múlatja idejét. A kettő közti hasonlóság az, hogy hivatalosan egyiket sem kommunikálták, Orbán téli nyaralását viszont nem is cáfolták.","shortLead":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával...","id":"20250104_orban-viktor-indiaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861.jpg","index":0,"item":"e6acfdc7-d4b7-40cd-b41e-e78cee5720e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_orban-viktor-indiaban","timestamp":"2025. január. 04. 13:00","title":"Dél-Indiában kapták lencsevégre Orbán Viktort, magánúton lehet ott családjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába is tagadnánk, ha megfog egy reklám, fiziológiai reakcióink lebuktatnak – a "lebuktatásban" rejlő üzleti lehetőségeket igyekszik kihasználni egy magyar startup. A Synetiqnél tudják, miért lett sikeres Kasszás Erzsi, még ha illett is utálni.
A nagypapa a karácsonyfát díszíti a képernyőn. Elég rutint szerezhetett az elmúlt évtizedekben, mert rá se néz a fenyőre, inkább az unokájára tekint, aki viszont a szomszédos asztalt bámulja.
A képernyőn lassan elviselhetetlenné kezd válni a mosolymennyiség, úgyhogy én is inkább félrenézek. A monitor alatt érzékelőhöz használt tappancsok, tisztítóalkohol, az ujjaimon bőrellenállásmérők, a fejemen az agyhullámokat mérő szerkezet, egy másik érzékelő pedig a monitor felől figyeli, merre is jár a tekintetem – mármint ha éppen a videóra figyelek a Synetiq budapesti irodájának laborjában.
Amikor néhány másodperc múlva visszafordulok, már céltudatos sportolókkal nézek farkasszemet, de mire felfognám, mi is az összefüggés a nagypapa és közöttük, már véget is ér a reklámspot, és egy kérdőív következik. Arról kérdeznek, mennyire érzem közel magamhoz a hirdetést és a márkát, és mennyire fogott meg a reklám.
Ki mond igazat?
És itt jön a trükk: a Synetiqnél a kérdésekre adott válaszok inkább valamiféle kontrollként működnek, az igazi információt a spontán fiziológiai reakciók alapján nyerik ki a cég kutatói. A két adat pedig néha köszönőviszonyban sincs egymással.
Kasszás Erzsit például illett utálni, és a márkával kapcsolatban is sokakban él negatív vélemény – ehhez képest a cég mérései azt bizonyították, hogy a nézőket valójában megfogta a reklám, és ez megmutatkozott a reklámozó cég, a CBA forgalmán is, Erzsi első félévében 12 százalékos bevételnövekedést értek el – mondja Ottlik Dávid, a cég alapítója.
A módszer ismerős lehet, igaz, nem annyira a marketingből, mint a bűnüldözésből: hasonló elven működik ugyanis a hazugságvizsgálat, amely azon alapul, hogy hazudozás közben a szimpatikus idegrendszer reakciói felerősödnek, gyorsabban ver a szívünk, izzad a tenyerünk, és ezt a gépek nagyon pontosan ki tudják mutatni.
Reklámhegyek
Nem tilos a dohányzás
A teszten részt vevőket egy külső cég választja ki, nemcsak a vagyoni helyzetüket, de az egészségi állapotukat is felmérik, hiszen a gépi mérésnél nem mindegy, szednek-e olyan gyógyszert, amely befolyásolja a fiziológiájukat. De azt is kérik a résztvevőktől, hogy a vizsgálat előtt közvetlenül ne igyanak kávét, a dohányosoknak pedig azt tanácsolják, szívjanak el egy cigarettát, nehogy emiatt legyenek feszültek a teszt közben.
A filmeket véletlen sorrendben vetítik, ami azért fontos, mivel a később vetített videóknál esetleg az unalom is befolyásolhatja a reakciókat – úgy tapasztalták azonban, hogy a kétszer húsz spotnál még nem veszítik el a türelmüket az alanyok.
A Synetiq módszerében sem a mérés technikája az újdonság: az agyi és tudattalan biológiai folyamatok vizsgálata a marketingben is évtizedek óta ismert, és az utóbbi időben gyakorta alkalmazott módszer is a hirdetőknél. A neuromarketing lényege az, hogy a fogyasztók – netán nézők – döntéseit a tudatosan formált nézeteknél sokkal erősebben befolyásolják a tudattalan, érzelmi reakciók.
Csak ki kell valahogy „nyerni” ezeket a megfelelő kérdések megfogalmazásával, illetve a válaszok és főként a reakciók elemzésével. És itt jön be Ottlik Dávid és csapatának újítása: amíg a neuromarketinggel foglalkozó cégek célzott vizsgálatokat végeznek egy kampányhoz, netán egy márka segítésére, a Synetiq adatbázist épít a reakciókból.
Vagyis ők nem csak egy hirdető – például az említett CBA – reklámját vizsgálják a laborban. A tesztelők ehelyett negyven különböző spotot néznek és értékelnek: „Amikor vizsgálunk egy sörreklámot például, akkor megnézzük mellé az összes többit is, akár éveken keresztül.”
Nem kis adatmennyiségről van szó: hat ágazat aktuális – vagy éppen vetítés előtt álló – spotjait vetítik, ebből képenként akár 8000 adatot tudnak kinyerni – egy másodpercben pedig hatvan kép van. És persze a résztvevők száma is eltér egy célzott kutatástól, hiszen egy tucat fős fókuszcsoporthoz képest itt évente több ezer emberről van szó.
Ottlik Dávid
Synetiq
A tesztelők válaszainak és reakcióinak elemzését pedig hozzáférhetővé teszi a cég az előfizetők számára. Az elemzést különböző algoritmusok alapján végzik.
A titok persze az, hogy – akárcsak egy jó nyomozó a hazugságvizsgálatnál – milyen kérdéseket igyekeznek megválaszolni a kinyert adatok alapján. Ez már szaktudást igényel, de ebben is segít az az adathalom: „régen ennyi adat évtizedek alatt jött volna össze, mi viszont már a mérési eredményeink alapján, gépi tanulásos módszerrel tudjuk továbbfejleszteni” – mondja a Synetiq alapítója.
A technika nem minden
Ötven éve egy marketingguru megalapozhatta a hírnevét azzal, hogy rávezette az ügyfelét arra, érdemes kiskutyával reklámoznia, mert az jó érzéseket kelt a nézőben, és szívesebben vásárolnak mondjuk a mosószeréből. Ezt a szerepet ma már átvehetik a gépek, amelyek az adatok alapján prognosztizálni tudják, egy látvány milyen reakciót válthat ki, vagy például mennyi ideig érdemes mutatni azt a kiskutyát az optimális eredmény elérése érdekében.
A technika azonban nem minden – erre nemrég San Franciscóban ébredt rá a csapat. A Synetiq kevesebb mint négy éve alakult, akkor ketten kezdték, most tizenheten vannak. Ottlik Dávid és csapata egyedüli magyarként bekerült a Google startup-mentorprogramjába is, ennek része volt a hozzáférés a cég felhőszolgáltatásához, valamint két szilícium-völgyi tanulmányút. Itt célzott tanácsadást kaptak: „és ráébredtünk, hogy technikailag mi fejlettek vagyunk, de az üzleti stratégián van még mit javítani”.
Synetiq
„Amikor elkezdtük, arra gondoltam, hogy két-három éven belül én már a Bahamákon leszek egy felfuttatott cég eladása után. Aztán a két-három év alatt odáig jutottunk, hogy lejöttünk a falvédőről” – összegez Dávid, de azt azért hozzáteszi, eddig minden évben exponenciálisan növekedtek: tavaly a csapat létszámát duplázták, az eladott jelentések és ügyfelek számát pedig meg tudták háromszorozni. Saját piacukon a részesedésüket két év alatt egy százalékról 10-re tudták növelni.
Ahhoz azonban, hogy jelentősen növekedni tudjanak, komoly automatizálásra van szükség – teszi hozzá az ügyvezető. „Ha két és fél éve készítettünk egy mérést – akkor még megrendelésre –, a leadásig eltelt két és fél hónap. Most ott tartunk, hogy az adatfelvételnél valós időben felkerül az információ a felhőbe, az ügyfélnél akár perceken belül megjelenhet.” Részben az automatizálás jegyében hagytak fel a filmek elemzésével, de van egy másik, üzletibb érv is: „egy sorozat egy epizódja egy óra, ennyi idő alatt levetítünk negyven reklámot.”
Orbán Viktor éles eszű stratégaként tapint rá mások gyengeségeire az Európai Unióban is. Bármennyire csorbult a jogállamiság Magyarországon, a kormányfő megkerülhetetlen lesz a brüsszeli pénzosztáskor és más döntéseknél is.
Milyen a jó reklám? Vannak örök dolgok, amelyek jól mutatnak: a közeli arcok, vagy az utóbbi időben a mindennapi emberek – mondja Ottlik Dávid. A magyarok reakciói nem nagyon térnek el a régiótól, a YouTube-adatok viszont azt mutatják, van néhány dolog, ami lázba hozzá őket, ha meglátják egy reklámban, például a foci.
„Nem tudjuk ennek az okát, de azt látjuk, hogy így van. De ha a számítógép 48 évnyi nézési idő, 40 millió megtekintés alapján ezt mondja, el kell fogadnunk, hogy vannak olyan mintázatok, amelyeket az emberi tudat nem ért meg” – magyarázza Dávid.
A reakciók trendjeinek követését az is nehezíti, hogy az emberek és a reakciók is változnak. Egy reklám például más hatást gyakorol a bemutatásakor, mint később, ezért is fontos, hogy gyorsan mérjünk, hiszen – mint a Synetiq vezetője fogalmaz – van egy lejárati dátuma. De fordítva is igaz: „Ha valaki egy még nem vetített spotra mondja azt, hogy ismerős neki, az is árulkodik, méghozzá arról, hogy a film nem igazán új.”
És hogy milyen a jövő reklámja? Ottlik Dávid szerint ez a tízmillió dolláros kérdés, azért tippeket adott:
Legyen rövid
Mozgás és releváns tartalom is kell, hiszen egyre magasabb az ingerküszöb
Legyenek arcok, minél közelebbről – ez empátiát ébreszt
És szóljon a célközönségnek.
Ez az, amit az emberek hajlamosak elfelejteni, mikor Kasszás Erzsit kritizálják: hogy az a reklám valójában nem nekik szólt.
Bérelt helye van a neuromarketingnek a jövő meghatározó trendjeiről szóló jóslatokban, amióta az érzelmi hatást kutató irányzat elméletét a kilencvenes években az amerikai Harvard Egyetemen megalkották, majd az utóbbi években a vele foglalkozó cégek gyakorlati tapasztalattal is feltöltötték.
A fogyasztók manipulálása egyre tudományosabb alapokon nyugszik, hála az univerzum talán legkomplexebb struktúrája, az agy folyamatos feltérképezésének. Ennek köszönhetően a neuromarketing is egyre hangosabban követel magának helyet a megszokott befolyásolási technikák között.