Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0cce0520-3d08-4e96-84df-7874f0081d25","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Scorsese és DiCaprio fantáziát látnak Johnson filmtervében. ","shortLead":"Scorsese és DiCaprio fantáziát látnak Johnson filmtervében. ","id":"20250221_Martin-Scorsese-beszallna-Dwayne-Johnson-filmjebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cce0520-3d08-4e96-84df-7874f0081d25.jpg","index":0,"item":"3f08bb40-2b01-416e-9eed-cf5f1c05e9ae","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Martin-Scorsese-beszallna-Dwayne-Johnson-filmjebe","timestamp":"2025. február. 21. 11:52","title":"Martin Scorsese beszállna Dwayne Johnson filmjébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.","shortLead":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo...","id":"20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3.jpg","index":0,"item":"7e50233c-beed-4d0b-979a-90f0373f3a7e","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","timestamp":"2025. február. 21. 17:11","title":"A Magyar Vagon az orosz háttér miatt kisiklott Spanyolországban, de lett másik befektető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Nem értem, hogy az emberek hogyan tudják megnyugtatni magukat, hogy végül is nem gáz elmenni szerepelni Orbán Viktor elé az új stúdiókomplexum átadásánál, miközben kicsináltak színházakat” – tette fel a kérdést a színésznő.","shortLead":"„Nem értem, hogy az emberek hogyan tudják megnyugtatni magukat, hogy végül is nem gáz elmenni szerepelni Orbán Viktor...","id":"20250221_Borbely-Alexandra-hogy-fellepjek-Foton-Orban-Viktor-elott-nem-fer-bele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d.jpg","index":0,"item":"d32abb53-c131-4a99-9a27-b103a88d4a7b","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Borbely-Alexandra-hogy-fellepjek-Foton-Orban-Viktor-elott-nem-fer-bele","timestamp":"2025. február. 21. 13:25","title":"Borbély Alexandra: Hogy fellépjek Fóton Orbán Viktor előtt, az már nem fér bele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17161d7c-c644-43d3-9515-35fc13f08f0e","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Csak másokkal megosztva, másoktól segítséget kérve lehet sikeresen feldolgozni egy sérült vagy gyógyíthatatlanul beteg gyermek nevelésével járó lelki terheket? Milyen kusza és nyomasztó érzelmek gyötrik az érintett szülőket? Hogyan veszíthetik el annyira a reményt, hogy akár az öngyilkosság gondolata is felmerül bennük? Milyen stratégiával találhatnak kiutat a kétségbeesett helyzetükből?","shortLead":"Csak másokkal megosztva, másoktól segítséget kérve lehet sikeresen feldolgozni egy sérült vagy gyógyíthatatlanul beteg...","id":"20250221_Egy-vonatgazolas-lelki-hattere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17161d7c-c644-43d3-9515-35fc13f08f0e.jpg","index":0,"item":"cf42f09f-44e9-47bb-a58a-dbb1ac48e8e5","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250221_Egy-vonatgazolas-lelki-hattere","timestamp":"2025. február. 21. 11:38","title":"Egy vonatgázolás lelki háttere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a59ebf0a-1fac-4d25-b608-dff515ce342f","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Az Európai Unió újabb bővítésének egyik fő motiválója a nyugati munkaerőhiány, de mi lesz akkor a kelet-európaiakkal?","shortLead":"Az Európai Unió újabb bővítésének egyik fő motiválója a nyugati munkaerőhiány, de mi lesz akkor a kelet-európaiakkal?","id":"20250221_agyelszivas-penzugy-kompenzalas-eu-bovites-munkaerohiany-mgyosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59ebf0a-1fac-4d25-b608-dff515ce342f.jpg","index":0,"item":"cef85adb-fe8c-46cc-bafc-756c0e99d582","keywords":null,"link":"/360/20250221_agyelszivas-penzugy-kompenzalas-eu-bovites-munkaerohiany-mgyosz","timestamp":"2025. február. 21. 09:34","title":"Az agyelszívás kompenzálása és az unió bővítése lenne a megoldás a munkaerőhiányra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e38cf8ac-3959-44a8-8dba-9ff08a095ae3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egyelőre mindenki tagadja, hogy köze lenne az osztrák lap által felvázolt üzlethez.","shortLead":"Egyelőre mindenki tagadja, hogy köze lenne az osztrák lap által felvázolt üzlethez.","id":"20250221_tiborcz-orosz-raiffeisen-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e38cf8ac-3959-44a8-8dba-9ff08a095ae3.jpg","index":0,"item":"7a1d8244-7eb1-47bb-80fd-9184465d3c46","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_tiborcz-orosz-raiffeisen-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. február. 21. 18:33","title":"Der Standard: Tiborczék bejelentkeztek az orosz Raiffeisenért – a BDPST Group szerint ez nem igaz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni a létesítményt, 50 ezer köbméteres feltöltéssel indul a munka. Ettől várják, hogy jobban tudunk exportálni, majd valamikor 2028-ban.","shortLead":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni...","id":"20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb.jpg","index":0,"item":"3989a04d-2a10-451b-a290-a0bb6b475c6f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","timestamp":"2025. február. 21. 08:18","title":"Öt év után elkezdték felépíteni a kikötőt, amit Magyarország vásárolt Triesztben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit a sörszövetségtől kapott.","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit...","id":"20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101.jpg","index":0,"item":"529325f6-1d08-46d8-91bd-949089127fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","timestamp":"2025. február. 21. 19:57","title":"Lánczi Tamás elárulta, mit dolgozott a Magyar Sörgyártók Szövetségének jó pénzért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légitársaság rosszul becsülte meg, hogy az első osztályon kialakított kabinok mennyire nehezítik el a repülőgépek orrát.
Szó szerint felborulófélben van a polgári légi közlekedés kényes egyensúlya. A Lufthansa Csoporthoz tartozó Swiss (Svájci Nemzetközi Légitársaság) arra kényszerül, hogy hatalmas „kiegyensúlyozó lemezeket” helyezzen el a tengerentúli utakat járó utasszállító repülőgépei hátuljába, hogy kiegyensúlyozzák az orrnehézzé váló A330 típusokat – Írja a CNN.
A svájci légitársaság tavaly jelentette be, hogy a Airbus orrában található biznisz- és első osztály üléseit 2026-ig kicseréli, ám az új, „Swiss Senses” fantázianévre hallgató méretes ülőalkalmatosságok túl nehéznek bizonyulnak a gép hátsó feléhez képest.
A nagyobb magánszféra, több hely és végső soron kényelmesebb utazási élmény érdekében a gépek feláras osztályainak foteljeit zárható ajtókkal ellátott, közel két méter magas falú kabinokkal szerelnék fel, melyek fejenként körülbelül három és fél négyzetméteren terülnek el. Az újkeletű extra komfort pontos súlya, ahogy az ebből következő faroknehezék tömege sem ismert a beszerelésig, ám a jelenlegi üléskomplexumok is 205 kilogrammot nyomnak darabonként. A svájci légitársaság tagadja, hogy tervezési hiba történt volna, közleményük szerint a súlyt “durva becsléssel” számolták, ami a legyártás során ugrott meg a gyakorlatban.
Airbus A350-900-as repülőgép
AFP / DPA / Peter Kneffel
A légitársaság közleménye szerint ideiglenes megoldásnak tekintik az extra súly felhelyezését, és hosszabb távon alternatív megoldásokon gondolkoznak. Felmerült, hogy lemondanak az elhúzható ajtókról, de az sem elvethető, hogy a jelenlegi nyolc első osztályú hely számát négyre csökkentik. Megoldást jelenthet az is, ha gép hátsó felében található turista osztály üléseinek a számát növelik, ám ezt az adott területen csupán az egy főre jutó férőhelyek csökkentésével oldható meg, így a komfort megőrzése érdekében ezt a megoldást is elvetette a 2024-es év legjobb európai légitársaságnak választott Swiss.
A probléma nem új keletű, több évtizedes folyamat, hogy míg a szinte minden esetben a pilótafülke mögött elhelyezkedő első osztályok kabinjai egyre nehezebbé vállnak, addig a turistaosztály székeinek folyamatosan csökken a súlya, amitől orrnehézzé válnak a gépek, és előre tolódik a súlypontjuk. A trend fokozottan érinti a hosszú utakat repülő nagyobb gépeket.
A Swiss fő tengerentúli desztinációi közt számos közel-keleti és észak-amerikai reptér szerepel, így sok nagy modell található a svájci flottában. A levont tanulságok alapján a Lufthansa Csoport – többek között a Swiss is – törölte az egyéb Airbus modellek küszöbön álló hasonló átalakítását, míg a flották Boeing 777s típusú gépeinek átalakítását már a megismert súlyponteltolás veszélyének kiküszöbölésével tervezik végrehajtani.