Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","shortLead":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","id":"20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b.jpg","index":0,"item":"1aea1ef0-8e93-4bfd-aa2f-ea67d209be87","keywords":null,"link":"/elet/20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","timestamp":"2025. április. 17. 10:30","title":"A világ legmenőbb könyvesbolt-költöztetése történt egy michigani kisvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08cb688f-df49-4a55-8425-811083ace19c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Közzétették a nagypéntek esti keresztút állomásain elhangzó meditációk szövegét, melyet ismét Ferenc pápa írt meg.","shortLead":"Közzétették a nagypéntek esti keresztút állomásain elhangzó meditációk szövegét, melyet ismét Ferenc pápa írt meg.","id":"20250418_Ferenc-papa-az-emberek-fejvesztve-menekulnek-a-felelosseg-elol-igy-vilagunkban-az-egoizmusnak-nagyobb-a-sulya-mint-a-keresztnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08cb688f-df49-4a55-8425-811083ace19c.jpg","index":0,"item":"f861c9aa-2404-47b5-9e57-83a413f8c7c9","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Ferenc-papa-az-emberek-fejvesztve-menekulnek-a-felelosseg-elol-igy-vilagunkban-az-egoizmusnak-nagyobb-a-sulya-mint-a-keresztnek","timestamp":"2025. április. 18. 17:03","title":"Ferenc pápa: az emberek fejvesztve menekülnek a felelősség elől, így világunkban az egoizmusnak nagyobb a súlya, mint a keresztnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","shortLead":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","id":"20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50.jpg","index":0,"item":"504a14c0-aea7-4b91-809f-e6f1ecd9fa76","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","timestamp":"2025. április. 17. 18:34","title":"Többmilliós követelés és behajtás is lehet a vége, ha valaki ittasan okoz balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","shortLead":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","id":"20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072.jpg","index":0,"item":"1da8ae1f-261b-4528-b8b7-c82ee8cb8193","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","timestamp":"2025. április. 17. 12:59","title":"Megint csak pénzért léphetnek be a turisták Velencébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b1631e7-c64d-4d00-802c-aba3c27ec724","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Takács Péter szerint higiéniai okokból van szükség a nejlonra. ","shortLead":"Takács Péter szerint higiéniai okokból van szükség a nejlonra. ","id":"20250417_takacs-peter-kulja-andras-foliaba-tekert-betegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b1631e7-c64d-4d00-802c-aba3c27ec724.jpg","index":0,"item":"5d61cb2f-7762-4be7-9e64-2fe9f4c24d6d","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_takacs-peter-kulja-andras-foliaba-tekert-betegek","timestamp":"2025. április. 17. 11:30","title":"Fóliába tekerve feküdtek a kórházban az emberek, az államtitkár szerint bizonyos esetekben ez a gyakorlat a sürgősségi osztályokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A rögtönzött tájékoztatót tartó polgármestert ki is fütyülték.","shortLead":"A rögtönzött tájékoztatót tartó polgármestert ki is fütyülték.","id":"20250418_pereszteg-tuntetes-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"9c736a7d-fedf-431f-8f73-5f004c61296b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_pereszteg-tuntetes-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 18. 10:32","title":"Egész éjjel tüntettek Peresztegen, mert hozzájuk viszik a járvány miatt leölt rábapordányi marhákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha a sonkának a nyugati világban bármi köze lenne bármilyen ünnephez, ma mégis ez a húsvéti asztal főszereplője. Miért alakult ez így, és hogyan születtek meg a világ legjobb sonkái? Kis sódartörténet húsvét előtt, főzési jó tanácsokkal.","shortLead":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha...","id":"20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4.jpg","index":0,"item":"37365c5e-f65e-4475-abee-1164ddfbdec3","keywords":null,"link":"/360/20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy Dávid szétszálazta, hogyan működött eddig a fővárosi és az agglomerációs közlekedést összekötő bonyolult megállapodás.
Hosszú posztban elemezte a Facebookon Vitézy Dávid a Budapest-bérletről szóló megállapodások hátterét pénteken. A volt közlekedési államtitkár azt írta le részletesen, hogy valójában ki és miért fizet a másiknak a bérlet kapcsán, és miről szólnak ezek a megállapodások.
Mint írja, az egész alapja egy hét évvel ezelőtti megállapodás, melyet a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési minisztérium kötött egymással a hévek és az agglomerációba kijáró kék Volán-buszjáratok közös működtetésére. Ez 2019 óta minden év végén lejárt, de eddig mindig sikerült meghosszabbítani – most nem.
Eddig a rendszer a következőképpen működött:
Az agglomerációs járatok működtetése a városhatárig a mindenkori közlekedési miniszter feladatkörébe tartozott, Budapest határain belül pedig a főpolgármesterébe. 2016-ig a Fővárosi Önkormányzat és a BKK rendelte meg és működtette a járatokat, és az állam ehhez forrást biztosított, „ha úgy tetszik, átadta a feladatot az önkormányzatnak."
A pénz, amit ehhez adott, a főváros szerint nem volt elég, ezért Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére a kormány átvette a működtetést, a héveket és a buszjáratokat. Ekkor került a HÉV a MÁV alá, a buszjáratokat a Volánbusz működtette. De az együttműködés megmaradt, csak fordított logikán.
Innentől a kormány maga intézte a helyközi közlekedést, ami az ő dolga, viszont a főváros meghatalmazásából átvette a főpolgármester feladatait a Budapesten belüli közlekedésben. Ennek lenne márciustól vége.
Miről szólt pontosan az együttműködés?
A szerződés arra épült, hogy Budapest egy egységes tömegközlekedési hálózatot alkot, és ha az állam is működtet mostantól fővárosi helyi közlekedési járatokat, attól még ezt fenn kell tartani.
A menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon a főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter.
Budapesten belül a BKK tarifáival használható maradt minden járat - nem csak a Budapest-bérlet, de a sima BKK-jegy és minden más fővárosi termék jó rájuk. Épp ezért a jegyek és bérletek eladását (automaták, BudapestGo, pénztárak) és ellenőrzését is a BKK végzi.
A járatok forgalomirányítási feladatait a BKK látja el, így ha például egy baleset miatt leáll a hév, gyorsan szerveznek pótlást, akár BKV-s buszokat is felhasználva. Ha pedig a Volánbusz képtelen kiadni kellő számú járművet (ami sajnos tipikus volt az elmúlt időszakban), akkor budapesti, helyi BKK-s kék buszokkal pótolták ezeket.
A kék Volánbuszokon rajta maradt a Futár, mutatja őket a kijelző, a Budapesten megszokott tájékoztatási arculatot és színvonalat követik, a BKK előírásai szerint.
A kék Volánbuszok a budapesti megállókat, végállomásokat, fővárosi infrastruktúrát használnak.
Vitézy szerint az átmeneti hosszabbításról szóló megállapodás nem a törvény szerinti felelősök, azaz a főváros és a minisztérium, csak a BKK és a MÁV között született meg.
Ki fizetett eddig ezért kinek?
A főváros tulajdonképpen helyi közlekedést rendelt meg az államtól, és fizetett is érte, 2016-ban még 6,6 milliárdot, az utóbbi években 7,4 milliárdot, idén pedig az összeget „utolsó ajánlatként" 8,6 milliárd forintra emelte a tárca a megjelent hírek, levelezések szerint.
Megállapodás híján január elsejétől az állami oldal felhatalmazása is megszűnt Budapesten belül közlekedést szervezni, valójában visszaszállt a Fővárosra a hévek megrendelői joga és egyúttal megszűnt a jogalapja annak, hogy a miniszter megrendelje a HÉV szolgáltatásait ezeken a budapesti szakaszokon. A HÉV ettől még továbbra is a Mávé, együttműködés nélkül nincs a helyzetnek jogszerű feloldása.
Mivel a BKK szedte be a jegybevételeket Budapesten és az agglomerációban is a MÁV HÉV és a Volánbusz helyett, ebből a helyközi közlekedésre eső részt át kellett adnia.
Mivel a BKK ellátta a fent felsorolt feladatokat, ezért neki is jár pénz a szolgáltatásaiért (tájékoztatás, forgalomirányítás, ellenőrzés stb.).
Mivel ezek a tételek folyamatosan mozognak a jegybevételek, az energiaárak, az infláció és sok más tényező függvényében, Vitézy szerint természetes lett az elmúlt években, hogy minden évet elszámolási vitával zártak a felek. 2022-ben még közlekedési államtitkárként ő maga vezette a tárgyalásokat a Fővárossal, néhány körben „oda-vissza" lealkudták a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtak. „Röviden: most ez nem sikerült, és ezért tartunk itt."
A Budapest-bérletek és az agglomerációs járatok jövőjéről jövő héten egyeztetnek az érintett felek. Vitézy azzal zárja posztját, hogy sok évnyi munkája van a Budapest-bérletben, ezért, ha bármiben tud segíteni a feleknek, hogy megszülessen a megállapodás, örömmel megteszi.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.