szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minden tizedik gasztronómia iránt érdeklődő laikus szívesen nyitna saját helyet - derül ki egy felmérésből, ami arra is választ ad, naponta hány órát dolgozik egy vendéglátós.

Azoknak vonzó a vendéglátás, akik nincsenek benne - derül ki Az év gasztro-felmérése - 2021 elnevezésű kutatásból, amelyet 2000 a gasztronómia iránt érdeklődő laikus és szakmabeli önkéntes válaszai alapján készített a Piqniq Budapest és a Mastercard. A felmérésben arra keresték a választ, hogy mennyire vonzó a vendéglátóipar a benne dolgozók és a kívülállók számára, milyen szokások .

A felmérésből kiderül, hogy miközben a vendéglátás a nem szakmabeliek számára nagyon vonzó, a benne lévőknek komoly terhelést jelent.

A megkérdezett 1600 más szakmát űző 11 százaléka szeretne saját helyet nyitni a közeljövőben, ők többségében budapesti diplomás nők. A vendéglátás iránt érdeklődők folyamatosan igyekeznek tájékozódni az újabb trendekről, technológiákról, több mint 34 százalékuk naponta, 41 százalékuk pedig hetente fogyaszt ilyen típusú tartalmat - főként receptekre és tálalási módszerekre kíváncsiak - több mint kétharmaduk pedig évente legalább egy gasztronómiai eseményre látogat el.

“A saját gasztrovállalkozás elindításához a nem szakmabeliek gyakran romantikus képzeteket társítanak: sokan esnek abba a hibába, hogy elegendőnek találják a jó ízlést egy hely elindításához, és nem gondolnak bele a nyitással és üzemeltetéssel járó költségekbe, illetve abba, hogy miként alakul majd át az addig megszokott életvitelük” - idézték a felmérés eredményeit ismertető közleményben Rétfalvi-Kurucz Alexandrát, a Piqniq Budapest társalapítóját.

Az életvitel jellemzőire a 400 megkérdezett szakmabeli adott választ. Közöttük voltak vegyesen tulajdonosok, szakács-séfek, éttermi alkalmazottak is, akik átlagosan 8 éve vannak a szakmában. Ők arról számoltak be, hogy jellemzően napi 9 óránál is többet dolgoznak - a szakács-séfek harmada 12 óránál is többet - de így is folyamatosan fejlesztik tudásukat: a szakácsok-séfek ötöde a tulajdonosoknak közel negyede.

“A vírus kitörése óta Magyarországon közel 20 ezren hagyták el a pályát, ami még nagyobb terhelést jelent a szakmában maradóknak. A rengeteg munkába fordított energia ugyanakkor nem csak “darálást” jelent: a kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a konyhában dolgozók ezt az időt használják fel tudásuk fejlesztésére is” - idézték a gasztronómia iránt érdeklődők és a gasztrovállalkozók közötti kapocsként működő Piqniq Budapest másik társalapítóját, Bánhalmi Katát.

(Képünk illusztráció, a budapesti Olimpia étteremben készült.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gyükeri Mercédesz Gazdaság

Ana Roš: A mai séfek olyanok, mint a rocksztárok, ha mondunk valamit, arra odafigyelnek

Nemcsak Szlovénia, de a világ egyik legismertebb női séfje Ana Roš, akinek étterme, a Hiša Franko két Michelin-csillaggal is büszkélkedhet, a világ legjobb 50 éttermét jegyző listán pedig a 21. Ana Roš azonban ezzel nem elégszik meg: szószólója annak, hogy együnk egészségesebben, fogyasszunk helyi élelmiszereket, a pandémia idején pedig a neki is beszállító, vevő nélkül maradt termelőkkel különleges kezdeményezésbe fogott. A séffel a ljubljanai European Food Summiton beszélgettünk.