Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt nem tudni, hogy akadt-e az érintettek között olyan, akit pedofilgyanú miatt szűrtek ki.","shortLead":"Azt nem tudni, hogy akadt-e az érintettek között olyan, akit pedofilgyanú miatt szűrtek ki.","id":"20250123_kifogastalan-eletvitel-vizsgalat-gyermekvedelmi-dolgozo-nemzeti-vedelmi-szolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148.jpg","index":0,"item":"0ee0e3bf-fd9c-43d7-bddc-02912d3aade2","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_kifogastalan-eletvitel-vizsgalat-gyermekvedelmi-dolgozo-nemzeti-vedelmi-szolgalat","timestamp":"2025. január. 23. 07:08","title":"Eddig 75 nem kifogástalan életvitelű gyermekvédelmi dolgozót talált a Nemzeti Védelmi Szolgálat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33ebfd69-074a-4eb3-98b6-2a87c36894f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az A23a majdnem 40 évvel ezelőtt szabadult el az Antarktiszról, ám nem jutott túlságosan messzire. Nemrég azonban útnak indult, és már azt is tisztán látni, hogy merre tart.","shortLead":"Az A23a majdnem 40 évvel ezelőtt szabadult el az Antarktiszról, ám nem jutott túlságosan messzire. Nemrég azonban útnak...","id":"20250124_a23a-vilag-legnagyobb-jeghegye-del-georgia-sziget-utkozes-elovilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33ebfd69-074a-4eb3-98b6-2a87c36894f2.jpg","index":0,"item":"e8bcee09-6672-41ed-ba2c-7fd8d16a71db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250124_a23a-vilag-legnagyobb-jeghegye-del-georgia-sziget-utkozes-elovilag","timestamp":"2025. január. 24. 18:03","title":"Szigettel ütközhet a világ legnagyobb jéghegye, veszélyezteti az élővilágot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2027378-a8c8-4b72-a053-e49cd99677f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tanuló nemrég váltott iskolát, de a tankerület szerint könnyedén beilleszkedett az új közösségbe.","shortLead":"A tanuló nemrég váltott iskolát, de a tankerület szerint könnyedén beilleszkedett az új közösségbe.","id":"20250124_ongyilkossag-altalanos-iskola-diak-tatabanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2027378-a8c8-4b72-a053-e49cd99677f2.jpg","index":0,"item":"84b195d8-64eb-426b-bddd-6263eec13428","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_ongyilkossag-altalanos-iskola-diak-tatabanya","timestamp":"2025. január. 24. 10:31","title":"Öngyilkos lett egy tatabányai általános iskola diákja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4d1056-b350-443c-8709-fe13db51fafd","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nehéz kiválasztani pusztán néhány szerepet Lukáts Andor rendkívül termékeny életművéből, most öt olyan filmet idézünk fel, amelyekről biztosan beugrik az ő jellegzetes karaktere, arca, beszéde.","shortLead":"Nehéz kiválasztani pusztán néhány szerepet Lukáts Andor rendkívül termékeny életművéből, most öt olyan filmet idézünk...","id":"20250124_Lukats-Andor-filmszerepei-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4d1056-b350-443c-8709-fe13db51fafd.jpg","index":0,"item":"b6baa386-d704-4768-ab51-d49062ffeeda","keywords":null,"link":"/kultura/20250124_Lukats-Andor-filmszerepei-ebx","timestamp":"2025. január. 24. 16:44","title":"A siket dobostól az Amerikába szakadt értelmiségiig – Lukáts Andorra emlékezünk ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"936cfe04-9f14-4a0e-92c1-3d45229e3a81","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Január eleje óta hivatalosan is az El Capitan nevű amerikai szuperszámítógép a világ legerősebb ilyen egysége. Az eszközzel a nukleáris fegyverzet biztonságát őrzik, de fejlesztésekre is használható.","shortLead":"Január eleje óta hivatalosan is az El Capitan nevű amerikai szuperszámítógép a világ legerősebb ilyen egysége...","id":"20250123_el-capitan-vilag-legerosebb-szuperszamitogepe-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/936cfe04-9f14-4a0e-92c1-3d45229e3a81.jpg","index":0,"item":"153b9c25-573a-4e84-85b6-f9139668f768","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_el-capitan-vilag-legerosebb-szuperszamitogepe-teljesitmeny","timestamp":"2025. január. 23. 18:03","title":"Bekapcsolták a világ legerősebb szuperszámítógépét, nincs hozzá fogható a világon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b","c_author":"Gadó Gábor","category":"360","description":"Trükközni kell a törvényekkel, és visszamenőleg módosítani kell azokat, hogy a Mini–Dubaj-projekt a kormány tervei szerint valósuljon meg. 51 milliárd forintos üzletet veszélyeztet a hazardírozás. Jogász, egykori igazságügyi államtitkár szerzőnk írása.","shortLead":"Trükközni kell a törvényekkel, és visszamenőleg módosítani kell azokat, hogy a Mini–Dubaj-projekt a kormány tervei...","id":"20250124_Gado-Gabor-mini-dubaj-szerzodes-elovasarlasi-jog-torvenyesseg-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b.jpg","index":0,"item":"6e1fa508-e80c-45b7-a9e0-27d9741d1f0f","keywords":null,"link":"/360/20250124_Gado-Gabor-mini-dubaj-szerzodes-elovasarlasi-jog-torvenyesseg-velemeny","timestamp":"2025. január. 24. 12:45","title":"Gadó Gábor: Nem oda Dubaj!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4317f888-313b-4505-9375-0f21690b18b0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő az első gyermekét 39, a másodikat 47 évesen szülte. Utóbbira egyáltalán nem számított.","shortLead":"A színésznő az első gyermekét 39, a másodikat 47 évesen szülte. Utóbbira egyáltalán nem számított.","id":"20250123_Gryllus-Dorka-a-masodik-gyereke-erkezesekor-eszre-sem-vette-a-terhesseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4317f888-313b-4505-9375-0f21690b18b0.jpg","index":0,"item":"9a14bf3c-97ca-4e0b-a833-4f9e6a746319","keywords":null,"link":"/elet/20250123_Gryllus-Dorka-a-masodik-gyereke-erkezesekor-eszre-sem-vette-a-terhesseget","timestamp":"2025. január. 23. 13:48","title":"Gryllus Dorka a második gyereke érkezésekor észre sem vette a terhességét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4209bc64-9929-480b-b835-313a6d1bf9c7","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A túszok elengedése feletti öröm aligha lesz tartós. Izrael folytathatja a háborút, a Hamász pedig újra toboroz, ami akadályokat állíthat az útba.","shortLead":"A túszok elengedése feletti öröm aligha lesz tartós. Izrael folytathatja a háborút, a Hamász pedig újra toboroz, ami...","id":"20250123_hvg-elso-fazis-gazai-tuzszunet-hamasz-","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4209bc64-9929-480b-b835-313a6d1bf9c7.jpg","index":0,"item":"c5e68d50-1109-4e1c-83b4-2f1e975f608e","keywords":null,"link":"/360/20250123_hvg-elso-fazis-gazai-tuzszunet-hamasz-","timestamp":"2025. január. 23. 11:00","title":"Aligha lesz tartós béke az izraeli tűzszünetből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kalifornia és Kína az autógyártás jövője, de mi lesz Európával?
szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egy évszázadon keresztül a németek joggal büszkélkedhettek azzal, hogy a világ legjobb autóit ők gyártják, de most a Google, a Tesla és a nyomukba járó kínaiak lenyomhatják őket - kesereg a hamburgi Der Spiegel.
A Tesla jelenleg a világ legtermékenyebb elektromos autógyára, hiszen 234 ezer kocsit gyártott 2018-ban. Utána három kínai cég következik: a BYD, a BAIC és a SAIC. Majd pedig a japán Nissan. Csak utána jön a BMW, majd a Volkswagen mindössze 54 ezer autóval.
Mindez azért is furcsa, mert a környezettudatosság Németországban ugyancsak fontos a közvélemény számára. Egyetlen olyan autós nagyhatalom sincsen, ahol a zöldek olyan jelentős politikai szerepet játszanának, mint Németországban, a nagy autógyárak mégiscsak kitartottak a hagyományos technológia mellett.
Sőt, megpróbálták becsapni az ellenőrzést. Erre a Volkswagen dollármilliárdokat fizetett rá az Egyesült Államokban és másutt. Furcsa módon a dízelbotrány indította el a nagy fordulatot: megindult a technológiai váltás, immár a Volkswagen is az elektromos járművekben látja a jövőt.
Korábban, miután a Mercedes és a BMW meghódította Amerikát, nem véletlenül dühöngött Donald Trump amerikai elnök amiatt, hogy New Yorkban rengeteg BMW és Mercedes száguldozik, miközben Németországban ritkák az amerikai autók. Csakhogy a sikernek az volt az ára, hogy a német autógyárak vezetői azt hitték, hogy megvan a nyerő formula, azt már csak tökéletesíteni kell. A számítógép számukra csak ennek eszköze volt.
Már készülnek az új német csodaautók
A Mercedes Sindelfingenben, Stuttgart közelében gyártja autóit 1915 óta, itt készül a nevezetes S osztály is. "Ébresztőre van szükségünk"- mondta a 45 éves Sajjad Khan, a cég pakisztáni mérnöke, a fejlesztési részleg vezetője a Der Spiegel munkatársának, majd hozzátette: "mindennek alapvetően meg kell változnia: az egyéneknek, a fejlesztési részlegnek, a Mercedes-nek és az egész országnak. Ha nem így lesz, akkor nehéz idők elé nézünk."
A pakisztáni mérnök eszményképe Konrad Adenauer, aki Ludwig Erharddal együtt megteremtette a németek gazdasági csodájának alapjait a második világháborút követő évtizedekben. "Egyáltalán nem csak az e-autózásról van szó. Hiba lenne erre leszűkíteni a kutatásokat" - hangsúlyozza a Mercedes fejlesztési részlegének a vezetője. Ennek megfelelően a frankfurti autós vásáron a Mercedes vezérigazgatója bemutatta például a Volocoptert, amelyet a légi taxizás járművének szánnak Sindelfingenben, ahol nem mellesleg 9,1 milliárd euróra emelték a kutatási és fejlesztési részleg költségvetését. Ez jól hangzik, de az a probléma, hogy míg a németek kutatnak, addig Kaliforniában és Kínában már új autókat gyártanak.
A Der Spiegel ellátogatott a Google fejlesztőközpontjába is, ahol 111 robotpilótával közlekedő autót tesztelnek folyamatosan. Waymo a cég neve, mely a way (út) és a mobility (mozgás) összevonásából származik. Itt látszik, hogy az amerikaiak mennyivel előbb tartanak, mint a németek – állítja a Spiegel. A teszt lényege ugyanis az, hogy mikor kerül sor vészhelyzetre, vagyis arra, hogy a sofőrnek be kelljen avatkoznia a robotpilóta munkájába. Amíg a Waymo autója 11 154 mérföldet tud megtenni emberi beavatkozás nélkül, addig a BMW-é mindössze 4,6, a Mercedesé pedig 1,5 mérföldet.
Nem véletlen, hogy Kraftick, a Waymo főnöke tartotta a legfontosabb beszédet az autógyártók frankfurti vásárán. "Támogatni akarjuk az autógyárakat, nem tönkretenni. De a jelenlegi üzleti modell elavult. Mi nemcsak autót akarunk eladni, hanem az utazás minden egyes kilométerét. Jelenleg nagyon rossz az autók kihasználtsága, mert sokat állnak a kocsik. Egy átlagos amerikai évente körülbelül 25 ezer kilométert autózik. Ezt a négyszeresére vagy az ötszörösére lehetne növelni, ha robotpilóta által vezetett taxikban gondolkodnánk".
Azt azonban senki sem tudja, hogy mikor kezdődhet meg a robot pilóta által irányított autózás - van, aki szerint már 2025-ben. Mások szerint csak 2050-ben. Akárhogy is alakul a helyzet, a német autógyárak tisztában vannak vele, hogy ez a trend. Ezért többen azt fontolgatják, hogy betársulnak a Waymo-ba. Végülis a Waymo maga nem gyárt autókat. Azokat a Fiat-Chrysler gyárra bízza.
Ha nem tudod legyőzni az ellenfelet, akkor társulj vele. Ezt a régi amerikai mondást alkalmazzák a németek a Tesla esetében: a Mercedes nemrég stratégiai befektető lett az amerikai vállalatban. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke pedig úgy nyilatkozott, hogy fontolgatja nagyobb részvénycsomag vásárlását a Tesla-ban. A Volkswagen így ott lenne a jövő két legfontosabb autós piacán: Kaliforniában és Kínában.
A magyar informatika és mobiltelefónia hőskorának emblematikus menedzsere szerint a helyzet rossz, némi reményt ad, hogy a következő generáció ösztönösen felszívja a tudást.