Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A bosznia-hercegovinai gázcégeknek kemény kártérítést kell fizetniük a magyar gázhálózat üzemeltetőjének, mert felrúgták a tranzitszerződést, mikor az orosz Gazprom az ukrán-magyar útvonalról a Török Áramlatra tette át a szállításokat. A boszniai energiaminisztérium szerint valami bűzlik, mert az FGSZ-es szerződést nem sokkal korábban az FGSZ számára kedvezően módosították.
A svájci választottbíróság nem adott helyt a magyar FGSZ Földgázszállító Bosznia-Hercegovina kormányával szembeni követeléseinek – jelentette be a boszniai energetikai minisztérium. A tárca egy április végén záródott választottbírósági eljárásra utal, amelynek az lett a vége, hogy a boszniai Energoinvest és BH-Gas vállalatoknak 11 millió dollár (aktuális árfolyamon közel 4 milliárd forint) kártérítést kell fizetniük.
Az ügy előzménye, hogy az orosz Gazprom 2021 elején értesítette Bosznia-Hercegovinát, hogy a továbbiakban nem a megszokott tranzitútvonalon (Ukrajna, Magyarország, Szerbia) fogja teljesíteni a gázszállításokat, hanem a Török Áramlat vezetéken keresztül. (Ennek folytatását, szerbiai szakaszát 2021 januárjában nyitották meg.)
Az FGSZ arra hivatkozva nyújtott be keresetet, hogy a tranzitszerződés egyoldalú felmondásával jelentős tranzitdíjaktól esett el. A bosnyákok erre reagálva ellenkeresetet nyújtottak be, amelyben azt vélelmezték, hogy 2019 és 2021 között az FGSZ a megállapodásban foglaltakhoz képest jóval több tranzitdíjat szedett be a bosnyák cégektől.
A választottbíróság mindkét félnek igazat adott, a két fizetési kötelezettség eredője, hogy még mindig a boszniai vállalatok tartoznak az FGSZ-nek.
A boszniai energetikai tárca közleményében további jogi lépéseket helyezett kilátásba, felemlegetve, hogy
az FGSZ-szel kötött tranzitszerződést 2020-ban módosították, és a módosítás a korábbiakhoz képest sokkal kedvezőbb helyzetbe hozta az FGSZ-t a másik fél egyoldalú szerződésbontása esetére. A 2020-as módosítás pedig ugyebár közvetlenül az előtt történt, hogy a Gazprom a Török Áramlatra terelte volna a szállításokat, megszüntetve a magyarországi tranzitot.
A minisztérium szerin a 2020-as szerződésmódosítással kapcsolatos „rossz döntések az egész Bosznia-Hercegovinai Föderációnak is hatalmas kárt okoztak.”
Abban, hogy a Gazprom Ukrajna helyett a déli útvonalra terelte a gázszállítások nagy részét Magyarország is erősen érintett. Egyrészt korábban Magyarországnak fontos szerepe volt az orosz gáz elosztásában – például ugyebár Bosznia-Hercegovina felé – ami komoly tranzitdíj-bevételeket jelentett. Másrészt 2021 vége, az új hosszú távú gázszerződés életbe lépése óta a Gazprom Magyarországot is délről, illetve Ausztria felől látja el, vagyis Ukrajna kihagyásával. Ebbe a magyar kormány nemhogy beleegyezett, de a magyar külügy még fel is háborodott, amiért Kijev tiltakozni merészelt az Ukrajnát kedvezőtlen helyzetbe hozó megállapodás miatt.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.