Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Halms Debrecenben már jelen van, most Miskolcon épít új üzemet.","shortLead":"A Halms Debrecenben már jelen van, most Miskolcon épít új üzemet.","id":"20250602_Halms-kinai-gyar-elektromos-autok-alkatreszgyartas-autoipar-Miskolc-Szijjarto-Bajnokok-Ligaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"0116127e-321e-4bcf-811c-1179e62fcd1f","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Halms-kinai-gyar-elektromos-autok-alkatreszgyartas-autoipar-Miskolc-Szijjarto-Bajnokok-Ligaja","timestamp":"2025. június. 02. 14:05","title":"Újabb gyárat épít Magyarországon egy kínai villanyautós óriás – Szijjártónak a Bajnokok Ligája kieséses szakasza ugrott be erről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt, így nem lehetett ott szombaton a müncheni döntőben, de lélekben mindig apjával marad. A spanyol edző története, aki soha nincs egyedül.","shortLead":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt...","id":"20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5.jpg","index":0,"item":"64bd703f-8948-411a-946e-d44c92eb3f28","keywords":null,"link":"/sport/20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","timestamp":"2025. június. 01. 13:00","title":"A legnagyobb tragédiából merített erőt élete sikeréhez Luis Enrique","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”, amelyek jól hangzanak ugyan, de csodát azért nem érdemes várni tőlük: könnyű belebukni, és még többet visszahízni, mint ahány kilóval eleve belevágtunk. Min múlik, hogy ki adja fel idejekorán az életmódváltást, és viszi sikerre? Mi kell ahhoz, hogy tudjuk tartani a heti egykilós fogyást, és közben izmosodjunk is? Miért jóval kisebb a napi húszezer lépés hatékonysága, mint amekkorát tulajdonítunk neki? Személyi edzőt kérdeztünk.","shortLead":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”...","id":"20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235.jpg","index":0,"item":"23755a1e-43f8-423c-8271-19d072da34b6","keywords":null,"link":"/360/20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","timestamp":"2025. június. 02. 13:30","title":"Tényleg van értelme a nyári formára gyúrni? És hogyan csináljuk, hogy jó is legyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5536f4a7-4b51-47a0-8110-09b38c2a1993","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely főpolgármester szerint meg szeretnék mutatni, hogy „mi van akkor, ha ez a város nem működik”, de olyan időpontot választottak, amely nem akadályozza annyira Budapest közlekedését.","shortLead":"Karácsony Gergely főpolgármester szerint meg szeretnék mutatni, hogy „mi van akkor, ha ez a város nem működik”, de...","id":"20250602_karacsony-gergely-budapest-bkv-tomegkozlekedes-leallas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5536f4a7-4b51-47a0-8110-09b38c2a1993.jpg","index":0,"item":"6286c5d9-882c-4e88-828f-3699b6db5248","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_karacsony-gergely-budapest-bkv-tomegkozlekedes-leallas-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 18:20","title":"Karácsony: Pénteken 10 percre leáll a tömegközlekedés Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","shortLead":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","id":"20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"7deb84c1-915c-44b6-8f57-2136f4dcf090","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","timestamp":"2025. június. 01. 11:19","title":"Csak egy cégéből 4 milliárdos osztalékot vett fel Rogán propagandagyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1934a1d7-69a4-4499-8123-0646a043304e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan pofonegyszerű zenék importálása, ha Apple Musicra váltana valamelyik másik zenei streamingszolgáltatóról.","shortLead":"Hamarosan pofonegyszerű zenék importálása, ha Apple Musicra váltana valamelyik másik zenei streamingszolgáltatóról.","id":"20250601_apple-music-spotify-zenek-lejatszasi-listak-importalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1934a1d7-69a4-4499-8123-0646a043304e.jpg","index":0,"item":"feb21767-beb0-4b95-a59f-3cf3408fd5c2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_apple-music-spotify-zenek-lejatszasi-listak-importalasa","timestamp":"2025. június. 01. 14:03","title":"Ilyen könnyű lesz átköltözni Spotifyból Apple Musicba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3bc8213-6866-43a5-bfde-ad0ee038a918","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezúttal azért, mert „a háború hosszabb és brutálisabb lesz annál, mint amire az év elején számítottak”. Ebből a miniszterelnök azt vezette le, hogy Brüsszel és Kijev a hibás, és jönnek a Magyarország elleni titkosszolgálati műveletek és lejárató kampányok.","shortLead":"Ezúttal azért, mert „a háború hosszabb és brutálisabb lesz annál, mint amire az év elején számítottak”. Ebből...","id":"20250602_Orban-Viktor-megint-osszehivta-a-Vedelmi-Tanacsot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3bc8213-6866-43a5-bfde-ad0ee038a918.jpg","index":0,"item":"275214e4-b862-4362-87c4-8f87fceca48a","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Orban-Viktor-megint-osszehivta-a-Vedelmi-Tanacsot","timestamp":"2025. június. 02. 14:19","title":"Orbán Viktor megint összehívta a Védelmi Tanácsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Komoly kihívókat kap a netes tévézés királya, a Netflix. A streaming-szolgáltatók kínálatában megjelennek a kábeltelevíziózásból ismerős tartalomcsomagok, és alacsonyabb előfizetési díjért cserébe a reklámok. A verseny fogja eldönteni, életképesek-e ezek az üzleti modellek.
Jelen állás szerint a Netflix lényegében egyeduralkodó a netes film- és sorozatszolgáltatás (streaming, video on demand – VOD) területén. Pár komolyabb vetélytársa akad csak, de azok is messze elmaradva tőle: a Hulu (Magyarországon nem elérhető), az Amazon Prime és az HBO Go/Now, ami kicsit kakukktojás, mert hagyományos tévécsatorna is, és a tévés előfizetők online hozzáférést is kapnak. A piacra azonban 2019-ben és 2020-ban várhatóan új, erős szereplők lépnek be:
Az új belépők és a régi szereplők között vannak átfedések, hiszen a Disney nemrég többségi tulajdont szerzett a Huluban, a WarnerMedia tulajdonosa pedig az HBO-é is egyben, az AT&T. Egyelőre nem világos, pontosan milyen viszonyban lesznek egymással a testvérszolgáltatások, de egyrészt aligha valószínű, hogy az anyacégek házon belüli versennyel akarnák rontani a saját üzleti helyzetüket, másrészt az sem, hogy az új belépők ne használnák ki az idősebb testvéreknél meglévő tapasztalatot és infrastruktúrát. Vagyis nem valószínű, hogy például a Disney versenybe eresztené a Disney+-t a Huluval, vagy a nulláról akarná felépíteni a Disney+-t, ha egyszer elég ráépítenie a Hulu meglévő infrastruktúrájára. A Disney-nek ráadásul ott az ESPN sportcsatorna is, ami szintén jelentős streaming-szolgáltatással rendelkezik.
2020-ban a piac valahogy így fog festeni:
Netflix,
Disney+/Hulu/ESPN,
WarnerMedia/HBO,
NBCUniversal,
Apple TV+,
Amazon Prime,
kisebb szereplők, például a CBS All Access.
Széttöredezik a piac
Tulajdonképpen egyfajta aranyláz tört ki a VOD-piacon, ennek egyik legfontosabb következménye pedig az, hogy az új belépők hazatelepítik a tartalmaikat, amelyeket eddig külső szolgáltatóknál, elsősorban a Netflixnél tettek online elérhetővé – nyilván jó pénzért. Aligha véletlen, hogy a Netflix épp a Disney+ indulása előtt kaszálta el a saját gyártású Marvel-sorozatait (a Marvel a Disney leánya), vagy hogy a Netflix kénytelen volt 100 millió dolláros összeget leszurkolni a WarnerMediának azért, hogy még egyetlen évre megtartsa a Jóbarátok sorozat streamelési jogait. A Netflixnek sok, és egyre több saját gyártású tartalma van, de a Nielsen felmérése alapján a szolgáltatásban eltöltött felhasználói időnek még mindig 72 százalékát bérelt sorozatok és filmek adják.
AFP / Riccardo Milani
A tartalmak fokozódó széttöredezése a felhasználók számára azt fogja magával vonni, hogy egyszerre több szolgáltatásra kell előfizetniük, ha (legálisan) el akarják érni a kívánt filmeket/sorozatokat: például ha a Netflix Stranger Things-e mellett a Disney új Star Wars-sorozataira is kíváncsiak.
Jönnek a csomagok
Előfordulhat azonban, hogy a streaming-piac a kábeltévépiac nyomdokaiba lép (vissza, úgy ötvenévnyit), és megjelennek az előfizetői csomagok. A kábeltévé őskorában, a 70-es évek Amerikájában a tévénézők egyenként fizethettek elő csatornákra, a szolgáltatók kínálatában ekkor jelentek meg az első csatornacsomagok. Ezek jók voltak az előfizetőknek, mert együtt olcsóbban juthattak hozzá a kedvelt programokhoz, és jó volt a csatornáknak, mert több előfizetőt tudtak elérni, így több bevételre tudtak szert tenni.
Már vannak jelei annak, hogy a streaming-piac ebbe az irányba (is) mozog. Az Apple bejelentése alapján a TV+ valami ilyesféle csomagszolgáltatás lenne (igaz, ők azt sugallták: mindenki saját magának válogathatja majd össze a pakkot), bár egyelőre nem közölték, melyik nagy tartalomszolgáltatóval jutottak egyezségre (ha egyáltalán bármelyikkel). Az AT&T bejelentése szerint az ő szolgáltatásuk három csomagot fog tartalmazni, a legolcsóbban csak alap WarnerMediás tartalmak lesznek, a legdrágábbikban elvileg már az HBO tartalmai is. A Disney hivatalosan nem jelentette be, hogy ilyesmire készülne, de Bob Iger vezérigazgató nem zárta ki.
AFP / Riccardo Milani
Az új belépők megjelenésével ki fog éleződni a harc a VOD-piacon, és szinte biztosra vehető, hogy lesznek olyanok, akik elhullanak vagy összefognak – vagyis a piac idővel tisztulni fog. Ezeknek a cégeknek a tartalmai saját szolgáltatás híján akár valamilyen csomagban is végezhetik majd.
Jönnek a reklámok
A másik retró forradalmi újítás a VOD-streamingben a hagyományos tévézésből jól ismert reklámblokkok bevezetése lesz. A VOD-szolgáltatások jellegzetessége és előnye a hagyományos tévécsatornákkal szemben (már azon túl, hogy a tartalmakat bármikor el lehet indítani, nem kell megvárni, amíg adásba kerülnek), hogy az előfizetői díjért cserébe nem voltak reklámok. Ám itt is alakul már a változás. A hírek szerint az AT&T/WarnerMedia szolgáltatásának legolcsóbb csomagjában az alacsony előfizetői díjat reklámokkal fogják kompenzálni, és a tervek szerint az NBCUniversal szolgáltatása két formában lesz elérhető: előfizetői díj nélkül, de reklámokkal, illetve előfizetői díjért, reklámmentesen. És akadnak már a piacon kisebb szolgáltatók, amelyek ingyen nyújtanak (jellemzően régi és kevésbé népszerű) tartalmakat reklámokkal megspékelve.
Az olcsó/ingyenes, de reklámokat tartalmazó csomagok kialakítása mögött az a logika, hogy a szolgáltatók így akarnak új felhasználókat szerezni. Azokat az embereket célozzák, akiknek jelenleg nincs VOD-előfizetésük, és nem is akarnak pénzt kiadni ilyesmire. A reklámokhoz viszont a hagyományos csatornákon már hozzászoktak, így esetleg kipróbálnák egy streaming-szolgáltató ingyenes vagy nagyon olcsó csomagját reklámokkal együtt. Aztán ha sikerült a becsalogatás, már meg lehet próbálni átterelni őket a drágább, de reklámmentes (így sokkal jobb élményt nyújtó) csomagok felé.
Valószínűtlen ugyanakkor, hogy a hirdetésekkel operáló üzleti modell rövid távon kiszorítja a reklámmentes, előfizetői díjra épülőt, az pedig még valószínűtlenebb, hogy a jelenleg reklámmentes modellben működő szolgáltatók (elsősorban a Netflix) hirdetéseket tolnának a fizető felhasználóikra.
Nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni
Ami az üzleti kilátásokat illeti, az biztos, hogy a streaming hatalmas lehetőségekkel kecsegtet. A világon már több mint 4 milliárd internet-felhasználó van, míg a kábeltévé-előfizetések száma csak bő egymilliárd, vagyis nagyobb piacról van szó. A VOD-szolgáltatások mellett persze ott a zene-streaming, a videómegosztók (elsősorban a YouTube és a Twitch), és komoly próbálkozások vannak a működőképes videojáték-streaming kifejlesztésére.
AFP / Bernd von Jutrczenka
A VOD-piacon jelenleg egyértelműen piacvezető a Netflix, de az Equilor Befektetési Zrt. elemzői szerint ennek ellenére nem biztos, hogy megéri befektetni a cégbe. A Netflixnek 140 millió előfizetője van, 10 éve végez streaming-szolgáltatást. Mindez nagy előnyt jelent, egyebek között azért, mert rengeteg adattal rendelkezik a felhasználóiról, pontosan tudja, mit és hogyan szeretnek nézni. Ugyanakkor a cég sokat költ (saját gyártású és bérelt) tartalomra, 2018-ban például 12 milliárd dollárt (25 milliárdos árbevétel mellett), ami 2020-ra megközelítheti a 18 milliárdot. „Befektetői szemmel ez kicsit aggasztó” – mondta Török Lajos, az Equilor vezető elemzője. Optimista forgatókönyv esetén (10 év alatt 855 millióra emelkedik a felhasználók száma) a Netflix még ma is jó befektetést jelent, de az alap- és a pesszimista előrejelzés szerint már nem éri meg belevásárolni.
A Netflix legnagyobb kihívója a Disney+ lesz, aminél nagyon kelendő franchise-ok vannak (például a Marvel, a Star Wars). A szolgáltatás 25 millió felhasználóval indulhat, a Disney-részvények értékén a szolgáltatás körülbelül 30 dollárt dobhat tíz év alatt, de ennek felét már beárazta a piac. A Disney-nek emellett nagy, jól teljesítő portfoliója van, ezért a részvényei jó befektetést jelentenek. Ugyanez igaz az AT&T-re is, aminek már a VOD-piacon ott van az HBO Go/Now a Netflixét meghaladó, 142 millió előfizetővel (bár ezek egy része a hagyományos tévés előfizetéséhez automatikusan kapta a streaming-szolgáltatást), 2020-ra pedig elindul a WarnerMediás szolgáltatás (kérdés ugye, az HBO-val milyen viszonyban).
A streaming-szolgáltatások rohamos növekedése miatt azonban nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni. Az Equilor elemzői a Rokut emelik ki, a cég tévékészülékekhez árul okosító hardvert (tv-stickeket), illetve okostévékhez fejleszt szoftvert. A Roku jelenleg nagyrészt az USA-ban működik, de nagy növekedési lehetőséget jelent számára a nemzetközi terjeszkedés. A vállalat részvényeinek értéke 22 százalékot ugrott április 9-én, csütörtökön, miután a vártnál jobb negyedéves eredményről számolt be. Árbevétele 51 százalékkal nőtt 2018 első negyedévéhez képest, regisztrált felhasználóinak száma átlépte a 29 milliót, akik az év első negyedévében összesen 8,9 milliárd órányi tartalmat streameltek a cég eszközein.