Tetszett a cikk?

A hivatásos taxisok szerint jó darabig nem fognak visszatérni a taxishiénák, sok időbe telik ugyanis, mire a vendéglátás, a turizmus és vele a taxisok magukra találnak a járvány után.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

„Egy fokkal vagyunk talán jobb helyzetben, mint a vendéglátósok” – mondja Németh Zoltán, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke, amikor arról kérdezzük: hogyan érinti a személyszállító ágazatot a kisebb megszakítással lassan egy éve tartó lezárás, a turisták elmaradása. A taxizás és a vendéglátás egymástól elválaszthatatlanok, „egymásból élünk, így mi is nagyon megérezzük a járványhelyzetet” – teszi hozzá.

©

A City Taxinál már a járvány kezdetekor korlátozták a munkát: páros napokon csak páros hívószámú autók, páratlanokon pedig a páratlan számúak futhatnak ki az utcákra, ez 1 hónapban mindössze 15 munkanapot jelent. Vagyis "hiába dolgoznak a kollégák a korábbi 8-10 óra helyett akár 16-ot, esélyük sincs annyit keresni, mint a járvány előtt”. Németh Zoltán szerint a pénzük épp csak arra elég, hogy egyéni vállalkozóként ne menjenek csődbe.

Akik maradtak, folyamatosan veszteséget termelnek, ez az időszak már csak arról szól, hogy ki bírja tovább

– összegzi Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség vezetője.

A koronavírus megjelenése előtt nyüzsögtek a sárga taxik Budapest utcáin. Utasokat vittek a repülőtérre, turistákat a szállodákba. A világjárvány felbukkanásával azonban nehéz helyzetbe kerültek, a hotelek, a panziók, a felkapottabb éttermek konganak az ürességtől, sokan még mindig otthonról dolgoznak, és csak akkor ülnek taxiba, ha muszáj.

„A járvány első hulláma, a korlátozó intézkedések, a rendezvények, sportesemények elmaradása komoly hatással volt az ágazatra,

megrendelőink 90 százaléka odalett

– mondja a hvg.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója. Nyáron ugyan javult valamelyest a helyzet, „de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig megközelítőleg 40 százalék volt”, és Reich Ádám szerint ezen a szeptemberben bevezetett és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább. A Főtaxié az országban a legnagyobb flotta, és éppen járványhelyzetben bízta meg a Budapest Airport a társaságot, hogy újabb 5 évre legyen a hivatalos taxitársasága.

©

„Korábban naponta volt 4500 megrendelésünk, ami márciusban 80 százalékkal, az őszi szigorítások után pedig 60 százalékkal esett vissza” – érzékelteti Németh Zoltán, hozzátéve, hogy miközben a forgalom és a bevétel is csökkent, a kiadás maradt ugyanannyi. A taxisok júliusig kaptak járulékkedvezményt, azóta fizetniük kell, ahogyan adót, üzemanyag-költséget, tagdíjat és az esetleges javítások árát is. Igaz, hogy az utasok fuvarozása mellett vállalhatnak csomag- és ételszállítást, illetve vissza nem térítendő támogatással vehetnek e-autót, csakhogy „az elhúzódó vészhelyzet miatt sokan a sikeres pályázatuk ellenére sem merték ezeket az autókat megvenni” – árulja el Metál Zoltán.

©

„Speciális helyzetben vagyunk, ugyanis mikrovállalkozóként magunkat foglalkoztatjuk, azaz mi is szeretnénk megtartani a munkahelyeinket, és ehhez számítunk a kormány segítségére” – teszi hozzá. Korábban kérték, hogy az adó- és járulékcsökkentéssel együtt kapjanak a minimálbérrel megegyező bértámogatást. Egyelőre annyit sikerült elérni, hogy a válsághelyzet hatásait enyhítendő, 2022 végéig felfüggesztették azt a szabályt, hogy legfeljebb 10 éves autóval lehessen csak taxizni.

Két-háromezerrel biztosan kevesebb minősített taxis dolgozik Budapesten

– utal Németh Zoltán arra, hogy míg korábban nagyjából 6 ezer taxis fuvarozott, most megközelítőleg 4 ezer jár a fővárosban. Az Országos Taxi Szövetség összesítése szerint Budapesten jelenleg 11 taxi-fuvarszervező cégnek van minősített engedélye. „Nagyon sokan abbahagyták, más munkát kerestek” – teszi hozzá Németh Zoltán. A City Taxinál dolgozók átlagéletkora közelíti az 50 évet, „akik nyugdíjasként dolgoztak, a járvány kitörése után abbahagyták, nem tudták fenntartani a vállalkozásukat”. Metál Zoltán szerint van olyan fuvarszervező cég, amelyik a legnagyobb fővárosi szállodák kiszolgálására fókuszált, „és egyik napról a másikra maradt munka nélkül”. Így jártak azok is, akik bérelt autóval taxiztak, ők sem tudták kitermelni azt a pénzt, ami a bérleti díjra és a megélhetésre elég lett volna, sokan közülük elveszítették a munkájukat. „Elmentek buszsofőrnek vagy futárnak, és nem biztos, hogy vissza fognak jönni.”

©

Velük együtt viszont a hiénák is szinte teljesen eltűntek az utakról. „Turisták, éttermek nincsenek, kevesebben ülnek be az utcáról taxiba, ezért nekik még nálunk is jobban visszaesett a bevételük” – erősíti meg Németh Zoltán, hozzátéve, „jó ideig biztosan nem térnek vissza, idén még nem lesz akkora forgalom, hogy megérje nekik a maszek munka”. Metál Zoltán szerint is a turizmus megszűnésével pillanatok alatt eltűntek a hiénák is „azokról a helyekről, ahol a külföldi vendégek gyakrabban keresték a taxiszolgáltatást”.

A taxiscégek egyelőre megjósolni sem tudják, mikorra rendeződik vissza a piac, munkaerőhiánytól azonban nem tartanak, úgy vélik, lesz idejük fuvarozókat keresgélni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Autópályán talált telibe egy kisrepülő egy Lexust – videó

Autópályán talált telibe egy kisrepülő egy Lexust – videó

362,6-os euróárfolyamra gyengült a forint

362,6-os euróárfolyamra gyengült a forint

Időzíthető SMS-t kapnak az androidosok

Időzíthető SMS-t kapnak az androidosok