Balla Györgyi
Balla Györgyi
Tetszett a cikk?

A hivatásos taxisok szerint jó darabig nem fognak visszatérni a taxishiénák, sok időbe telik ugyanis, mire a vendéglátás, a turizmus és vele a taxisok magukra találnak a járvány után.

Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

„Egy fokkal vagyunk talán jobb helyzetben, mint a vendéglátósok” – mondja Németh Zoltán, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke, amikor arról kérdezzük: hogyan érinti a személyszállító ágazatot a kisebb megszakítással lassan egy éve tartó lezárás, a turisták elmaradása. A taxizás és a vendéglátás egymástól elválaszthatatlanok, „egymásból élünk, így mi is nagyon megérezzük a járványhelyzetet” – teszi hozzá.

Fazekas István

A City Taxinál már a járvány kezdetekor korlátozták a munkát: páros napokon csak páros hívószámú autók, páratlanokon pedig a páratlan számúak futhatnak ki az utcákra, ez 1 hónapban mindössze 15 munkanapot jelent. Vagyis "hiába dolgoznak a kollégák a korábbi 8-10 óra helyett akár 16-ot, esélyük sincs annyit keresni, mint a járvány előtt”. Németh Zoltán szerint a pénzük épp csak arra elég, hogy egyéni vállalkozóként ne menjenek csődbe.

Akik maradtak, folyamatosan veszteséget termelnek, ez az időszak már csak arról szól, hogy ki bírja tovább

– összegzi Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség vezetője.

A koronavírus megjelenése előtt nyüzsögtek a sárga taxik Budapest utcáin. Utasokat vittek a repülőtérre, turistákat a szállodákba. A világjárvány felbukkanásával azonban nehéz helyzetbe kerültek, a hotelek, a panziók, a felkapottabb éttermek konganak az ürességtől, sokan még mindig otthonról dolgoznak, és csak akkor ülnek taxiba, ha muszáj.

„A járvány első hulláma, a korlátozó intézkedések, a rendezvények, sportesemények elmaradása komoly hatással volt az ágazatra,

megrendelőink 90 százaléka odalett

– mondja a hvg.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója. Nyáron ugyan javult valamelyest a helyzet, „de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig megközelítőleg 40 százalék volt”, és Reich Ádám szerint ezen a szeptemberben bevezetett és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább. A Főtaxié az országban a legnagyobb flotta, és éppen járványhelyzetben bízta meg a Budapest Airport a társaságot, hogy újabb 5 évre legyen a hivatalos taxitársasága.

Túry Gergely

„Korábban naponta volt 4500 megrendelésünk, ami márciusban 80 százalékkal, az őszi szigorítások után pedig 60 százalékkal esett vissza” – érzékelteti Németh Zoltán, hozzátéve, hogy miközben a forgalom és a bevétel is csökkent, a kiadás maradt ugyanannyi. A taxisok júliusig kaptak járulékkedvezményt, azóta fizetniük kell, ahogyan adót, üzemanyag-költséget, tagdíjat és az esetleges javítások árát is. Igaz, hogy az utasok fuvarozása mellett vállalhatnak csomag- és ételszállítást, illetve vissza nem térítendő támogatással vehetnek e-autót, csakhogy „az elhúzódó vészhelyzet miatt sokan a sikeres pályázatuk ellenére sem merték ezeket az autókat megvenni” – árulja el Metál Zoltán.

Fülöp Máté

„Speciális helyzetben vagyunk, ugyanis mikrovállalkozóként magunkat foglalkoztatjuk, azaz mi is szeretnénk megtartani a munkahelyeinket, és ehhez számítunk a kormány segítségére” – teszi hozzá. Korábban kérték, hogy az adó- és járulékcsökkentéssel együtt kapjanak a minimálbérrel megegyező bértámogatást. Egyelőre annyit sikerült elérni, hogy a válsághelyzet hatásait enyhítendő, 2022 végéig felfüggesztették azt a szabályt, hogy legfeljebb 10 éves autóval lehessen csak taxizni.

Két-háromezerrel biztosan kevesebb minősített taxis dolgozik Budapesten

– utal Németh Zoltán arra, hogy míg korábban nagyjából 6 ezer taxis fuvarozott, most megközelítőleg 4 ezer jár a fővárosban. Az Országos Taxi Szövetség összesítése szerint Budapesten jelenleg 11 taxi-fuvarszervező cégnek van minősített engedélye. „Nagyon sokan abbahagyták, más munkát kerestek” – teszi hozzá Németh Zoltán. A City Taxinál dolgozók átlagéletkora közelíti az 50 évet, „akik nyugdíjasként dolgoztak, a járvány kitörése után abbahagyták, nem tudták fenntartani a vállalkozásukat”. Metál Zoltán szerint van olyan fuvarszervező cég, amelyik a legnagyobb fővárosi szállodák kiszolgálására fókuszált, „és egyik napról a másikra maradt munka nélkül”. Így jártak azok is, akik bérelt autóval taxiztak, ők sem tudták kitermelni azt a pénzt, ami a bérleti díjra és a megélhetésre elég lett volna, sokan közülük elveszítették a munkájukat. „Elmentek buszsofőrnek vagy futárnak, és nem biztos, hogy vissza fognak jönni.”

Stiller Ákos

Velük együtt viszont a hiénák is szinte teljesen eltűntek az utakról. „Turisták, éttermek nincsenek, kevesebben ülnek be az utcáról taxiba, ezért nekik még nálunk is jobban visszaesett a bevételük” – erősíti meg Németh Zoltán, hozzátéve, „jó ideig biztosan nem térnek vissza, idén még nem lesz akkora forgalom, hogy megérje nekik a maszek munka”. Metál Zoltán szerint is a turizmus megszűnésével pillanatok alatt eltűntek a hiénák is „azokról a helyekről, ahol a külföldi vendégek gyakrabban keresték a taxiszolgáltatást”.

A taxiscégek egyelőre megjósolni sem tudják, mikorra rendeződik vissza a piac, munkaerőhiánytól azonban nem tartanak, úgy vélik, lesz idejük fuvarozókat keresgélni.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!