Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"53426740-22f1-4f33-ad29-5cb175293227","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az agrárminiszter kitart amellett, hogy nem érintett tárcája 2,2 milliárdos korrupciós perében.","shortLead":"Az agrárminiszter kitart amellett, hogy nem érintett tárcája 2,2 milliárdos korrupciós perében.","id":"20250313_Nagy-Istvan-agrarminiszterium-korrupcios-per-szerzodes-alairas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53426740-22f1-4f33-ad29-5cb175293227.jpg","index":0,"item":"67d001bf-d19d-41a0-8569-8bdedd7bd190","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Nagy-Istvan-agrarminiszterium-korrupcios-per-szerzodes-alairas","timestamp":"2025. március. 13. 08:19","title":"Nagy István aggódott, hogy nem írt-e véletlenül alá valamit a minisztérium korrupciós ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal, milyen károkat okoz, és nincs senki a környezetében, aki megmondaná neki.","shortLead":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal...","id":"20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26.jpg","index":0,"item":"f5fd4c55-44f8-4bec-903c-6765fe6901e8","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","timestamp":"2025. március. 13. 13:43","title":"Trump úgy dönti be a világgazdaságot, hogy abból igazából semmi haszna nem származik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik az aranyér tünetei. A háttérben meghúzódó okok azonban különbözőek lehetnek.","shortLead":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik...","id":"20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677.jpg","index":0,"item":"f62fccc5-928d-49f0-b4be-34e6c20f9ca5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","timestamp":"2025. március. 14. 07:30","title":"A családban bárkinek okozhat kellemetlenséget az aranyér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"550ac623-0586-4c3a-acde-1ad7e22784c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Megsemmisítették a kormányhivatal határozatát.","shortLead":"Megsemmisítették a kormányhivatal határozatát.","id":"20250313_birosag-itelet-MET-Ivanyi-Wesley-iskolak-torvenytelen-bezaratas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550ac623-0586-4c3a-acde-1ad7e22784c8.jpg","index":0,"item":"c550a008-062c-4eed-8b16-0f1ca3c7e573","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_birosag-itelet-MET-Ivanyi-Wesley-iskolak-torvenytelen-bezaratas","timestamp":"2025. március. 13. 15:12","title":"A bíróság szerint törvénytelen volt Iványi Gáborék intézményeinek bezáratása, a gyermekjogok is sérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbbe700a-056a-44a8-88e5-08379af6a323","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250313_Marabu-Feknyuz-Arres-a-pajzson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbbe700a-056a-44a8-88e5-08379af6a323.jpg","index":0,"item":"b48df185-8ad9-4eca-9587-d5a89523f8fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Marabu-Feknyuz-Arres-a-pajzson","timestamp":"2025. március. 13. 13:25","title":"Marabu Féknyúz: Árrés a pajzson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb523cd7-a63e-49fd-bbae-2c8a9a1e4816","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az európai kivitel szinte teljesen megszűnt, a Gazprom exportrészlegén 600 alkalmazottból mára csak pár tucat maradt. Az orosz gázvállalat a részleg pár éve nagy csinnadrattával átadott szentpétervári palotájának eladását fontolgatja.","shortLead":"Az európai kivitel szinte teljesen megszűnt, a Gazprom exportrészlegén 600 alkalmazottból mára csak pár tucat maradt...","id":"20250313_Hiaba-veszi-Magyarorszag-az-orosz-gazt-eladosorba-kerulhet-a-szentpetervari-Gazprom-palota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb523cd7-a63e-49fd-bbae-2c8a9a1e4816.jpg","index":0,"item":"d9522e69-9148-4ce6-91d9-38a0c9477f2a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Hiaba-veszi-Magyarorszag-az-orosz-gazt-eladosorba-kerulhet-a-szentpetervari-Gazprom-palota","timestamp":"2025. március. 13. 15:40","title":"Hiába veszi Magyarország az orosz gázt, eladósorba kerülhet a szentpétervári Gazprom-palota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A közlekedési minisztérium célja a költségek csökkentése és a bevételek növelése a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt.-nél.","shortLead":"A közlekedési minisztérium célja a költségek csökkentése és a bevételek növelése a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt.-nél.","id":"20250314_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-utdijkezelo-bozoky-alex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96.jpg","index":0,"item":"21661d87-4666-446f-8223-49dd504c85ba","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-utdijkezelo-bozoky-alex","timestamp":"2025. március. 14. 15:20","title":"Telex: Ahogy Lázár Jánoshoz került, kirúgták az útdíjkezelő vezérét és teljes vezetőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Jövő hét második felétől ellenőrzik majd a boltokat, hogy betartják-e a hétfőtől életbe lépő 10 százalékos árrésstopot a harminc alapvető élelmiszer esetében, de figyelik majd azt is, hogy más termékek árát se emelhessék a kereskedők. Ez az intézkedés május 31-ig biztosan hatályban marad, ha pedig nem hoz számottevő árcsökkenést, a kormány nem fog visszariadni a radikálisabb szabályozástól sem – mondta a kormányinfón Gulyás Gergely. A miniszter hosszan sorolta, milyen veszélyeket hordozna Ukrajna uniós csatlakozása, amiről postán keresztül is szavazhatnak majd a magyarok. Közölte azt is, hogy vizsgálatot rendeltek el Ruszin-Szendi Romulusz zsírleszívása ügyében, ami szerinte méltatlan egy katonához. Márki-Zay Pétert nem fogják kiutasítani az országból.","shortLead":"Jövő hét második felétől ellenőrzik majd a boltokat, hogy betartják-e a hétfőtől életbe lépő 10 százalékos árrésstopot...","id":"20250313_Kormanyinfo-az-Alaptorveny-modositas-arnyekaban-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a.jpg","index":0,"item":"5c45e9ad-62a5-462e-8d3a-461cd0af53b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kormanyinfo-az-Alaptorveny-modositas-arnyekaban-elo-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 10:09","title":"Gulyás Gergely: Ha az árrésstop nem lesz elég, a kormány nem riad vissza a kereskedelem radikálisabb szabályozásától sem – ez történt a kormányinfón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy Dávid szétszálazta, hogyan működött eddig a fővárosi és az agglomerációs közlekedést összekötő bonyolult megállapodás.
Hosszú posztban elemezte a Facebookon Vitézy Dávid a Budapest-bérletről szóló megállapodások hátterét pénteken. A volt közlekedési államtitkár azt írta le részletesen, hogy valójában ki és miért fizet a másiknak a bérlet kapcsán, és miről szólnak ezek a megállapodások.
Mint írja, az egész alapja egy hét évvel ezelőtti megállapodás, melyet a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési minisztérium kötött egymással a hévek és az agglomerációba kijáró kék Volán-buszjáratok közös működtetésére. Ez 2019 óta minden év végén lejárt, de eddig mindig sikerült meghosszabbítani – most nem.
Eddig a rendszer a következőképpen működött:
Az agglomerációs járatok működtetése a városhatárig a mindenkori közlekedési miniszter feladatkörébe tartozott, Budapest határain belül pedig a főpolgármesterébe. 2016-ig a Fővárosi Önkormányzat és a BKK rendelte meg és működtette a járatokat, és az állam ehhez forrást biztosított, „ha úgy tetszik, átadta a feladatot az önkormányzatnak."
A pénz, amit ehhez adott, a főváros szerint nem volt elég, ezért Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére a kormány átvette a működtetést, a héveket és a buszjáratokat. Ekkor került a HÉV a MÁV alá, a buszjáratokat a Volánbusz működtette. De az együttműködés megmaradt, csak fordított logikán.
Innentől a kormány maga intézte a helyközi közlekedést, ami az ő dolga, viszont a főváros meghatalmazásából átvette a főpolgármester feladatait a Budapesten belüli közlekedésben. Ennek lenne márciustól vége.
Miről szólt pontosan az együttműködés?
A szerződés arra épült, hogy Budapest egy egységes tömegközlekedési hálózatot alkot, és ha az állam is működtet mostantól fővárosi helyi közlekedési járatokat, attól még ezt fenn kell tartani.
A menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon a főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter.
Budapesten belül a BKK tarifáival használható maradt minden járat - nem csak a Budapest-bérlet, de a sima BKK-jegy és minden más fővárosi termék jó rájuk. Épp ezért a jegyek és bérletek eladását (automaták, BudapestGo, pénztárak) és ellenőrzését is a BKK végzi.
A járatok forgalomirányítási feladatait a BKK látja el, így ha például egy baleset miatt leáll a hév, gyorsan szerveznek pótlást, akár BKV-s buszokat is felhasználva. Ha pedig a Volánbusz képtelen kiadni kellő számú járművet (ami sajnos tipikus volt az elmúlt időszakban), akkor budapesti, helyi BKK-s kék buszokkal pótolták ezeket.
A kék Volánbuszokon rajta maradt a Futár, mutatja őket a kijelző, a Budapesten megszokott tájékoztatási arculatot és színvonalat követik, a BKK előírásai szerint.
A kék Volánbuszok a budapesti megállókat, végállomásokat, fővárosi infrastruktúrát használnak.
Vitézy szerint az átmeneti hosszabbításról szóló megállapodás nem a törvény szerinti felelősök, azaz a főváros és a minisztérium, csak a BKK és a MÁV között született meg.
Ki fizetett eddig ezért kinek?
A főváros tulajdonképpen helyi közlekedést rendelt meg az államtól, és fizetett is érte, 2016-ban még 6,6 milliárdot, az utóbbi években 7,4 milliárdot, idén pedig az összeget „utolsó ajánlatként" 8,6 milliárd forintra emelte a tárca a megjelent hírek, levelezések szerint.
Megállapodás híján január elsejétől az állami oldal felhatalmazása is megszűnt Budapesten belül közlekedést szervezni, valójában visszaszállt a Fővárosra a hévek megrendelői joga és egyúttal megszűnt a jogalapja annak, hogy a miniszter megrendelje a HÉV szolgáltatásait ezeken a budapesti szakaszokon. A HÉV ettől még továbbra is a Mávé, együttműködés nélkül nincs a helyzetnek jogszerű feloldása.
Mivel a BKK szedte be a jegybevételeket Budapesten és az agglomerációban is a MÁV HÉV és a Volánbusz helyett, ebből a helyközi közlekedésre eső részt át kellett adnia.
Mivel a BKK ellátta a fent felsorolt feladatokat, ezért neki is jár pénz a szolgáltatásaiért (tájékoztatás, forgalomirányítás, ellenőrzés stb.).
Mivel ezek a tételek folyamatosan mozognak a jegybevételek, az energiaárak, az infláció és sok más tényező függvényében, Vitézy szerint természetes lett az elmúlt években, hogy minden évet elszámolási vitával zártak a felek. 2022-ben még közlekedési államtitkárként ő maga vezette a tárgyalásokat a Fővárossal, néhány körben „oda-vissza" lealkudták a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtak. „Röviden: most ez nem sikerült, és ezért tartunk itt."
A Budapest-bérletek és az agglomerációs járatok jövőjéről jövő héten egyeztetnek az érintett felek. Vitézy azzal zárja posztját, hogy sok évnyi munkája van a Budapest-bérletben, ezért, ha bármiben tud segíteni a feleknek, hogy megszülessen a megállapodás, örömmel megteszi.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.