Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d0f52ae5-51df-4f25-8ca9-bc667eda14cf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Azoknak a vámoknak a kivetését blokkolta a bírósági döntés, amelyeket az amerikai elnök a nemzetközi rendkívüli gazdasági hatalomról szóló törvényre (IEEPA) hivatkozva vetett ki.","shortLead":"Azoknak a vámoknak a kivetését blokkolta a bírósági döntés, amelyeket az amerikai elnök a nemzetközi rendkívüli...","id":"20250529_donald-trump-vam-kivetes-amerikai-birosag-blokk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0f52ae5-51df-4f25-8ca9-bc667eda14cf.jpg","index":0,"item":"85df4fef-6790-482b-b937-0d2ab3aed899","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_donald-trump-vam-kivetes-amerikai-birosag-blokk","timestamp":"2025. május. 29. 07:55","title":"Felfüggesztette Trump vámjainak nagy részét a bíróság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ea1c386-dcb8-4bd9-8c3a-b18d021f4abd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az eddigi legátfogóbb vizsgálatot végezték el két egyetem kutatói, amelyből kiderül, hogy mennyire mélyen szőttet át a talajt a mikroműanyag-szennyezés.","shortLead":"Az eddigi legátfogóbb vizsgálatot végezték el két egyetem kutatói, amelyből kiderül, hogy mennyire mélyen szőttet át...","id":"20250529_mikromuanyag-szennyezes-rovar-giliszta-talaj-vizsgalat-elelmiszer-taplaleklanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ea1c386-dcb8-4bd9-8c3a-b18d021f4abd.jpg","index":0,"item":"761ebfd5-c2da-47fa-9443-7f2db65834f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_mikromuanyag-szennyezes-rovar-giliszta-talaj-vizsgalat-elelmiszer-taplaleklanc","timestamp":"2025. május. 29. 20:03","title":"Már a giliszták is tele vannak mikroműanyaggal, és ez óriási bajt jelez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5bb0586-e499-4ea9-aaec-4523f6212d02","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai mérnökök olyan ultrahangos megoldást fejlesztettek ki, amelynek köszönhetően a jövőben átalakulhatnak a pacemakerek és más orvosi eszközök is.","shortLead":"Koreai mérnökök olyan ultrahangos megoldást fejlesztettek ki, amelynek köszönhetően a jövőben átalakulhatnak...","id":"20250528_vezetek-nelkuli-toltes-ultrahang-energiatovabbitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5bb0586-e499-4ea9-aaec-4523f6212d02.jpg","index":0,"item":"e3f9a43c-06ea-4464-9c25-0c0916c89f65","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_vezetek-nelkuli-toltes-ultrahang-energiatovabbitas","timestamp":"2025. május. 28. 17:33","title":"Vízen keresztül is működik az újfajta vezeték nélküli töltés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24f1c6d6-e657-454b-84d5-968c8e7abfaf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Telegram alapítója szerdán az X-en jelentette be, hogy óriási összeget kap Elon Musk cégétől, az xAI-tól, hogy beépítse a Telegramba a Grok mesterséges intelligenciát. Aztán a bejegyzés alá Elon Musk is kommentelt egyet.","shortLead":"A Telegram alapítója szerdán az X-en jelentette be, hogy óriási összeget kap Elon Musk cégétől, az xAI-tól...","id":"20250529_telegram-xai-mesterseges-intelligencia-grok-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24f1c6d6-e657-454b-84d5-968c8e7abfaf.jpg","index":0,"item":"de5da625-8f34-4f23-b15a-e4dfd161e023","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_telegram-xai-mesterseges-intelligencia-grok-elon-musk","timestamp":"2025. május. 29. 11:03","title":"A Telegramon is megjelenhet Elon Musk mesterséges intelligenciája, de van itt egy bökkenő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A helyiek tiltakozásokat szerveznek, szerintük a régóta ismert, egyre súlyosbodó probléma megoldását csak halogatta az állam.","shortLead":"A helyiek tiltakozásokat szerveznek, szerintük a régóta ismert, egyre súlyosbodó probléma megoldását csak halogatta...","id":"20250529_parajd-sobanya-tiltakozas-korond-patak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"bb5893ff-4b59-42f3-bc8c-83ddb0230998","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_parajd-sobanya-tiltakozas-korond-patak","timestamp":"2025. május. 29. 17:59","title":"Egyre nagyobb a feszültség Parajdon, a felelőst keresik a helyiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom – derül ki a K&h csütörtökön közzétett adatokból. A különböző alternatívák közül a K&H-nál is az Apple Pay-fizetés a leggyakoribb.","shortLead":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom...","id":"20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29.jpg","index":0,"item":"23f57998-3d57-4933-a62f-b14ad87b4961","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 22:03","title":"Kiadták a magyar adatokat arról, hányan fizetnek bankkártya nélkül bankkártyával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A védekezés kudarcot vallott, a bánya szerkezete instabillá vált, megsüllyedhet a felszín is.","shortLead":"A védekezés kudarcot vallott, a bánya szerkezete instabillá vált, megsüllyedhet a felszín is.","id":"20250530_parajd-sobanya-viz-ala-kerult-kudarc-vedekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"0e887eab-3082-4bf4-bc35-b7c13b780868","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_parajd-sobanya-viz-ala-kerult-kudarc-vedekezes","timestamp":"2025. május. 30. 09:51","title":"Már teljesen víz alá került a parajdi sóbánya, a helyiek a felelősöket keresik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","shortLead":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","id":"20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67.jpg","index":0,"item":"a94dd8bc-c9db-4096-b9cb-3dbfb4b3d258","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","timestamp":"2025. május. 30. 06:41","title":"A BMW 600 lóerő fölé tolta az i4 villanyautó teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rég nem látott gonddal küzdenek világszerte a járműipari cégek: nincs elég chip, márpedig az nélkülözhetetlen a négy kereken guruló számítógépekhez. Nagyon úgy tűnik: elszámolta magát az autóipar, és felülbecsülte a koronavírus-járvány miatti visszaesést. A háttérben pedig felsejlenek az eddig nem kimondottan vetélytárs cégek, mint az Apple, a Sony vagy a Microsoft.
Persze ez nemcsak a német céget érinti. Az Esztergomban termelő Suzuki megkeresésünkre azt mondta, hogy a chipek, félvezetők globális hiánya jelentős problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az autógyártó cégeknek, beleértve a Magyar Suzuki Zrt.-t is. Náluk ez még nem okozott fennakadást. „Beszállítóinkkal együtt jelenleg is azon dolgozunk, hogy továbbra is folyamatos legyen a gyártásunk ellátása” – írták, azt nem részletezve, hogy éppen új beszállítókat keresnek vagy a régieket próbálják nagyobb termelésre ösztönözni. (Kerestük a Győrben termelő Audit is, amint válaszolnak, frissítjük a cikkünket.)
Suzuki
No de hogy jutnak el odáig a világ vezető autóipari cégei, hogy kénytelenek legyenek visszafogni, vagy sok esetben leállítani a termelést? Természetesen megránthatnánk a vállunkat és közölhetnénk, hogy koronavírus, de a helyzet nem ennyire egyszerű.
Az viszont biztos, hogy a járvánnyal kezdődött: 2020 elején, amikor leállt a világ, akkor nagyon úgy tűnt, hogy ez nem az az év lesz, amikor rekordokat döntenek az autóeladások. Ennek megfelelően az előre gondolkodó ágazati szereplők elkezdték lemondani a feleslegesnek vélt elektronikai eszközökre leadott rendelésüket, vagy ha le nem is mondták, de lényegesen kevesebbet rendeltek azokból a chipekből, amelyek az autó fékezésétől és kormányzásától kezdve az elektromos ablakokig és távolságérzékelőkig lényegében szinte mindent irányítanak.
A chipgyártók pedig nem estek kétségbe, hiszen a home office és úgy általában a jóval több otthon töltött idő miatt megnövekedett az érdeklődés a szórakoztató elektronikai termékek iránt, például több okostelefont, laptopot, számítógépet, konzolt, ahhoz pedig kontrollert vásároltunk. Ők pedig gyorsan reagáltak és átállították a termelésüket, hogy ki tudják szolgálni az onnan érkező nagyobb igényt.
Hiába a válság, az új autó varázsa nem tört meg
Bár év közben valóban volt egy visszaesés, 2020 utolsó három hónapjára jelentősen megugrott a kereslet az autók iránt. „Ennek mértéke mindenkit meglepett” – vallotta be a Financial Timesnak adott interjújában Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója. És innen nehéz volt a visszaút, hiszen amíg korábban halmokban álltak az alkatrészek a gyárakban, most mindig épp csak annyi volt, amennyi a visszafogott termeléshez szükséges.
A chipgyártóknak pedig a fent említett szórakoztatóipari kereslet miatt nemigen maradt felesleges kapacitásuk. Ezt magyarázta a BBC-nek Geoff Blaber, a CCS Insight szakértője is: „Bár a félvezetőket nagyon sok mindenre lehet használni, viszonylag kevés az olyan vállalat, amely szilíciumot állít elő. Márpedig, mivel a mai autók már szinte inkább kerekeken futó számítógépek, szükségük van rá”.
AFP / Nicolas ASFOURI
Ugyanerről beszélt a Continental szakértője is, aki a Deutsche Wellének nyilatkozott úgy, hogy a szórakoztatótechnikai ipar lefoglalta a cégek kapacitásait, ami komoly nehézségeket okoz a számukra. Szerinte a félvezetőiparban a megszokott hat, kilenc hónapos átfutási idő egyszerűen nem volt elegendő ahhoz, hogy az autóipar hirtelen megnövekedő igényét ki tudja szolgálni.
És a Reuters szerint nem is várható gyors megoldás: minden chip, függetlenül attól, hogy egy laptopba vagy Lexusba kerül úgynevezett szilíciumostyaként, vagyis egyfajta szilíciumlapocskaként kezdi életét, ennek mintegy 90 nap kell, hogy chip legyen belőle.
A chipgyártóknak a mostani válság előtt is sokszor kihívást jelentett, hogy tartani tudják a lépést a néha meg-megugró kereslettel. Ez nem is csoda, hiszen a szilíciumostyát készítő gyár építése több tízmilliárd dollárba kerül, de a kapacitásbővítés is legalább egy egyéves feladat, sok-sok teszteléssel és minősítéssel, aminek ára szintén nem két fillér.
„Nemcsak a rövid, de a hosszú távú kereslet is legalább 50 százalékkal nőtt. És nincs olyan eszközigényes iparág, mint például a mienk, ahol ennyi tartalék lenne” – fogalmazta meg a problémát Mike Hogan, a GlobalFoundries chipgyártó vezető alelnöke és autóipari egységének vezetője.
A végső kérdés mindig ugyanaz: ki fizet többet?
Mindezek ellenére optimista volt a Financial Timesnak nyilatkozó iparági szakértő, aki szerint bár sok chipgyártó továbbra is az autóipar kiszolgálását tartja elsődleges feladatának, és az át-, vagyis inkább visszaállást nem tudják napok alatt végrehajtani, néhány héten belül rendeződhet a helyzet.
AFP
Nem mindenki látja így: a Deutsche Welle és az NBC is arról ír, hogy sok chipgyártónál már nem annyira fontos az autóipar: a szórakoztató elektronikai iparból ugyanis nemcsak, hogy több és nagyobb mennyiségű rendelést kapnak, de jobban is fizetnek a termékeikért. A probléma pedig eszkalálódott, hiszen akkora mennyiségeket kell leszállítaniuk az ilyen cégeknek, például Apple-nek, a Sonynak vagy a Microsoftnak, hogy már az is kihívást okoz a számukra, nemhogy még ezen felül kiszolgálják az autóipart is.
Mindezek tetejére még ott van a távozó amerikai elnök, Donald Trump, aki december végén tett feketelistájára több kínai céget, köztük a SMIC vezető kínai chipgyártó vállalatot. Magyarán az USA-ban működő vagy ott gyárral rendelkező cégek nem tudtak a SMIC-től rendelni, ehelyett más, például a TSMC tajvani céget bíztak meg az ellátásukkal. Igen ám, de a TSMC-hez annyi igény futott be, hogy egy neki beszállító cég már arról panaszkodott a Reutersnek, hogy képtelenek tartani a tempót.
Mi lehet a megoldás?
Az autóiparnak elképzelhető, hogy meg kell próbálnia önállósodni, legalábbis kevésbé függeni a beszállítóktól. Erre utalt a Continental is, amikor a Deutsche Wellének elmondták, hogy az ilyen chipgyártókba, szilíciumöntödékbe való befektetés lehet a következő lépés, hogy el tudják kerülni a mostanihoz hasonló leállásokat.
Addig azonban marad a bizonytalanság: a cég arra számít, hogy 2021 egészében hasonló kihívásokkal kell küzdenie. A Volkswagen ennél valamivel optimistább volt, szerintük leghamarabb a második negyedévben javulhat a helyzet, míg Paul Lund, a Fitch Ratings vezető szakértője hat hónapban gondolkodik. Szerinte ugyanis a félvezetőiparban alapból magasak a költségek, és már emiatt sem várható, hogy hirtelen megugrik a termelés. Az sem segíti a helyzetet, hogy az autóipar is egyre több technológiai megoldást alkalmaz a járművekben, ami vélhetően a kereslet további növekedését fogja magával hozni.
Update:
Cikkünk megjelenése után jött a hír, hogy a Ford is bezárta németországi gyárát, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet. A saarlouis-i üzem, ahol az Európában legnépszerűbb Ford-modellt, a Focust gyártják, február 19-ig zárva marad. Az üzem mintegy ötezer munkavállalót foglalkoztat. A Ford egyik szóvivője a CNN beszámolója szerint úgy fogalmazott, szoros figyelemmel kísérik a helyzetet, és kiigazítják a gyártási ütemterveket, hogy minimalizálják a munkavállalókra, a beszállítókra, a vevőkre és a kereskedőkre gyakorolt hatást Európa szerte. Hozzátette, hogy a vállalat jelenleg nem tervez hasonló lépést más európai létesítményeiben.
Az indiai Csennai városban működő gyár január 14-én állt le három napra a tamil újév kezdetét jelző hindu ünnep (pongal) miatt. Itt egy héttel, január 24-ig hosszabbította meg a Ford a gyártás szüneteltetését.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.